Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 10:53

(Ik weet niet zeker of dit topic hier goed staat: hij mag verplaatst worden als hij elders hoort :o )

Helaas kreeg ik vorige week het slechte nieuws dat het door de coronacrisis zo slecht gaat met het bedrijf dat ze mij niet aan kunnen houden. Ik had gehoopt de dans te ontspringen omdat ik in de technische sector werk, maar helaas, ook hier vallen klappen.

Om het makkelijk te maken ( :roll: ) heb ik een lastig cv en verwacht ik niet zomaar weer werk te vinden... Tot nu toe heb ik slechts twee vacatures kunnen vinden waar ik gedeeltelijk voor gekwalificeerd ben. Heb uiteraard direct gesolliciteerd maar ik verwacht er eigenlijk weinig van.

Voor mij zal het dus wel omscholen worden (via het UWV?). Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten er mensen in hetzelfde schuitje? Ik probeer het te zien als een kans om wat hogerop te komen (lang verhaal maar ik heb nu een MBO+ functie terwijl ik een universitair diploma heb) maar ik vind dat soms wel lastig.

Misschien is het fijn om hier ervaringen en tips uit te delen :)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:08

Ik kan (gelukkig) niet met je mee praten, maar ik hoop voor je dat je snel een nieuwe baan vind. Wat rot dat je door de crisis je baan verliest :(:) Sterkte!

Anoniem

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:14

Ook hier geen tips maar misschien kan je je werkveld delen? Dan zijn er wellicht Bokkers die mee kunnen denken of misschien wel een baan voor je weten!

libra

Berichten: 981
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:15

Sterkt, hopelijk vind je snel een andere baan.

Zo ben ik ook bij mijn vorige baan ontslagen.
Vanwege de corona mochten er geen contracten verlengd worden.

Ik heb wel het geluk gehad dat ik snel wat anders gevonden had.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:30

Lastig zeg! Maar ik denk dat er altijd wel werk te vinden is voor tijdelijk indien het echt moet. Er is genoeg ongekwalificeerd werk te vinden.

Ik zou daar mee beginnen en dan kijken naar iets anders, en beter passend.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:23

Emmaa_ schreef:
Ook hier geen tips maar misschien kan je je werkveld delen? Dan zijn er wellicht Bokkers die mee kunnen denken of misschien wel een baan voor je weten!

Ik heb een BA in de humaniora en werk nu in de technische sector. I.v.m. privacy/vindbaarheid op Google kan/wil ik helaas niet specifieker zijn. Maar zoals je ziet matcht mijn werkervaring niet met mijn opleiding, dat maakt het lastig om geschikte vacatures te vinden. Ik kan veel, en daarnaast leer ik makkelijk en kan daarom eigenlijk op veel plekken terecht. Helaas kom ik door die mismatch niet door de eerste selectieronde heen. Daarom hoop ik dat er lotgenoten zijn die nu (al dan niet via UWV) aan het omscholen zijn.

Linsey1998 schreef:
Lastig zeg! Maar ik denk dat er altijd wel werk te vinden is voor tijdelijk indien het echt moet. Er is genoeg ongekwalificeerd werk te vinden.

Ik zou daar mee beginnen en dan kijken naar iets anders, en beter passend.

Dit is ook zeker mijn plan als ik aan het einde van mijn WW kom. Tot die tijd liever de vrije tijd gebruiken voor intensief solliciteren en/of omscholen.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:28

Ja, helaas zit ik ook zonder werk vanwege faillissement van het bedrijf.
Dit was het bedrijf van mijn schoonvader en zijn compagnon (waar o.a. ook mijn vriend, schoonmoeder en ik dus werkte) dus dan is de impact nog even iets groter..

Gelukkig hebben hun alle 3 al ander werk gevonden, nu ik nog :')

Hoe zit dat omscholen dan via het UWV? Is hier een speciale link voor hoe dut in zijn werk gaat?

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:38

Drico schreef:
Ja, helaas zit ik ook zonder werk vanwege faillissement van het bedrijf.
Dit was het bedrijf van mijn schoonvader en zijn compagnon (waar o.a. ook mijn vriend, schoonmoeder en ik dus werkte) dus dan is de impact nog even iets groter..

Gelukkig hebben hun alle 3 al ander werk gevonden, nu ik nog :')

Hoe zit dat omscholen dan via het UWV? Is hier een speciale link voor hoe dut in zijn werk gaat?

Herkenbaar! Huidige werk is ook een familiebedrijf. De hoop is dus dat ze de crisis doorkomen met bezuinigingen, anders heeft mijn hele gezin een flink probleem := Gelukkig heeft iedereen werk gevonden! Balen dat jij nog niks hebt.

Hoe dat precies zit weet ik niet, vandaar dat ik ervaringen vraag. Ik heb de papieren nog niet getekend dus ik kan nog niet naar het UWV, maar ik ga het ze wel vragen. Via werk.nl kan je wel wat info vinden, maar het blijft een beetje onduidelijk...

Anoniem

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:55

Sterkte!
Wat maakt je CV lastig?

Ik heb niet veel werkervaring (ben 23) en alleen een havo diploma + propedeuse.. Heb wel werk gevonden in de crisis (vorige week begonnen).
Houd hoop! Is goed zoeken en ik hoop dat het jou ook lukt.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:13

Wat voor dingen vindt je leuk om te doen en waar ben je goed in? Ik heb mij vorig jaar omgeschoold van archeoloog naar software ontwikkelaar en dat bevalt ontzettend goed. Wat mij wel geholpen heeft is een (looppbaan-) coach. Het is erg prettig als iemand met een onbevangen blik naar je competenties kijkt. We moeten/mogen tegenwoordig zo lang werken, het zal steeds vaker voorkomen dat mensen niet hun hele carrière doen waar ze oorspronkelijk voor opgeleid zijn, dus dat je cv/vooropleiding niet helemaal aansluit bij wat je wilt hoeft niet per se een belemmering te zijn.

Heb je misschien iemand die je kan helpen bij je cv? Ik was zelf veel te bescheiden (of onzeker), het hielp wel om iemand die er wat verstand van heeft mee te laten kijken. Er zijn vaak zo veel dingen die je kunt die je zelf zo vanzelfsprekend vindt dat je ze vergeet op te noemen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 00:17

Toffeltje schreef:
Wat voor dingen vindt je leuk om te doen en waar ben je goed in? Ik heb mij vorig jaar omgeschoold van archeoloog naar software ontwikkelaar en dat bevalt ontzettend goed. Wat mij wel geholpen heeft is een (looppbaan-) coach. Het is erg prettig als iemand met een onbevangen blik naar je competenties kijkt. We moeten/mogen tegenwoordig zo lang werken, het zal steeds vaker voorkomen dat mensen niet hun hele carrière doen waar ze oorspronkelijk voor opgeleid zijn, dus dat je cv/vooropleiding niet helemaal aansluit bij wat je wilt hoeft niet per se een belemmering te zijn.

Heb je misschien iemand die je kan helpen bij je cv? Ik was zelf veel te bescheiden (of onzeker), het hielp wel om iemand die er wat verstand van heeft mee te laten kijken. Er zijn vaak zo veel dingen die je kunt die je zelf zo vanzelfsprekend vindt dat je ze vergeet op te noemen.

Wat leuk!

Hoe kom je zo op software ontwikkelaar?

Waar heb je je opleiding gevolgd?

Kon je vervolgens makkelijk aan werk komen?

Heel eerlijk: ik vind het vooral belangrijk dat ik 1) financiële zekerheid heb (dus (kans op een) vast fulltime contract, met een bepaald minimumbedrag/salaris dat ik wel in mijn hoofd heb), 2) prettige collega's en fijne en veilige werksfeer, en 3) sterke voorkeur voor werk in de buurt. Mijn huidige baan ligt echt mij eigenlijk totaal niet qua competenties en wat ik leuk vindt :') Maar toch heb ik er ruim drie jaar met (meestal) plezier gewerkt, omdat er aan die drie voorwaarden voldaan was. De kwaliteit van mijn werk was overigens prima, maar ik merkte op een gegeven moment wel dat ik een beetje aan mijn plafond zat qua kunnen. Maarja, die drie voorwaarden, en dan ook nog willen dat het werk binnen je talenten en interesses valt? Bestaat niet :n

Ik sta zeker open voor een coach, maar zijn die mensen (de goede dan) niet heel erg duur? :o Moet nu wel een beetje op de centjes gaan letten natuurlijk... de tests die ik tot nu toe gehad heb via bijv. school vond ik bovendien niet veel soeps (in het kader van, er is een vraag over het prettig vinden buiten te zijn, en een vraag over interesse in religie en cultuur, en dan als resultaat krijgen dat je houthakker of priester moet worden := ), maar er zal allicht kwaliteitsverschil in zitten. Dus hoe vind je een goede?

Ik herken overigens wel wat je zegt over het te bescheiden zijn, dat heb ik inderdaad ook. Ik probeer de boel wel wat op te poetsen, maar ik heb erg moeite met de balans vinden tussen het iets mooier laten klinken maar nog wel de waarheid spreken en gewoon compleet liegen... waarbij voor mij al snel 'iets een beetje oppoetsen' eigenlijk al onder liegen valt... Ik ben dan ook bang dat ik direct door de mand val tijdens een gesprek, als je überhaupt al uitgenodigd wordt.

Ik vind het heel lastig... Ik hoop dat het UWV goede begeleiding gaat bieden, maar gezien alle verhalen die ik hoor ben ik bang van niet -O-


brokjes schreef:
Sterkte!
Wat maakt je CV lastig?

Ik heb niet veel werkervaring (ben 23) en alleen een havo diploma + propedeuse.. Heb wel werk gevonden in de crisis (vorige week begonnen).
Houd hoop! Is goed zoeken en ik hoop dat het jou ook lukt.

Dankje!

Qua mijn cv: mijn vooropleiding matcht niet met mijn (beperkte, huidige baan is mijn eerste baan) werkervaring. Dus als ik solliciteer op iets dat mijn opleiding matcht heb ik de werkervaring niet, en als ik op iets solliciteer wat mijn werkervaring matcht dan heb ik het diploma/de kennis niet.

Wat heb jij gevonden als ik vragen mag?

En hoe kom je eraan? (Via netwerk, of via vacaturesite, uitzendbureau enz)?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:47

Vreesde vanwege corona ook hiervoor, maar gelukkig op 24 december te horen, dat mijn contract in februari gewoon verlengd wordt! :D

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:02

Getsie, wat vervelend zeg! Hopenlijk vind je snel weer een baan. Al is het maar iets tijdelijks... :(:)

Hier gelukkig niet dezelfde ervaring, maar het afgelopen jaar wel regelmatig gesolliciteerd. Dus wellicht heb jij of heeft een ander wat aan mijn tips:
- maak een mooi ingedeeld cv. Canva.com heeft veel gratis templates. Ideaal! Er ging een wereld voor mij open, en nu gebruik ik het ook regelmatig voor het maken van Instagram-posts, collage's, cadeaubonnen voor jarigen..;
- stem kleuren en tekst in je cv af met het bedrijf en de vacaturetekst;
- als je een LinkedIn-account hebt, gebruik deze. Niet als facebook, maar wel als netwerk- en zoekmedium.
- kijk bij uitzendbureaus en probeer je daar in de kijker te spelen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:14

Edit, ik lees nu dat je opleiding niet matcht met de baan die je had. Welke competenties had je zowel in je opleiding als in je werk nodig? Samenwerken, kritisch en precies zijn, ad hoc kunnen reageren op veranderingen, contact met externen...

Er zijn vast competenties die je bij beide nodig had. Daar kun je je cv ook op bouwen ;) Dan heb je niet de specifieke vooropleiding, maar pas je qua competenties wel in het plaatje. En zoek daar de functies ook op uit ;)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:29

Ik ben zzp er werk ambulant als kapper 0,0 ondersteuning ben maar andere baan gaan zoeken kan volgende week starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 01:47

Fillis schreef:
Dus als ik solliciteer op iets dat mijn opleiding matcht heb ik de werkervaring niet, en als ik op iets solliciteer wat mijn werkervaring matcht dan heb ik het diploma/de kennis niet.

Toch raad ik je aan om gewoon te blijven solliciteren op dat soort functies en presenteer je cv ook niet als "lastig," maar juist als een pluspunt dat je zo breed georiënteerd bent, daardoor breed inzetbaar en veelzijdig.

Mijn cv is ook niet "makkelijk," maar doordat ik inmiddels weet hoe ik uit alle mismatches toch nuttige vaardigheden en ervaring naar voren kan laten komen, heb ik toch altijd wel banen weten te vinden die niet per se aansloten bij mijn opleiding of eerdere werkervaring (wel bij mijn nevenactiviteiten op de uni).

Verder sluit ik me aan bij Toffeltje: een goede coach is inderdaad duur, maar ook zonder coachingstraject zijn er mensen die je op weg kunnen helpen. Iemand naar je cv laten kijken of een cv laten opstellen kan al heel nuttig zijn. Je hoeft het niet allemaal één-op-één over te nemen (bij mij stonden er wat teveel buzzwords in naar mijn smaak), maar het heeft wel een goede voorzet gegeven die ik daarna gewoon getweaked heb zodat het taalgebruik beter bij mij als persoon paste, maar de inhoud heb ik wel grotendeels intact gelaten. :j

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 02:15

kiddokids schreef:
Ik ben zzp er werk ambulant als kapper 0,0 ondersteuning ben maar andere baan gaan zoeken kan volgende week starten



Hee collega!
Wat ga jij doen als ik vragen mag?
Ik zit in t zelfde schuitje als jij, ook ambulant kapster zzp-er en krijg ook geen ondersteuning van de overheid of gemeente, zo idioot, je mag niet werken en als dank krijg je niks!
Ik heb mij meteen toen we niet meer mochten werken ingeschreven bij het uitzendbureau en heb een cursus gedaan als bemonsteraar in de teststraten, ik heb de cursus vorige week met een praktijkdag afgesloten en mag vanaf deze week van start, sta nu nog alleen stand-by maar verwacht dan wel dat ik opgeroepen word omdat ze je anders toch voor 3 uur uit moeten betalen.
Ben ontzettend blij met dit baantje, want de cursus etc werd ook gewoon betaald qua uren enzo en betaald wel goed vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:33

@Fillis
Ik herken me wel in je drie voorwaarden, grappig :) hierdoor past ook veel soorten werk bij je, denk ik. Omdat je eisen niet al te specifiek zijn.

Denk vooral in mogelijkheden en bouw je CV op in competenties. Je moet maar net gelukt hebben, juiste plek en tijd, dan gaat het wel lukken om ergens werk te vinden. Breng ook vooral enthousiastme over en stel je leerbaar op.

Ik heb werk gevonden via een uitzendbureau op de financiële afdeling bij een semioverheidsinstelling.

Edit: quote verprutst :+

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 08:38

Wat vervelend dat je je baan kwijt bent. Ik ben geen lotgenoot, maar wil je wel veel sterkte en succes wensen.

Ik las hier over loopbaancoaching, ivm de huidige crisis is er subsidie voor. In december is die pot weer bijgevuld, maar ik kan niet vinden of er nog iets in zit. Mijn zus heeft dit gedaan (heeft al ander werk buiten de coach om, maar gaat toch door met het traject). Je hoeft zelf niets aan te vragen alleen een coach zoeken die je aanspreekt en die regelt de subsidie dan. Kijk maar eens op https://www.hoewerktnederland.nl/werkne ... baanadvies

Succes!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:03

Wat naar voor je zeg :(

Kwa CV moet je je niet teveel zorgen maken hoor, er ziin maar weinig mensen die iets met hun studie doen. De studie moet je meer zien als een bevestiging van je niveau en dat je in staat bent te plannen en af te maken. Met 3 jaar werkervaring ben je niet meer een entry position, dan mag je wel gewoon al spreken beroepservaring. Het feit dat je iets anders doet dan je opleiding spreekt ook voor een brede interesse inzetbaarheid.
Wat dat betreft zou een coach welicht niet slecht zijn om je te laten zien wat de sterke punten zijn ipv op de zwakke te focussen.

Sherivey
Berichten: 8621
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 09:30

Wat ruk dat je je baan kwijt bent :(

Ik mag mezelf in mn handjes knijpen dat ik deze maand een jaarcontract gekregen heb.
Heb Havo + Mbo Paardenhouderij. Maar heb Wft certificaten behaald afgelopen jaar en werk nu voor een zorgverzekeraar.

Zeker op de klantenservice zoeken ze momenteel veel mensen. Misschien is dat (voorlopig) een optie?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:01

Ik heb op 28/12 te horen gekregen dat mijn contract afliep op 31/12 en niet verlengd zou worden...

Voor mij erg moeilijk aangezien ik een parttime baan nodig heb met een flexibel uurrooster en werken in dagdelen.
Gelukkig kreeg ik al na 14 dagen een positieve reactie op een sollicitatie en mag ik op 8/2 starten bij mijn nieuwe baan. :)

Sherivey
Berichten: 8621
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:07

Laurievc schreef:
Ik heb op 28/12 te horen gekregen dat mijn contract afliep op 31/12 en niet verlengd zou worden...

Voor mij erg moeilijk aangezien ik een parttime baan nodig heb met een flexibel uurrooster en werken in dagdelen.
Gelukkig kreeg ik al na 14 dagen een positieve reactie op een sollicitatie en mag ik op 8/2 starten bij mijn nieuwe baan. :)

Oh dat is wel fijn! En snel een nieuwe baan ook.

Niet netjes van je oude werkgever om dit zo laat te zeggen. Volgens mij moeten ze een maand van tevoren aangeven dat het niet verlengd wordt.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:09

Dilan93 schreef:
Laurievc schreef:
Ik heb op 28/12 te horen gekregen dat mijn contract afliep op 31/12 en niet verlengd zou worden...

Voor mij erg moeilijk aangezien ik een parttime baan nodig heb met een flexibel uurrooster en werken in dagdelen.
Gelukkig kreeg ik al na 14 dagen een positieve reactie op een sollicitatie en mag ik op 8/2 starten bij mijn nieuwe baan. :)

Oh dat is wel fijn! En snel een nieuwe baan ook.

Niet netjes van je oude werkgever om dit zo laat te zeggen. Volgens mij moeten ze een maand van tevoren aangeven dat het niet verlengd wordt.

Klopt, zijn we nu inderdaad mee bezig om te kijken we daar nog iets mee kunnen! Echt heel jammer was het, ben er echt kapot van geweest...

Sherivey
Berichten: 8621
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Werkloos door de coronacrisis, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:13

Snap ik. Het is ook niet zo dat de banen voor het oprapen liggen en je gegarandeerd nieuw werk hebt binnen korte tijd