2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:41

Je vraagt je bijna af óf de overheid wat moet doen. Als mensen zo graag zelf willen zien wat de gevolgen zijn van de maatregelen niet naleven.
Ik zou de slechtste politicus ter wereld zijn denk ik. Wie niet luisteren wil...
Ach je bent vsn je paard gedeelt? Sorry, geen bedden vrij. Je hebt je enkel gebroken toen je struikelde? Helaas..

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:42

Ik weet niet of degenen die hier het hardst roepen dat het asociaal is de horeca weer te openen ook getroffen ondernemers kennen?
Ik namelijk wel.
En dat is alleen maar ellende. Pensioenen die opgegeten worden, in de schuldsanering, kinderen die geen hobby's meer kunnen uitoefenen, werknemers op straat met weinig kans op een nieuwe baan, ondernemers die zo "op" zijn dat ze zelfmoord plegen.
Ik denk dat we als land, als we in een lockdown blijven zitten, nog heel lang mogen boeten hiervoor. Economisch, qua zorgdruk(en dan m.n psychische), qua werkloosheid, criminaliteit en onderwijs.
Ik denk dat we moeten accepteren dat we corona niet gaan verslaan met ons vaccinatie beleid en ons incapabele zorgsysteem.
Indien we accepteren dat er meer mensen overlijden en de zorg nog door een piek heen moet maar dat het daarna snel beter gaat worden geeft dat ons land(en de hele wereld) de kans hier uit te komen.
En ja, ook mijn moeder is bijna 70 en ik moet er niet aan denken haar te verliezen maar de realiteit is, is dat dit virus sterker is dan de mensheid en dat zouden we eens moeten gaan accepteren.

Dus wat mij betreft, gooi het terras open en zorg dat het veilig gaat. Idem met kappers,winkels etc

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:43

Ik had eigenlijk wel een poll bij dit topic willen zien, had je meteen kunnen zien hoeveel mensen het beleid nog steunen. Denk dat het oprecht nog op het randje zit van 50-50.. misschien nog wel minder.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:50

secricible schreef:
ElSea schreef:
Je slaat de spijker op z'n kop maar helaas is dat niet te wijten aan mensen die op een terras gaan zitten maar aan het kabinet die al járen zijn het bezuinigen op de zorg. Ene naar het andere ziekenhuis en IC bed wordt opgedoekt, en wij boeten daar nu massaal met z'n allen voor.

Ik denk dat het kabinet beter met een versoepeling komt dan dat ze de burgers het eigen heft in handen laten nemen. Maar anderzijds, hun krediet en geloofwaardigheid hebben ze toch al verspeeld met hun handelen rondom de avondklok (waar ik overigens van vind dat heel veel mensen daar héél makkelijk aan voorbij gaan).


Schei uit joh, we bezuinigen niet op de zorg. We geven ieder jaar méér geld uit aan de zorg. We krijgen alleen steeds meer ouderen die steeds meer geld kosten aan zorg en dat is ingeperkt door dit kabinet.

Er is sprake van een pandemie, in geen enkel land kan de gezondheidszorg dat aan. De eerste golf had ons 25.000 IC bedden gekost zonder maatregelen, in deze golf hebben we ongeveer 4000 IC bedden uitgespaard. 25.000 IC bedden, dat had ons 16 miljard per jaar gekost. Bedden die voor corona nooit gevuld werden, want buiten de griepgolf is 25% van de IC leeg. In de griepgolf liepen we tegen de grenzen aan met 350 bezette bedden, we hebben er nu 500 gevuld en vinden het nog soort van goed gaan.


Ik werk niet in de zorg maar hou me er vanuit mijn vakgebied wel mee bezig, en kan je vertellen dat het vanuit die visie al járen niet goed gaat daar. Mensen die uitvallen, veel te lange diensten moeten draaien, slechte arbeidsvoorwaarden hebben... Wat mij betreft kan het geld, wat we nu ook ineens ergens vandaan weten te trekken voor al die steunmaatregelen, veel beter naar een stabiel en gezond personeelsbestand gaan in de gehele zorg. Dan los je ook meteen het instroom probleem op want tegenwoordig zijn er maar bar weinig mensen die zich nog laten strikken voor de zorg.

Overigens als het aan mij had gelegen hadden we gewoon geaccepteerd dat er mensen doodgaan aan een grote griepgolf net zoals alle jaren, in plaats van iedereen krampachtig in leven houden. Is ook gelijk goed voor het klimaatprobleem.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:50

josien_m_ schreef:
Het blijft een afwegen wat wel mag en wat niet kan. Natuurlijk zijn die keuzes altijd discutabel. Natuurlijk had ook de keus gemaakt kunnen worden om wel terassen te openen maar alle scholen dicht te houden. Ik noem maar een voorbeeld. Risico's weeg je tegen elkaar af.
Wat ik geregeld lees en als dooddoener zie is de vergelijking maken met te grote drukte in een winkel. Daarbij staat dan: en dat mag wel! Nee, natuurlijk mag dat ook niet en het is heel dom van mensen dat ze die winkel dan binnengaan. Je bent toch echt zelf verantwoordelijk voor je gedrag en die afstand kun je zelf houden. Kan dat niet, dan pas je er niet bij. Ik zou dus zeggen dat je niet naar anderen moet wijzen maar kijken naar je eigen gedrag in al die situaties.

Ehh, als ik voor een schap sta te zoeken naar wat ik nodig heb, en er kruipt vervolgens iemand voor me langs om net even datgene te pakken waar ik voor sta, hoe is het dan mijn gedrag dat er geen afstand gehouden wordt?

Dit gebeurde mij namelijk nogal regelmatig in de supermarkt.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:52

@elsea: Als je denkt dat de maatregelen los laten gelijk staat aan "een grote griepgolf net zoals alle jaren" fan heb je denk ik ergens iets niet begrepen in de cijfers.
Ik ken geen griepgolf die ons zonder maatregelen 25.000 IC bedden had gekost :+

Ik deel dat er in de zorg genoeg niet goed gaat. Maar dat had er niet voor gezorgd dat we deze pandemie ineens hadden kunnen doorlopen zonder ellende en financiële consequenties.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:01

ElSea schreef:
Ik werk niet in de zorg maar hou me er vanuit mijn vakgebied wel mee bezig, en kan je vertellen dat het vanuit die visie al járen niet goed gaat daar. Mensen die uitvallen, veel te lange diensten moeten draaien, slechte arbeidsvoorwaarden hebben... Wat mij betreft kan het geld, wat we nu ook ineens ergens vandaan weten te trekken voor al die steunmaatregelen, veel beter naar een stabiel en gezond personeelsbestand gaan in de gehele zorg. Dan los je ook meteen het instroom probleem op want tegenwoordig zijn er maar bar weinig mensen die zich nog laten strikken voor de zorg.

Overigens als het aan mij had gelegen hadden we gewoon geaccepteerd dat er mensen doodgaan aan een grote griepgolf net zoals alle jaren, in plaats van iedereen krampachtig in leven houden. Is ook gelijk goed voor het klimaatprobleem.


Een kwart van de overheidsuitgaven gaan direct naar de zorg. Je accepteert sterfte, maar accepteer je ook massale longschade en hartschade en chronische arbeidsongeschiktheid in de groep 20-55 jaar (en ook daarboven, maar dit is de grootste werkende groep)? Het is namelijk geen griep, als het ergens mee vergeleken moet worden is het een besmettelijke agressieve longontsteking die veel kans op restschade geeft. De (over)sterftes zijn tot daar aan toe, nu overigens al 17.500 verdeeld over heel 2020 + deze eerste 2 maanden van 2021, ten opzichte van 2.500 oversterfte in 2018 met die horrorgriep, maar het stopt daar niet. Het stopt daar van geen kant. Zelfs niet als we besluiten dat we de 140.000-180.000 sterftes accepteren die direct door covid19 zouden zijn gekomen, of de 240.000 sterftes die daar nog bovenop zouden komen doordat de helft van de covid19-patienten die nu op verpleegafdelingen en (vrijwel) alle covid19-patienten die nu op IC-afdelingen komen zouden overlijden doordat het zorgsysteem instort (dus in totaal zo'n 400.000 sterftes) bij een volledig door laten klappen van de covid19 en iedereen ongeremd besmet te laten raken.

Dan nog zouden we niet klaar zijn met covid19 want dan zitten de we komende tientallen jaren alsnog met de restschades die een sterk verhoogde belasting op de zorg zouden opleveren. Nog los van de psychische schade die in dezelfde zorg opgelopen zou zijn omdat ze honderdduizenden mensen hebben zien sterven onder hun handen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-02-21 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:04

Ja, ik zou gaan. Heerlijk! Eindelijk weer een beetje vrijheid terug. Maar mijn mening is dat de corona wel wat meevalt. :)
Kan ook niet wachten tot die klote mondkapjes niet meer verplicht zijn, dingen werken toch niet.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:08

KellyDV schreef:
Ja, ik zou gaan. Heerlijk! Eindelijk weer een beetje vrijheid terug. Maar mijn mening is dat de corona wel wat meevalt. :)
Kan ook niet wachten tot die klote mondkapjes niet meer verplicht zijn, dingen werken toch niet.


Amen, lekker allemaal gezonde buitenlucht inademen ipv binnen verstoffen.

Ik geef de horeca groot gelijk om open te gaan!

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:15

KellyDV schreef:
Ja, ik zou gaan. Heerlijk! Eindelijk weer een beetje vrijheid terug. Maar mijn mening is dat de corona wel wat meevalt. :)
Kan ook niet wachten tot die klote mondkapjes niet meer verplicht zijn, dingen werken toch niet.
En jouw mening baseer je op...? Ik heb mensen onder me uit zien glijden. Jonge, sterke, gezonde mensen die ineens met piepende banden naar IC moesten door corona. Ook zie ik graag bronnen voor het al dan niet werken van die klote mondkapjes.
Nee, mij zal je niet op een terras tegen komen. Op de eerste plaats voelt dat niet goed, maar ook vermijd ik liever drukke plekken en zit ik net zo lief thuis :)

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:17

noviceh schreef:
KellyDV schreef:
Ja, ik zou gaan. Heerlijk! Eindelijk weer een beetje vrijheid terug. Maar mijn mening is dat de corona wel wat meevalt. :)
Kan ook niet wachten tot die klote mondkapjes niet meer verplicht zijn, dingen werken toch niet.
En jouw mening baseer je op...? Ik heb mensen onder me uit zien glijden. Jonge, sterke, gezonde mensen die ineens met piepende banden naar IC moesten door corona. Ook zie ik graag bronnen voor het al dan niet werken van die klote mondkapjes.

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... niet-tegen

In onze omgeving had iedereen een dag hoofdpijn of een dag koorts. Ook de "zwakkere" mensen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:21

IMANDRA schreef:
Je zegt eigenlijk nog steeds dat geld belangrijker is dan gezondheid. Die ondernemer krijgt hulp van de overheid en het sociale stelsel in Nederland zorgt ervoor dat je er (uiteindelijk) weer bovenop komt. Als je bedrijf het niet red, dan ieder geval op persoonlijk vlak.

Dus dan is de vraag heel kort door de bocht eigenlijk: is het het waard dat er onnodig mensen sterven en long- en/of hartschade krijgen zodat ik wat meer geld kan verdienen?

Om het even cru te zeggen, het kaf wordt van het koren gescheiden wbt horeca. De creatieve en slimme bedrijven die in trek zijn bij de klant overleven, de bedrijven die voor de crisis al niet gezond waren vallen om. Dat laatste is heel vervelend, zeker voor het individu, maar ik vind onnodige doden, restschade en de gezondheid van oa de gezondheidszorg(medewerkers) belangrijker.

Die ondernemer is wellicht z'n huis kwijt en is z'n pensioen aan 't opeten. De rest van z'n leven is naar de klote als ie alles wat ie heeft opgebouwd kwijt raakt.
Dit is geen paar maanden meer die ze mislopen, ze worden nu over de rand van de afgrond geduwd.

Kwetsbaren (w.o. ikzelf) worden de komende maanden gevaccineerd en kunnen met het eind van de tunnel in zicht zichzelf wellicht nog wel even motiveren om geen drukke plekken op te zoeken.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:22

“Ik ken geen mensen die een auto ongeluk hebben gehad dus auto ongelukken zijn niet zo erg.”

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:23

Die bronnen dat die stoffen dingen weinig tot niks doen zijn er gewoon.
Vraag gewoon al maar eens aan de infectie preventie medewerkers van het ziekenhuis.
Niet voor niets dat er nu landen zijn waar die niet meer mogen. Cijfers zijn sindsdien ook niet terug gelopen.

Ziekenhuis waar ik vw-werk doe deelt nu ook gecertificeerde chirurgische mondkapjes uit bij de ingang. De stoffen komen niet meer binnen.
En bij de cohort en ic de FFP2. Niet zonder reden natuurlijk.


Van mij mogen de terassen dicht blijven.
Maar als parken en natuurgebieden zo onverantwoord overlopen worden denk ik dat met strenge regels de terassen open niet meer besmetting geeft dan nu niet handhaven op de die parken.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:24

IMANDRA schreef:
“Ik ken geen mensen die een auto ongeluk hebben gehad dus auto ongelukken zijn niet zo erg.”

:')

De meeste mensen valt corona wel wat mee en alleen voor de risicogroepen en oudere mensen is het heel gevaarlijk.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:24

IMANDRA schreef:
“Ik ken geen mensen die een auto ongeluk hebben gehad dus auto ongelukken zijn niet zo erg.”


Ik ken niemand met hersenschade na een val van zijn paard dus dat gebeurt niet en dus zijn caps onzin :j

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:26

KellyDV schreef:
IMANDRA schreef:
“Ik ken geen mensen die een auto ongeluk hebben gehad dus auto ongelukken zijn niet zo erg.”

:')

De meeste mensen valt corona wel wat mee en alleen voor de risicogroepen en oudere mensen is het heel gevaarlijk.


Dus fiets die risicogroepen en oudere mensen?
En negeren we de restschade die óók bij gezonde jongere mensen voortkomt/gaat voorkomen?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:27

DuoPenotti schreef:
Die bronnen dat die stoffen dingen weinig tot niks doen zijn er gewoon.
Vraag gewoon al maar eens aan de infectie preventie medewerkers van het ziekenhuis.
Niet voor niets dat er nu landen zijn waar die niet meer mogen. Cijfers zijn sindsdien ook niet terug gelopen.

Ziekenhuis waar ik vw-werk doe deelt nu ook gecertificeerde chirurgische mondkapjes uit bij de ingang. De stoffen komen niet meer binnen.
En bij de cohort en ic de FFP2. Niet zonder reden natuurlijk.

Van mij mogen de terassen dicht blijven.
Maar als parken en natuurgebieden zo onverantwoord overlopen worden denk ik dat met strenge regels de terassen open niet meer besmetting geeft dan nu niet handhaven op de die parken.


Voor ziekenhuiswerk en ander werk waarbij je meer risico loopt zijn stoffen maskers inderdaad niet geschikt.

Echter.

Buiten die situaties wél. Ze doen zeker wel wat, zeker in combinatie met 1,5m afstand en andere maatregelen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:28

IMANDRA schreef:
Dus fiets die risicogroepen en oudere mensen?
En negeren we de restschade die óók bij gezonde jongere mensen voortkomt/gaat voorkomen?

En de schade die er nu is DOOR de coronamaatregelen? Die worden toch ook gewoon genegeerd?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:29

En wat denk je dat je voor schade krijgt zonder maatregelen? Als al die ouderen en kwetsbaren onze zorg verstoppen?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:30

KellyDV schreef:
IMANDRA schreef:
Dus fiets die risicogroepen en oudere mensen?
En negeren we de restschade die óók bij gezonde jongere mensen voortkomt/gaat voorkomen?

En de schade die er nu is DOOR de coronamaatregelen? Die worden toch ook gewoon genegeerd?


Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:32

Ja dat weet dat kapje ik ben nu buiten het ziekenhuis hier werk ik wel :D

Nee ze doen 1% wat bij goed gebruik. Zoiets waren de cijfers. Dus dat is met schone handen aan de elastiekjes opzetten. Niet in je jaszak enz enz.

Zeg dan maar gerust ze werken niet.

1,5 meter wel. Maar sinds de mondkapjes menen mensen veilig te zijn dus die 1,5 meter ook niet meer nodig....

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:33

IMANDRA schreef:
Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

Ach kom op zeg. Er waren al torenhoge wachtlijsten VOOR de corona, en nu zijn ze NOG langer. De meeste mensen krijgen geen hulp. Zulke onzin. Niet iedereen krijgt financiële hulp, kappers, beautysalons hebben geen cent gekregen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:34

DuoPenotti schreef:
Ja dat weet dat kapje ik ben nu buiten het ziekenhuis hier werk ik wel :D

Nee ze doen 1% wat bij goed gebruik. Zoiets waren de cijfers. Dus dat is met schone handen aan de elastiekjes opzetten. Niet in je jaszak enz enz.

Zeg dan maar gerust ze werken niet.

1,5 meter wel. Maar sinds de mondkapjes menen mensen veilig te zijn dus die 1,5 meter ook niet meer nodig....

Exact :=

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:35

IMANDRA schreef:
Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

Er gaan momenteel al ondernemers failliet, ze moeten hun huis verkopen, raken hun zaak kwijt en hebben hun pensioen moeten opeten.
Dát wordt niet gecompenseerd hoor.

En voor psychische zorg zijn nog steeds enorme wachtlijsten.