2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9755
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:14

purny schreef:
@Zebrastreep: Proeven organiseren gaat nog een beetje moeilijk omdat de meeste in een zorgcentrum woont of 90+ is. Ik zie deze doelgroep nou niet bepaald op een terrasje zitten :D


Dat is niet helemaal waar 80 plus gaat inmiddels ook al. Maar zorgmedewerkers genoeg onder de 90 die al gevaccineerd zijn. Maar dan uiteraard wel een proef ook al zijn het zorgmedewerkers waar wel gewoon betaald wordt en niet dat het gratis is om ergens te gaan eten.

Maar ook zonder vaccinaties misschien onderzoeken doen net als nu met de proef evenementen worden gedaan in Biddinghuizen en in Utrecht vorige week.

Ik heb namelijk het idee dat er in Nederland maar weinig van dit soort onderzoeken plaatsvinden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:14

Ze hebben ondertussen groot gelijk. De massa trekt er toch op uit en staat dan ergens boven op elkaar geplakt in 'n rij om een drankje of snack te kunnen bestellen wat ze dan op de stoep/hek zittend opeten/drinken. Als de mensen aan tafels zitten op 1,5 meter afstand lijkt het me veiliger dan hoe het er nu aan toe gaat en dan kan de horeca die op omvallen staat ook weer wat verdienen.

Zelf zou ik overigens alleen naar een kleinschalige terrastuin van een restaurant in mijn eigen omgeving gaan en zeker niet naar drukke pleinen. Dat restaurant was vorig jaar heel strikt met de afstand en hun terras staat ook zonder covid al heel ruim opgesteld met voldoende afstand tussen de tafels.

Maximaal 2 personen per tafel en absoluut geen groepen lijkt me dus wél een noodzakelijke richtlijn.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 25-02-21 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:16

Sizzle schreef:
Je kunt het ook gedogen en foei zeggen, maar dan kun je net zo goed direct toestemming geven.

Ja, misschien is dat wel beter inmiddels. De overheid heeft met haar maatregelen, hoe begrijpelijk ze misschien zijn, echt ontzettend veel kapot gemaakt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:17

Bij ons mogen ze vanaf 23 maart legaal weer open MITS de infecties tot dan niet weer gestegen zijn (nu zo‘n 1200 per dag), het positief percentage onder de 5% blijft en het reproductiegetal < 1 is.

Hopelijk zet dat een hoop mensen aan om echt nog extra voorzichtig te zijn want daarmee hebben ze het in feite zelf in de hand.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:17

Sizzle schreef:
In Zwitserland is dit een maandje geleden ook gebeurd dat men gewoon tegen de regels in de restaurants opengooide. De overheid heeft toen niet alleen zeer hoge boetes uitgedeeld maar ook een aantal hun vergunning afgenomen.

Maar de horeca ondernemers zijn toch al bijna alles kwijt.... dan kan dit er ook nog wel bij zullen ze denken

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:18

purny schreef:
@secricible: ik snap ook echt niet waarom men nu nog steeds zoveel over de zorg loopt. Ja de zorg loopt op zijn achterbenen maar je moet op een gegeven moment ook naar andere aspecten gaan kijken. Mensen die hun huis nota bene moeten verkopen omdat ze het financieel niet meer redden.
Hoeveel geld denk je dat dat kost? Hoeveel psychisch leed er nu speelt?
Het word tijd dat men ook naar de economie gaat kijken.


Het probleem is dat je de zorg niet los kan koppelen van de economie. Iedere verhoging van de basisverzekering of het eigen risico wordt uitgejoeld. We zitten ondertussen aan meer dan 100.000.000.000 euro aan zorgkosten. Ja echt, 100 miljard euro zorgkosten. Hiervan is in 2021 86.7 miljard direct als overheidsuitgave ingeschaald onder zorg (de rest is o.a. betaald door zorgverzekering, pgb, particuliere inkoop, etc.). Dit is (meer dan) een kwart van de totale overheidsuitgaven (336.6 miljard). Zorgpremies (niet zorgverzekering) leveren "slechts" 45.2 miljard op.

Hutcherson schreef:
De meeste zeer kwetsbaren zijn inmiddels geent toch?
Bovendien heb ik eigenlijk vanaf het begin niet begrepen waarom de andere disciplines in het ziekenhuis ineens ook hun afspraken afzeiden. Wss om contactmomenten te voorkomen.


Nee, de groepen die het meest kwetsbaar zijn om te overlijden zijn nu geënt, iedereen, in ieder geval vanaf een jaar of 20, loopt deze flinke risico's op hartschade, longschade en beperkte (1%) kans op chronische arbeidsongeschiktheid. Dit betekent dus dat het soms wel over 45 jaar arbeidsongeschikt kan gaan, indien de medische vooruitgang niet dusdanig is dat ze ze terug kunnen herstellen. Hartproblemen staat op plaats 3 van sterfte tot 65 jaar nu (1100 sterftes), copd op plaats 6 (700 sterftes). Verder is het kanker en zelfmoord (cijfers over 2019).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 25-02-21 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:18

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt het ook gedogen en foei zeggen, maar dan kun je net zo goed direct toestemming geven.

Ja, misschien is dat wel beter inmiddels. De overheid heeft met haar maatregelen, hoe begrijpelijk ze misschien zijn, echt ontzettend veel kapot gemaakt.

En ik dacht nog wel dat corona dat had gedaan....
Blijkbaar hebben alle overheden dat gedaan dan, NL verschilt niet bepaald van de meeste andere landen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:20

Sizzle schreef:
Bij ons mogen ze vanaf 23 maart legaal weer open MITS de infecties tot dan niet weer gestegen zijn (nu zo‘n 1200 per dag), het positief percentage onder de 5% blijft en het reproductiegetal < 1 is.

Hopelijk zet dat een hoop mensen aan om echt nog extra voorzichtig te zijn want daarmee hebben ze het in feite zelf in de hand.

Dat is ten minste nog enig vooruitzicht.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:21

Ik vind het ook sneu voor de bedrijven Purny, maar als je strikte regels maakt, en het heeft geen enkel gevolg als je die glashard negeert dan kun je net zo goed geen regels maken toch?
Het is ook niet dat ze niet uitgebreid gewaarschuwd waren of zo.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:22

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Bij ons mogen ze vanaf 23 maart legaal weer open MITS de infecties tot dan niet weer gestegen zijn (nu zo‘n 1200 per dag), het positief percentage onder de 5% blijft en het reproductiegetal < 1 is.

Hopelijk zet dat een hoop mensen aan om echt nog extra voorzichtig te zijn want daarmee hebben ze het in feite zelf in de hand.

Dat is ten minste nog enig vooruitzicht.


Behalve dat Nederland aan geen enkele van deze voorwaarde voldoet op dit moment...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:24

secricible schreef:
_San87_ schreef:

Dat is ten minste nog enig vooruitzicht.


Behalve dat Nederland aan geen enkele van deze voorwaarde voldoet op dit moment...

Dan is het voor de Zwitserse ondernemers nog steeds een vooruitzicht, he.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:24

Tja, ik blijf het onverantwoord en egoïstisch vinden. Waar we vorig jaar nog stonden te klappen voor de gezondheidszorg wordt er nu eigenlijk geïmpliceerd dat die maar in de oliebol moeten zakken want er moet weer geld verdiend worden. Heel kort door de bocht maar daar komt het wel op neer.

Vreselijk dat sommigen hier economie boven gezondheid plaatsen, terwijl het een balans moet zijn. Die balans is absoluut niet ideaal, maar verder naar een van de kanten gaan hellen is nog slechter.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 25-02-21 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:25

secricible schreef:
Hutcherson schreef:
Waar kan ik reserveren?

Ik vind het dicht laten van alles onverantwoord. De werkeloosheid en faillisementen zijn anders echt torenhoog. Hoe help je een land naar de kloten


Door de gezondheidszorg te laten crashen

Je slaat de spijker op z'n kop maar helaas is dat niet te wijten aan mensen die op een terras gaan zitten maar aan het kabinet die al járen zijn het bezuinigen op de zorg. Ene naar het andere ziekenhuis en IC bed wordt opgedoekt, en wij boeten daar nu massaal met z'n allen voor.

Ik denk dat het kabinet beter met een versoepeling komt dan dat ze de burgers het eigen heft in handen laten nemen. Maar anderzijds, hun krediet en geloofwaardigheid hebben ze toch al verspeeld met hun handelen rondom de avondklok (waar ik overigens van vind dat heel veel mensen daar héél makkelijk aan voorbij gaan).

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:26

Meer dan terecht!! Waarom mogen contactberoepen wel en cafe’s / restaurants niet terwijl je je daar beter aan de maatregelen kan houden? Krom toch. Zowiezo krom dat we nu versoepelingen krijgen terwijl er “gevaarlijke” andere ergere besmette varianten van Covid zijn, maarja volk is er klaar mee en de verkiezingen staan voor de deur... alles voor de fame wat een poppenkast!

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:27

Ik vind het goed als ze opengaan. De maatregelen hebben lang genoeg geduurd. :)
Je zou maar een restaurant/cafe of winkel ofzo hebben, er staan er zoveel op omvallen nu..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:27

IMANDRA schreef:
Tja, ik blijf het onverantwoord en egoïstisch vinden. Waar we vorig jaar nog stonden te klappen voor de gezondheidszorg wordt er nu eigenlijk geïmpliceerd dat die maar in de oliebol moeten zakken want er moet weer geld verdiend worden.

Wat moet je dan wanneer als ondernemer het water aan je lippen staat? Zonder geld heb je in de wereld niks... In het ergste geval je huis kwijt, spullen kwijt, alles waar je hard voor gewerkt hebt, diep in de schulden... Ik vind dat wel heftig hoor.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:28

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt het ook gedogen en foei zeggen, maar dan kun je net zo goed direct toestemming geven.

Ja, misschien is dat wel beter inmiddels. De overheid heeft met haar maatregelen, hoe begrijpelijk ze misschien zijn, echt ontzettend veel kapot gemaakt.

Eens.

Ik ben altijd wel voor de maatregelen geweest. Maar de laatste variant van de regels... nee, die logica snap ik niet en ik zie er zo langzamerhand ook het nut niet meer van in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:30

Dilan93 schreef:
_San87_ schreef:

Ja, misschien is dat wel beter inmiddels. De overheid heeft met haar maatregelen, hoe begrijpelijk ze misschien zijn, echt ontzettend veel kapot gemaakt.

Eens.

Ik ben altijd wel voor de maatregelen geweest. Maar de laatste variant van de regels... nee, die logica snap ik niet en ik zie er zo langzamerhand ook het nut niet meer van in.

Same. Ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:30

ElSea schreef:
Je slaat de spijker op z'n kop maar helaas is dat niet te wijten aan mensen die op een terras gaan zitten maar aan het kabinet die al járen zijn het bezuinigen op de zorg. Ene naar het andere ziekenhuis en IC bed wordt opgedoekt, en wij boeten daar nu massaal met z'n allen voor.

Ik denk dat het kabinet beter met een versoepeling komt dan dat ze de burgers het eigen heft in handen laten nemen. Maar anderzijds, hun krediet en geloofwaardigheid hebben ze toch al verspeeld met hun handelen rondom de avondklok (waar ik overigens van vind dat heel veel mensen daar héél makkelijk aan voorbij gaan).


Schei uit joh, we bezuinigen niet op de zorg. We geven ieder jaar méér geld uit aan de zorg. We krijgen alleen steeds meer ouderen die steeds meer geld kosten aan zorg en dat is ingeperkt door dit kabinet.

Er is sprake van een pandemie, in geen enkel land kan de gezondheidszorg dat aan. De eerste golf had ons 25.000 IC bedden gekost zonder maatregelen, in deze golf hebben we ongeveer 4000 IC bedden uitgespaard. 25.000 IC bedden, dat had ons 16 miljard per jaar gekost. Bedden die voor corona nooit gevuld werden, want buiten de griepgolf is 25% van de IC leeg. In de griepgolf liepen we tegen de grenzen aan met 350 bezette bedden, we hebben er nu 500 gevuld en vinden het nog soort van goed gaan.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:32

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:
Tja, ik blijf het onverantwoord en egoïstisch vinden. Waar we vorig jaar nog stonden te klappen voor de gezondheidszorg wordt er nu eigenlijk geïmpliceerd dat die maar in de oliebol moeten zakken want er moet weer geld verdiend worden.

Wat moet je dan wanneer als ondernemer het water aan je lippen staat? Zonder geld heb je in de wereld niks... In het ergste geval je huis kwijt, spullen kwijt, alles waar je hard voor gewerkt hebt, diep in de schulden... Ik vind dat wel heftig hoor.


Niet dit.

Je zegt eigenlijk nog steeds dat geld belangrijker is dan gezondheid. Die ondernemer krijgt hulp van de overheid en het sociale stelsel in Nederland zorgt ervoor dat je er (uiteindelijk) weer bovenop komt. Als je bedrijf het niet red, dan ieder geval op persoonlijk vlak.

Dus dan is de vraag heel kort door de bocht eigenlijk: is het het waard dat er onnodig mensen sterven en long- en/of hartschade krijgen zodat ik wat meer geld kan verdienen?

Om het even cru te zeggen, het kaf wordt van het koren gescheiden wbt horeca. De creatieve en slimme bedrijven die in trek zijn bij de klant overleven, de bedrijven die voor de crisis al niet gezond waren vallen om. Dat laatste is heel vervelend, zeker voor het individu, maar ik vind onnodige doden, restschade en de gezondheid van oa de gezondheidszorg(medewerkers) belangrijker.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:34

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Bij ons mogen ze vanaf 23 maart legaal weer open MITS de infecties tot dan niet weer gestegen zijn (nu zo‘n 1200 per dag), het positief percentage onder de 5% blijft en het reproductiegetal < 1 is.

Hopelijk zet dat een hoop mensen aan om echt nog extra voorzichtig te zijn want daarmee hebben ze het in feite zelf in de hand.

Dat is ten minste nog enig vooruitzicht.

1200 inwoners per dag in Zwitserland is 140 per miljoen inwoners.

Maar tegelijkertijd geeft het ook duidelijk aan dat Nederland er nog niet klaar voor is. Het aantal positieve testen zat vandaag boven de 5000, dus 290 per miljoen inwoners, meer dan dubbel zoveel. Daarnaast hebben wij steeds op 10-11% positieve testen gezeten, dus de testbereidheid moet meer dan dubbel zo groot worden, en hebben we weer stijgende cijfers, dus het reproductiegetal is boven de 1 gekomen.

Maximaal 140 positieve testen per miljoen inwoners hadden we voor het laatst 25 september. De horeca heeft sinds die datum nog 3 weken open "mogen" blijven. We zijn voor het laatst onder de 5% positieve uitslagen geweest op 13 september (20 september hadden we 5.5% positieve uitslagen).

Er is eerst gekozen om onderwijs weer gedeeltelijk op gang te laten komen, zodat we ook in de toekomst een opgeleid land hebben. Hoe naar ook voor de horeca, dat is belangrijker dan dat mensen buiten de deur kunnen eten of dat deze bedrijven "zoveel mogelijk" overeind blijven (er zullen er sowieso een aantal nog sneuvelen, er zullen er sowieso een aantal overeind blijven, vandaar de zoveel mogelijk).

Er is bij deze pandemie sowieso onwijs veel leed, de worsteling blijft hoe dit leed te verdelen en hoe dit met zo min mogelijk economische en psychische schade op de LANGE termijn (denk 10 jaar minimaal) doorstaan kan worden.

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:36

IMANDRA schreef:
Ik vind het onverantwoord. Ik snap het, maar het blijft onverantwoord. De overheid wil stapje voor stapje gaan versoepelen en goed de besmettingen in het oog houden (gezien de laatste R-waarde op .99 zat wordt dat sowieso spannend — R>1 dan lopen de besmettingen weer op). En dan gaan horeca-ondernemers en sportscholen etc. nu de kont tegen de krib gooien want de parken zaten ook vol?

Dat de parken zo vol zaten mocht ook niet en volgens mij is de politie ook bij een aantal opgetreden om te ontruimen.

Ik snap dat ze meer perspectief willen maar het verloop is zo grillig dat ik ook snap van de overheid dat ze niet echt beloftes kunnen doen. Kijk alleen maar naar wat mensen gaan roepen als de overheid door omstandigheden die belofte niet kan waarmaken.

De kappers zijn misschien nog niet zo lang dicht, maar laten we wel realistisch zijn: dat is toch een hele andere situatie dan de horeca, qua hoeveel mensen er bij elkaar zitten etc.

@dilan; de horeca gaat echt niet zomaar verdwijnen hoor. Er zullen er vast een aantal omvallen, maar je ziet nu ook dat gezonde, creatieve en slimme zaken bijna net zulke goede business draaien als voor Corona.

Ik sluit mij helemaal hierbij aan. Hoewel ik het allemaal heel goed begrijp lijkt het mij gewoon echt geen slimme actie om de horeca nu al open te gooien. Mooi verwoord imandra!

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:37

Mizora schreef:
Er is bij deze pandemie sowieso onwijs veel leed, de worsteling blijft hoe dit leed te verdelen en hoe dit met zo min mogelijk economische en psychische schade op de LANGE termijn (denk 10 jaar minimaal) doorstaan kan worden.



Precies dit :j

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:37

Dilan93 schreef:
Ik ben altijd wel voor de maatregelen geweest. Maar de laatste variant van de regels... nee, die logica snap ik niet en ik zie er zo langzamerhand ook het nut niet meer van in.


Hier hetzelfde. Ik snap het wel. Laat ze maar de terrasjes openen op een veilige manier.
Ben benieuwd wat de overheid doet als iedereen weer open gaat.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:41

Het blijft een afwegen wat wel mag en wat niet kan. Natuurlijk zijn die keuzes altijd discutabel. Natuurlijk had ook de keus gemaakt kunnen worden om wel terassen te openen maar alle scholen dicht te houden. Ik noem maar een voorbeeld. Risico's weeg je tegen elkaar af.
Wat ik geregeld lees en als dooddoener zie is de vergelijking maken met te grote drukte in een winkel. Daarbij staat dan: en dat mag wel! Nee, natuurlijk mag dat ook niet en het is heel dom van mensen dat ze die winkel dan binnengaan. Je bent toch echt zelf verantwoordelijk voor je gedrag en die afstand kun je zelf houden. Kan dat niet, dan pas je er niet bij. Ik zou dus zeggen dat je niet naar anderen moet wijzen maar kijken naar je eigen gedrag in al die situaties.