Nog zorgverleners die het zat zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:21

Misschien moet je een beetje uitkijken met dat soort arrogante opmerkingen waaruit duidelijk blijkt dat je geen idee hebt waar je over praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:25

Blue_Eyes schreef:
Misschien moet je een beetje uitkijken met dat soort arrogante opmerkingen waaruit duidelijk blijkt dat je geen idee hebt waar je over praat.


Wie bedoel je hiermee?

Als ik degene ben die arrogant over kom, wil ik me daar alvast over excuseren.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:11

Blue_Eyes schreef:
Misschien moet je een beetje uitkijken met dat soort arrogante opmerkingen waaruit duidelijk blijkt dat je geen idee hebt waar je over praat.


Ik denk dat je het over mij hebt... Geloof me ik weet heel goed waar ik over praat, gezien mijn familiegeschiedenis.

Maar goed, daar gaat het niet over, ik reageerde op het verhaal van de mevrouw met een letternaam, die haar hele geschiedenis uit de doeken doet en vervolgens beweerde dat mensen door Covid en aanverwante maatregelen niet zo in de put zouden kunnen zitten dat ze zelfmoord plegen want zij heeft het veel moeilijker gehad en geen zelfmoord gepleegd. Maar daar gaat het hier niet eens over, het gaat over zorgverleners die het zat zijn, die het moeilijk hebben. Ik ken een verpleegster uit New York, Dawn, die op het punt heeft gestaan om zichzelf iets aan te doen door haar werk op een Covid-afdeling. Laten we er vooral voor onze zorgverleners zijn en ervoor zorgen dat er nu eindelijk iets gebeurt aan het tekort aan geld en personeel in de zorg ! Was dat in orde dan was dit topic er misschien niet eens.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:22

SVRL is een zorgverlener die in de vuurlinie werkt...

Zappa

Berichten: 2740
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:26

Ann schreef:
SVRL is een zorgverlener die in de vuurlinie werkt...


Plus de topicstarter.....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:39

Ik denk zo maar even dat SVRL héél goed weet waar ze het over heeft. Ze staat namelijk aan het bed, in de frontlinie, en dat in covid-tijden.

Mensen met een psychische achtergrond of zorgnood waar zij het over heeft zijn heel wat anders dan diegene die nu ellendig gaan janken omdat ze hun "vrijheid" kwijt zijn. Zij heeft het over mensen die ook BUITEN covid om al amper aan hulp raken wegens tekort aan plaats, aan begeleiding, aan ondersteuning en indien nodig huisvesting. Dat covid diegene die al kantje-boord zaten nu over het drempeltje kan duwen, kan prima. Maar ga niet lopen roeptoeteren dat we in België en NL zo hard beperkt worden door de maatregelen. Ik kan gewoon nog alles wat ik voorheen deed. Ik heb me gedurende de hele periode van februari tot nu eigenlijk niet hoeven beperken. Wel reorganiseren en dingen anders aanpakken en/of plannen. Maar waar een wil is, is een weg. Dat is veerkracht. En ja, die kan mentaal wel op raken.

Maar denk je eens even in: al die gillers, die zooooo beperkt worden in al wat ze willen. Al eens bedacht welke veerkracht er van de zorg verwacht wordt? Al eens bedacht wat het van hen vraagt, elke keer weer de klappen moeten opvangen van alle idioten die alles aan hun laars lappen? De mentale druk om toch maar voor iedere patiënt tot het uiterste te gaan, wetende dat diezelfde patiënt misschien datzelfde weekend zijn middelvinger naar hen opstak op tv, omdat Corona niet bestaat en ze alles maar moesten losgooien? Dat door te versoepelen omwille van "mentaal welzijn", tegelijk het mentale welzijn van die zorgverleners nog wat extra wordt opgerekt?

Versoepelen, want de zelfstandige wil verdienen, de zaak zit aan de grond. De reissector moet weer draaien want toerisme zijn inkomsten, mensen willen er op uit, het hoofd leegmaken. De kinderen willen naar buiten, sporters willen weer sporten.

Wel, die zorgverleners, die willen dat OOK allemaal. Maar voor hen KAN het niet, want ze moeten eerst nog maar even aan het bed staan. Want dalende cijfers of niet, de zorg blijft wel full trottle razen. Is het niet voor covid, dan wel voor alle uitgestelde urgente zorg. En is die weggewerkt, dan staat er wel een nieuwe lading klaar. Waar het land al maanden genormaliseerd zal zijn, op zijn eigen kalme ritme, daar zal de zorg nog maandenlang "pompen of verzuipen" in de nagolven van achterstallige zorg.

Beeld je even in welk effect het zal geven als de zorg geen mentale rek meer heeft.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:11

Ik las dat bericht van SVRL zo helemaal niet.
Ik las dat als mensen nu bijvoorbeeld zelfmoord plegen deze vroeg of laat ook wel in de psychische problemen waren gekomen omdat de geestelijke gezondheidszorg ook behoorlijk uitgekleed is.
Nu door corona komen ze helaas vroeg in de problemen.

Ik gaf het eerder ook al aan, alle problemen van te weinig personeel, te weinig bedden, te weinig psychische gezondheidszorg, alles was er al. Al die verpleegkundige liepen al op hun tenen.
De capaciteit was al geruime tijd te kort, maar door het zorghart van deze mensen werd het allemaal wel weer ingevuld en konden de grote koppen wel met de eer strijken dat het allemaal prima ging met minder personeel :r

Nu corona komt alles wat eigenlijk helemaal niet ging duidelijk zichtbaar. zichtbaar voor iedereen.
En waar je anders een tandje bij zet, elkaar helpt als afdelingen kan dat niet meer, het duurt te lang.
En dan ga je mensen krijgen die uit gaan vallen.

En vervolgens geen hoge pief die eens aan de bel gaat trekken bij de overheid.
En mensen hier in de topics die dan beweren, er is niet bezuinigd...nee onder de streep niet, waar het geld hoort te zijn wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:14

Varekaj schreef:
Ik denk zo maar even dat SVRL héél goed weet waar ze het over heeft. Ze staat namelijk aan het bed, in de frontlinie, en dat in covid-tijden.

Mensen met een psychische achtergrond of zorgnood waar zij het over heeft zijn heel wat anders dan diegene die nu ellendig gaan janken omdat ze hun "vrijheid" kwijt zijn. Zij heeft het over mensen die ook BUITEN covid om al amper aan hulp raken wegens tekort aan plaats, aan begeleiding, aan ondersteuning en indien nodig huisvesting. Dat covid diegene die al kantje-boord zaten nu over het drempeltje kan duwen, kan prima. Maar ga niet lopen roeptoeteren dat we in België en NL zo hard beperkt worden door de maatregelen. Ik kan gewoon nog alles wat ik voorheen deed. Ik heb me gedurende de hele periode van februari tot nu eigenlijk niet hoeven beperken. Wel reorganiseren en dingen anders aanpakken en/of plannen. Maar waar een wil is, is een weg. Dat is veerkracht. En ja, die kan mentaal wel op raken.

Maar denk je eens even in: al die gillers, die zooooo beperkt worden in al wat ze willen. Al eens bedacht welke veerkracht er van de zorg verwacht wordt? Al eens bedacht wat het van hen vraagt, elke keer weer de klappen moeten opvangen van alle idioten die alles aan hun laars lappen? De mentale druk om toch maar voor iedere patiënt tot het uiterste te gaan, wetende dat diezelfde patiënt misschien datzelfde weekend zijn middelvinger naar hen opstak op tv, omdat Corona niet bestaat en ze alles maar moesten losgooien? Dat door te versoepelen omwille van "mentaal welzijn", tegelijk het mentale welzijn van die zorgverleners nog wat extra wordt opgerekt?

Versoepelen, want de zelfstandige wil verdienen, de zaak zit aan de grond. De reissector moet weer draaien want toerisme zijn inkomsten, mensen willen er op uit, het hoofd leegmaken. De kinderen willen naar buiten, sporters willen weer sporten.

Wel, die zorgverleners, die willen dat OOK allemaal. Maar voor hen KAN het niet, want ze moeten eerst nog maar even aan het bed staan. Want dalende cijfers of niet, de zorg blijft wel full trottle razen. Is het niet voor covid, dan wel voor alle uitgestelde urgente zorg. En is die weggewerkt, dan staat er wel een nieuwe lading klaar. Waar het land al maanden genormaliseerd zal zijn, op zijn eigen kalme ritme, daar zal de zorg nog maandenlang "pompen of verzuipen" in de nagolven van achterstallige zorg.

Beeld je even in welk effect het zal geven als de zorg geen mentale rek meer heeft.


Dankje, dat is inderdaad wat ik bedoel. Wij zien op ICU zo vaak mensen na een suicide poging en vele van hen hadden het al lang heel moeilijk, maar konden nergens echt terrecht. En je hoeft echt niet psychisch ziek te zijn om zodanig vast te lopen dat uit het leven stappen de enige oplossing lijkt te zijn. Mensen die voor covid al zodanig vast zaten in hun gevoelens, hebben het nu extra zwaar en hebben nu nog minder kans op hulp. Gewoon omdat covid ons kei hard er toont hoe zwak ons opvangnet is voor mensen die aan het einde van hun draagkracht zijn. Alleen is het van alle tijden dat mensen op een punt kunnen komen dat ze geen uitweg meer zien en hebben we daar voor covid veel te veel een taboe van gemaakt, duistere gedachten zijn onbespeelbaar, en hebben we veel te weinig gedaan om mensen te doen beseffen dat aandacht geven voor je geestelijke gezondheid even belangrijk is als voor je lichamelijke gezondheid. Mensen lijden al jaren in stilte daardoor en nu, door alle maatregelen die deze groep nog extra hard treffen, is het overduidelijk dat onze gezondheidszorg faalt. Ik wil nergens onbegrip tonen voor deze mensen, noch hen met een vinger wijzen. Wil alleen zeggen dat de covid maatregelen niet de oorzaak zijn van een suicide of suicide poging, al kunnen ze wel voor deze mensen de laatste genadeklap zijn die hen de dieperik in duwt. Een betere geestelijke gezondheidszorg, die veel toegankelijker is en minder taboe rond psychisch lijden, zou voor heel wat mensen een levenslijn zijn. En vanuit die optiek stoort het mij dat binnen de geestelijke gezondheidszorg, de professionelen die mensen moeten helpen en hen moeten leren om om te gaan met tegenslagen in het leven, nu durft te roepen dat maatregelen opgehoffen moeten worden. Terwijl zij degenen zijn die zouden moeten strijden voor meer geld en middelen en betere begeleiding van mensen die psychisch kwetsbaar zijn. Ook na covid gaan deze mensen het moeilijk hebben, alleen gaan ze dan weer op de achtergrond verdwijnen omdat er dan niets meer is wat een grote groep mensen treft. Vind het echt misbruik maken van deze mensen en hun problematiek door hen nu op de voorgrond te schuiven als de reden om als te versoepelen. Daar geef je hen zeker even zuurstof mee, maar bij de eerst volgende grote tegenslag, gaan ze nog altijd geen fatsoenlijk vangnet hebben. Praat maar eens met familieleden van mensen die al verschillende suicide pogingen ondernomen hebben en je zal zien hoe ontoereikend de hulpverlening is voor deze mensen.

En daarnaast zeg ik nergens 'kijk eens hoe sterk ik ben', want dat ben ik helemaal niet en dat besef ik maar al te goed. Het tegendeel is juist het geval, ik behoor tot de groep van psychisch kwetsbare mensen, alleen heb ik voor mezelf beslist dat dat geen schande is en durf ik dat ook eerlijk toegeven. Ik hoop dat mensen daardoor voor zichzelf kunnen erkennen dat minder draagkracht hebben geen schande is en dat je je, als je voelt dat je er alleen niet uit komt, niet moet laten af schepen door hulpverleners. Het kan een lange zoektocht zijn, maar uiteindelijk is het echt wel mogelijk om iemand te vinden die met jou aan de slag wil gaan.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:23

Zoals ik als ggz verpleegkundige niet écht een beeld heb van hoe het er in de frontlinie in het ziekenhuis aan toe gaat, denk ik dat de frontlinie maar ook in de rest van Nederland geen beeld heeft van hoe het er momenteel in de ggz aan toe gaat.
Ook in die zorg zit geen rek meer,door het hele land zijn de clientengroepen zoooo anders dan normaal ( persoonlijk contacten via studie). De mensen die normaal aan kunnen kloppen kunnen dat nu niet, zoveel meer mensen zakken af, zoveel meer drugs, zoveel meer agressie maar ook zo veel minder draagkracht, zo veel meer lijden maar vooral een zo verschrikkelijk veel jongere doelgroep. Normaal was 18 tot 25 echt een uitzondering, nu makkelijk de helft van onze highcare cliënten.
En dat is meestal de leeftijd waarin iemand die voor het eerst problemen met de mentale gesteldheid krijgt, daar zijn levenlang last van blijft houden. Dat heeft dan weer te maken met de ontwikkeling van identiteit, maar das een andere uitstap.

En het ontkennen en onderschatten van psychische problemen door maatregelen is voor mij echt een steek waarbij je geen flauw idee hebt wat je zegt.
Dat is een beetje hetzelfde als tegen de frontlinie in het ziekenhuis zeggen dat ze nu eenmaal moeten inzien dat iedereen van een ziekte op de ic kan komen, en dat doen alsof dat alleen door covid nu zo is het hordes uit de weg ruimen is ipv het probleem oplossen en mensen ermee leren omgaan ;) .

In plaats van afgeven op zorg die je niet eigen is en waar je zelf een negatieve ervaring mee hebt, zou er kritischer nagedacht moeten worden over wat je schrijft en hoe veroordelend dat is.
Een eigen situatie, beleefd met een zwarte bril door omstandigheden die je aangedaan worden, maken niet dat je een gehele tak van zorg snapt, kent en mag bekritiseren alsof het een stuk .... is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:42

smurffie schreef:
Zoals ik als ggz verpleegkundige niet écht een beeld heb van hoe het er in de frontlinie in het ziekenhuis aan toe gaat, denk ik dat de frontlinie maar ook in de rest van Nederland geen beeld heeft van hoe het er momenteel in de ggz aan toe gaat.
Ook in die zorg zit geen rek meer,door het hele land zijn de clientengroepen zoooo anders dan normaal ( persoonlijk contacten via studie). De mensen die normaal aan kunnen kloppen kunnen dat nu niet, zoveel meer mensen zakken af, zoveel meer drugs, zoveel meer agressie maar ook zo veel minder draagkracht, zo veel meer lijden maar vooral een zo verschrikkelijk veel jongere doelgroep. Normaal was 18 tot 25 echt een uitzondering, nu makkelijk de helft van onze highcare cliënten.
En dat is meestal de leeftijd waarin iemand die voor het eerst problemen met de mentale gesteldheid krijgt, daar zijn levenlang last van blijft houden. Dat heeft dan weer te maken met de ontwikkeling van identiteit, maar das een andere uitstap.

En het ontkennen en onderschatten van psychische problemen door maatregelen is voor mij echt een steek waarbij je geen flauw idee hebt wat je zegt.
Dat is een beetje hetzelfde als tegen de frontlinie in het ziekenhuis zeggen dat ze nu eenmaal moeten inzien dat iedereen van een ziekte op de ic kan komen, en dat doen alsof dat alleen door covid nu zo is het hordes uit de weg ruimen is ipv het probleem oplossen en mensen ermee leren omgaan ;) .

In plaats van afgeven op zorg die je niet eigen is en waar je zelf een negatieve ervaring mee hebt, zou er kritischer nagedacht moeten worden over wat je schrijft en hoe veroordelend dat is.
Een eigen situatie, beleefd met een zwarte bril door omstandigheden die je aangedaan worden, maken niet dat je een gehele tak van zorg snapt, kent en mag bekritiseren alsof het een stuk .... is.


Oh, als ik niet gebonden was door mijn beroepsgeheim, zou ik tientallen verhalen kunnen vertellen van mensen die wij op onze ICU mogen opvangen en begeleiden zo lang ze kritiek zijn en die vervolgens kei hard in de steek gelaten worden door de geestelijke gezondheidzorg. Eergisteren nog maar eens zo'n schrijnende situatie meegemaakt, waarbij bange familie smeekt om hulp voor hun kind en de psychiater het allemaal maar minimaliseerd. Zou heel graag het verhaal van al die mensen over de jaren heen brengen, maar mag dat niet. Tja, dan rest alleen mijn eigen verhaal nog. En ik kijk nergens neer op mensen die een suicide poging ondernemen, ik ondervind op mijn werk eerder dat de collega's die al jaren op de paaz afdelingen werken kei hard zijn voor deze mensen. Ik ga hier echt niet herhalen wat zij je soms zeggen als je een pt aan hen moet overdragen.

Edit: ik werk wel in België en bij ons is de ggz echt een ramp.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:44

Dat is modder gooien binnen een sector waar mensen werken. Ik onthoud ook vrijwel alleen de negatieve overdrachten en gevallen uit het ziekenhuis. Zeker wanneer ik met een cliënt met RM mee ga naar het ziekenhuis worden wij, in dat geval de cliënt en ik samen, regelmatig behoorlijk onjuist behandeld.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, bij ons, bij jullie. Maar elkaar vanaf een afstandje bekritiseren vind ik echt niet oke
Als ik van mijn "collega's" van het ziekenhuis al geen greintje respect en inlevingsvermogen hoef te verwachten, van wie dan wel.
Of de zorg in België anders is kan ik niet inschatten, ik ben er nooit geweest. En zolang je niet aan de andere kant van de balie hebt gestaan kun je dingen niet verkondigen als waar.
Tevens wil ik benadrukken dat er ook in Nederland een groot verschil zit tussen paaz afdelingen en de ggz.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:22

Ho, dat loopt hier uit de hand :o . Ik had even moeten quoten inderdaad maar toen ik plaatste, heb ik gemist dat we naar de volgende pagina gingen :)
Mijn bericht was inderdaad gericht aan hahahatsjoe. Voor SVRL heb ik niets dan groot respect!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:42

Ik las helemaal niet een afgeven op collega's uit een andere tak van zorg, maar op een overheid die stelselmatig ook op die zorg bezuinigd heeft. Of begrijp ik het nu helemaal niet meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:52

smurffie schreef:
Dat is modder gooien binnen een sector waar mensen werken. Ik onthoud ook vrijwel alleen de negatieve overdrachten en gevallen uit het ziekenhuis. Zeker wanneer ik met een cliënt met RM mee ga naar het ziekenhuis worden wij, in dat geval de cliënt en ik samen, regelmatig behoorlijk onjuist behandeld.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, bij ons, bij jullie. Maar elkaar vanaf een afstandje bekritiseren vind ik echt niet oke
Als ik van mijn "collega's" van het ziekenhuis al geen greintje respect en inlevingsvermogen hoef te verwachten, van wie dan wel.
Of de zorg in België anders is kan ik niet inschatten, ik ben er nooit geweest. En zolang je niet aan de andere kant van de balie hebt gestaan kun je dingen niet verkondigen als waar.
Tevens wil ik benadrukken dat er ook in Nederland een groot verschil zit tussen paaz afdelingen en de ggz.



Ik denk dat ik er hard genoeg op druk dat er al jaren te weinig middelen zijn in de geestelijke gezondheidszorg, waardoor mensen in de kou blijven staan. En dat heeft niets te maken met gebrek aan respect of inlevingsvermogen. Noch met spreken over iets waar ik geen verstand van heb. Over heel de zorg, ook op mijn eigen dienst, lopen dingen fout door gebrek aan middelen. Het enige verschil is misschien dat wij er anders aankijken. Ik ben van mening dat covid de zwakte van ons gezondheidssysteem blootlegt en dat wij er gebruik van moeten maken om nu op te komen voor onze patiënten. Jij ziet de covid maatregelen alleen maar als last voor je zorgvragers, terwijl je toch eigenlijk ook wel weet dat zij het zonder covid al zwaar hebben. Er zijn gewoon te weinig plekken beschikbaar voor mensen die met zichzelf in de knoei zitten en er moet meer opvang komen.

Als je continu te weinig tijd en middelen hebt om goed voor je zorgvrager te geven wat ie nodig heeft, dan raak je gefrustreerd en wordt een mens al eens synisch. Maakt dat mensen cru kunnen zijn, ook bij ons op dienst. Alleen zijn onze zorgvragers daar niet mee geholpen. We zouden beter, alle zorgverleners samen, op 1 lijn gaan zitten en niet de covid maatregelen, maar wel het de systematische bezuinigingen zorgen voor de huidige drama's.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-21 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:59

SVRL schreef:
Ik denk dat ik er hard genoeg op druk dat er al jaren te weinig middelen zijn in de geestelijke gezondheidszorg, waardoor mensen in de kou blijven staan. En dat heeft niets te maken met gebrek aan respect of inlevingsvermogen. Noch met spreken over iets waar ik geen verstand van heb. Over heel de zorg, ook op mijn eigen dienst, lopen dingen fout door gebrek aan middelen. Het enige verschil is misschien dat wij er anders aankijken. Ik ben van mening dat covid de zwakte van ons gezondheidssysteem blootlegt en dat wij er gebruik van moeten maken om nu op te komen voor onze patiënten. Jij ziet de covid maatregelen alleen maar als last voor je zorgvragers, terwijl je toch eigenlijk ook wel weet dat zij het zonder covid al zwaar hebben. Er zijn gewoon te weinig plekken beschikbaar voor mensen die met zichzelf in de knoei zitten en er moet meer opvang komen.


Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn en ik zie het totaal niet als een gebrek aan respect.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:02

Nee zonder covid had een groot deel van mijn huidige zorgvragers het dus helemaal niet zwaar. Dat komt echt door situatie veroorzaakt door de pandemie.
Met hun was eigenlijk niets mee aan de hand, hooguit soms een offday maar het leven is niet alleen maar mooi.
Juist de cliënten die wij nu hebben, hadden zonder covid mogelijk nooit in zo'n grote crisis gekomen dat ze, al dan niet gedwongen, opgenomen zijn in een klinische zorgsetting.
Rust, reinheid, regelmaat. Iets wat alle 3 al een kleine 1.5 jaar ontbreekt en zeker voor jongeren en (jong) volwassenen in ontwikkeling noodzakelijk is om te kunnen functioneren. Dat wordt ontzettend onderschat.
En dan spreek ik nog niet van de sociale tekortkomingen door deze situatie, die zie ik er nog los van.

Edit: van de mensen die het toch al zwaar hadden en al in beeld waren, zien wij nu dat ze de crisis ook niet meer kunnen afwenden. Het aantal geslaagde suïcides onder die groep cliënten is bij ons fors toegenomen. En de mensen die het normaal met een time out af konden zijn nu langdurig opgenomen. Mensen die wij behalve rust en veiligheid niets kunnen bieden, en zonder structuur ook niet opknappen.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 03-05-21 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:05

Smurffie ik herken dit niet, maar dat ligt misschien aan mij. Kun je eens een voorbeeld noemen, een casus? (anoniem uiteraard)
Waarom kun je niet rust, reinheid en regelmaat in je leven toepassen binnen de covid maatregelen?
Vindt jij die maatregelen (in Nederland) zo zwaar?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:15

For sure.
Wij hebben een heel aantal cliënten die stabiel zijn op dagbesteding, vaste afspraken met hulpverleners, vaste bezoekjes van familie en voldoende sociale controle.
Dagbesteding mag binnen niet meer, hulpverlening komt niet meer thuis maar via beeldbellen, familie komt beperker op bezoek en sociale controle valt meer weg omdat mensen elkaar minder makkelijk aanspreken.
Dat zijn dan de groepen cliënten die al jaren in beeld zijn, het nu echt niet redden. Vereenzaming als je al kampt met psychische problemen is vaak een ontwrichtende factor.

Daarnaast hebben wij nu een grote toename aan mensen met blanco voorgeschiedenis die nu binnen komen met angst- en paniekklachten of depressieve klachten, (jong) volwassenen die geen structuur meer hebben door wegvallen van fysiek school volgen, toename van drugsgebruik omdat er minder sociale controle is van bezoek of buitenaf.
Psychotische of manische decompensatie door drugsgebruik, minder slaap ( want minder structuur..).
Mensen die het einde van de tunnel niet meer zien want de schulden lopen op, bedrijf is failliet en hoofd loopt over omdat er geen mogelijkheid is tot ontspanning.
Maar ook onder collega's is uitval groot, meer mensen zijn overbelast, vallen uit met burnout klachten, roosters die niet rond komen door ziekte zorgen voor verzwaring van werkdruk ( niet anders dan bij jullie waarschijnlijk).

1e lijnszorg waren de wachtlijsten al ellendig lang, die zijn nu regelmatig +1 jaar, dat komt niet alleen omdat de zorg het niet aan kan, maar ook omdat er een te grote groep mensen kampt met klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:18

smurffie schreef:
Nee zonder covid had een groot deel van mijn huidige zorgvragers het dus helemaal niet zwaar. Dat komt echt door situatie veroorzaakt door de pandemie.
Met hun was eigenlijk niets mee aan de hand, hooguit soms een offday maar het leven is niet alleen maar mooi.
Juist de cliënten die wij nu hebben, hadden zonder covid mogelijk nooit in zo'n grote crisis gekomen dat ze, al dan niet gedwongen, opgenomen zijn in een klinische zorgsetting.
Rust, reinheid, regelmaat. Iets wat alle 3 al een kleine 1.5 jaar ontbreekt en zeker voor jongeren en (jong) volwassenen in ontwikkeling noodzakelijk is om te kunnen functioneren. Dat wordt ontzettend onderschat.
En dan spreek ik nog niet van de sociale tekortkomingen door deze situatie, die zie ik er nog los van.

Edit: van de mensen die het toch al zwaar hadden en al in beeld waren, zien wij nu dat ze de crisis ook niet meer kunnen afwenden. Het aantal geslaagde suïcides onder die groep cliënten is bij ons fors toegenomen. En de mensen die het normaal met een time out af konden zijn nu langdurig opgenomen. Mensen die wij behalve rust en veiligheid niets kunnen bieden, en zonder structuur ook niet opknappen.


Komaan Smurffie, dit heeft geen zin. Maakt niet uit wat ik zeg, jij zal het altijd blijven zien als een aanval op jou, terwijl dat niet zo is.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:29

Waar ik over val is dat mijn inziens echt ontzettend gebagatelliseerd wordt welke gevolgen de pandemie (en de daarbij horende maatregelen) op het mentaal welbevinden hebben.
Ik zie dat niet als aanval op mij maar waar jullie vallen over de mensen die zeggen dat het allemaal wel mee moet vallen in de ziekenhuizen, val ik over de uitspraken over dat de gevolgen voor psychisch welbevinden wel meevallen en niet perse anders zijn dan zonder pandemie.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 03-05-21 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:34

Misschien moeten ze covid dan ook als wake-up zien dat onze maatschappij helemaal de foute kant op gaat? Als 1 fikse tegenslag bij de jeugd en jong-volwassenen al zulke gevolgen heeft dat ze dat mentaal niet kunnen bolwerken?
Is dat niet iets wat je zou kunnen doortrekken naar FOMO, altijd maar nood aan prikkels, bezigheid, altijd maar dat idee dat je elke dag tienduizenden dingen moet gedaan hebben want wat is anders "pluk de dag"?

Er zijn evengoed een hoop mensen die opgelucht ademhalen met de maatregelen, al dat "moeten" is weg, even ter plaatse rust gehad en nu stilaan weer opbouwen naar datgene wat "mag" in het leven.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:54

Ja toch wel vervelend voor de ziekenhuizen he, dat deze 1e fikse tegenslag al zorgt voor gevolgen als tegen code zwart aan lopen, dat moet toch een wake-up call zijn.

#sarcasmeuit.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:55

smurffie schreef:
Ja toch wel vervelend voor de ziekenhuizen he, dat deze 1e fikse tegenslag al zorgt voor gevolgen als tegen code zwart aan lopen, dat moet toch een wake-up call zijn.

#sarcasmeuit.


Ik geloof niet dat dit is wat Varekaj bedoelt :=

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:57

Dat snap ik ook ;) ik zal ontstippen, beter voor de algehele sfeer denk ik.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Nog zorgverleners die het zat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:01

Ik begrijp gewoon even niet waarom je zo gigantisch je hakken in het zand steekt op een (in mijn ogen) terechte en totaal niet-aanvallende opmerking van Varekaj.

We zijn toch als maatschappij verkeerd bezig als dit soort tegenslagen al gelijk zulke enorme gevolgen hebben? We zitten een jaar in een semi-lockdown. Ene keer erger dan de andere. Ik verbaas mij er ook oprecht over hoeveel mentale problemen erbij zijn gekomen en vraag me dan ook oprecht af of we als maatschappij niet onze mindset hierin moeten gaan veranderen.

We zitten zo vast in een prestatiemaatschappij waarbij een jaartje blijven zitten of een tentamen niet halen het einde van de wereld lijkt te zijn..