Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:39

Hoi,

Ik heb een ingewikkelde vraag waar ik enorm tegenstrijdige antwoorden van de ggd op heb gehoord.

Dit is het geval:

Betreft groep 3 van een basisschool.
Juf 1 geeft les op maandag, dinsdag en woensdag.
Juf 2 geeft les op donderdag en vrijdag.

Juf 1 wordt licht verkouden en doet op vrijdag een coronatest. Positief.
Klas hoorde dit pas op vrijdagmiddag nadat een klasgenoot een verjaardagsfeestje heeft gegeven.

Klas gaat in quarantaine en geadviseerd wordt om alle kinderen op maandag te testen (5 dagen nadat ze de besmette juf 1 voor het laatst in de klas hadden). Dit is gedaan.

1 meisje is positief getest op maandag, ze heeft totaal geen klachten. Datzelfde meisje weet niet wanneer ze besmet is, en heeft contact gehad met de kinderen in de klas en juf 2 op donderdag en vrijdag. Ze was ook op het feestje op vrijdagmiddag.

Nu mogen de kinderen woensdag weer naar school. En juf 2 hoeft niet in quarantaine.

Maar dat klopt toch niet?

2 moeders hebben de ggd gebeld.
Een zegt dat de negatief geteste kinderen direct uit quarantaine mogen.
Ander zegt tot woensdag in quarantaine houden omdat de klachten nog kunnen komen.
Ook zegt de ggd dat het besmette klasgenootje niet langer dan 2 dagen voordat ze negatief getest is, corona kan hebben (hoe weten ze dit dan?)

Ouders uit de klas weten het niet meer. Wie weet het wel?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:44

Kinderen die negatief testen na 5 dagen en geen klachten hebben, mogen hier ook meteen de volgende dag weer naar school. Wij hebben ook meerdere groepen in quarantaine zitten en volgen het beleid van de GGD. Helaas heeft de GGD vandaag een fout bij ons gemaakt en bleek een positief kind toch op school te zijn gekomen. De ouders hadden gisteren te horen gekregen dat ze negatief was....De hele groep gaat dus weer in quarantaine en kan pas zaterdag op z'n vroegst testen. Met een beetje geluk kan dan iedereen volgende week dinsdag weer naar school.

Zie deze brief van het RIVM;
https://lci.rivm.nl/basisonderwijs-covid19-nauw-contact
Laatst bijgewerkt door suffie op 29-03-21 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:47

Nou hier een kind die besmet was via zijn ouder, heel die klas inclusief de andere kinderen binnen de gezinnen moeten nu in carantaine. zijn broertje zit bij mijn dochter in de klas en was niet besmet...
de klas mag gewoon naar school, alleen de kindjes uit zijn groepje 4 en zijn vriendjes nog eens 3 en het kind in kwestie niet besmette broertje moeten in quarantaine.

Mijn kind blijft gewoon nog minimaal10 tot 14 dagen thuis! ik moet het niet weten, wat de juf of leerplichtambtenaar er van vindt boeit me niet!

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:49

Wat een domme fout Suffie. Balen zeg.

Maar de kinderen zijn nu 3 dagen na contact getest. En geen 5 dagen. Dat klopt toch niet? Toch mogen ze woensdag weer naar school. Maar ik denk dat ze dan nogmaals getest zouden moeten worden (liever niet natuurlijk, maar als je de regels zou volgen lijkt me dit logisch)

De link met de brief kregen wij ook. Maar dit geval is nog weer anders.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:52

5 Dagen na het laatste contact is maandag. Dit meisje heeft haar besmetting dus hoogstwaarschijnlijk elders opgelopen of was misschien zelf de besmetter van deze groep.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:56

suffie schreef:
5 Dagen na het laatste contact is maandag. Dit meisje heeft haar besmetting dus hoogstwaarschijnlijk elders opgelopen of was misschien zelf de besmetter van deze groep.


Kan, ze kan de juf zelfs hebben aangestoken. Andersom kan ook. Meisje had geen klachten, juf wel.

Maar het meisje is vrijdag nog in de klas geweest en was op het feestje. Tel daar 5 dagen bij op en je zit op woensdag.

Waarom hoeft juf 2 dan niet in quarantaine? Zij is 2 dagen in contact geweest met het meisje met corona.
Laatst bijgewerkt door Storm op 29-03-21 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:57

Zowel juf 2 als kinderen testen op dag 5. Bij negatieve test mogen ze weer naar school.

Testen op dag 5 is om de quarantaine tijd te verkorten van 10 naar 5 (+ wachttijd van uitslag) áls de uitslag negatief js uiteraard. Dus niet op dag 5 uit quarantaine zoals de school stelt. Maar testen op dag 5.

Suffie, hoe kom jij op maandag is dag 5 als ze elkaar vrijdag voor het laatst hebben gezien? Dag 5 is woensdag.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 21:59

Kaus, mee eens. Maar dan pakt de school het verkeerd aan toch? Nu zijn de kinderen op dag 3 getest en mogen op dag 5 weer naar school. Dat is toch krom?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:01

Storm schreef:
Kaus, mee eens. Maar dan pakt de school het verkeerd aan toch? Nu zijn de kinderen op dag 3 getest en mogen op dag 5 weer naar school. Dat is toch krom?


Absoluut. Dat klopt van geen kant. Klinkt mij als gemakzucht vanuit de school.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:06

1e Contact met besmet persoon was woensdag (juf 1). Zo is er bij ons ook gerekend.
Lijkt mij trouwens sterk dat de school dit besluit zelf neemt. Wij worden continue gevolgd door de GGD en krijgen kant en klare mailing aangeleverd, die moet worden doorgestuurd naar de ouders.
Laatst bijgewerkt door suffie op 29-03-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:07

Een school handelt (als het goed is) in overleg met de GGD.
Kinderen moeten sowieso 5 dagen in quarantaine.
Misschien een idee om zelf even contact op te nemen met de GGD?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:07

Kaus schreef:
Storm schreef:
Kaus, mee eens. Maar dan pakt de school het verkeerd aan toch? Nu zijn de kinderen op dag 3 getest en mogen op dag 5 weer naar school. Dat is toch krom?


Absoluut. Dat klopt van geen kant. Klinkt mij als gemakzucht vanuit de school.


Of onduidelijke communicatie vanuit de ggd, als ik van onze directeur hoor hoe tegenstrijdig de adviezen soms zijn

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:09

Kaus schreef:
Zowel juf 2 als kinderen testen op dag 5. Bij negatieve test mogen ze weer naar school.

Testen op dag 5 is om de quarantaine tijd te verkorten van 10 naar 5 (+ wachttijd van uitslag) áls de uitslag negatief js uiteraard. Dus niet op dag 5 uit quarantaine zoals de school stelt. Maar testen op dag 5.

Suffie, hoe kom jij op maandag is dag 5 als ze elkaar vrijdag voor het laatst hebben gezien? Dag 5 is woensdag.


Dit is inderdaad zoals het hoort, je houdt het laatste contact aan. In dit geval dus het klasgenootje.

Wij hebben in februari met Corona en school te maken gehad.
Helaas kreeg zelfs school wisselende adviezen van de GGD, dus ook daar kan het wel eens fout gaan.
Je zou zelf GGD kunnen bellen en aangeven dat je twijfels hebt over hoe het gaat. Die pakken het dan wel verder op neem ik aan.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 22:09

Ja, ik ga morgen zelf ook even bellen met de ggd.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:15

Storm schreef:
Ja, ik ga morgen zelf ook even bellen met de ggd.


Bel de testlijn maar. 0800 1202. Word je doorverbonden naar de PCR test en die zullen je hetzelfde vertellen. Laatste contact is vrijdag dus bij geen klachten, testen op woensdag, dag 5.

Edit: wel even specifiek vragen of je doorverbonden mag worden naar PCR. Zij zijn beter op de hoogte van dit soort regels.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:22

Zelf logisch nadenken en vervolgens je eigen plan trekken. Dat zou ik doen, Storm. Goed dat je erachter aan gaat.

Hoeveel mensen niet zeggen "ja maar het mag" of "ja maar de GGD zegt zus en die zegt zo". Een verjaardagsfeestje in deze tijden is onverstandig. Op school in de groep een schoudermaatje en in een bubbel. Thuis een feestje met allerlei kinderen door elkaar. Dom.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 22:23

De directeur van de school schrijft nu dat, omdat het meisje geen klachten heeft, de quarantaine niet hoeft te worden verlengt.

Maar waarom testen we dan kinderen zonder klachten?? Die zouden volgens hem dus nooit besmettelijk zijn??

Echt |o

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:24

Ik zou zeggen dat inderdaad maandag dan opnieuw dag 0 is en dus vrijdag nog een keertje testen..
Wel of geen klachten bij dat meisje.

Rendiertje
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:25

Ik zou zeggen, bij twijfel thuis houden. Ik (29 jaar en geen andere ziektebeelden) ben herstellende van Corona en ben er 14 dagen goed ziek van geweest. Nu, 3 weken na besmetting nog steeds niet aan het werk. Bij mij was de bron heel duidelijk. Ik zat al in quarantaine en was getest nog voor ik klachten kreeg. Pas nadat de positieve uitslag terug kwam kreeg ik klachten.
Ik zou sowieso 5 dagen na laatste contact met de besmette klasgenoot nog een keer testen en tot die tijd sowieso thuis houden.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 22:51

Hier houden ze het laatste contact aan, dat zou het meisje op vrijdag geweest zijn. Als ik jou was zou ik mijn kind tot na Pasen lekker thuis houden.

Door dit soort taferelen houd ik mijn dochter deze week thuis. 1 besmette stagiaire en 1 besmette onderwijsassistent op school, 3 klassen naar huis gestuurd en in mijn ogen kromme GGD richtlijnen.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:17

De richtlijnen van de ggd zijn zo lek als een mandje. Ze lopen constant achter de feiten aan.
Ik zou uitgaan op je eigen gezonde verstand.

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:44

Joh, de GGD heeft het allemaal niet meer op een rijtje hoor. Hier 2 zoontjes (groep 2 en groep 4) in nauw contact geweest met dezelfde besmette leerkracht. Voor 1 zoontje ben ik niet eens gebeld door de GGD. Voor het andere zoontje ben ik op dag 6 gebeld, met de mededeling dat ik hem op dag 5 kan laten testen. "Euhhh... ja, dus je belt nu dat ik hem gisteren kan laten testen. Lekker op tijd..."

Officieel is het 5 dagen na het laatste contact met een positief persoon testen > negatief is uit quarantaine. Gezien laatste contact met een positief persoon op vrijdag was, is woensdag laten testen. Of niet laten testen en bij geen klachten de maandag erop weer naar buiten.

Soms moet je het denkwerk even van de GGD overnemen..

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:56

Bij ons op school ook gebeurd. Kind positief getest. Alle kinderen 5 dagen na het laatste contact met dat kind getest. Blijkt dat er nog iemand positief getest is. Waardoor dus alle kinderen eigenlijk te vroeg getest hebben. Reactie GGD was dat het 2de positief geteste kind nog niet besmettelijk was dus daarom geen verlengde quarantaine. Daarna nog iemand positief getest, zonder klachten dus ook geen quarantaine.
Ik vind het ook allemaal lastig te volgen.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:05

als een kind geen klachten heeft, dan is het asymptomisch positief en dan stelt de GGD dat ze niet besmettelijk zijn.

hier ook gehad, jongentje uit de klas. zijn zusje positief met klachten. hij voor de zekerheid testen, ook positief. maar asymptomisch. klas hoefde niet in quarantaine. mijn zoon had daar de zaterdag de hele dag gespeeld, dus thuis gehouden ondanks asymptomisch. na 5 dagen testen en weer naar school (negatief uiteraard).

voor jou geval TS, gaan ze dus denk ik van het laatste contact met juf 1 uit.
juf 2 was nog niet in direct contact geweest., dus geen quarantaine.
meisje is asymptomisch, dus dat betekend geen risico.
iedereen kan dus na de eerste test weer naar school. meisje blijft thuis totdat ze weer negatief getest is.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:09

Zo werd het ons inderdaad ook verteld asymptomatisch is niet besmettelijk, als er bij het positief getest kind binnen 3 dagen toch klachten optreden dan moest wel de hele klas weer in quarantaine.