Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:17

Ik hoor echt dat zoveel kinderen getest zijn en ik hoor tot nog toe van allemaal dat ze niet diep de neus in gaan. Ook niet met een lang stokje

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:23

Ik las dat ze een flexibeler stokje gebruikten voor kinderen. Bij mijn zoontje gingen ze wel gewoon diep de neus in, maar die gaf gelukkig geen kik.

Hier weet ik toevallig van ouders wel dat er twee groepen thuis zitten, maar ik weet het niet via school. Is dat bij jullie wel het geval?

Mooi balen Storm. Zo zie je maar weer.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:26

Mijn man is met mijn dochter (bijna 7) naar de test toe gegaan, maar ze zat gewoon achterin de auto en het was binnen 10 seconden gepiept. Geen tranen, geen trauma. Sommige mensen maken het ook wel erg zwaar.

@Iris: de school heeft alle besmettingen en naar huis gestuurde klassen bij ons netjes doorgegeven. Eerst de groepen zelf ingelicht en wat later op de dag een algemeen bericht via Social Schools. Wel zo fijn want dan kan je als ouder zelf ook bepaalde afwegingen maken.

Boras
Berichten: 9960
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:36

Ik maakte het eerst ook zwaar, dat testen bij kinderen.
Mijn dochter is dan ook behoorlijk kleinzerig.
Je wilt ze beschermen, maar toch ook juist een beetje flinker en weerbaarder maken in het leven.

Het is hier achteraf ook 100% meegevallen.

Ok, en het in het vooruitzicht gestelde reepje Tony Chocolonely caramel zeezout hielp dochterlief op voorhand om de kwestie een beetje in de juiste proporties te kunnen zien O:)

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:38

pmarena schreef:
Ik zag wel ergens online, volgens mij op de NOS website, dat de GGD's vanaf april (dacht ik) kortere stokjes voor kinderen gingen gebruiken?

Dan nog voel ik niet de behoefte om die kleine te laten testen, wij houden hem wel lekker thuis en gaan die 10 dagen in quarantaine :)

Je kan het altijd gewoon uitleggen tegen je kind en zeggen dat je met testen kans hebt om na 5 dagen weer naar school (enzo) te mogen, en zonder test 10 dagen bij andere mensen uit de buurt moet blijven. Dan kunnen ze gewoon zelf kiezen :)


Dat hier inderdaad ook gewoon uitgelegd, en kind kiest er zelf voor zichzelf te laten testen. De eerste keer was ze wat zenuwachtig van tevoren, maar ze vindt de test niet erg. Het kriebelt zegt ze.
Overigens niet mijn kind, maar mijn nichtje waar ik wel (deels) de zorg over heb. Ze wil ook graag naar stal etc. Ze is net 9 overigens.

Nog wel een vraagje hier, communicatie met de school, GGD, etc gaat vooral via haar ouders, en hier testen ze momenteel alleen nog kinderen in de ‘bubbel’ bij positief geteste kinderen, de rest van de klas dus niet.... Dit lijkt me niet helemaal volgens de richtlijnen?
intussen op een klas van 19 kinderen al 6 positieve gevallen in een paar weken tijd, waarvan 2 echt goed ziek waren. De laatste 2 keer dat er positieve gevallen waren allebei in haar bubbel, en intussen is ze de enige in haar bubbel die nog niet ziek is geworden. Ze is nu al 3x getest...

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:40

Geen eigen kinderen, maar wel neefjes waarbij het ook een puinhoop is. Juf 1 positief, dus klas in quarantaine (in de vakantie) paar kinderen positief en een aantal die niet lieten testen maar 10 dagen quarantaine. Dus maandag na vakantie weer naar school, dinsdag 1 kindje weer laten testen en positief na die 10 dagen quarantaine. Helaas een aantal van de positieve kinderen ook wel echt goed ziek en oudere broers en zussen op dezelfde school. En door de vakantie en dat er pas maandag of dinsdag bekend werd dat juf positief was waren gezinnen alweer op veel plekken geweest. En dat is nog maar 1 klas, oudere neefje zit paar groepen hoger en die hebben nog mazzel gehad. Hoewel die dus wel naar school mocht terwijl ze aan het wachten waren op testen. Niet gedaan, maar anderen wel

Mijn schoonzus is dus niet zo'n fan meer van die quarantaine zonder testen, de hele klas mocht weer naar huis. Nu viel het testen echt enorm mee, neefje vindt heel veel heel eng, maar die test was echt zo weer vergeten.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:52

Supertje, hier wordt de hele klas naar huis gestuurd en pas welkom na een negatieve test na 5 dagen of 10 dagen thuisquarantaine. Vreemde manier van werken van school en volgens mij ook niet volgens GGD richtlijnen.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:02

Boras schreef:
Ik maakte het eerst ook zwaar, dat testen bij kinderen.
Mijn dochter is dan ook behoorlijk kleinzerig.
Je wilt ze beschermen, maar toch ook juist een beetje flinker en weerbaarder maken in het leven.

Het is hier achteraf ook 100% meegevallen.

Ok, en het in het vooruitzicht gestelde reepje Tony Chocolonely caramel zeezout hielp dochterlief op voorhand om de kwestie een beetje in de juiste proporties te kunnen zien O:)

:D :D :D z Precies . Mijn zoon vind het ook niet erg ( maar die is 13 ) om getest te worden. Hij is 4x getest nu geloof ik. en, fingers crossed, nog steeds elke keer negatief.
Inmiddels heeft bijna de hele klas al corona gehad dus hij heeft baat bij de groepsimmuniteit *\o/*

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:05

Hahaha mijn neefje vond het achteraf ook niet erg, want die kreeg cadeautjes. Hij is 4 en nu 2 keer getest. Oudste was zelfs teleurgesteld dat hij nog niet getest was, want geen cadeautje. Hij is bijna 8 en vond het testen ook niet boeiend. Cadeautje des te meer :')

Maar ze zien ook geen andere mensen bij testen, gewoon ergens binnen in aparte ruimte en alle tijd.

Storm

Berichten: 20863
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 11:05

Nou, ik lees dat het dus niet alleen op onze school een rommeltje is...

Ik heb het met dochterlief overlegd, verteld dat er nog een jongetje positief is en dat ze zelf mag kiezen of ze getest wil worden. Zo ja, en negatief, dan mag ze morgen weer naar school. Ze wil gestest worden. Het verbaasde mij zelfs, ik dacht dat ze niet zou willen, maar ze wil zo graag weer naar school.

Gebeld naar de ggd omdat ze al 2 testen gehad heeft (regel is dat je maar 2 keer per week getest mag worden), uitgelegd, en om kwart voor 1 mag ze komen voor een test.
Test 3 in 5 dagen tijd %)

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:08

Goed aangepakt hoor. Balen dat school er zo'n zootje van maakt, zo moeilijk is het eigenlijk niet. Toch hoor ik vaker dat het mis gaat als er meerdere laatste contactmomenten kunnen zijn. Zo met de paasdagen in het vooruitzicht snap ik ook wel dat je wilt weten waar je aan toe bent.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:10

Hier in belgie doen ze het op dezelfde manier als bij volwassene.
Ik ben 1 keer zelf getest wegens operatie en die verpleegster zei dat ze paar dagen ervoor een baby van 2 maanden had moeten testen. Ik vroeg, dat is toch dan aangepast? Nee met hetzelfde soort stokje, op dezelfde manier als bij volwassene.

Had dat ook gelezen dat ze in nederland vooraan in de neus een swab nemen, zou ik geen probleem mee hebben. Maar niet tot vanachter in de neus en dan nog verschillende keren draaien.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:29

dromertje2 schreef:
Had dat ook gelezen dat ze in nederland vooraan in de neus een swab nemen, zou ik geen probleem mee hebben. Maar niet tot vanachter in de neus en dan nog verschillende keren draaien.


Ik heb medicijnen waardoor ik extra vaak verkouden wordt en holteontstekingen krijg (echt he) en een aandoening waardoor ik onder andere veel keelpijn heb, dus ik ben al regelmatig getest op corona. Wat mij opvalt is dat er ontzettend veel wisselingen in protocol zijn.

De eerste keer werden mn hersenen eruit gepulkt en werd er 6x gedraaid in mn keel. Toen minder ver de neus in maar nog steeds veel gedraai in mn keel. Toen weer verder mn neus in maar keel was maar 1 swype en toen weer en weer anders.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:35

Iris82 schreef:
dromertje2 schreef:
Had dat ook gelezen dat ze in nederland vooraan in de neus een swab nemen, zou ik geen probleem mee hebben. Maar niet tot vanachter in de neus en dan nog verschillende keren draaien.


Ik heb medicijnen waardoor ik extra vaak verkouden wordt en holteontstekingen krijg (echt he) en een aandoening waardoor ik onder andere veel keelpijn heb, dus ik ben al regelmatig getest op corona. Wat mij opvalt is dat er ontzettend veel wisselingen in protocol zijn.

De eerste keer werden mn hersenen eruit gepulkt en werd er 6x gedraaid in mn keel. Toen minder ver de neus in maar nog steeds veel gedraai in mn keel. Toen weer verder mn neus in maar keel was maar 1 swype en toen weer en weer anders.


Herkenbaar!
Ik ben dus vorige week voor het eerst sinds januari weer geweest en ze gingen weer een stuk dieper moet ik zeggen..

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:55

Goed van dochter Storm +:)+

Het zelf de controle houden over wel of niet testen kan zo'n berg schelen.
Zelf de afweging mogen maken is goud waard :j

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:43

zonnebloem18 schreef:
Supertje, hier wordt de hele klas naar huis gestuurd en pas welkom na een negatieve test na 5 dagen of 10 dagen thuisquarantaine. Vreemde manier van werken van school en volgens mij ook niet volgens GGD richtlijnen.


Zo schrijft de GGD het wel in de brief naar de ouders en zo staat het ook op de site van de RIVM.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:04

Dat snap ik, maar bij Supertje is dat dus niet het geval.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:51

Oh, sorry verkeerd gelezen!
In het geval van Supertje werken ze, zoals ik het nu lees, met meerdere cohorten binnen een groep? Dan adviseert de GGD idd alleen de bubbel/cohort te testen. Heel krom soms, omdat de bubbels ongemerkt toch vaak mengen of te dicht bij elkaar komen.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:01

Wat te denken van wat kinderen buiten school om doen.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:21

suffie schreef:
Oh, sorry verkeerd gelezen!
In het geval van Supertje werken ze, zoals ik het nu lees, met meerdere cohorten binnen een groep? Dan adviseert de GGD idd alleen de bubbel/cohort te testen. Heel krom soms, omdat de bubbels ongemerkt toch vaak mengen of te dicht bij elkaar komen.


Klopt inderdaad, ze werken met groepjes (bubbels) van 5 kinderen bij elkaar. Elke bubbel moet 1,5 meter afstand tot andere bubbels houden. Pauze houden ze wel weer met zijn allen tegelijk, het gaat alleen om in het klaslokaal :+
Erg kleine school met alleen maar conbinatieklassen (3 lokalen, groep 1&2, groep 3,4&5 en groep 6,7&8). De hele school is 46 leerlingen. Kinderen spelen ook vaak bij elkaar.

rockwitch

Berichten: 11745
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:51

Wat betreft het testen. Ik werk zelf in de teststraten om testen af te nemen en nu is het bij de kinderen onder de 12 veranderd. Dan hoeven we het stokje gelukkig alleen maar voorin de neus te roeren. Bij kindjes onder de 2 nu 1 cm, kindjes tot 6 jaar 1,5cm en kindjes tussen 6 en 12 nu 2cm. Ik vind het nog steeds echt niet leuk om kinderen te moeten testen, maar ik merk wel dat ze nu vooral lachen omdat het echt kietelt in plaats van dat het vervelend voelt zoals een paar dagen terug.
Overigens wil ik nog steeds mijn kinderen liever niet laten testen, maar dat is gewoon persoonlijk.

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:50

Bedankt voor deze info Rockwitch :)

Waarom wil je je eigen kinderen liever niet laten testen?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:24

Hier heb ik donderdag namiddag meldi g gekregen dat mijn oudste maandag in contact is gekomen met een juf die dinsdag positief is getest.
Hij zou zaterdag en vandaag getestoeten worden maar mijn huisarts vond 2 keer testen op nog geen 2 dagen te invasief en niet nuttig.
Dus vandaag is hij getest, liet het wonderbaarlijk goed doen.
Nu binnen 24u-48u resultaat, hij zou morgen naar speciale opvang gaan waar hij al weken naar uit ziet, zonder resultaat mag hij niet gaan, broer dan ook niet.
Als het resultaat tot woensdag duurt danmag hij woensdag ook nog niet gaan, dan had hij even goed niet getest kunnen worden want als je niet liet testen, dan moest hij tot woensdag binnen blijven, dus dat komt op t zelfde.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:35

Hier was het ook raak , de kinderen gaan morgen weer naar school beiden. maar binnen die 14 dagen hebben ze geen klachten dus ik ga ook niet beide kinderen pesten met een test. Als ik zie hoe beide kinderen dat gemist hebben gewoon school en vriendjes .... dan heb ik me voorgenomen om hun mentaal te ontlasten, desondanks het risico met chemo en weinig weerstand. IK heb beide leraressen gevraagd bij onraad een berichtte sturen om plan B op te starten!. En ik moet zeggen dat het alle 4x goed is gegaan en hoop dat de school en juffen het zo goed allert blijven doen!.( dan is het platteland en kleine klasjes plots heel fijn!).

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Juf en klasgenoot besmet, geen idee wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:38

Wat duurt die uitslag lang bij jullie zeg :oo hier is de uitslag er binnen max 12 uur.