Covid thuistest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Covid thuistest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 16:58

Op de site van het RIVM lees ik dit: "de thuistest / zelftest is niet geschikt voor mensen met klachten".
Op de bijsluiter in de verpakking lees ik daar niets over.

Geeft de test hoe-dan-ook een positieve uitslag bij klachten (en dus onbetrouwbaar), of schrijft de RIVM dit op hun site om mensen te ontmoedigen thuistesten te kopen omwille van onvolledige / onjuiste cijfers en geregistreerden?

Afbeelding

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:04

De zelftest geeft in (als ik het goed heb) 20/25% van de gevallen een vals negatieve uitslag (bij mensen die dus wél corona hebben). Lijkt me dat ze het daarom afraden als je klachten hebt, dan kun je beter de PCR-test doen, want die is betrouwbaarder. Ze willen voorkomen dat mensen denken dat ze gewoon op pad kunnen, terwijl ze wel degelijk corona hebben (en besmettelijk zijn).
Correct me if i'm wrong though!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:04

Volgens de site van het rivm, deze link: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... tigeentest

De antigeen zelftest is minder gevoelig, de kans op een vals negatieve uitslag (negatieve uitslag terwijl je wel covid-19 hebt) is daardoor groter. De PCR test is gevoeliger, daarom wordt de antigeen zelf test afgeraden bij klachten. Bij klachten wil je natuurlijk een zo gevoelig mogelijke test hebben om vals negatieve te voorkomen.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:06

Wat is dan het nut van een thuistest :+

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Covid thuistest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:12

Compleet zinloze test. Volgens mij puur commercieel belang.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:52

Dorus schreef:
Wat is dan het nut van een thuistest :+

Voor mij een zekerheid, ik werk met veel mensen, heb nogal last van m’n astma dankzij het weer en iedere keer een dag kwijt zijn door astma klachten is echt 3x niks.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:59

Misschien als je op bezoek gaat bij iemand en extra zekerheid wil dat je iemand niet kunt besmetten?

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:12

moonsparkle schreef:
Misschien als je op bezoek gaat bij iemand en extra zekerheid wil dat je iemand niet kunt besmetten?

Ja dit, en ik denk ook preventief want niet iedereen krijgt klachten. Het lijkt mij handig voor mensen die met meer mensen in contact komen, bijvoorbeeld op scholen, op de werkvloer.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:15

Het lijkt me sterk dat deze test wel iemand eruit pikt met corona zonder klachten als ze al niet eens zeker weten of ie iemand eruit pikt met klachten.

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:17

lenaa_tje schreef:
Dorus schreef:
Wat is dan het nut van een thuistest :+

Voor mij een zekerheid, ik werk met veel mensen, heb nogal last van m’n astma dankzij het weer en iedere keer een dag kwijt zijn door astma klachten is echt 3x niks.


En ze zeggen dat als je klachten hebt je deze test juist niet moet gebruiken. Ook niet als je helaas last hebt van astma klachten die mogelijk ook symptomen kunnen zijn voor corona.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:27

ingedebruijn schreef:
Het lijkt me sterk dat deze test wel iemand eruit pikt met corona zonder klachten als ze al niet eens zeker weten of ie iemand eruit pikt met klachten.


Of dit.

Of ze zijn bang dat mensen het niet melden bij de GGD en ze zo het zicht verliezen op het aantal mensen dat positief test thuis en dit niet laat weten. En dat ze deze mensen niet kunnen bellen om ze de regeltjes van de isolatie en quarantaine op te leggen + geen bron- en contactonderzoek kunnen doen. Ik denk vooral dit eigenlijk.

Bij een positieve test ´moet´ je je alsnog bij de GGD laten testen. Ik vraag me af hoe vaak vals positieve uitslagen voorkomen dan? Ik denk dus echt dat bovenstaande hier de reden van is. Persoonlijk zou ik met een positieve thuistest niet nog een keer laten testen. Gewoon in isolatie en zelf contacten op de hoogte stellen. GGD zou ik zelf niet op de hoogte stellen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:37

@mavantos en daar komt goed verstand bij kijken. Ik herken namelijk prima mijn astma klachten.
Heb ik opeens geen smaak, keelpijn en ben ik aan het snotteren is het een ander verhaal

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:37

Dus als je naar een fieldlab iets gaat, waar iedereen negatief getest is, kan 25% van de bezoekers toch corona hebben.
Begrijp ik het dan goed ? Want dan ga ik dus niet naar zo'n event toe.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:41

Dammie schreef:
Dus als je naar een fieldlab iets gaat, waar iedereen negatief getest is, kan 25% van de bezoekers toch corona hebben.
Begrijp ik het dan goed ? Want dan ga ik dus niet naar zo'n event toe.

Is het fieldlab dan zo’n kwartier test? Of een snellere test waar je een aantal uur op moet wachten?

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Covid thuistest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:43

Fieldlab is een event waar je geen afstand hoef te houden. Het zijn try outs van de overheid van voorstellingen, feesten en voetbalwedstrijden om te kijken of de regels onder voorwaarden verlicht kunnen worden.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:44

Dammie schreef:
Fieldlab is een event waar je geen afstand hoef te houden. Het zijn try outs van de overheid van voorstellingen, feesten en voetbalwedstrijden om te kijken of de regels onder voorwaarden verlicht kunnen worden.

Dat weet ik maar jij komt met die 25% aanzetten van de zelftest

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Covid thuistest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:49

Aha.
Wat ik bedoel is de zelftest van de drogist: die zit in 25% van de gevallen fout, dan heb je corona, maar geeft de test dat niet aan.
Met die testuitslag mag je volgens mij naar een fieldlab event.
Dus kunnen er bij dat event 25% van de mensen besmet zijn, terwijl iedereen denkt onbesmet te zijn en daarom geen afstand houdt.
Mijn vraag is: Snap ik het nu goed, klopt mijn redenering ?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:52

Nee de fieldlab testen zijn bij een aantal testlocaties aangesteld door de overheid waar je getest wordt en relatief snel (uur of 2 a 3) later de uitslag hebt. En niet bij elk fieldlab experiment worden de covid regels losgelaten. Daar kan ook gewoon afstand mondkapjes enz gehnteerd worden. Je komt niet binnen met een thuistest

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:54

karuna schreef:
Nee de fieldlab testen zijn bij een aantal testlocaties aangesteld door de overheid waar je getest wordt en relatief snel (uur of 2 a 3) later de uitslag hebt. En niet bij elk fieldlab experiment worden de covid regels losgelaten. Daar kan ook gewoon afstand mondkapjes enz gehnteerd worden. Je komt niet binnen met een thuistest

Als ik kijk bij de fieldlab experimenten (dat is anders dan de dierentuinen etc) dan hebben ze het over de pcr test. Dus die is wel minder nauwkeurig inderdaad.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... venementen

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:57

die fieldlab experimenten worden bij mijn weten niet met een thuistest gedaan (dacht er vast in huis te halen mochten we met een test naar het terras oid mogen, maar de apotheker zei dat dat niet met de thuistesten gedaan wordt)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:59

Yom schreef:
die fieldlab experimenten worden bij mijn weten niet met een thuistest gedaan (dacht er vast in huis te halen mochten we met een test naar het terras oid mogen, maar de apotheker zei dat dat niet met de thuistesten gedaan wordt)

Nee maar de sneltesten (van een kwartier) hebben wel het zelfde principe. Verschil is nog dat een arts daar bij zit... en dat afnemen daar vast beter gaat.

En gefeliciteerd met je verjaardag :)

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:05

ja dat zelf doen lijkt me best een vak apart ja :D

Dank je :)

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:15

lenaa_tje schreef:
karuna schreef:
Nee de fieldlab testen zijn bij een aantal testlocaties aangesteld door de overheid waar je getest wordt en relatief snel (uur of 2 a 3) later de uitslag hebt. En niet bij elk fieldlab experiment worden de covid regels losgelaten. Daar kan ook gewoon afstand mondkapjes enz gehnteerd worden. Je komt niet binnen met een thuistest

Als ik kijk bij de fieldlab experimenten (dat is anders dan de dierentuinen etc) dan hebben ze het over de pcr test. Dus die is wel minder nauwkeurig inderdaad.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... venementen

De PCR-test is toch de 'reguliere' coronatest? Die is een stuk betrouwbaarder dan de snel-/zelftesten.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Covid thuistest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:22

Sorry ik bedoel de benaming dan andersom!

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:26

Dammie schreef:
Aha.
Wat ik bedoel is de zelftest van de drogist: die zit in 25% van de gevallen fout, dan heb je corona, maar geeft de test dat niet aan.
Met die testuitslag mag je volgens mij naar een fieldlab event.
Dus kunnen er bij dat event 25% van de mensen besmet zijn, terwijl iedereen denkt onbesmet te zijn en daarom geen afstand houdt.
Mijn vraag is: Snap ik het nu goed, klopt mijn redenering ?

Nee je berekening klopt imo niet, het percentage mensen op het evenement waarvan je denkt dat ze corona hebben is te hoog. Er zijn 2 groepen mensen op het evenement, groep 1 heeft helemaal geen corona en is niet besmettelijk, àl hun coronatesten zullen sowieso negatief zijn. De andere groep is wel besmet met corona, maar doordat er vooraf getest moet worden zal 75% van deze groep mensen een positieve testuitslag krijgen en dus sowieso niet op het evenement zijn.

Omgerekend naar cijfers (oef dat is lang geleden, wiskunde! Mocht iemand hier fouten in vinden, laat maar weten!) is het volgens mij ongeveer als volgt:
Het aantal mensen dat in Nederland corona heeft een besmettelijk is, is ongeveer 1%
(bron: https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... jke-mensen
Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 160.000 mensen besmettelijk, en het totaal aantal Nederlanders is ongeveer 17.000.000 mensen. Naar verhouding zijn dat 16 besmettingen per 1700 mensen, dat komt neer op ongeveer 1% van de bevolking, ofwel 1 op de 100 mensen is besmettelijk.)

Stel, je hebt een evenement waar 4000 bezoekers welkom zijn, de cijfers zijn dan als volgt:
99% heeft geen corona
1% van de mensen die daarheen wil is besmettelijk, dat zijn 40 mensen.
Van die 40 besmettelijke mensen, krijgt 25% een verkeerde uitslag van de coronatest, dit zijn 10 mensen.

Dus:
3960 mensen op het evenement zijn gezond
30 mensen hebben bewezen corona en moeten thuisblijven
10 mensen op het evenement zijn besmettelijk.