Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:40

MarcoBorsato schreef:
Mijn vlos zet dit net op Facebook:

Citaat:
Borstvoeding & vaccineren •
Als je borstvoeding geeft, dan mag je je laten vaccineren. Het vaccin komt niet in de borstvoeding terecht. Het COVID-19 vaccin bevat geen levend virus en de vaccinonderdelen worden zeer snel afgebroken in het lichaam van de vrouw. Daarentegen gaan de antistoffen die mama aanmaakt wel door naar de baby, waardoor je je baby beschermt.

Lees meer op: https://deverloskundige.nl/nieuws/artik ... avirus/460

Weet jij, of een ander toevallig ook hoe lang het duurt voordat je antistoffen aanmaakt? Ik ben maandagochtend aan de beurt, maar in principe gaat mijn zoontje dan ook naar de oppas. Maar... Als de antistoffen er direct zijn geef ik hem liever zsm zelf borstvoeding ipv dat ik het kolf tot een andere keer .
Vind het idd ook wel prettig dat hij de antistoffen krijgt

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:27

Het maken van antistoffen heeft wel even tijd nodig, de antistoffenconcentratie komt volgens mij na 2 weken al wat meer op sterkte, en zal 2 weken na je laatste prik maximaal zijn. Je zoontje kan dus prima gewoon naar de opvang. De antistoffen in jou zullen gewoon langzaam opbouwen, dus geen haast en de natuur zijn werk laten doen. :)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:37


Urona447
Berichten: 2801
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:15

Hier nog steeds in twijfel, bij 4 weken de eerste inenting gehad omdat de arts zei dat dit gewoon kon. Toen ik met 7 weken bij de gynaecoloog kwam bleek dit helemaal tegen hun beleid in te gaan. Enten mag pas na 13 weken dus ik voelde me hier wel beroerd over.

Ik twijfel extreem over inenting nummer twee want Duitsland ent helemaal geen zwangeren.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:43

Hier 15 weken zwanger van nr 2. Kort op nr 1, die is in oktober vorig jaar geboren. Dus toen ook al Corona. Ik twijfel ook nog over wel of niet vaccineren. Verloskundige is er geen voorstander van, en ik zelf eigenlijk ook nog niet. Ik denk dat ik nog wacht tot wat de cijfers doen komend najaar. Vriend is wel gevaccineerd, wat eigenlijk alleen maar gevaarlijker kan zijn, omdat hij het virus nu dus mee kan brengen zonder dat hij er echt ziek van wordt, en hij mij wel kan besmetten. We hebben allebei nog geen corona gehad.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:00

Urona447 schreef:
Hier nog steeds in twijfel, bij 4 weken de eerste inenting gehad omdat de arts zei dat dit gewoon kon. Toen ik met 7 weken bij de gynaecoloog kwam bleek dit helemaal tegen hun beleid in te gaan. Enten mag pas na 13 weken dus ik voelde me hier wel beroerd over.

Ik twijfel extreem over inenting nummer twee want Duitsland ent helemaal geen zwangeren.

Was dat een gynaecoloog in NL?

https://www.nvog.nl/actueel/update-stan ... -kraambed/

Urona447
Berichten: 2801
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:23

Klopt! Zou inderdaad kunnen dat het nu weer aangepast is! Het beleid in Duitsland blijft bij inenten bij zwangere vrouwen pas in het tweede trimester dus ik wacht nog even.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:30

Urona447 schreef:
Ik twijfel extreem over inenting nummer twee want Duitsland ent helemaal geen zwangeren.


Duitsland juist wel toch :?
Mijn collega heeft juist om die reden in Duitsland haar prik gehaald omdat ze het in Frankrijk en Zwitserland nog niet voor elkaar kreeg een paar weken geleden.

Urona447
Berichten: 2801
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:22

Aantal Duitse collega's van mij mogen hem juist niet en wat ik las is nu het beleid om het te overleggen met de gynaecoloog. Het beleid wisselt soms ook per week, erg duidelijk is het zo allemaal niet.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:24


Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:57

Heb m'n tweede prik ook genomen, ondanks eerste trimester. Liever de prik dan Corona.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:26

Hier is al een hele poos niet gereageerd maar zag dit bericht vandaag. Zelfs al krijg je Corona zonder echt ziek te zijn kan het alsnog grote gevolgen hebben, pittig en waar doe je goed aan als zwangere, lijkt me echt een soort van afstrepen te worden:


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1606244 ... or-de-baby

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:25

bigone schreef:
Hier is al een hele poos niet gereageerd maar zag dit bericht vandaag. Zelfs al krijg je Corona zonder echt ziek te zijn kan het alsnog grote gevolgen hebben, pittig en waar doe je goed aan als zwangere, lijkt me echt een soort van afstrepen te worden:


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1606244 ... or-de-baby




A. De telegraaf is een populistische sensatie krant.

B. 10% van alle zwangeren die corona hebben gehad hebben die klachten volgens hun..... Dat is niet zoveel dus, plus hoeveel vrouwen krijgen er corona tijdens de zwangerschap? (ik heb corona gehad tijdens het eerste trimester door schoolgaande kinderen van kennissen, maar mijn 5 weken oude kindje is kerngezond).

C. En in welk stadium is het dan gevaarlijk? Bij aanleg van de placenta of de gehele zwangerschap?
Als het alleen bij de aanleg is kunnen vrouwen risico zones (supermarkten, kdv, verjaardagen etc) vermijden.

D. Er zijn zo ontiegelijk veel dingen die veel sneller mis kunnen gaan tijdens een zwangerschap.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:30

Het is inderdaad de Telegraaf maar inmiddels staat het ook op het AD . En het is toevallig dat ze het gevonden hebben en dus zijn ze er naar gaan kijken. En terecht want inderdaad kan er tijdens een zwangerschap genoeg misgaan.
Maar dit onder de pet houden is ook niet goed.
Het blijkt dus ook dat het virus doordringt tot de placenta in tegenstelling tot bvb het griepvirus.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:34

A. het staat op meerdere pagina's. Niet alleen de Telegraaf, het lijkt me een prima onderzoek om mee te laten weten in je besluit. Je hoeft het niet met drogredenen af te schieten.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:41

MarcoBorsato schreef:
A. het staat op meerdere pagina's. Niet alleen de Telegraaf, het lijkt me een prima onderzoek om mee te laten weten in je besluit. Je hoeft het niet met drogredenen af te schieten.



Drogredenen?

Ik stel geen drogredenen. Er wordt een artikel gepubliceerd waarin niet volledige verslag wordt gedaan. Sterker nog er staat letterlijk de zin :Niet alleen de placenta maar ook de moederkoek wordt aangetast.
Even for the record. De moederkoek en de placenta zijn exact hetzelfde. Moederkoek is een synoniem. Dus ze doen hun research niet eens fatsoenlijk.

Dit is bangmakerij. Attenderen er op prima. Maar dit wordt zodanig geschreven dat het zinloze angst aanjaagd. Inspelen op angst is gewoon not done.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:53

'Ik heb corona gehad maar mijn kind is gezond' zegt natuurlijk niet zoveel.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:56

Hier staat trouwens het wetenschappelijke artikel. Maar alles onder de 18 slaapt in dit huis dus ik ga wijn drinken en zeker geen wetenschappelijk artikel lezen.

https://www.mdpi.com/1999-4915/13/8/1670

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:09

MarcoBorsato schreef:
'Ik heb corona gehad maar mijn kind is gezond' zegt natuurlijk niet zoveel.



Dat was als aanvulling op hoeveel vrouwen er nou daadwerkelijk corona krijgen. Met andere woorden ik steek dus niet onder tafels of stoelen dat vrouwen het krijgen.Gezien ik het immers zelf gehad heb. Maar ik zet er wel vraagtekens bij hoeveel procent van de zwangere het krijgen.

Geen dingen uit hun context trekken dus. Als je iets quote, quote dan het complete stukje tekst. Zo kan er namelijk wel heel makkelijk een andere draai aan gegeven worden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:10

MarcoBorsato schreef:
Hier staat trouwens het wetenschappelijke artikel. Maar alles onder de 18 slaapt in dit huis dus ik ga wijn drinken en zeker geen wetenschappelijk artikel lezen.

https://www.mdpi.com/1999-4915/13/8/1670


Blijf dan alsjeblieft ver weg van dit topic. Mensen onder invloed zijn vreselijk om mee te discussiëren.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:13

Absolem schreef:
MarcoBorsato schreef:
Hier staat trouwens het wetenschappelijke artikel. Maar alles onder de 18 slaapt in dit huis dus ik ga wijn drinken en zeker geen wetenschappelijk artikel lezen.

https://www.mdpi.com/1999-4915/13/8/1670


Blijf dan alsjeblieft ver weg van dit topic. Mensen onder invloed zijn vreselijk om mee te discussiëren.


Jeetje, doe even chill. Ga lekker het artikel lezen ofzo.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:37

Absolem schreef:
MarcoBorsato schreef:
A. het staat op meerdere pagina's. Niet alleen de Telegraaf, het lijkt me een prima onderzoek om mee te laten weten in je besluit. Je hoeft het niet met drogredenen af te schieten.



Drogredenen?

Ik stel geen drogredenen. Er wordt een artikel gepubliceerd waarin niet volledige verslag wordt gedaan. Sterker nog er staat letterlijk de zin :Niet alleen de placenta maar ook de moederkoek wordt aangetast.
Even for the record. De moederkoek en de placenta zijn exact hetzelfde. Moederkoek is een synoniem. Dus ze doen hun research niet eens fatsoenlijk.

Dit is bangmakerij. Attenderen er op prima. Maar dit wordt zodanig geschreven dat het zinloze angst aanjaagd. Inspelen op angst is gewoon not done.

Er staat op de site van het AD niet dat naast de placenta OOK de moederkoek word aangetast , beide woorden worden samen gebruikt als zijnde gelijk. Beetje ongelukkig misschien want ze hadden beter elke keer placenta kunnen schrijven.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:08

Ik vraag me af of het niet ook te maken heeft met de druk op de zorg. Er zijn maar 10 NICU's in Nederland, iedere baby onder de zoveel weken (volgens mij 33?) wordt opgenomen op een NICU en daarnaast nog alle baby's die te klein zijn of ziek of moeilijk geboren. In 2019 was het al zo druk dat ik bijna naar België moest, gelukkig was er in A'dam een plekje.

Anyway, dat was voor corona, als 10 procent van de besmette vrouwen te vroeg bevalt is dat 'maar' een klein percentage maar wél extra druk en extra wrang misschien als het voorkomen had kunnen worden, dat laatste is natuurlijk onzeker maar toch.

Werken op de NICU is ongelooflijk lastig, ik weet dat ze als een malle personeel werven maar je moet een echte vakidioot zijn wil je hierin slagen. Lijnen aanleggen bij de allerkleinsten, my goodness. Dat is bijna God's werk hoor wat ze daar doen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 07:08

MarcoBorsato schreef:
Ik vraag me af of het niet ook te maken heeft met de druk op de zorg. Er zijn maar 10 NICU's in Nederland, iedere baby onder de zoveel weken (volgens mij 33?) wordt opgenomen op een NICU en daarnaast nog alle baby's die te klein zijn of ziek of moeilijk geboren. In 2019 was het al zo druk dat ik bijna naar België moest, gelukkig was er in A'dam een plekje.

Anyway, dat was voor corona, als 10 procent van de besmette vrouwen te vroeg bevalt is dat 'maar' een klein percentage maar wél extra druk en extra wrang misschien als het voorkomen had kunnen worden, dat laatste is natuurlijk onzeker maar toch.

Werken op de NICU is ongelooflijk lastig, ik weet dat ze als een malle personeel werven maar je moet een echte vakidioot zijn wil je hierin slagen. Lijnen aanleggen bij de allerkleinsten, my goodness. Dat is bijna God's werk hoor wat ze daar doen.


Hier kan ik mij zeker wat bij voorstellen, maar in welke zin zou het kunnen worden voorkomen? Het onderzoek geeft aan dat de beschadigingen ook voorkomen bij moeders die het niet eens wisten of amper ziek zijn geweest. Bij bijvoorbeeld enten kan je nog steeds ziek worden, dus de vraag is in welke mate dat verschil gaat maken voor de baarmoeder?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:01

Pin me er niet op vast, ik ben net wakker maar volgens mij is het advies in het artikel om standaard een covid test te doen om te onderzoeken of de vrouw meer kans heeft op een verstoorde placenta. Maar het gaat niet in op enten oid, het is echt alleen om aan te tonen dat covid vroeggeboorte kan veroorzaken via de placenta. (Naast zo benauwd worden dat ze het kindje vroeger halen)

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik, als ik nu zwanger zou zijn, zou laten enten omdat 'mijn' gyn uit het AMC dat absoluut aanraad. Ik heb ontzettend veel vertrouwen in het personeel op die afdeling.