Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:31

https://journals.sagepub.com/doi/10.117 ... 4211018185

Abstract van een artikel dat net gepubliceerd is. 23% van de moedermelksamples van moeders met doorgemaakte Covid bevat antistoffen. Daarmee wordt de baby vermoedelijk beschermd door de melk. Of het ook voor gevaccineerde moeders zo werkt, moet nog onderzocht worden.

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:37

Ben eigenlijk wel heel benieuwd of zwangeren die zich hebben laten vaccineren hun ervaringen willen delen? Nog last van bijwerkingen gehad van de prik?

Helaas hier nog een kleine twijfel om het wel of niet te doen, ben nu 16 weken

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:09

Ik heb mij op moederdag laten vaccineren. Toen 27w zwanger.
Had al een uitnodiging ivm werken in de zorg.
2 dagen een pijnlijke/stijve arm gehad. Verder geen klachten :)
Toevallig met 30w een echo gehad (ivm andere reden) baby deed het goed! Dus vooralsnog lijkt zij er ook geen last van te hebben.

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:28

Ik ben op 26 weken gevaccineerd, eigenlijk 0 last van bijwerkingen gehad, behalve een nachtje een zere arm. Baby beweegt nog lekker vrolijk rond, en ik voel me er ook goed bij. Over 2 weken krijg ik de tweede. Uit voorzorg heb ik wel paracetamol genomen om eventuele koorts te voorkomen.
Ik vind het vooral een fijn gevoel om zo voor de bevalling nog maar heel weinig risico te lopen op Corona. Ga je toch fijner naar je werk of op bezoek bij vrienden en familie.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:50

Ja hier heb ik 1 prik laten zetten, over 4 weken de volgende. Ik was 24 weken zwanger bij de 1e prik. Qua bijwerkingen alleen spierpijn in mijn arm een dag of 2

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:28

AvHdG schreef:
Ben eigenlijk wel heel benieuwd of zwangeren die zich hebben laten vaccineren hun ervaringen willen delen? Nog last van bijwerkingen gehad van de prik?

Helaas hier nog een kleine twijfel om het wel of niet te doen, ben nu 16 weken

Waarom twijfel je.?
Ons gezin heeft er bewust voor gekozen, mijn vriendin krijgt nu de 2de en is half juli uitgeteld . Wij kozen bewust om niet te vaccineren en we zijn totaal niet voorzichtig en hebben gewoon normaal contakt met iedereen om ons heen

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:57

Voelt een beetje als kiezen tussen 2 kwade. Hou me al anderhalf jaar netjes aan de maatregelen en ben zelfs nog niet verkouden geweest. Toch wel bang bij vaccineren voor de gevolgen op langer termijn (ontwikkeling etc van kind). Ken wel wat zwangeren die corona hebben gehad en hun hadden weinig klachten. Maar stel dat je da toch corona krijgt en onder de ongelukkigen valt en wel flink ziek word, dat is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de gezondheid van de kleine.

Maar bedankt voor alle reacties. Ik heb nog even tot mijn geboortedatum aan de beurt is, dus denk er nog rustig over na en kan dit mooi meenemen in mijn beslissing:)

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:09

Hier ook de uitnodiging in de bus vandaag.
Twijfel ook heel erg en ben 22 weken zwanger.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:20

AvHdG schreef:
Voelt een beetje als kiezen tussen 2 kwade. Hou me al anderhalf jaar netjes aan de maatregelen en ben zelfs nog niet verkouden geweest. Toch wel bang bij vaccineren voor de gevolgen op langer termijn (ontwikkeling etc van kind). Ken wel wat zwangeren die corona hebben gehad en hun hadden weinig klachten. Maar stel dat je da toch corona krijgt en onder de ongelukkigen valt en wel flink ziek word, dat is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de gezondheid van de kleine.

Maar bedankt voor alle reacties. Ik heb nog even tot mijn geboortedatum aan de beurt is, dus denk er nog rustig over na en kan dit mooi meenemen in mijn beslissing:)

Het is inderdaad aan jou de keuze, maar wat de enting op langer termijn doet weet niemand en wij hebben daarom er niet voor gekozen, maar ook omdat we gewoon gezonde mensen zijn. En je kunt zeker pech hebben, maaar kan ook met krijgen van andere ziekte. Dus doe vooral wat goed voor jou voelt. Maak een keuze waar je achter staat. Of dat nu wel of niet vaccineren gaat zijn. Succes met het beslissen

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:23

AvHdG schreef:
Voelt een beetje als kiezen tussen 2 kwade. Hou me al anderhalf jaar netjes aan de maatregelen en ben zelfs nog niet verkouden geweest. Toch wel bang bij vaccineren voor de gevolgen op langer termijn (ontwikkeling etc van kind). Ken wel wat zwangeren die corona hebben gehad en hun hadden weinig klachten. Maar stel dat je da toch corona krijgt en onder de ongelukkigen valt en wel flink ziek word, dat is natuurlijk ook niet bevordelijk voor de gezondheid van de kleine.

Maar bedankt voor alle reacties. Ik heb nog even tot mijn geboortedatum aan de beurt is, dus denk er nog rustig over na en kan dit mooi meenemen in mijn beslissing:)


Is een lastige beslissing ook. Ik zou het alleen doen als je er zelf 100% achter staat.
Kan eventueel ook later he mocht je twijfelen?
Ik heb het zelf gedaan na overleg met huisarts, verloskundige en een IC verpleegkundige. Daarna voelde het voor mij pas goed.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:10

Voor degenen die nog twijfelen, ik vind zelf deze website erg duidelijk https://deverloskundige.nl/nieuws/artik ... ineren/464

Vooral duidelijk uitgelegd wat wel/niet bekend is.

Zelf hoefde ik de afweging niet te maken, want kwam niet op tijd in aanmerking voor een vaccin. Maar heb toevallig buren die nu een kind verwachten en dus besmet zijn. Dat heeft toch grote impact, ook al zijn zender superziek. Maar het geeft ook een rotstart qua bevalling, kraamtijd en zorgen om en voor je pasgeboren baby.

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:35

Bedankt! :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:48

Duidelijk uitgelegd. Wij hebben afgelopen week ook een mail gehad van de VK met alle wetenschappelijke artikelen omtrend vaccineren en zwangerschap/borstvoeding. Heel helder, maar de keus ligt natuurlijk bij de zwangere zelf.

Inmjddels is geboortejaar 1984 aan de beurt en zal ik komende week wel een oproep krijgen (al dan niet over de post). Ik zit vandaag op 38 weken zwanger dus ga sowieso niet meer voor de bevalling. Ik twijfel nog over erna als ik borstvoeding geef. Maar daar ga ik me nu echt niet druk om maken.

Overigens beperk ik mijn bewegingen en sociale contacten tot het broodnodige ik ga nog steeds naar stal, maar echt afspreken met vriendinnen doe ik niet meer. Erg jammer, maar nu corona krijgen betekend het corona protocol tijdens de bevalling en dat wil ik echt niet.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:38

Ik ben de laatste weken ook super voorzichtig geweest omdat ik echt niet onder corona protocol wilde bevallen. Ik ben nu ook wel opgelucht dat ze er is. Ik verwacht ieder moment vaccinatie te kunnen plannen, ga 'm sowieso halen en beslis dan op het moment zelf wel wat ik doe qua borstvoeding. Kolven gaat goed dus in principe kan ik haar paar dagen na vaccinatie vooraf gekolfde melk geven.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:45

Op zich fijn dat je die keuze nu niet (meer) hoeft te maken Gimme_joy! Succes met de laatste loodjes en een fijne kraamtijd gewenst :*

Ik heb vorige week gesproken met een familielid die 40 (?) jaar huisarts is geweest en nu helpt prikken. Zij gaf dat zij, als zij zwanger geweest zou zijn, zich 4 maanden geleden nog niet had laten prikken. Maar met de informatie die nu bekend is zou zij het wel laten doen. Dus dat geeft mij wat extra vertrouwen om het te laten doen.

Ik verwacht mijn uitnodiging ergens deze maand binnen te krijgen. Dus het wordt tijd om een beslissing te maken :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:14

Dank Doubtless! Het wordt steeds spannender :D

Hopelijk komt hij snel, we zijn ontzettend nieuwsgierig *\o/*

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:18

Ik krijg aanstaande vrijdag mijn 1e vaccinatie ben dan op 1 dag na 19 weken zwanger. Heb nog bij het Radboud navraag gedaan en ook daar adviseren ze het om hem te laten zetten.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:20

Waarschijnlijk heb ik er helemaal overheen gelezen hoor. Maar een vriendin van mij - neit zwanger - wil zich niet laten vaccineren ivm invloed op vruchtbaarheid. Ik kan er eigenlijk geen duidelijke bronnen over vinden. Weet iemand hoe dit zit?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:24

Winged schreef:
Waarschijnlijk heb ik er helemaal overheen gelezen hoor. Maar een vriendin van mij - neit zwanger - wil zich niet laten vaccineren ivm invloed op vruchtbaarheid. Ik kan er eigenlijk geen duidelijke bronnen over vinden. Weet iemand hoe dit zit?


Mijn verloskundige heeft op fb gezet dat het geen invloed heeft op de vruchtbaarheid met de link erbij die het in het topic staat.

Dit staat op de RIVM site:

Vruchtbaarheid, IVF-behandeling en vaccinatie  

De vaccinatie heeft geen invloed op de vruchtbaarheid en de aanleg van de placenta. Dit blijkt uit de onderzoeken (zogenoemde toxiteitsstudies) die door alle vaccinfabrikanten zijn uitgevoerd.  

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:28

thanks :)

ze gaat om met iemand die nogal anti is. (en 5g, etc etc) dus ik denk dat dat haar wel beinvloed. Het is natuurlijk haar keuze om wel of niet te gaan.

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:25

Bij mijn fertiliteitskliniek raadde ze af om binnen 2 maand na vaccinatie zwanger te raken. Maar dat is wel alweer een half jaar geleden. Geen idee of dat nu is veranderd

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:29

AvHdG schreef:
Bij mijn fertiliteitskliniek raadde ze af om binnen 2 maand na vaccinatie zwanger te raken. Maar dat is wel alweer een half jaar geleden. Geen idee of dat nu is veranderd


Hier ben ik wel benieuwd naar.
Het hoe en het waarom. Kan er zelf niet heel veel over vinden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:36

Saul schreef:
AvHdG schreef:
Bij mijn fertiliteitskliniek raadde ze af om binnen 2 maand na vaccinatie zwanger te raken. Maar dat is wel alweer een half jaar geleden. Geen idee of dat nu is veranderd


Hier ben ik wel benieuwd naar.
Het hoe en het waarom. Kan er zelf niet heel veel over vinden.


Omdat er toen nog niet zoveel bekend was en alles wat je 3 maanden voor de bevruchting doet heeft invloed op de vrucht.

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:36

Heb het even uitgezocht.. Heeft het krijgen van een coronavaccinatie gevolgen voor mijn kinderwens?
In de bijsluiter van Pfizer staat het advies om de eerste twee maanden niet zwanger te worden na vaccinatie. In de bijsluiter van het Moderna vaccin staat geen advies om een zwangerschap uit te stellen na vaccinatie.

De beroepsverenigingen in de geboortezorg geven aan dat vaccineren kan, omdat er niet met levend virus gevaccineerd wordt. Toekomstige studies moeten de veiligheid definitief bevestigen.


Vandaar dat ze dat aan het begin hebben aangeraden. Komen er dus nu op terug. Zie verdere info:
https://deverloskundige.nl/nieuws/artik ... avirus/460

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:33

Ik ben flink ziek geweest afgelopen oktober van Corona.
(Heb ook een miskraam gehad door de hoge koorts)
Heb in april een bloedonderzoek gehad en ook antistoffen laten mee prikken, ik heb nog antistoffen.
Moet denk ik nogmaals bloed prikken ( voor ze zwangerschap) en dan wil ik weer mee laten prikken om te zien of ik nog antistoffen heb.
Ik heb de brief ook maar ben dus zwanger en met antistoffen…
Ik weet ook niet wat her vaccin doet in combi met de 22 weken prik die ik deze maand moet halen, dus wacht nog wel even..