Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:36

Ik heb besloten ervoor te gaan. Het is in dit geval de minst slechte optie, aangezien afzonderen niet gaat in onze situatie. Krijg morgen m'n eerste prik pfizer/moderna.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:30


joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:59

Muurp schreef:
Vandaag contact gehad met de huisarts (i.v.m. kinderwens), en die gaf aan dat er nu een officieel statement is gemaakt vanuit de vereniging van obstetrie & gynaecologie dat er zonder problemen kan worden gevaccineerd, en dat dit zelfs wordt aangeraden. Zal zo even een bron zoeken.

Inmiddels ook op het RIVM: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie

https://www.nvog.nl/actueel/update-stan ... -kraambed/



Ja gelezen en ook met VK over gehad maar de onderzoeken zijn nog erg summier

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:04

joyce_eddy schreef:
Muurp schreef:
Vandaag contact gehad met de huisarts (i.v.m. kinderwens), en die gaf aan dat er nu een officieel statement is gemaakt vanuit de vereniging van obstetrie & gynaecologie dat er zonder problemen kan worden gevaccineerd, en dat dit zelfs wordt aangeraden. Zal zo even een bron zoeken.

Inmiddels ook op het RIVM: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie

https://www.nvog.nl/actueel/update-stan ... -kraambed/



Ja gelezen en ook met VK over gehad maar de onderzoeken zijn nog erg summier


Ik vind 90.000 zwangere vrouwen niet echt summier…:+ tja, liever miljoenen, maar dat is nogal lastig als het om zo’n enorm kleine groep mensen gaat.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:26

joyce_eddy schreef:
Ik ben flink ziek geweest afgelopen oktober van Corona.
(Heb ook een miskraam gehad door de hoge koorts)
Heb in april een bloedonderzoek gehad en ook antistoffen laten mee prikken, ik heb nog antistoffen.
Moet denk ik nogmaals bloed prikken ( voor ze zwangerschap) en dan wil ik weer mee laten prikken om te zien of ik nog antistoffen heb.
Ik heb de brief ook maar ben dus zwanger en met antistoffen…
Ik weet ook niet wat her vaccin doet in combi met de 22 weken prik die ik deze maand moet halen, dus wacht nog wel even..

Daar moet een week tussen zitten :) verder geen problemen

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:19

Maartje1990 schreef:
joyce_eddy schreef:
Ik ben flink ziek geweest afgelopen oktober van Corona.
(Heb ook een miskraam gehad door de hoge koorts)
Heb in april een bloedonderzoek gehad en ook antistoffen laten mee prikken, ik heb nog antistoffen.
Moet denk ik nogmaals bloed prikken ( voor ze zwangerschap) en dan wil ik weer mee laten prikken om te zien of ik nog antistoffen heb.
Ik heb de brief ook maar ben dus zwanger en met antistoffen…
Ik weet ook niet wat her vaccin doet in combi met de 22 weken prik die ik deze maand moet halen, dus wacht nog wel even..

Daar moet een week tussen zitten :) verder geen problemen



Is dat dan goed getest??

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:43

In principe is dat het advies voor elke vaccinatie tijdens de zwangerschap. Ook als je reisvaccinaties nodig hebt tijdens de zwangerschap hoort er 1 week tussen te zitten.
Dit heeft vooral te maken met de immuunrespons. Je wilt niet teveel respons in een keer opwekken op verschillende dingen om het immuunsysteem niet te overspoelen.
Ik heb de vaccinaties ook 1 week na elkaar gehad en geen problemen gehad.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:35

Uit onderzoek onder 35,000 zwangere vrouwen die gevaccineerd zijn met het Pfizer of Moderna vaccin tegen COVID-19 blijkt geen verhoogd signaal ten aanzien van bijwerkingen bij zwangere vrouwen of haar kind.
Veel meer onderzoek is nodig om te kijken hoe zeer een COVID-19 vaccinatie de zwangere vrouw en haar (ongeboren) kind beschermt en wat het beste moment is om een vaccinatie te geven.
Daarom doen ze vanuit het Amsterdam UMC onderzoek naar het effect van het corona vaccin op zwangere.
Ze zoeken met spoed 250 vrouwen die binnenkort gevaccineerd worden in de zwangerschap en bij wie we voor en na vaccinatie(s) een buisje bloed mogen afnemen en die bereid zijn bij de bevalling 1 buisje bloed en een buisje navelstrengbloed af te staan om te onderzoeken hoeveel antistoffen zwangere vrouwen en hun kinderen krijgen na COVID-19 vaccinatie.
Ze kunnen het bloed bij jou thuis afnemen, zodat je niet hoeft te reizen.
Aanmelden via:
https://veiligzwangerzijnincoronatijd.n ... 55JfhR8KN4

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:50

Ik ben nu 33 weken en heb de afspraken staan. De eerste prik krijg ik met 34 weken.

Zojuist mijn gynaecoloog gesproken en die raadde het ook aan. De tweede prik valt kort voor mijn uitgerekende datum.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 16:30

LaDonna75 schreef:
Uit onderzoek onder 35,000 zwangere vrouwen die gevaccineerd zijn met het Pfizer of Moderna vaccin tegen COVID-19 blijkt geen verhoogd signaal ten aanzien van bijwerkingen bij zwangere vrouwen of haar kind.
Veel meer onderzoek is nodig om te kijken hoe zeer een COVID-19 vaccinatie de zwangere vrouw en haar (ongeboren) kind beschermt en wat het beste moment is om een vaccinatie te geven.
Daarom doen ze vanuit het Amsterdam UMC onderzoek naar het effect van het corona vaccin op zwangere.
Ze zoeken met spoed 250 vrouwen die binnenkort gevaccineerd worden in de zwangerschap en bij wie we voor en na vaccinatie(s) een buisje bloed mogen afnemen en die bereid zijn bij de bevalling 1 buisje bloed en een buisje navelstrengbloed af te staan om te onderzoeken hoeveel antistoffen zwangere vrouwen en hun kinderen krijgen na COVID-19 vaccinatie.
Ze kunnen het bloed bij jou thuis afnemen, zodat je niet hoeft te reizen.
Aanmelden via:
https://veiligzwangerzijnincoronatijd.n ... 55JfhR8KN4



Ik heb me net opgegeven
Als er vrouwen zijn die zich hebben ingezet voor het onderzoek vind ik het ook mijn plicht om dat te doen voor de volgende vrouwen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:52

Mijn vlos zet dit net op Facebook:

Citaat:
Borstvoeding & vaccineren •
Als je borstvoeding geeft, dan mag je je laten vaccineren. Het vaccin komt niet in de borstvoeding terecht. Het COVID-19 vaccin bevat geen levend virus en de vaccinonderdelen worden zeer snel afgebroken in het lichaam van de vrouw. Daarentegen gaan de antistoffen die mama aanmaakt wel door naar de baby, waardoor je je baby beschermt.

Lees meer op: https://deverloskundige.nl/nieuws/artik ... avirus/460

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:54

En de kans is groot dat de antistoffen die de moeder maakt wel in de borstvoeding komen en dat is fijn voor het kind die dan al antistoffen heeft.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:04

Eigenlijk is dat een beetje misinformatie en daarmee voer voor antivac trollen.
De peptiden en de drager „vetbolletjes“ zijn niet perse uitgesloten van de melk (ook al is het minimaal) maar worden wel onschadelijk geacht omdat het in het spijsverteringssysteem wordt afgebroken.
Inderdaad is er geen sprake van virus overdracht.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-06-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:04

Het feit dat ze nu opeens met spoed die zwangere vrouwen zoeken voor het onderzoek zorgt er voor dat er bij mij alarmbellen af gaan.

Ik ga mijn vaccin dus niet laten zetten de komende weken. Zit in het laatste trimester. Heb gisteren de uitnodiging gehad. Ik wacht tot na de geboorte.

(ik heb in het eerste trimester corona gehad en heb dus nog antistoffen)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:06

Dat onderzoek gaat erover op welk moment in de zwangerschap het vaccin het best gegeven kan worden, qua effectiviteit.
Als je het over die hebt.

Er loopt ook een onderzoek naar de hoeveelheid antistoffen bij moeder en kind na vaccinatie.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:04

Absolem schreef:
Het feit dat ze nu opeens met spoed die zwangere vrouwen zoeken voor het onderzoek zorgt er voor dat er bij mij alarmbellen af gaan.

(ik heb in het eerste trimester corona gehad en heb dus nog antistoffen)


In jouw geval zou ik het ook niet laten zetten denk ik. Laatste trimester & de cijfers gaan drastisch omlaag op het moment... Zou het lekker uitzingen. Zeker als je aangeeft dat je het al gehad hebt & nog over antistoffen beschikt.. Laat je partner zich wel vaccineren?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:56

Doubtless schreef:
Absolem schreef:
Het feit dat ze nu opeens met spoed die zwangere vrouwen zoeken voor het onderzoek zorgt er voor dat er bij mij alarmbellen af gaan.

(ik heb in het eerste trimester corona gehad en heb dus nog antistoffen)


In jouw geval zou ik het ook niet laten zetten denk ik. Laatste trimester & de cijfers gaan drastisch omlaag op het moment... Zou het lekker uitzingen. Zeker als je aangeeft dat je het al gehad hebt & nog over antistoffen beschikt.. Laat je partner zich wel vaccineren?



Ik heb geen partner. Vader van mijn kleine is een slappe zak die weggerend is. Alleen staande moeder straks dus.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:00

MarcoBorsato schreef:
Mijn vlos zet dit net op Facebook:

Citaat:
Borstvoeding & vaccineren •
Als je borstvoeding geeft, dan mag je je laten vaccineren. Het vaccin komt niet in de borstvoeding terecht. Het COVID-19 vaccin bevat geen levend virus en de vaccinonderdelen worden zeer snel afgebroken in het lichaam van de vrouw. Daarentegen gaan de antistoffen die mama aanmaakt wel door naar de baby, waardoor je je baby beschermt.

Lees meer op: https://deverloskundige.nl/nieuws/artik ... avirus/460

Fijn idee dat de antistoffen in moedermelk zitten.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:02

MarcoBorsato schreef:
Mijn vlos zet dit net op Facebook:

Citaat:
Borstvoeding & vaccineren •
Als je borstvoeding geeft, dan mag je je laten vaccineren. Het vaccin komt niet in de borstvoeding terecht. Het COVID-19 vaccin bevat geen levend virus en de vaccinonderdelen worden zeer snel afgebroken in het lichaam van de vrouw. Daarentegen gaan de antistoffen die mama aanmaakt wel door naar de baby, waardoor je je baby beschermt.

Lees meer op: https://deverloskundige.nl/nieuws/artik ... avirus/460


Als dit klopt maak ik direct na de bevalling een afspraak *\o/*

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:22

Absolem schreef:
Ik heb geen partner. Vader van mijn kleine is een slappe zak die weggerend is. Alleen staande moeder straks dus.


Ah, sorry voor de aanname -O-

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:30

Doubtless schreef:
Absolem schreef:
Ik heb geen partner. Vader van mijn kleine is een slappe zak die weggerend is. Alleen staande moeder straks dus.


Ah, sorry voor de aanname -O-


Maakt niet uit kon je niet weten.
Ik heb straks het gezag alleen (dus ook wat vaccinaties betreft) en het wordt een dochter dus een letterlijke kopie van de vader is out of the question. :D

Wel ben ik mijn paard waarschijnlijk kwijt over vijf jaar :')

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:53

Absolem schreef:
Het feit dat ze nu opeens met spoed die zwangere vrouwen zoeken voor het onderzoek zorgt er voor dat er bij mij alarmbellen af gaan.

Ik ga mijn vaccin dus niet laten zetten de komende weken. Zit in het laatste trimester. Heb gisteren de uitnodiging gehad. Ik wacht tot na de geboorte.

(ik heb in het eerste trimester corona gehad en heb dus nog antistoffen)

Dat eerste zou ik me niet druk om maken. Ze zoeken ook met enige spoed een flinke bak ex-COVID patiënten om het herstel in kaart te brengen. Heb ik ook al aardig wat mails van gehad van m’n beroepsvereniging.

Ontopic (en hopende dat evt meelezers hun muil houden): ik heb me laten vaccineren toen ik exact 5 weken zwanger was, volgende week haal ik met 10wk de tweede prik. Heb nergens last van gehad en tot nu toe loopt de zwangerschap perfect volgens het boekje. Ik vond het ook echt wel even spannend hoor, maar ik ben eerder zwanger geweest, rond de vierde week flink ziek (geen COVID) geweest en toen bleek na twee maanden dat het kindje geen hartactie had. Of het kwam door het ziek zijn/koorts of ‘gewoon’ pech, dat zullen we nooit weten. Maar ik vond het des te meer reden om nu wel te vaccineren.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:24

Kana schreef:
Ik ben nu 33 weken en heb de afspraken staan. De eerste prik krijg ik met 34 weken.

Zojuist mijn gynaecoloog gesproken en die raadde het ook aan. De tweede prik valt kort voor mijn uitgerekende datum.


Herkenbaar, zo heb ik het ook. Met 34+5 (zaterdag) eerste vaccinatie en met 39+5 de tweede. Goed besproken met de ggd en de arts. Er is een aantekening gemaakt dat ik de tweede ook kan verschuiven als ik nou net aan het bevallen ben of als het kindje er net is :+ .
Alleen al die eerste prik schijnt te helpen, dat geeft mij een fijn gevoel. Ik wil niet met Corona moeten bevallen.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:16

Ik mag deze week de 1e prik halen (20+5) en eind juli de 2e prik (25 weken). Beide keuzes zijn spannend, omdat je niet meer alleen voor jezelf beslist. Omdat ik in november uitgerekend ben en dan wel weer stijging in besmettingcijfers verwacht ga ik toch laten prikken. Juist omdat ik het tegen die tijd (als ik rond en gezond ben :Y) ) niet meer wil krijgen (te hoog risico).

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:53

Hier gister geprikt met 24 weken :)