Buitenland en testen... hoe zit het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 18:14

Hoi allemaal,

Wij hebben afgelopen augustus een vakantiehuis in Oostenrijk geboekt voor komende zomer, want ja...2021 zou immers stukken beter worden..
Omdat de zomer langzaamaan in zicht komt, zitten we natuurlijk bovenop het nieuws wat reizen betreft.

Voor Oostenrijk wordt nu gezegd, dat het per 19 mei weer “open” zou gaan, en toeristen zijn welkom mits gevaccineerd ( dat worden we misschien in december wel een keer) een pcr test of genezen van corona.

Welnu.. dat genezen van corona.. loont het zich om een antistoffen test te laten doen? Wij zijn niet ziek geweest, en hebben geen klachten gehad..maar wat als... je er niets van gemerkt hebt?

En dan moet je Duitsland nog door.. als we de pcr test voor Duitsland laten doen, is die dan ook in Oostenrijk geldig?

In principe hebben we afgesproken dat we kunnen annuleren, maar liever gaan we weg. Echter, als er teveel restricties zijn ter plaatse, bv in kabelbanen, zie ik het niet zitten.. nog 2 maanden te gaan, dus de twijfel slaat toe :(

Dit topic is dus niet bedoeld als reltopic, maar puur informatief..misschien zijn er Oostenrijkse bokkers die weten hoe of wat we het beste kunnen doen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:54

Citaat:
Welnu.. dat genezen van corona.. loont het zich om een antistoffen test te laten doen? Wij zijn niet ziek geweest, en hebben geen klachten gehad..maar wat als... je er niets van gemerkt hebt?

Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat de kans groter is dat je tegen die tijd in elk geval 1 prik gehad kunt hebben dan dat je dan een antistoftiter zult hebben die hoog genoeg is (immers lijkt het er sterk op dat hoe minder klachten je hebt van Corona hoe minder antistoffen).

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 19:02

Dat is waar. Na 1 vaccinatie zullen we als het goed is, alwel antistoffen hebben.. maar of dat afdoende zal zijn?

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:05

Ik ben vooral benieuwd, durf je het aan om zonder dekking van je reisverzekering op stap te gaan?

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:07

Vriendin van ons heeft zich op antistoffen laten testen en had die dus volop maar is niet ziek geweest. Dat testen kan hier maar op het moment zitten alle data weer volgeboekt https://www.sneltestpark.nl/Immuniteittest.html

Je kan altijd contact opnemen en informeren naar de eerstvolgende testmogelijkheid.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:08

Augustus is nog zeker 3 maanden verder. Ik zou nog even afwachten wat er gaat gebeuren, het kan per week veranderen.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 19:11

Kijk Elcid, dat bedoel ik dus.. in dat geval loont zo'n test zich mogelijk wel. En zij is ook niet gevaccineerd? En.. hoelang is zo een testuitslag " geldig"? Verdwijnen die antistoffen na verloop van tijd?

Misschien is het wel nog verplicht nadat er antistoffen gevonden zijn, een pcr test te dien om zeker te zijn dat het geen reactie is op een huidige besmetting.. of zoiets

Overigens zouden we 2 juli vertrekken.

SuperRocky
Berichten: 170
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:19

Wij willen ook graag weer naar Oostenrijk komende zomer (eind augustus), maar ik laat het er echt van af hangen hoe de regels tzt zijn of we wel of niet gaan. De regels die ze in Oostenrijk nu voorstellen vanaf 19 mei vind ik persoonlijk te heftig, en als het zo blijft gaan wij niet. Ze willen nu dat hotel/pension gasten zich elke 2 dagen laten testen. Het is nog niet duidelijk of dat ook moet als je in een huisje verblijft. Ook zijn test bewijzen (max 2 dagen oud) nodig voor restaurant en nagenoeg alle activiteiten (ook de gondel). Pcr test is daarbij langer geldig dan zelf test of antigenen test. Ik ben sowieso al geen voorstander van testen zonder klachten, en ik ga me zeker niet op vakantie tig keer laten testen om dingen te kunnen doen, dan ga ik liever niet ;-)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:27

Tot wanneer kan je kosteloos annuleren? Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom mensen een vakantie naar het buitenland boeken nu. Snap dat je weg wil maar covid-19 is gewoon een pandemie die zijn eigen gang gaat.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 19:30

Dat is dus ook onze twijfel.. een mondkapje vind ik niet zo'n probleem, maar elke keer testen voor een restaurant of lift zien we niet zitten. Al schijnen de benodigde tests ter plaatse gratis te zijn. Dan wordt het vakantiehuis een dure gevangenis..

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 19:34

MarlindeRooz schreef:
Tot wanneer kan je kosteloos annuleren? Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom mensen een vakantie naar het buitenland boeken nu. Snap dat je weg wil maar covid-19 is gewoon een pandemie die zijn eigen gang gaat.


Ja, maar het type vakantiehuis dat wij zoeken, is dermate zeldzaam dat vroeg boeken helaas nodig is.. en tja.. in augustus ga je er wel een beetje vanuit dat de volgende zomer meer mogelijk is..

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:37

Als je jong bent ben je over twee maanden nog niet gevaccineerd, ook niet met de eerste prik. Ik ben zelf in de 40 en ik krijg volgens de planning pas over twee maanden mijn uitnodiging, en dus in juli pas mijn eerste prik. En dat is dan alleen volgens de (optimistische) planning.

Ik denk dat je af moet wachten hoe de situatie dan is. Je kunt nu wel bedenken hoe je het wil doen, maar voor hetzelfde geld is het tegen die tijd weer helemaal anders. Hopelijk beter en makkelijker, maar je weet het niet.

Ik zou kijken tot wanneer je kunt annuleren en dan een week voor die tijd de situatie bekijken. Als het goed is kun je alle info vinden op de site van de Duitse en Oostenrijke overheid, ook hoe oud de PCR mag zijn. (Dat is meestal iets van 48 uur volgens mij, omdat je natuurlijk in de tussentijd weer iets op kunt lopen.)

Het lijkt mij tzt het belangrijkst dat je weet of je je daar als toerist makkelijk kunt laten testen. Als dat niet kan, omdat Oostenrijk haar testcapaciteit bijvoorbeeld voor de eigen burgers wil houden, dan kun je geen kant op tijdens je vakantie. En je moet ook nog terug naar huis reizen dus je moet je daar sowieso een keer kunnen laten testen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:35

De pcr test hoef je voor Duitsland niet te doen als je op doorreis bent.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:45

eponine schreef:
Kijk Elcid, dat bedoel ik dus.. in dat geval loont zo'n test zich mogelijk wel. En zij is ook niet gevaccineerd? En.. hoelang is zo een testuitslag " geldig"? Verdwijnen die antistoffen na verloop van tijd?

Misschien is het wel nog verplicht nadat er antistoffen gevonden zijn, een pcr test te dien om zeker te zijn dat het geen reactie is op een huidige besmetting.. of zoiets

Overigens zouden we 2 juli vertrekken.


Kijk even naar het filmpje op de pagina. Nee, zij is niet gevaccineerd ( en gaat dat ook niet doen), ze heeft wel een boekje gekregen waarin staat dat ze antistoffen heeft. Of dit overal erkend wordt zal je moeten navragen; onze overheid wil alleen maar prikken..............
In het filmpje wordt gezegd dat er een jaar nadat iemand C heeft gehad er nog ruim antistoffen gevonden worden en dat mensen die O positief als bloedgroep hebben niet/ nauwelijks vatbaar zijn........

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:50

Scum schreef:
De pcr test hoef je voor Duitsland niet te doen als je op doorreis bent.

Zolang je niet uitstapt. Tanken is dan wel een uitdaging

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:13

ElCid schreef:
Kijk even naar het filmpje op de pagina. Nee, zij is niet gevaccineerd ( en gaat dat ook niet doen), ze heeft wel een boekje gekregen waarin staat dat ze antistoffen heeft. Of dit overal erkend wordt zal je moeten navragen; onze overheid wil alleen maar prikken..............
In het filmpje wordt gezegd dat er een jaar nadat iemand C heeft gehad er nog ruim antistoffen gevonden worden en dat mensen die O positief als bloedgroep hebben niet/ nauwelijks vatbaar zijn........


Maar dat is helaas niet standaard zo. Ik ken iemand die heeft Corona gehad met smaakverlies en hoestklachten. Is bloeddonor en wilde dus extra bloed geven voor de antistoffen, maar die heeft dus geen antistoffen opgebouwd.
Bij vaccinatie weet je eigenlijk zeker dat je die wel opbouwt.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 09:22

Bedankt voor alle reacties. We hebben nog 2 maanden dus hopelijk draaien de cijfers en maatrenog bij. Ik zal vandaag eens contact opnemen met de eigenaar en kijken wat ze verwachten.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:30

Ik denk dat het hoe dan ook gokken blijft... je weet niet hoe de situatie daar is over 2 maanden en wat dan de regels zijn...

Denk dat je voor jezelf moet bepalen of je de gok en het risico dat daarbij komt wil nemen, je beter misschien een vakantie kunt overslaan of iets anders zoeken binnenlands. :Y)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Buitenland en testen... hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 10:05

Binnenlands is niets meer te vinden voor de zomer, tenminste niet wat wij zoeken.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:01

future_vet schreef:
Maar dat is helaas niet standaard zo. Ik ken iemand die heeft Corona gehad met smaakverlies en hoestklachten. Is bloeddonor en wilde dus extra bloed geven voor de antistoffen, maar die heeft dus geen antistoffen opgebouwd.
Bij vaccinatie weet je eigenlijk zeker dat je die wel opbouwt.


Je kan je dan afvragen of die persoon inderdaad C heeft gehad.........die klachten passen ook bij een flinke griep/ neusverkoudheid. Smaakverlies en hoest hoeft niet op C te wijzen ( ook niet als er een onbetrouwbare PCR test op wordt losgelaten ;) ).
Voor zover ik weet is er ook nog steeds geen zekerheid over die antistoffen en hoe lang die aanwezig zouden zijn dus het blijft gokken. Jammer genoeg wordt een vaccinatie vaak wel gezien als "DE" oplossing........maar is dat dus ook niet ( meerdere mensen die alsnog ziek zijn geworden na ( of door? ) de prik.

Maar het gaat in het filmpje dus om mensen die wel antistoffen hebben opgebouwd ( en die in veel gevallen niet of nauwelijks symptomatisch zijn geweest) dus "meten is weten" en in dit geval dus met een betrouwbare bloed test.

Maar on-topic; ik blijft dit jaar thuis, misschien een weekendje in eigen land want ik vertrouw de hele boel niet. Antigentesten doe ik sowieso niet en al zeker niet om op vakantie te kunnen ( of wat dan ook). Daarnaast heb je toch echt een probleem als "ze" weer besluiten om de boel op slot te gooien. Van vorig jaar weet ik nog dat er collega's van mijn man in het buitenland zaten en niet meer terug konden of eerst 14 dagen in "quarantaine" moesten. Lijkt me geen leuke afsluiting.
Ik zou vorig jaar naar Amerika gaan, dat is dus gecanceld, dit jaar gaat het ook niet lukken. Al zou Florida een mooie optie zijn maar dan blijven we daar meteen ;) :D ( mooi weer en geen maatregelen!).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-04-21 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:05

ElCid schreef:
future_vet schreef:
Maar dat is helaas niet standaard zo. Ik ken iemand die heeft Corona gehad met smaakverlies en hoestklachten. Is bloeddonor en wilde dus extra bloed geven voor de antistoffen, maar die heeft dus geen antistoffen opgebouwd.
Bij vaccinatie weet je eigenlijk zeker dat je die wel opbouwt.


Je kan je dan afvragen of die persoon inderdaad C heeft gehad.........die klachten passen ook bij een flinke griep/ neusverkoudheid. Smaakverlies en hoest hoeft niet op C te wijzen ( ook niet als er een onbetrouwbare PCR test op wordt losgelaten ;) ).
Voor zover ik weet is er ook nog steeds geen zekerheid over die antistoffen en hoe lang die aanwezig zouden zijn dus het blijft gokken. Jammer genoeg wordt een vaccinatie vaak wel gezien als "DE" oplossing........maar is dat dus ook niet ( meerdere mensen die alsnog ziek zijn geworden na ( of door? ) de prik.

Maar het gaat in het filmpje dus om mensen die wel antistoffen hebben opgebouwd ( en die in veel gevallen niet of nauwelijks symptomatisch zijn geweest) dus "meten is weten" en in dit geval dus met een betrouwbare bloed test.



Er is ook niet gezegd dat je niet meer ziek kan worden na vaccinatie. Je zal alleen minder heftig ziek zijn, net zoals bij de jaarlijkse griepprik. Je kan nog steeds griep krijgen. Ook omdat er meerdere varianten zijn. Alleen zal je minder ziek zijn dan zonder prik.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:12

Dat is natuurlijk onzin; tegen een mutatie ( "nieuwe variant") kan je niet enten; dat kan bij de griep ook niet. Mensen die geprikt worden met een vaccin voor de griep van dit jaar ( oh, nee, de griep bestaat niet meer ....) kunnen doodziek worden als er dit jaar een mutatie binnenkomt. Het is nog nooit gelukt om te enten tegen onbekende mutaties van een virus; dat zal ook met C niet lukken. Dat is er , dat blijft er en dat zal muteren; maar dat heb ik vorig jaar maart al gezegd toen deze angst en paniek uitbrak. Daarbij bestaat het C virus al sinds 1964 en hebben we al te maken met de zoveelste mutatie en is er dus niks nieuws onder de zon.
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... maar-kreeg

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:19

ElCid schreef:
Dat is natuurlijk onzin; tegen een mutatie ( "nieuwe variant") kan je niet enten; dat kan bij de griep ook niet. Mensen die geprikt worden met een vaccin voor de griep van dit jaar ( oh, nee, de griep bestaat niet meer ....) kunnen doodziek worden als er dit jaar een mutatie binnenkomt. Het is nog nooit gelukt om te enten tegen onbekende mutaties van een virus; dat zal ook met C niet lukken. Dat is er , dat blijft er en dat zal muteren; maar dat heb ik vorig jaar maart al gezegd toen deze angst en paniek uitbrak. Daarbij bestaat het C virus al sinds 1964 en hebben we al te maken met de zoveelste mutatie en is er dus niks nieuws onder de zon.
https://www.nationalgeographic.nl/gesch ... maar-kreeg



Ja, eens. Maar dat is mijn punt ook. Er is nergens gezegd dat je niet meer ziek kan worden maar minder ziek zult zijn. Natuurlijk is dat wanneer je de soort treft waar je tegen gevaccineerd bent. Ik haal ook nooit de griepprik terwijl dat wel kan bij ons op het werk. Het is altijd een verouderde variant.

En de griep die niet meer bestaat, grappig dat je dat zegt. Ik heb nu bij een aantal sneltesten gestaan waarvan de uitslag binnenkwam. Mensen die negatief getest werden voor Corona hadden dus ook geen influenza a of b of rs virus... >;)

Edit: en ook na vaccinatie kan je natuurlijk nog gewoon andere mensen besmetten. Het lost dus eigenlijk weinig op.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:22

Wij zitten beetje met zelfde dilemma. Onze boeking in Italie van vorig jaar doorgeschoven met het idee "ohh dan kan t vast weer". Tsja...
Het blijft gewoon ontzettend onzeker, en de maatregelen per land zijn zo wisselend dat er nu nog weinig zinnigs over te zeggen is.
Ik ben vrijdag gevaccineerd, maar of mijn man voor die tijd gevaccineerd is, is maar de vraag. En hoe zit het met de kinderen?

Nou ja, we hebben besloten maar gewoon af te wachten. De aanbetaling zijn we sowieso kwijt (vandaar het doorschuiven) dus we kunnen bij wijze van op de dag zelf nog beslissen wat we doen. Als het niet kan of de maatregelen zijn te heftig, gaan we sowieso niet. Lijkt het wel te kunnen, kijken we of het veilig genoeg voelt. En anders blijven we thuis en maken we er op een andere manier een feestje van :)

Edit: ik denk dat de discussie over vaccinaties, antistoffen etc beter past in het algemene corona topic

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:23

Bij mij spookt Florida ook in het hoofd. Mijn kennis die daar woont zegt ook heerlijk weer daar.
Misschien als tip, maak je niet druk over wie wat wanneer wel of niet op slot doet en test vraagt. Dat wisselt met de dag en misschien zijn we in augustus allemaal genezen:-)