Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:45

Nou nee, zo zie ik het niet. Als we het niet doen, zit de hele samenleving, met alle mentale, economische en andere gevolgen van dien langer op slot. Dit terwijl er straks een grote groep is die gevaccineerd zijn of antistoffen hebben door een besmetting en er dus wel al een en ander mogelijk is voor die groep. Heb je geen antistoffen, dan moet je aantonen dat je negatief bent.

De keuze is er dus nog steeds, want niemand verplicht je tot vaccineren. Alleen zul je dan wel moeten testen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:45

Ik ben voorstander van een vaccinatie-app. Ik dacht trouwens dat het de bedoeling was dat je ook de mogelijkheid zou hebben om je te laten testen en met een negatieve test ook toegelaten wordt. Dus dan weten degenen die het vinkje controleren helemaal niet of je wel of niet ingeënt bent, corona-antistoffen hebt of een negatieve test.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:46

nynke55 schreef:
Alsof ik nu zo vrij ben? Er zijn nu eenmaal heel veel verplichtingen in het leven, dit is er slechts 1 van.


Wat een slecht argument.

We waren heel vrij ja. Nu al een stukje minder en zodra er echt een vaccinatiepaspoort en dus indirecte plicht komt kun je je vrijheid wel vergeten als je ervoor kiest je niet te vaccineren. Dat zou niet mogen en niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 04-05-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:46

Hoezo?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:47

Ik vraag me af of de koppeling tussen de app en je BSN/digiD zo makkelijk is hoor. Denk dat daar toch behoorlijk wat beveiliging op zit. Maar, toegegeven, dat is een aanname.

@Change3x: ga je ook protesteren tegen de gordel in de auto, de helm als je motor rijdt, het alcoholverbod als je deelneemt aan het verkeer? Allerlei verplichtingen in het leven.

Vaccinatiepaspoort zou dus ook tellen voor een PCR-test. Niet alleen vaccineren. Je blijft een keuze houden dus.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:50

Dat zijn wel hele andere soort verplichtingen. ;) Niet te vergelijken met een vaccin waarover nog veel te weinig bekend is, en dan heb ik het vooral over de lange termijn bijwerkingen.

Ik blijf erover verbaasd dat mensen zo braaf ja en amen knikken. Ik ben absoluut geen tegenstander van vaccinaties, maar bij dit vaccin; wat officieel nog in de testfase zit, waarover nog niks bekend is, sla ik wel even over. Ik respecteer het als iemand ervoor kiest zich te vaccineren, en zo moet het andersom ook zijn. Een mens heeft nog altijd een vrije keuze, helaas zou zo’n vaccinatiepaspoort die vrije keuze heel erg gaan beperken.

Edit: een testsamenleving ben ik ook niet voor. Gelukkig laten de cijfers van testevenementen ook zien dat de meewerkendheid daarvoor tegenvalt.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:52

Het zit niet in de testfase. Het is door alle benodigde tests heengekomen, anders was de goedkeuring er niet geweest. Het zit nu in de marktfase waar gewoon wat extra controle op zit.

Maar een vrije keuze zonder consequenties bestaat niet. En nogmaals, vaccinatie zou niet nodig zijn. Als jij je laat testen in aanloop van het bezoeken van bijv. een evenement waar dat paspoort verplicht is, dan is dat ook afdoende. Niks verplichting tot vaccinatie.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:52

De zin "verbaasd dat mensen zo braaf ja en amen knikken" komt op mij niet echt over als respect? Maar welicht bedoel je het anders..

Het moet ook vrije keus zijn, maar je mag geen anderen in gevaar brengen.. dat is hoe het is en dat moet in een vat gegoten worden..

huricane
Berichten: 790
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:55

Change3x schreef:
Het verbaast mij echt hoeveel mensen een vaccinatiepaspoort die je toegang geven tot de ‘normale’ samenleving prima vinden.

Er zijn genoeg redenen om je wel en niet te laten vaccineren. Iedereen moet dat voor zich weten. Ik vind het dan ook heel erg dat je op deze manier indirect verplicht kan worden. Zo creëer je een samenleving met 2 soorten groepen.

Ik ben er absoluut op tegen. Ik vind het echt een schending van je vrije keuze, vrijheid in het algemeen: je rechten.


Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Of je je laat vaccineren is je eigen keus zeggen ze....maar als ze het niet doet, mag je straks niks meer...weinig keus dan in mijn ogen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:56

Change; Nee, daar ben ik het niet mee eens, als je de maatschappij weer open wil stellen, dan moet er gezorgd worden dat dit veilig kan. Dit kan alleen met maatregelen die er voor zorgen dat je zo min mogelijk een besmettingsgevaar bent. Dus we kunnen in lockdown blijven, wat we niet willen, of we gaan vaccineren of testen.
Ik ben verbaasd dat jij denkt dat degene die pro-vaccinatie zijn, braaf ja en amen zeggen. Denk je nu echt dat zij geen onderzoek doen en als blijkt dat het te gevaarlijk is, het vaccin weigeren?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:56

Dan nog is er niks bekend over de lange termijn. Voor mij een hele goede reden om niet te vaccineren. Ik wordt er erg verdrietig van dat je vrijheid met een vaccinatiepaspoort enorm kan worden beperkt. Zoiets zou gewoon niet mogen.

Ik lees op bokt veel vervelende reacties naar mensen toe die tegen dit specifieke vaccin zijn of er bewust voor kiezen niet te vaccineren. Ik vind dat erg. Respecteer elkaar. Mijn ‘ja en amen’ reactie was niet respectloos of denigrerend bedoelt. :j

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:58

Huricane: hoezo niks? Er is toch nog helemaal niet bepaald wat je wel en niet mag.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:58

huricane schreef:
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Of je je laat vaccineren is je eigen keus zeggen ze....maar als ze het niet doet, mag je straks niks meer...weinig keus dan in mijn ogen.


Je kan ook het gewoon krijgen, het is "toch maar een griepje", dus niets te verliezen toch? En dan heb je daarna antistoffen en kan je gewoon de hort op zonder gevaccineerd te zijn of te hoeven testen. 8-)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:59

Change3x schreef:
Dan nog is er niks bekend over de lange termijn. Voor mij een hele goede reden om niet te vaccineren. Ik wordt er erg verdrietig van dat je vrijheid met een vaccinatiepaspoort enorm kan worden beperkt. Zoiets zou gewoon niet mogen.

Ik lees op bokt veel vervelende reacties naar mensen toe die tegen dit specifieke vaccin zijn of er bewust voor kiezen niet te vaccineren. Ik vind dat erg. Respecteer elkaar. Mijn ‘ja en amen’ reactie was niet respectloos of denigrerend bedoelt. :j


Maar over de langetermijngevolgen van Covid is ook nog niet alles bekend? Nogmaals: je hebt zelf de vrijheid om te kiezen voor welke maatregel je wil gaan in relatie tot het paspoort, maar je kan niet van twee walletjes eten door geen enkele maatregelen te eisen. Of hoe zou jij het voor je zien dan?

huricane
Berichten: 790
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:01

mylittlejoy schreef:
huricane schreef:
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Of je je laat vaccineren is je eigen keus zeggen ze....maar als ze het niet doet, mag je straks niks meer...weinig keus dan in mijn ogen.


Je kan ook het gewoon krijgen, het is "toch maar een griepje", dus niets te verliezen toch? En dan heb je daarna antistoffen en kan je gewoon de hort op zonder gevaccineerd te zijn of te hoeven testen. 8-)


Schrijf ik ergens dat het maar gewoon een griepje is??????? Wat een aanname zeg.
Het gaat hier om een vrije keuze wel of niet vaccineren.
En ja, als ik een oproep krijg laat ik me gewoon vaccineren, ik werk in de zorg....

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:02

IMANDRA schreef:
Change3x schreef:
Dan nog is er niks bekend over de lange termijn. Voor mij een hele goede reden om niet te vaccineren. Ik wordt er erg verdrietig van dat je vrijheid met een vaccinatiepaspoort enorm kan worden beperkt. Zoiets zou gewoon niet mogen.

Ik lees op bokt veel vervelende reacties naar mensen toe die tegen dit specifieke vaccin zijn of er bewust voor kiezen niet te vaccineren. Ik vind dat erg. Respecteer elkaar. Mijn ‘ja en amen’ reactie was niet respectloos of denigrerend bedoelt. :j


Maar over de langetermijngevolgen van Covid is ook nog niet alles bekend? Nogmaals: je hebt zelf de vrijheid om te kiezen voor welke maatregel je wil gaan in relatie tot het paspoort, maar je kan niet van twee walletjes eten door geen enkele maatregelen te eisen. Of hoe zou jij het voor je zien dan?


Iedereen die zich wil laten vaccineren laat dat doen, iedereen die dat niet wil doet het niet. Geen vaccinatiepaspoort die je andere rechten geven dan niet-gevaccineerden en geen testsamenleving.

Corona gaat niet meer weg, net zoals influenza dat heel lang geleden is ontstaan. Je moet ermee leren leven. Maar dat kan dus ook zonder een vaccinatiepaspoort etc. :j

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:05

Change, en als het dan niet een vaccinatiepaspoort is, maar een testpaspoort?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:06

@changex3: Covid19 doormaken is ook experimenteel. Er zijn hiervan geen lange termijn gevolgen bekend (bij hiv blijkt dat pas na 8-10 jaar aids ontstaat gemiddeld gesproken). Wel semi-langetermijn gevolgen en dat is minimaal 1% ernstige restklachten zonder duidelijk verder herstel vanaf 6 maanden na de besmetting. Dit is bij de vaccinaties tot nu toe absoluut niet het geval, ondanks dat er al wel (per vaccinatiemerk) zo'n 40.000 mensen minimaal 6 maanden gevaccineerd zijn en bij een aantal vaccins een groep van zo'n 50 mensen zelfs al een jaar.

Ik heb op pagina 3 het toestaan van het vragen naar het 'vaccinatie'paspoort gekoppeld aan het aantal besmettingen en opnames. Hoe sta je daar tegenover?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:08

Ik vind een vaccinatiepaspoort/testplicht echt heel ver gaan. Zeker omdat nog niet voldoende is bewezen dat vaccinatie de spreiding echt tegen gaat. Daarnaast gaat het een restaurant medewerker of een dierentuin medewerker helemaal niets aan of ik gevaccineerd ben of iets onder de leden heb.
Daarnaast vind ik het van groot belang dat vaccinatie een eigen keuze blijft van iemand. De onaantastbaarheid van het lichaam en de privacy zijn m.i. belangrijke grondrechten die alleen met grote zorgvuldigheid ingeperkt zouden moeten worden. Dan moet ook goed onderbouwd worden waarom zo'n paspoort de enige uitweg is.

Aan de andere kant geloof ik wel dat de vaccinaties de enige uitweg zijn uit deze pandemie. De volksgezondheid is ook een belangrijk argument. Als zo'n vaccinatiepaspoort in belangrijke mate bij gaat dragen aan volksgezondheid en het een tijdelijk iets wordt, dan zou ik wel voor kunnen zijn. Maar voorlopig ben ik er nog een beetje huiverig over en ben ik bang dat het een middel wordt om mensen indirect te dwingen om te laten inenten of zorgt voor meer polarisatie in de samenleving.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:08

nynke55 schreef:
Change, en als het dan niet een vaccinatiepaspoort is, maar een testpaspoort?


Ik denk dat het niet uit maakt welke benaming je eraan geeft als het inhoudelijk op hetzelfde neer komt.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:09

Prima! Helemaal geen probleem mee.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:11

Lieke schreef:
Ik vind een vaccinatiepaspoort/testplicht echt heel ver gaan. Zeker omdat nog niet voldoende is bewezen dat vaccinatie de spreiding echt tegen gaat. Daarnaast gaat het een restaurant medewerker of een dierentuin medewerker helemaal niets aan of ik gevaccineerd ben of iets onder de leden heb.
Daarnaast vind ik het van groot belang dat vaccinatie een eigen keuze blijft van iemand. De onaantastbaarheid van het lichaam en de privacy zijn m.i. belangrijke grondrechten die alleen met grote zorgvuldigheid ingeperkt zouden moeten worden. Dan moet ook goed onderbouwd worden waarom zo'n paspoort de enige uitweg is.

Aan de andere kant geloof ik wel dat de vaccinaties de enige uitweg zijn uit deze pandemie. De volksgezondheid is ook een belangrijk argument. Als zo'n vaccinatiepaspoort in belangrijke mate bij gaat dragen aan volksgezondheid en het een tijdelijk iets wordt, dan zou ik wel voor kunnen zijn. Maar voorlopig ben ik er nog een beetje huiverig over en ben ik bang dat het een middel wordt om mensen indirect te dwingen om te laten inenten of zorgt voor meer polarisatie in de samenleving.


Lieke, wat een fijne post! Hoewel ik het niet helemaal met je eens ben (ik heb geen bezwaar tegen een vaccinatiepaspoort) vind ik dat je je stelling heel goed onderbouwt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:15

Change3x schreef:
IMANDRA schreef:


Maar over de langetermijngevolgen van Covid is ook nog niet alles bekend? Nogmaals: je hebt zelf de vrijheid om te kiezen voor welke maatregel je wil gaan in relatie tot het paspoort, maar je kan niet van twee walletjes eten door geen enkele maatregelen te eisen. Of hoe zou jij het voor je zien dan?


Iedereen die zich wil laten vaccineren laat dat doen, iedereen die dat niet wil doet het niet. Geen vaccinatiepaspoort die je andere rechten geven dan niet-gevaccineerden en geen testsamenleving.

Corona gaat niet meer weg, net zoals influenza dat heel lang geleden is ontstaan. Je moet ermee leren leven. Maar dat kan dus ook zonder een vaccinatiepaspoort etc. :j

Voel jij je ook in je vrijheid beperkt of een recht ontnomen wanneer je Afrika niet in komt zonder hepatitis enting?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:19

Hele fijne post Lieke! Ik kan me er grotendeels helemaal in vinden.

Mizora, ik ga even naar je post op pagina 3 kijken.

San, ik ben geen reis-fan maar toevallig een jaar of 5/6 geleden al gevaccineerd tegen hepatitis (B) omdat ik een opleiding in de zorg heb afgerond. Ik voel me dus niet zo aangesproken omdat serieus reizen mij niet trekt. Het COVID-vaccin is een heel nieuw vaccin dus daar kijk ik sowieso anders tegen op. :j Het gaat mij echt om de langetermijnbijwerkingen waarover niks bekend is. En natuurlijk om het feit dat een indirecte plicht dmv een vaccinatiepaspoort je vrijheid schendt.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 04-05-21 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:19

_San87_ schreef:
Voel jij je ook in je vrijheid beperkt of een recht ontnomen wanneer je Afrika niet in komt zonder hepatitis enting?

Maar hebben we het dan enkel over dat type beperkingen?
Of mag je bij wijze van spreken ook geen terrasje doen zonder paspoort?