Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:14

Dit zijn toch allemaal tijdelijke maatregelen? De vergelijking met de oorlog is natuurlijk helemaal beneden alle peil.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:15

nynke55 schreef:
Dit zijn toch allemaal tijdelijke maatregelen? De vergelijking met de oorlog is natuurlijk helemaal beneden alle peil.

Dat hoop je dan maar. :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:16

nynke55 schreef:
Pandora2 schreef:
Zo'n vaccinatieboekje zoals bij de paarden, poezen en honden ? Prima ! Ligt al jaren te verstoffen in de kast :D

Aan zo'n boekje consequenties verbinden ? Absoluut tegen.


Als jouw honden/poezen in pension gaan heb je toch een vaccinatiebewijs nodig? Of als je met je paard op wedstrijd gaat? Dat zijn dus de consequenties.


Mijn dieren gaan nooit in een pension :D

Ik heb 38 jaar wedstrijd gereden. Waaronder de laatste 10 jaar nationaal en internationaal. Niet 1 keer het vaccinatieboekje moeten laten zien.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:16

Nee, dat weet ik zeker.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:18

nynke55 schreef:
Wat ik me afvraag: zijn er mensen die tegen vaccinatie zijn, maar voor een vaccinatie/testpaspoort?


Ik ben niet tegen vaccinatie, maar wel voor vrije keuze.
En dat is ook mijn belangrijkste punt bij een vaccinatie-app of 'paspoort'. Ik ben niet tegen, MITS er ook een alternatief is voor de vaccinatie zoals testen of aantoonbaar kunnen maken dat je <6 mnd geleden GEDIAGNOSTICEERD corona hebt gehad.
Je hebt een keuze, en aan keuzes hangen consequenties. Altijd.

Bij de reizen die ik vooralsnog gemaakt heb, heb ik ook landen bezocht waar ik moest aantonen gevaccineerd te zijn tegen bv Gele Koorts. Heb ik ook gewoon gedaan, want ik wilde naar deze landen.
Als ik straks mijn vaccinatieapp moet laten scannen om bij een tof concert te mogen zijn, heb ik daar ook geen problemen mee.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:18

Pandora, werd er ook niet gevraagd of je paard gevaccineerd was? Dat zou ik wel schandalig vinden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:19

nynke55 schreef:
Pandora2 schreef:
Zo'n vaccinatieboekje zoals bij de paarden, poezen en honden ? Prima ! Ligt al jaren te verstoffen in de kast :D

Aan zo'n boekje consequenties verbinden ? Absoluut tegen.


Als jouw honden/poezen in pension gaan heb je toch een vaccinatiebewijs nodig? Of als je met je paard op wedstrijd gaat? Dat zijn dus de consequenties.


Inderdaad.

Maar als niemand of bijna niemand zich laat vaccineren draag je daar ook de consequentie van. Dan kan en mag een hoop ook niet.
En niet gevaccineerden zullen waarschijnlijk ook niet uitgesloten worden doordat je als alternatief voor een vaccinatiebewijs een negatieve PCR mag overleggen.
En zolang het vaccinatiebewijs of negatieve PCR voornamelijk ingezet wordt bij luxe zaken zoals pretpark, sportschool, concert is het een niet noodzakelijk iets waarbij je echt de vrije keuze hebt.

Als we van een gezonde situatie waarin alles kan en mag, naar een situatie gaan waarbij je een vaccinatiebewijs moeten tonen of een negatieve PCR moeten kunnen overleggen .... dan vind ik het een beperking van vrijheid.

Maar op dit moment worden onze vrijheden al enorm beperkt. Dan zie ik niet in waarom een tijdelijk vaccinatiebewijs, zolang dit noodzakelijk is i.v.m. hoge besmettingen, een beperking is van onze vrijheid als we daardoor weer meer kunnen en mogen. Helemaal als er als alternatief komt dat ook een negatieve PCR voldoende is als je je niet hebt laten vaccineren.

En niet laten vaccineren, niet laten testen en niet naar een luxe uitje gaan zoals een concert of pretpark is ook een keuze. In feite verandert er dan weinig aan hoe het nu is, omdat we het nu niet kunnen/mogen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:21

nynke55 schreef:
Nee, dat weet ik zeker.

Dan heb jij meer vertrouwen in de regering dan ik. :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:21

Ik voel mij helemaal niet beperkt in mijn vrijheid nu.
Ook niet het afgelopen jaar.
En dat zal ook niet veranderen de volgende jaren. Met of zonder vaccinatiepaspoort of vaccin of whatever :)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:22

In feite wilt men van beide wallerjes eten.
Niet vaccineren maar wel vrij naar pretpark,concert,..gaan.
Wat geen levensnoodzakelijke zaken zijn.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:23

Ayasha schreef:
nynke55 schreef:
Nee, dat weet ik zeker.

Dan heb jij meer vertrouwen in de regering dan ik. :D


Heeft niet zoveel met de regering te maken, maar met de economie. De situatie nu kost zo enorm veel geld, dat kunnen we niet volhouden.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:24

Pandora2 schreef:
Ik voel mij helemaal niet beperkt in mijn vrijheid nu.
Ook niet het afgelopen jaar.
En dat zal ook niet veranderen de volgende jaren. Met of zonder vaccinatiepaspoort of vaccin of whatever :)


Dan heb je toch ook geen problemen met de consequenties van zo'n paspoort?

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:25

Ik ben voor, toen ik naar Mozambique op vakantie ging ben ik ook gevaccineerd tegen hepatitis en dergelijke. Daar heb ik ook een boekje van wat ik bij me moest hebben, want daar konden ze naar vragen.
Prima hoor.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:25

NienkeThella schreef:
Ik woon in Denemarken en wat je zegt klopt niet helemaal ;) We hebben hier inderdaad een coronapaspoort, maar die is iets uitgebreider. Het coronapaspoort geldt als je gevaccineerd bent, of recent corona hebt gehad, of een test hebt die niet ouder is dan 72 uur. Overigens is paspoort ook een groot woord, het is een app :)
Ik ben voor een coronapaspoort zoals ‘ie nu in Denemarken wordt gebruikt. Een paspoort waarin alleen een vaccinatie in wordt vastgelegd lijkt mij niet handig voor mensen die bijv door speciale redenen (bijv. een allergie) geen vaccinatie kunnen/willen nemen.


Een dergelijke app zou ik helemaal voor zijn. Dit biedt ook de mensen die niet willen of kunnen vaccineren de mogelijkheid om weer dingen te ondernemen, zij het met iets meer moeite.

Ook vanuit economisch oogpunt is het wel belangrijk dat de samenleving weer open kan. Als een dergelijke app/paspoort er voor kan zorgen dat dit op een relatief veilige wijze eerder kan, ben ik voor.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:27

line18 schreef:
Ik vind het discriminerend wand ik mag de vacinatie niet door dat ik 200% zware alergiese reactie gä krijgen.
En dus mag ik nergens heen of moet ik om de 2 dagen zo'n staaf me neus in laten duwen

Ik zou denken dat jij dan juist voor zou zijn. Een hoge vaccinatiegraad beschermt ook de mensen die, om wat voor reden dan ook, geen vaccin kunnen krijgen. Dus juist door de invoering van een "paspoort" kun jij ook op een veilige manier meer vrijheden krijgen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:30

mylittlejoy schreef:
NienkeThella schreef:
Ik woon in Denemarken en wat je zegt klopt niet helemaal ;) We hebben hier inderdaad een coronapaspoort, maar die is iets uitgebreider. Het coronapaspoort geldt als je gevaccineerd bent, of recent corona hebt gehad, of een test hebt die niet ouder is dan 72 uur. Overigens is paspoort ook een groot woord, het is een app :)
Ik ben voor een coronapaspoort zoals ‘ie nu in Denemarken wordt gebruikt. Een paspoort waarin alleen een vaccinatie in wordt vastgelegd lijkt mij niet handig voor mensen die bijv door speciale redenen (bijv. een allergie) geen vaccinatie kunnen/willen nemen.


Een dergelijke app zou ik helemaal voor zijn. Dit biedt ook de mensen die niet willen of kunnen vaccineren de mogelijkheid om weer dingen te ondernemen, zij het met iets meer moeite.

Ook vanuit economisch oogpunt is het wel belangrijk dat de samenleving weer open kan. Als een dergelijke app/paspoort er voor kan zorgen dat dit op een relatief veilige wijze eerder kan, ben ik voor.


Mee eens! Ik zou ook voor een dergelijk systeem zijn. En op het moment dat de besmettingen een tijdlang enorm laag zijn, kan een dergelijk systeem ook weer overboord gegooid worden natuurlijk.


NienkeThella, hoe doen ze dit bij jullie met kinderen? Want normaal heb je de keuze tussen vaccineren of testen, maar kinderen worden voorlopig nog niet gevaccineerd. Het lijkt mij niet dat zij daarom wel steeds een test moeten ondergaan? Want daar zou ik wel op tegen zijn.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:32

mylittlejoy schreef:
Een dergelijke app zou ik helemaal voor zijn. Dit biedt ook de mensen die niet willen of kunnen vaccineren de mogelijkheid om weer dingen te ondernemen, zij het met iets meer moeite.

Is een vaccin nemen minder moeite dan testen? Veel mensen worden toch een dag (of meer) (behoorlijk) ziek of gammel van het vaccin. Als het nemen van een neus- en keelswab 5 minuten duurt, dan kan je je 288x laten testen in ruil voor 24 uur ziek zijn van een vaccinatie. Ik vind je laten vaccineren om iets te mogen ondernemen daarmee niet echt minder moeite dan je laten testen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:32

nynke55 schreef:
Pandora2 schreef:
Ik voel mij helemaal niet beperkt in mijn vrijheid nu.
Ook niet het afgelopen jaar.
En dat zal ook niet veranderen de volgende jaren. Met of zonder vaccinatiepaspoort of vaccin of whatever :)


Dan heb je toch ook geen problemen met de consequenties van zo'n paspoort?


Ikzelf absoluut niet nee. Maar er bestaat nog altijd iets als keuzevrijheid.
Er zijn mensen die er misschien wel hinder van ondervinden en om één of andere reden niet gevaccineerd kunnen of willen worden.

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:33

Roodvos schreef:
line18 schreef:
Ik vind het discriminerend wand ik mag de vacinatie niet door dat ik 200% zware alergiese reactie gä krijgen.
En dus mag ik nergens heen of moet ik om de 2 dagen zo'n staaf me neus in laten duwen

Ik zou denken dat jij dan juist voor zou zijn. Een hoge vaccinatiegraad beschermt ook de mensen die, om wat voor reden dan ook, geen vaccin kunnen krijgen. Dus juist door de invoering van een "paspoort" kun jij ook op een veilige manier meer vrijheden krijgen.


Door nergens heen te mogen of een staaf me neus in gehad te hebben.
Wand ja één van die 2 mot je hebben.
En dat vind ik te ver gaan zeg maar.
Wand ik wil ook wel is een daagje weg mee de kids

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:35

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels op tabblad CV in geformuleerd

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:39

madamX schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels op tabblad CV in geformuleerd



Is de situatie in Luxemburg zoveel anders dan in Nederland ? Ik denk dat veel landen straks toch echt een vaccinatie paspoort of negatieve test willen zien, ook bij toeristen. Ergens hoop ik ook dat er over een jaar niemand meer naar kraait omdat Corona grotendeels weg is. Ik geloof absoluut niet in een complot vanuit overheden.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 04-05-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald bericht

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:42

Mkango schreef:
Ik ben ook wel voor, mits het voor beperkte tijd is (zeg een jaar, anderhalf jaar), en het zou imo niet als middel gebruikt moeten worden om mensen uit te sluiten. Als je gevaccineerd bent en je wilt naar een evenement, laat je je vaccinatiebewijs zien en je mag naar binnen. Ben je niet gevaccineerd, laat je je testen en neem je je testbewijs mee. Maar dan mogen ze van mij inmiddels ook weleens gaan opschieten met vaccineren. :x

Overigens snap ik niet zo goed waarom iedereen er zo dwars over doet; als mensen op vakantie willen naar een land waar die vaccinaties verplicht zijn, kraait er geen haan naar, en nu is het land opeens te klein. :')


Dit scheelt mij een hoop typwerk...

Dit dus.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:43

Ik ben voor een paspoort/app naar Deens model, maar welke bedrijven groen van de app verplicht mogen stellen, wil ik wel gekoppeld zien aan de hoeveelheid aanwezigheid van covid19 (dus aantal positieve testen, percentage positieve testen, aantal mensen door covid19 op de verpleegafdelingen en aantal mensen door covid19 op de ics. Waarbij de hoogst bereikte grens telt).

Qua verdeling, wat mij redelijk lijkt (uit de losse pols, om het idee weer te geven):
(Bij ziekenhuizen uiteraard spoed uitgezonderd)
Bij een operatie waarbij je mogelijk op de ic terecht komt, zal groen eigenlijk altijd verplicht zijn.
Bij een dagopname zal de waarde van positieve testen onder de 100/dag (in Nederland) moeten zijn om niet verplicht te zijn.
Bij evenementen boven de 10.000 man zonder vaste plaatsen onder de 250/dag
Bij vliegen ook onder de 250/dag
Met vaste plaatsen onder de 500/dag.
Maximaal 1000 plaatsen onder de 1000/dag.
Maximaal 150 vaste plaatsen onder de 1250/dag.
Etc.

Op die manier is er vrijwel geen invloed wanneer covid19 er vrijwel niet is, en wordt er gestuurd wanneer covid er wel is.

Ik ben overigens voor zo snel mogelijk invoeren, zelfs al behoor ik zelf tot een vrij late groep (29 jaar zonder voorrang).

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:45

nynke55 schreef:
Pandora2 schreef:
Zo'n vaccinatieboekje zoals bij de paarden, poezen en honden ? Prima ! Ligt al jaren te verstoffen in de kast :D

Aan zo'n boekje consequenties verbinden ? Absoluut tegen.


Als jouw honden/poezen in pension gaan heb je toch een vaccinatiebewijs nodig? Of als je met je paard op wedstrijd gaat? Dat zijn dus de consequenties.

Yup, maar die gegevens vind je alleen terug in het boekje en bij je DA. Maar zoals de overheid het wil? Nee dank je! Ik wil geen app, ik wil niet dat de overheid, app-ontwikkelaar of wie dan ook behalve mijn HA inzage heeft in of ik wel of niet gevaccineerd ben. Ik wil geen risico dat er gehackt gaat worden.
Voor mij is of ik gevaccineerd ben iets tussen mijn HA en mij. Komt er dus een papieren versie (of mag het gele boekje) die mijn HA in kan vullen en die ik kan tonen (en dan ook alleen dat) dan is dat voor mij een ander verhaal dan zoals de overheid het nu graag wil. Want als je die wet doorleest vind ik het nogal wat wat daar staat en wat men registreert en wil bewaren.

Verder zou het wat mij betreft inderdaad tijdelijk moeten zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:51

Pandora2 schreef:
nynke55 schreef:

Dan heb je toch ook geen problemen met de consequenties van zo'n paspoort?


Ikzelf absoluut niet nee. Maar er bestaat nog altijd iets als keuzevrijheid.
Er zijn mensen die er misschien wel hinder van ondervinden en om één of andere reden niet gevaccineerd kunnen of willen worden.


Ik denk dat zo een vaccinatie/test paspoort net meer vrijheid geeft. Net voor die mensen die niet gevaccineerd kunnen worden geeft het extra veiligheid.
We doen een klein beetje moeite (zich laten vaccineren of testen) en krijgen er vrijheid en veiligheid voor terug. Goede deal, denk ik dan.

Je kan het ook een beetje vergelijken met een rookverbod in openbare ruimtes. Sommige mensen moeten eenn klein stukje van hun vrijheid opgeven, maar geven er aan andere mensen hun vrijheid en gezondheid mee terug.