Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De zin & onzin van diverse maatregelen, binnen en buitenland

 
Profiel   

Nav een discussie in het algemene coronatopic #6 kwam het volgende onderwerp in mijn hoofd.

In Nederland worden onze maatregelen gezien als 'te los', zeker door landen met minder besmettingen en strengere regels. Denk hierbij aan landen als Duitsland en Denemarken waar een heuze testmaatschappij ontstaat.

Maar: een test is een momentopname. Is dit dus wel zo veilig als je denkt? Gaat het testen voor iets kleins als een winkelbezoek niet sowieso te ver?

Dichterbij huis: 30 mensen in een restaurant van 750 m² en ook 30 mensen in een restaurant van 100 m², zijn dit geen regels om regels te hebben?

Noem het maar op. Welke maatregelen hebben volgens jullie zin en welke niet?

Ik ben benieuwd, brand los!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:23 



 
Profiel   

Imo heeft een test die 48 uur geldig is geen enkel nut, immers kun je daarna op tig plekken alsnog besmet raken.. Dus ja, leuk momentopname, maar het zegt helemaal niets :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:25 



 
Profiel   

Ik heb altijd al een x aantal mensen per restaurant of winkel (of etage) raar gevonden. Doe dan simpel per vierkante meter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:26 



 
Profiel   

Oh en hoe onzinnig dat je wel op een "terras" mag zitten. Met wanddoeken, een dak, heaters en veel mensen in 1 tent. Maar je mag niet binnen zitten. :+

Oh en dat ik wel op een terras mag maar niet naar de uni is mijn grootste bron van ergernis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:27 



 
Profiel   

FrNo schreef
Ik heb altijd al een x aantal mensen per restaurant of winkel (of etage) raar gevonden. Doe dan simpel per vierkante meter.


Idd, ik ken gelegenheden die met 30 man vol zitten en andere gelegenheden daar vind je die 30 mensen niet eens terug bij wijze van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:27 



 
Profiel   

Ik zie zo'n test eigenlijk als een soort apk: Op dit moment heb je het niet, Maar die garantie heb je tot aan de deur.

Ik vertrouw er op dat de basisregels: Handen wassen, niezen in ellenboog en afstand houden de regels zijn die daadwerkelijk helpen. Ook het met minder mensen in 1 ruimte vind ik oke. (en goed ventileren).

Het constant testen... Tja.. Ik ben wel benieuwd wat voor resultaten er uit het Eurovisiesongfestival komen bijvoorbeeld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:28 



 
Profiel   

Ook het ‘in de laatste 6 maanden Corona doorgemaakt hebben’ geldt meestal ook als ‘veilig’, maar wij kennen iemand die Corona doorgemaakt heeft en ongeveer een goeie maand na herstel zijn jaarlijkse bloedcontrole had, was benieuwd en liet anti-stoffen meetesten, was niets meer te vinden.....

Dus dan zakt je broek af en vraag je je af wie zo’n regels uitvindt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:28 



 
Profiel   

Vorig jaar op een bepaald moment in Polen: scholen waren dicht, naar een begrafenis mocht max 30-50 man en op trouwerijen mocht je 150 gasten hebben :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:31 



 
Profiel   

Ik zit in zo ongeveer het ‚loste‘ land in Europa waar men al weer een aardig tijdje kleine feestjes kan geven en evenementen kan bezoeken. Ook zijn de scholen en kinderopvang niet dicht geweest afgelopen winter en ik ben heerlijk op wintersport dus ik heb echt totaal niets te klagen.

Duitsland heeft de hele pandemie de grens open gehad voor ons mits korter dan 24 uur. Dit voorjaar hebben ze een kleine poging gedaan om dat dicht te gooien voor niet ingeente personen maar na zo’n 2 weken hebben ze dat opgegeven en nu mag iedereen weer vrij in en uit mits korter dan 24 uur.
De Duitsers die thuis niets mogen zitten hier op de terrassen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:31 



 
Profiel   

Wij moesten voor een testevenement 40 uur van te voren testen. In die 40 uur kan je flink wat keren besmet zijn?? Maar je mag dan toch naar binnen want 40 uur van tevoren ben je negatief :') Wij deden het om die reden 2 uur van te voren maar we vonden het vrij bijzonder. Na het evenement hoefde je je ook niet te laten testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:33 



 
Profiel   

Maar als je in die 40 uur besmet raakt, ben je nog niet zelf besmettelijk gezien de incubatietijd van ongeveer 5 dagen. Daarom mag je ook pas na 5 dagen testen als je in contact bent geweest met een positief persoon. Dus het enige risico dat er is, is iemand die in zijn incubatietijd zit wanneer hij test en pas daarna klachten krijgt. Is nog steeds niet waterdicht, maar een beduidend kleiner risico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:41 



 
Profiel   

mylittlejoy schreef
Maar als je in die 40 uur besmet raakt, ben je nog niet zelf besmettelijk gezien de incubatietijd van ongeveer 5 dagen. Daarom mag je ook pas na 5 dagen testen als je in contact bent geweest met een positief persoon. Dus het enige risico dat er is, is iemand die in zijn incubatietijd zit wanneer hij test en pas daarna klachten krijgt. Is nog steeds niet waterdicht, maar een beduidend kleiner risico.


Precies dit ja. Het gaat om het risico op besmettingen verlagen, omdat voorkomen van dat risico gewoon heel lastig is.

Wat betreft de 'vreemde' keuzes: ze zullen linksom of rechtsom soms toch een lijn moeten trekken omdat in veel gevallen en-en teveel is/was, maar die lijn is nooit zwart-wit. Daarom mag een 'terras' zoals Marlinde zegt wél, maar binnen / uni niet. Zijn veel overwegingen die meegaan in zo'n beslissing, en daardoor klinkt het niet altijd even logisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:43 



 
Profiel   

Niets is veilig.... get over it....we gaan allemaal ergens een keer aan dood.

Waar gaat het heen met de maatschappij, compleet wappie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:44 



 
Profiel   

Horsie84 schreef
Niets is veilig.... get over it....we gaan allemaal ergens een keer aan dood.

Waar gaat het heen met de maatschappij, compleet wappie.


Maar is het feit "we gaan sowieso een keer dood" een reden om meer mensen dan eerder en in principe onnodig (want we hebben de kennis om dit te voorkomen) dood te laten gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:49 



 
Profiel   

Ik vind het onzinnig dat in het Brusselse gewest waar ik woon, overal een mondkap op moet. Ook in een lege straat. Kijk een winkel ok, maar op straat?? Ik erger me er groen en geel aan, het is al sinds ik er woon (aug 2020)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:58 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Maar is het feit "we gaan sowieso een keer dood" een reden om meer mensen dan eerder en in principe onnodig (want we hebben de kennis om dit te voorkomen) dood te laten gaan?


Dat zou je zeggen...
Maar als we die kennis hebben, waarom benutten we deze dan niet?

We kennen de grote veroorzakers van hart- & vaatziekten en sterfte & sommige kankersoorten, en toch staan we dit toe.
De levens die deze aandoeningen opeisen zijn in westerse landen een heel stuk hoger, en bovendien ook nog eens een extra risicofactor voor een virus.

M.a.w.: wanneer het onze intentie zou zijn met kennis een teveel aan mensen onnodig te laten doodgaan, waarom ademen we dan zoveel vervuilde lucht van zware industrie, teveel verkeer en overdreven veel veeteelt in? Waarom is ons water verontreinigd? Waarom zit ons voedsel vol met suiker en verslavende toevoegingen?
Omdat we het laten gebeuren..... lang leve het neo-liberalisme!


Zo zie je maar.... een sluipmoordenaar die veel meer levens opeist kan zijn gang gaan, en een virus dat 24/7 breed uitgemeten wordt is opeens de enige reeële dreiging....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:01 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Oh en hoe onzinnig dat je wel op een "terras" mag zitten. Met wanddoeken, een dak, heaters en veel mensen in 1 tent. Maar je mag niet binnen zitten. :+

Oh en dat ik wel op een terras mag maar niet naar de uni is mijn grootste bron van ergernis.

Ik denk dat op heel veel universiteiten de colleges onderhand ook afgelopen zijn toch? Maandag heb ik wel gewoon tentamen op de universiteit, maar mijn colleges zijn al een week voorbij.

Verder heb ik heel veel regels die ik onzinnig vind, zoals sluiting van zonnebanken nog steeds, alcohol na 20.00, dat je in een week 14 mensen mag uitnodigen thuis, maar niet op 1 dag.. Ik kan nog wel even door. De avondklok vond ik ook ontzettend onnodig trouwens.


Maar goed, ik hoop dat langzaam maar zeker de ergernissen minder worden en nooit meer terugkomen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:08 



 
Profiel   

Offtopic.. Ik heb nog nooit zo vaak NeoLiberalisme gelezen/gehoord als de laatste paar maanden... :+

En volgens mij hebben sommige andere landen weer andere problemen waar mensen dood aan gaan?

Daarnaast dacht ik dat doodgaan an sich het probleem niet perse is, maar dat dat de zorgbelasting is. Plus dat het een besmettelijke ziekte is die mensen via lucht aan elkaar kunnen doorgeven. Dus niet iets wat ze zichzelf aandoen perse..

is ons water verontreinigd? Of bedoel je oppervlaktewater? En ik denk niet dat het de 'enige' reele dreiging is, maar op dit moment was het de belangrijkste reele dreiging.. of althans, de meest opvallende zeg maar..

Verder volg ik de regels in de andere landen niet zo, maar vind ik een aantal regels wel onzinnig.. Gelukkig lijkt het heel snel de goede kant op te gaan en focus ik daarop.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:15 



 
Profiel   

Cer schreef
Offtopic.. Ik heb nog nooit zo vaak NeoLiberalisme gelezen/gehoord als de laatste paar maanden... :+


Dat vind ik fijn..... helaas heeft zich dat nog niet uitbetaald in verstandiger stemgedrag. Zal wel komen door de grijze koppen.

Volksgezondheid en leefmilieu hebben ALLES te maken met Corona. Alles valt of staat met een correct functionerend immuunsysteem.
Dat wordt stelselmatig ondermijnd door een korte termijnvisie die zich richt op geldelijk gewin voor het gefortuneerde individu ipv een lange termijn visie voor de massa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:40 



 
Profiel   

Citaat
Alles valt of staat met een correct functionerend immuunsysteem.

Dit is offtopic :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:51 



 
Profiel   

sureido schreef
MarlindeRooz schreef
Oh en hoe onzinnig dat je wel op een "terras" mag zitten. Met wanddoeken, een dak, heaters en veel mensen in 1 tent. Maar je mag niet binnen zitten. :+

Oh en dat ik wel op een terras mag maar niet naar de uni is mijn grootste bron van ergernis.

Ik denk dat op heel veel universiteiten de colleges onderhand ook afgelopen zijn toch? Maandag heb ik wel gewoon tentamen op de universiteit, maar mijn colleges zijn al een week voorbij.

Verder heb ik heel veel regels die ik onzinnig vind, zoals sluiting van zonnebanken nog steeds, alcohol na 20.00, dat je in een week 14 mensen mag uitnodigen thuis, maar niet op 1 dag.. Ik kan nog wel even door. De avondklok vond ik ook ontzettend onnodig trouwens.


Maar goed, ik hoop dat langzaam maar zeker de ergernissen minder worden en nooit meer terugkomen :D

haha wow
mijn tentamens zijn pas over dik een maand tentamen week is eerste week van juli hier.

Ik mag overigens voor zelfstudie wel twee dagdelen per week (dus 1 dag totaal maar mag ook over 2 dagen verspreid) naar de uni. Maak er alleen nog niet echt gebruik van aangezien het enkel weer gaat om achter een bureau zitten wat juist weer moeilijk te combineren is met dat ik elke dag meetings op zoom heb (meeting in een bijna stille ruimte met anderen vind ik toch wel te awkward) . Fysieke meetings met groepjes kan nog niet, dat is juist wat ik erg mis de interactie met studenten en docenten.


Laatst bijgewerkt door Pabie op 27-05-21 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:57 



 
Profiel   

Ninx schreef
Cer schreef
Offtopic.. Ik heb nog nooit zo vaak NeoLiberalisme gelezen/gehoord als de laatste paar maanden... :+


Dat vind ik fijn..... helaas heeft zich dat nog niet uitbetaald in verstandiger stemgedrag. Zal wel komen door de grijze koppen.

Mag ik deze nomineren voor de generalisatie van de maand?

------------------
Het probleem met veel maatregelen is dat er generieke maatregelen ingesteld (moeten) worden, die vanuit maatwerk oogpunt bekeken niet heel zinvol zijn, of lijken. Maar het is in een dergelijke situatie onmogelijk om voor 17 miljoen mensen maatwerk te doen. En aangezien ik er ook niets aan kan veranderen, haal ik maar gewoon mijn schouders op, denk er het mijne van, en doe zoals van mij gevraagd wordt. Dat kost de minste energie.

De enige echt onzinnige maatregel vond ik de 1-bezoeker-per-dag. Voor een alleenstaande betekent dit dat je dus altijd elders op visite moet, en geen bevriend stel of je ouders oid thuis kon ontvangen. En voor gezinnen is het natuurlijk ook een hopeloze maatregel. Ik had daar liever gezien dat er een bijvoorbeeld 4-bezoekers per week of 1-gezin-per-week advies was geweest.
Dat was menselijker geweest, en had denk ik niet uitgemaakt met het besmettingsrisico.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:01 



 
Profiel   

We leven gelukkig in een rechtsstaat en democratie. En dat betekent dat we als burgers de vrijheid hebben om zelf keuzes te maken, zolang je daar de vrijheid van een ander niet mee belemmert. Dat geldt ook voor keuzes die slechter zijn voor je gezondheid. Je kan als overheid het hoogstens bijsturen met accijnzen of BTW. Maar het idee dat je als overheid de burgers wel even kan vertellen dat ze gezond moeten leven en hoe ze dat moeten doen, dat gaat echt tegen alles in waar onze democratie en rechtsstaat voor staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:38 



 
Profiel   

De meest fantastische "maatregel" vind ik toch wel de negatieve uitslag bij het overgaan van landsgrenzen. En in het speciaal die naar Frankrijk :')

Mijn vriend reist voor zijn werk heel veel en ondergaat daarom met regelmaat een test om de grenzen over te mogen. Ergens in maart dit jaar moest hij naar Frankrijk met een collega, beiden hebben we internet afgestruind om te vinden of daar een negatieve test voor overlegd moest worden. Dit stond nergens aangegeven, dus zonder test richting Frankrijk. Bij de grens aangekomen werden ze staande gehouden en bleek er toch een negatieve uitslag nodig te zijn, die hadden ze dus niet. Dat gaf niks, als ze even hun adressen doorgaven kregen ze een boete thuisgestuurd en mochten ze gewoon de grens over. _O- Het maakte ze daar kennelijk helemaal niet uit of je wel of geen corona hebt, als je maar betaald. Boete was helaas wel wat hoger dan de prijs van een test, maar dat is helaas niet anders.

Verder wordt er niet/nauwelijks op gecontroleerd aan de grenzen. Duitsland, Zweden en België kom je gewoon binnen zonder dat er gecontroleerd wordt.

Om dan nog maar niet te spreken op welke schaal er met die uitslagen gefraudeerd wordt, wat ik ergens ook nog wel kan begrijpen vanwege de kosten. Een commerciële test met reisdocument kost ons €107,- per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 14:07 



 
Profiel   

EvaC schreef
De meest fantastische "maatregel" vind ik toch wel de negatieve uitslag bij het overgaan van landsgrenzen. En in het speciaal die naar Frankrijk :')

Mijn vriend reist voor zijn werk heel veel en ondergaat daarom met regelmaat een test om de grenzen over te mogen. Ergens in maart dit jaar moest hij naar Frankrijk met een collega, beiden hebben we internet afgestruind om te vinden of daar een negatieve test voor overlegd moest worden. Dit stond nergens aangegeven, dus zonder test richting Frankrijk. Bij de grens aangekomen werden ze staande gehouden en bleek er toch een negatieve uitslag nodig te zijn, die hadden ze dus niet. Dat gaf niks, als ze even hun adressen doorgaven kregen ze een boete thuisgestuurd en mochten ze gewoon de grens over. _O- Het maakte ze daar kennelijk helemaal niet uit of je wel of geen corona hebt, als je maar betaald. Boete was helaas wel wat hoger dan de prijs van een test, maar dat is helaas niet anders.

Verder wordt er niet/nauwelijks op gecontroleerd aan de grenzen. Duitsland, Zweden en België kom je gewoon binnen zonder dat er gecontroleerd wordt.

Om dan nog maar niet te spreken op welke schaal er met die uitslagen gefraudeerd wordt, wat ik ergens ook nog wel kan begrijpen vanwege de kosten. Een commerciële test met reisdocument kost ons €107,- per keer.

Die kosten draagt de werkgever van je vriend hoop ik? Of is hij zelfstandig ondernemer? :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 14:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen