Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:55

Nuance: bij een COVID besmetting maakt het lichaam niet maar één soort antilichaam aan. Het héle virus wordt door een macrofaag (type immuuncel) opgegeten en in stukjes geknipt, en veel verschillende fragmenten worden aan antistof producerende cellen aangeboden. Dus na het doormaken van COVID heb je niet één soort antilichaam tegen COVID maar meerdere. Sommige van je antilichamen zullen een deel van het virus herkennen dat misschien muteert en daardoor niet op andere mutanten werkzaam zijn. Maar andere antilichamen zullen een deel van het virus herkennen dat niet zo mutatiegevoelig is (zoals spike eiwitten waarop de vaccins gebaseerd zijn) en dus wel tegen andere varianten werken.


C_estmoi schreef:
mysa schreef:
Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?


Late to the party, en eigenlijk ook niet meer on topic, maar: bij vaccineren krijg je een (mrna coderend voor) eiwit dat het virus gebruikt om aan onze cellen te binden, dat kan dus in theorie niet extreem muteren want dan verliest het zijn functie en "werkt het virus niet meer".
Bij een besmetting kan het zomaar zijn dat jouw lijf m.n. antistoffen maakt tegen een ánder eiwit op het virus, dat minder belangrijk is voor de functie en dus meer kan muteren en dus verschillen per variant.
In zo'n geval zouden jouw antistoffen zomaar minder goed kunnen werken tegen een andere variant.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:26

Tja, wat het ook is en wat uiteindelijk echt werkt weten we pas echt over een jaar of langer misschien. Theorieën zijn mooi maar vaak hoor je dan toch jaren later dat het anders had gemoeten. Niemand weer het (zeker)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:24

jesito schreef:
Tja, wat het ook is en wat uiteindelijk echt werkt weten we pas echt over een jaar of langer misschien. Theorieën zijn mooi maar vaak hoor je dan toch jaren later dat het anders had gemoeten. Niemand weer het (zeker)

Een theorie die in dit geval wel gebaseerd is op onderzoeken en ervaringen uit het verleden. Het is niet zo dat we niets afweten van virusziekten. Integendeel zelfs.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:50

Gwahir schreef:
Nuance: bij een COVID besmetting maakt het lichaam niet maar één soort antilichaam aan. Het héle virus wordt door een macrofaag (type immuuncel) opgegeten en in stukjes geknipt, en veel verschillende fragmenten worden aan antistof producerende cellen aangeboden. Dus na het doormaken van COVID heb je niet één soort antilichaam tegen COVID maar meerdere. Sommige van je antilichamen zullen een deel van het virus herkennen dat misschien muteert en daardoor niet op andere mutanten werkzaam zijn. Maar andere antilichamen zullen een deel van het virus herkennen dat niet zo mutatiegevoelig is (zoals spike eiwitten waarop de vaccins gebaseerd zijn) en dus wel tegen andere varianten werken.


C_estmoi schreef:


Late to the party, en eigenlijk ook niet meer on topic, maar: bij vaccineren krijg je een (mrna coderend voor) eiwit dat het virus gebruikt om aan onze cellen te binden, dat kan dus in theorie niet extreem muteren want dan verliest het zijn functie en "werkt het virus niet meer".
Bij een besmetting kan het zomaar zijn dat jouw lijf m.n. antistoffen maakt tegen een ánder eiwit op het virus, dat minder belangrijk is voor de functie en dus meer kan muteren en dus verschillen per variant.
In zo'n geval zouden jouw antistoffen zomaar minder goed kunnen werken tegen een andere variant.


Merci beiden, nuttige informatie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:49

zo Agossie, ik zie dat de tegenpartij na een kopje hypocrisie ook een eigen pro topic heeft dus wellicht kan jouw topic nu weer gevoerd worden over het onderwerp dat jij wilde. :)

Ik heb vandaag mijn uitnodiging geweigerd online zodat het vaccin zelf niet verloren hoeft te gaan. Ik hoor veel mensen die ook gewoon niet reageren op de uitnodiging waardoor het vaccin verloren gaat en dát vind ik dan weer niet oké. Er zijn mensen die wel gevaccineerd willen worden en die zitten te wachten op hun uitnodiging. Per vaccin dat verloren gaat omdat iemand te lui is om het te weigeren moet zo iemand nog langer wachten voor niks.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:54

Hoe weiger je online dan? Dat is mij eerlijk gezegd onbekend

Al zit ik nog steeds in de twijfel groep.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:54

Ayasha schreef:
zo Agossie, ik zie dat de tegenpartij na een kopje hypocrisie ook een eigen pro topic heeft dus wellicht kan jouw topic nu weer gevoerd worden over het onderwerp dat jij wilde. :)

Ik heb vandaag mijn uitnodiging geweigerd online zodat het vaccin zelf niet verloren hoeft te gaan. Ik hoor veel mensen die ook gewoon niet reageren op de uitnodiging waardoor het vaccin verloren gaat en dát vind ik dan weer niet oké. Er zijn mensen die wel gevaccineerd willen worden en die zitten te wachten op hun uitnodiging. Per vaccin dat verloren gaat omdat iemand te lui is om het te weigeren moet zo iemand nog langer wachten voor niks.

Dat vaccin gaat echt niet verloren. Er worden per dag zoveel vaccins ontdooid als mensen een afspraak hebben.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:57

Dat zal in Belgie wellicht anders gaan en Ayasha is van Belgie :) .

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:59

Ik wilde een uur geleden iets soortgelijks tikken Ayasha, maar ik dacht nog even wachten of hoe de tegenpartij van dat topic daar eventueel gaat reageren...

Maar ik hoop dat er boven wordt gestaan, lees alleen de 2 OP's maar van de topics, gewoon WOW...

Dat wist ik dus trouwens niet : Is dat in Nederland ook zo dat jullie weten? Dat je moet weigeren omdat die anders voor jou blijft liggen tot in het oneindige?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:07

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:
zo Agossie, ik zie dat de tegenpartij na een kopje hypocrisie ook een eigen pro topic heeft dus wellicht kan jouw topic nu weer gevoerd worden over het onderwerp dat jij wilde. :)

Ik heb vandaag mijn uitnodiging geweigerd online zodat het vaccin zelf niet verloren hoeft te gaan. Ik hoor veel mensen die ook gewoon niet reageren op de uitnodiging waardoor het vaccin verloren gaat en dát vind ik dan weer niet oké. Er zijn mensen die wel gevaccineerd willen worden en die zitten te wachten op hun uitnodiging. Per vaccin dat verloren gaat omdat iemand te lui is om het te weigeren moet zo iemand nog langer wachten voor niks.

Dat vaccin gaat echt niet verloren. Er worden per dag zoveel vaccins ontdooid als mensen een afspraak hebben.

Ik ben van België. Hier zijn wel degelijk vaccins verloren gegaan. Toen zijn ze met ‘reserve lijsten’ begonnen. Als ik niet weiger en gewoon niet op daag wordt ook niemand anders opgeroepen. Dus hoe dan ook wacht iemand langer die wel wil als ik het gewoon laat links liggen.

Wij krijgen een code die we moeten ingeven op de site en dan kan je een afspraak maken of weigeren.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:10

Er gaan erg weinig vaccins verloren. Er bestaat in België een reservelijst, waar iedereen zich kan voor opgeven. Zijn er op een dag vaccins over, dan worden de mensen van de reservelijst opgebeld. Of een lokale politieker, dat kan ook natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:12


BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:16

Ik ben een Belg, Ayasha. En er zullen ook in België vast wel vaccins verloren zijn gegaan, maar er wordt alles aan gedaan om dat te vermijden.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:18

Ik heb mij net ingeschreven op de reservelijst *\o/* Jammer dat je niet meer dan 1 vaccinatiecentrum kan aanduiden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:20

Ik zég toch: zijn verloren gegaan. En dat die reservelijst er nu is.
Hoe het ook zij vind ik het netjes dat weigeraars, ipv gewoon de brief te negeren of symbolisch te verbranden (wat daar dan ook maar de bedoeling van mag zijn.) wel even naar de site kunnen gaan om te weigeren. Zodat dat plekje dat een tijd voor jou vrij gehouden wordt, sneller opgevuld kan worden door iemand die er op zit te wachten.
Zo kan iemand als Schemerdier bv. sneller gecontacteerd worden. Ik moet "voor 24/06" bevestigen (of weigeren.) dus mijn plekje/vaccin wordt dan tot 24/06 sowieso niet weggegeven aan de volgende lijkt me. Nu kan dat wel.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:26

Ayasha schreef:
Hier dan gezien lezen moeilijk is, deze betreft zelfs eentje van NL:
https://www.hartvannederland.nl/coronav ... bakvaccins

Er staat: "Hier zijn wel degelijk vaccins verloren gegaan". En dat ze daarna met een reservelijst begonnen zijn.

Dat is bij de huisartsen Ayasha, waar een bepaalde groep geprikt werd (60-65 jaar). Dit zijn niet de vaccins van de GGD.

Dit was bij de HA en daar zat het iets anders. Wij kregen vaccins toegestuurd op basis van cijfers die we zelf doorgaven. Na het ontvangen van de vaccins bleek dat mensen die eerder op de lijst stonden (onder de 60jaar met een BMI van >40) deze ineens niet meer voor Astra in aanmerking kwamen. Zo bleef er dus best wat over.

Daarnaast zijn wij voor het spreekuur startte al wat op gaan zuigen om een flinke doorloop te kunnen creëren. De planning is voor huisartsen zoveel lastiger dan voor de GGD. Als dan ineens maar 30% op komt dagen zit je daar met je vaccins. Bij ons is er trouwens meer dan 90% voor het astra vaccin gekomen gelukkig! wij hadden dus weinig weg te gooien.

Bij de GGD maken ze open op het aantal afspraken, ik denk dus ook dat het daar erg meevalt. Neemt niet weg dat ik het wel heel netjes vind als mensen zich afmelden!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:59

BigBen schreef:
Ik ben een Belg, Ayasha. En er zullen ook in België vast wel vaccins verloren zijn gegaan, maar er wordt alles aan gedaan om dat te vermijden.

Momentaal zijn er in Belgie 0.09% van de vaccins verloren gegaan. https://covid-vaccinatie.be/en
Dat is veel minder dan oorspronkelijk verwacht, zeker voor een 'moeilijk' vaccin zoals Pfizer.

Wpaard

Berichten: 469
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:02

Ik heb al corona gehad en 3x de corona vaccin oproep de prullenbak ingegooid. Ik hoef niet iets waarvan men niet 100% alles van af weet.. ik werk in de zorg maar dan nog kunnen ze het niet verplichten.

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:04

Wpaard schreef:
Ik heb al corona gehad en 3x de corona vaccin oproep de prullenbak ingegooid. Ik hoef niet iets waarvan men niet 100% alles van af weet.. ik werk in de zorg maar dan nog kunnen ze het niet verplichten.

Oej....

Als je daar consequent mee bent kun je maar weinig.

Nu ja, door de maatregelen in acht te nemen kun je de kans besmetting verminderen.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:05

Wpaard schreef:
Ik heb al corona gehad en 3x de corona vaccin oproep de prullenbak ingegooid. Ik hoef niet iets waarvan men niet 100% alles van af weet.. ik werk in de zorg maar dan nog kunnen ze het niet verplichten.


kun je dat niet ergens melden dat je de vaccinatie niet neemt?

Wpaard

Berichten: 469
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:19

Ik houdt me wel aan de maatregelen.

En geen idee of je dat ergens aan kan geven..? Ik verwacht nu geen uitnodiging meer omdat mijn geboortejaar al geweest is..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:21

Hier bij ons in de stad mag mondmasker weer af tenzij het druk is in de winkelstraten, er wordt dan geacht je gezonde verstand te gebruiken en het masker wel tijdig te dragen. Verder enkel nog op terrassen (tenzij je neerzit en/of iets drinkt/eet) en in winkels verplicht. En je ziet dat men daar best goed mee om kan. Intussen hebben mensen in mijn omgeving van '91 hun oproep gehad. Gaat best hard zo!

Dus ik blijf er wel in geloven dat het allemaal weer los gaat lopen, ongeacht of je vaccin hebt genomen of niet.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:05

Denk en hoop dat er nu wat rust in komt. Wanneer volgens een of ander media, die met een getallenrijtje komt, waarin een of andere dekkingsgraad is gehaald. En volgens mij heeft dat niets met hengsten te maken. Kan iedereen weer rustig ademhalen. De gevaccineerden, want zei hebben, netzoals bij het dragen van mondkapjes de wereld gered. En de andere kunnen nu eindelijk door de stad lopen, zonder al die mensen met een kapje voor de snoet. Everybody happy.
Moest wel lachen. Er komen allemaal fakeberichtjes voorbij, dat hier bijvoorbeeld rode kruis geen donorbloed wil van mensen die gevaccineerd zijn. En top fakebericht was dat vliegtuigmaatschappijen geen ingeenten mensen wil vervoeren, omdat hoog in de lucht de kans op trombose groter is.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:21

Herken dit wel. Iedereen zegt van doe het. Maar ik niet. En ik trek mij er niks vanaan haha. Iedereen zn eigen mening laten hebben.