Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:20

Tiggs schreef:
Wat hebben die nationaliteiten ermee te maken?


Kan hoor, mijn man werkt op een schip. Ook daar zijn verschillende nationaliteiten, ze komen uit de Filippijjnen, de ander uit Nederland, die weer uit Belgie en dan komen er nog Engelsen aan boord, het hoeft echt niet gelijk een discriminatiekaart te zijn he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:22

Esperanza schreef:
Begrijp me goed, ik ben zeker geen antivaxxer, ik denk dat het zeker goed is om alle kwetsbare mensen in te enten en iedereen die wil. Ook overvolle ziekenhuizen vind ik niet gewenst, tuurlijk niet.

Er zijn naar mijn idee meer factoren die meespelen in de daling in ziekenhuizen en het aantal positieve testen, en dat is echt niet alleen het vaccineren. Het is ook een normale seizoenscurve, verschillende varianten van het virus, meer of minder testen, andere behandelingen en zo zijn er veel factoren die spelen.

Een lockdocwn in de vorm van dat niet iedereen overal heen reist en Corona weer mee terugneemt dat was zeker goed. Maar gaat gewoon niet voor eeuwig. Geloof me dit virus is voorlopig de wereld nog niet uit. En het stukmaken van de economie kan (mijns inziens) nooit de bedoeling zijn. Het heeft zoveel nadelige gevolgen gehad. (faillissementen, stress bij kleine ondernemers die niets vergoed krijgen, en dan nog maar van achterstanden van kinderen en de toename van huiselijk geweld te zwijgen.

De meeste besmettingen waren thuis, niet omdat mensen geen mondkapjes droegen thuis, maar omdat ze niet oppassen en toch nog meerdere mensen op een dag, meerdere dagen achter elkaar gingen zien. En dan niet met een afstand of lekker buiten. Geen eigenverantwoording dan?

Spreek mensen meer aan op hun eigen verantwoording. Dus niet restaurants (waar men op afstand zitten kan) sluiten. Weet je, ieder land in Europa deed andere dingen. In het ene land mocht je wel op vakantie, het andere land niet. De ene wel mondkapjes, de andere niet. En het resultaat is overal hetzelfde geweest. De golf kwam toch wel. En dan is enten niet iets om je helemaal blind op te staren, enige nuancering is gewenst.

Niet alle mensen die zich niet willen laten enten roken, zuipen, zitten vol met tattoos en geloven complottheorieën. Ik ben gezond, eet gezond, heb geen overgewicht en doe er alles aan om mijn immuunsysteem sterk te houden. Als je nu zonder symptomen Corona hebt gehad, antistoffen genoeg hebt gehad enz, dan zie ik de reden van een enting niet in. En ook niet bij jonge kinderen die het prima doormaken.

En ja er is ook oversterfte doordat Coronapatienten 'in de weg liggen' en er geen plek is voor andere zieken, die met snellere hulp minder ziek waren geweest of niet waren gestorven. En dat vind ik ook erg. Maar nooit een oproep aan mensen; "luister, we hebben echt geen plek meer in de ziekenhuizen dus zorg dat je niet besmet raakt". Eet gezond, zorg goed voor jezelf, enz. Sportscholen dicht, Coronakilo's, het is zelfs een woord geworden. Als je nu weet dat Corona er harder inhakt als je zwaarder bent.... Dan is het vanuit de overheid toch raar dat het sporten buiten niet mocht?


Als je tegenwoordig iemand op zijn verantwoording wijst, kan je nog wel eens in een akkefietje belanden of een klap voor je kanis krijgen. Men is daar meestal niet zo van gediend, verder valt er moeilijk achter de voordeur te handhaven.

Ons immuunsysteem is niet altijd voldoende om het virus af te weren. En wat Bigone zegt, wat is je alternatief?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:29

Eerst eens kijken of iemand de antistoffen al heeft en dan pas vaccineren als het nodig is.

Ja nationaliteiten, daar is niks discriminatie aan. Ook dat wordt meteen negatief geïnterpreteerd.

Vorig jaar toen het hele gedoe begon en in Italië de pleuris met C uitbrak kwamen de Italianen toch gewoon hier naartoe en wij stonden deze mensen gewoon braaf te helpen met alle risico's van dien (blijkt nu)

Ook nu ben ik al zo vaak in contact geweest met mensen die achteraf corona bleken te hebben waaronder mijn eigen man. Voor mij een teken dat mijn imuunsysteem dit zelf aan kan. Daar kan iedereen wat van vinden maar gelukkig is een eigen mening (nog) vrij.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:41

Zodra er een supersnelle antistoffen test zou zijn, een soort prik net als bij suikerziekte dan was ik er zeker voorstander van. Echter, dat zou je dan maandelijks of om de twee maanden moeten herhalen. Met vaccinatie is de hoeveelheid antistoffen hoog , met het doormaken van de ziekte is dat koffiedik kijken tot nu toe.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:46

Eens dat er vooral 2 uitersten een podium lijken te krijgen.
Ik heb ook corona gehad in Januari. Gelukkig heeft het hele gezin het goed weerstaan. We zijn er 1,5 week redelijk ziek van geweest, koorts, zere longen etc. En nog steeds heb ik nog wel eens dat ik wakker wordt met kriebelde longen, dus het is wel degelijk anders dan een griepje wat mij betreft.
Ik ben ook absoluut geen anti-vaxxer extreem persoon, of conspiracy theorist, maar toch laat ik me (nu nog) niet enten.
Ik ben er helemaal voor dat iedereen die risico loopt zich wel laat enten. Maar steeds meer studies laten zien dat het doormaken van de ziekte over het algemeen voor langdurig hoge afweer zorgt. De herbesmettingscijfers liggen laag en onderzoek uit Denemarken laat zien dat herbesmettingen ook vooral ouderen en risicogroepen met immuunsysteemproblemen treffen. Dus die geringe kans ligt als je niet tot deze groepen behoort nog veel lager. (Natuurlijk kan je net pech hebben, maar dat kan na vaccinatie net zo goed.)
Ook de Nederlandse adviezen zijn: we adviseren dat iemand zich alsnog 1 x laat inenten voor de zekerheid, want het zou evt kunnen dat je te weinig ziekteverwekkers hebt binnengekregen en/of niet voldoende immuunrespons hebt gehad. Ik vertrouw er op dat dat bij mij niet aan de hand is geweest, gezien mijn ziekteverloop.
Ook vind ik dat men gewoon nooit licht moet denken over het nemen van welk geneesmiddel dan ook. Het zijn nou eenmaal geen snoepjes. Dus ik wil eerst een goede medische reden zien waarom inenten voor mijn geval significante meerwaarde zou hebben. bvb als uit vervolgonderzoek blijkt dat herbesmettingscijfers veel hoger blijken te liggen dan tot nu toe uit onderzoeken is gekomen, of als herbesmette mensen een bovenmatig aandeel van de verspreidingen blijken te veroorzaken. Dan is de overweging weer anders en sluit ik zeker niet uit me alsnog te laten prikken. Voor nu zie ik er in mijn geval de winst niet in.
Als ik dit rustig uitleg heb ik eigenlijk nog geen tegendruk ervaren. De mensen die ik gesproken heb begrijpen en respecteren mijn redenen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:02

Cerilene_ schreef:
Eens dat er vooral 2 uitersten een podium lijken te krijgen.
Ik heb ook corona gehad in Januari. Gelukkig heeft het hele gezin het goed weerstaan. We zijn er 1,5 week redelijk ziek van geweest, koorts, zere longen etc. En nog steeds heb ik nog wel eens dat ik wakker wordt met kriebelde longen, dus het is wel degelijk anders dan een griepje wat mij betreft.
Ik ben ook absoluut geen anti-vaxxer extreem persoon, of conspiracy theorist, maar toch laat ik me (nu nog) niet enten.
Ik ben er helemaal voor dat iedereen die risico loopt zich wel laat enten. Maar steeds meer studies laten zien dat het doormaken van de ziekte over het algemeen voor langdurig hoge afweer zorgt. De herbesmettingscijfers liggen laag en onderzoek uit Denemarken laat zien dat herbesmettingen ook vooral ouderen en risicogroepen met immuunsysteemproblemen treffen. Dus die geringe kans ligt als je niet tot deze groepen behoort nog veel lager. (Natuurlijk kan je net pech hebben, maar dat kan na vaccinatie net zo goed.)
Ook de Nederlandse adviezen zijn: we adviseren dat iemand zich alsnog 1 x laat inenten voor de zekerheid, want het zou evt kunnen dat je te weinig ziekteverwekkers hebt binnengekregen en/of niet voldoende immuunrespons hebt gehad. Ik vertrouw er op dat dat bij mij niet aan de hand is geweest, gezien mijn ziekteverloop.
Ook vind ik dat men gewoon nooit licht moet denken over het nemen van welk geneesmiddel dan ook. Het zijn nou eenmaal geen snoepjes. Dus ik wil eerst een goede medische reden zien waarom inenten voor mijn geval significante meerwaarde zou hebben. bvb als uit vervolgonderzoek blijkt dat herbesmettingscijfers veel hoger blijken te liggen dan tot nu toe uit onderzoeken is gekomen, of als herbesmette mensen een bovenmatig aandeel van de verspreidingen blijken te veroorzaken. Dan is de overweging weer anders en sluit ik zeker niet uit me alsnog te laten prikken. Voor nu zie ik er in mijn geval de winst niet in.
Als ik dit rustig uitleg heb ik eigenlijk nog geen tegendruk ervaren. De mensen die ik gesproken heb begrijpen en respecteren mijn redenen.

Het probleem is alleen dat het virus muteert. Waar vaccin’s de mutatie’s tot nu toe tegenhouden word jij hoogstwaarschijnlijk weer gewoon ziek. Vorige week interview met Gommers in het AD: Alles wat nu in het ziekenhuis ligt zijn jonge mensen die niet gevaccineerd zijn.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:10

Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:20

mysa schreef:
Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?

Omdat je met een vaccin precies weet hoeveel je naar binnen spuit en ze daardoor ook ongeveer weten hoeveel antistoffen je hebt. Dat weet je niet als je besmet bent geweest met Covid en al helemaal niet als je nauwelijks ziek geweest bent. Er zijn massa’s mensen die een paar weken na de besmetting al negatief testen op de antistoffentest. Die hebben dus nul bescherming. Als je niet wilt vaccineren omdat je al Corona gehad hebt is de enige veilige manier om dat te kunnen weten een titerbepaling.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:47

Oh zo. Nou denk ik toch wel dat degenen die er een week of langer echt beroerd van zijn geweest, vast voldoende antistoffen hebben. In die zin snap ik de redenatie van Cerilene wel. Al zou ik zelf me voor de zekerheid toch laten vaccineren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:49

mysa schreef:
Oh zo. Nou denk ik toch wel dat degenen die er een week of langer echt beroerd van zijn geweest, vast voldoende antistoffen hebben. In die zin snap ik de redenatie van Cerilene wel. Al zou ik zelf me voor de zekerheid toch laten vaccineren.

Ik begrijp hem niet. Antistoffentest is zo gedaan. Better safe then sorry.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:57

janderegelaa schreef:
mysa schreef:
Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?

Omdat je met een vaccin precies weet hoeveel je naar binnen spuit en ze daardoor ook ongeveer weten hoeveel antistoffen je hebt. Dat weet je niet als je besmet bent geweest met Covid en al helemaal niet als je nauwelijks ziek geweest bent. Er zijn massa’s mensen die een paar weken na de besmetting al negatief testen op de antistoffentest. Die hebben dus nul bescherming. Als je niet wilt vaccineren omdat je al Corona gehad hebt is de enige veilige manier om dat te kunnen weten een titerbepaling.

Zwager heeft enorme hoeveelheid antistoffen. Maar die wordt sinds zijn besmetting (maart 2020) elke 2 weken getest bij de bloedbank waar die ook meedoet aan een covid onderzoek. De antistoffen zijn bij hem nog steeds net zo hoog als gelijk na zn ziekte. Maar dat is wel erg verschillend per persoon ja.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:25

Dan hoeft hij denk ik geen vaccin.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 01:09

janderegelaa schreef:
mysa schreef:
Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?

Omdat je met een vaccin precies weet hoeveel je naar binnen spuit en ze daardoor ook ongeveer weten hoeveel antistoffen je hebt. Dat weet je niet als je besmet bent geweest met Covid en al helemaal niet als je nauwelijks ziek geweest bent. Er zijn massa’s mensen die een paar weken na de besmetting al negatief testen op de antistoffentest. Die hebben dus nul bescherming. Als je niet wilt vaccineren omdat je al Corona gehad hebt is de enige veilige manier om dat te kunnen weten een titerbepaling.


He maar dit heeft toch totaal niet te maken met of je antistoffen gaan werken op een bepaalde mutatie of niet?
Dat hangt puur van de mutatie af of de gemaakte antistoffen deze variant herkennen. Door vaccin of doormaken van de ziekte ben je niet opeens meer of minder bestand tegen een andere variant, toch niet op basis van de info die je hier geeft.

Daarbij... waarom zou iedereen dezelfde hoeveelheid antistoffen aanmaken op een vaccin? Dat lijkt me een zeer persoonsgebonden iets.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:30

Poekkie schreef:
janderegelaa schreef:

Omdat je met een vaccin precies weet hoeveel je naar binnen spuit en ze daardoor ook ongeveer weten hoeveel antistoffen je hebt. Dat weet je niet als je besmet bent geweest met Covid en al helemaal niet als je nauwelijks ziek geweest bent. Er zijn massa’s mensen die een paar weken na de besmetting al negatief testen op de antistoffentest. Die hebben dus nul bescherming. Als je niet wilt vaccineren omdat je al Corona gehad hebt is de enige veilige manier om dat te kunnen weten een titerbepaling.


He maar dit heeft toch totaal niet te maken met of je antistoffen gaan werken op een bepaalde mutatie of niet?
Dat hangt puur van de mutatie af of de gemaakte antistoffen deze variant herkennen. Door vaccin of doormaken van de ziekte ben je niet opeens meer of minder bestand tegen een andere variant, toch niet op basis van de info die je hier geeft.

Daarbij... waarom zou iedereen dezelfde hoeveelheid antistoffen aanmaken op een vaccin? Dat lijkt me een zeer persoonsgebonden iets.

Omdat mutaties over het algemeen heel klein zijn. Tot nu toe blijkt dat de vaccins effectief zijn tegen de bekende mutaties.

Je punt over de hoeveelheid antistoffen die je hebt is wel een goede. Dit is onderzocht tijdens de studies. Het enige wat we nog moeten weten is hoe effectief het is op de lange termijn. Want het vaccin is in een paar weken weer uit je lijf (daarom zijn de veronderstelde bijwerkingen op de lange termijn ook zo onlogisch).

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:14

Citaat:
He maar dit heeft toch totaal niet te maken met of je antistoffen gaan werken op een bepaalde mutatie of niet?
Dat hangt puur van de mutatie af of de gemaakte antistoffen deze variant herkennen.

Daar zeg je een waar woord : de huidige vaccins beschermen tegen Delta, maar we gaan het hele alfabet nog door.
En in Zuid Afrika is men gestopt met vaccineren omdat de vaccins maar 20% effectief waren tegen de plaatselijke mutaties.

Dus dat staat ons nog te wachten.
Citaat:
Door vaccin of doormaken van de ziekte ben je niet opeens meer of minder bestand tegen een andere variant, toch niet op basis van de info die je hier geeft.

ONWAAR.
Een mutatie is een relatief kleine verandering, dus meestal is er wel degelijk bescherming.
Deze vaccins beschermen zo'n 90% tegen de 'klassieke' covid-19, beschermen behoorlijk tegen Delta en die 20% im Zuid Afrika is ook beslist groter dan nul.
Citaat:
Daarbij... waarom zou iedereen dezelfde hoeveelheid antistoffen aanmaken op een vaccin? Dat lijkt me een zeer persoonsgebonden iets.
Dit klopt dan weer wel.
Zij het dat afgelopen jaar in de testfase gekeken is hoeveel immuunreactie per persoon op gang kwam in de totale groep - we weten dus dat 'de meeste mensen' "voldoende" afweerstoffen aanmaken, en dat zien we terug in de cijfers.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:25

janderegelaa schreef:
Poekkie schreef:

He maar dit heeft toch totaal niet te maken met of je antistoffen gaan werken op een bepaalde mutatie of niet?
Dat hangt puur van de mutatie af of de gemaakte antistoffen deze variant herkennen. Door vaccin of doormaken van de ziekte ben je niet opeens meer of minder bestand tegen een andere variant, toch niet op basis van de info die je hier geeft.

Daarbij... waarom zou iedereen dezelfde hoeveelheid antistoffen aanmaken op een vaccin? Dat lijkt me een zeer persoonsgebonden iets.

Omdat mutaties over het algemeen heel klein zijn. Tot nu toe blijkt dat de vaccins effectief zijn tegen de bekende mutaties.

Je punt over de hoeveelheid antistoffen die je hebt is wel een goede. Dit is onderzocht tijdens de studies. Het enige wat we nog moeten weten is hoe effectief het is op de lange termijn. Want het vaccin is in een paar weken weer uit je lijf (daarom zijn de veronderstelde bijwerkingen op de lange termijn ook zo onlogisch).


https://www.news-medical.net/news/20210 ... onses.aspx

Artikel dat het vaccin over lange termijn toch ook responsen opwekt in het lichaam die niet de bedoeling waren. Alle vaccins zijn binnen een paar weken uit je lijf. Desensibilisatiekuren voor allergie etc ook. Medicatie ook. Waarom zou dan ook alles wat ze opgewekt hebben verdwenen zijn?

En dat op sommige mutaties de antistoffen zullen reageren ben ik zeker van. Maar dit beantwoordt nog altijd niet mijn punt dat imo de antistoffen gemaakt door het vaccin niet anders zullen zijn dan die gemaakt door corona door te maken.
@janneke: ik zag dat ook jij reageerde hierop. Weet jij wat het verschil zou zijn? Je zegt dat mijn stelling onwaar is dat antistoffen door corona infectie even effectief zijn tegen mutaties als antistoffen door vaccin. Waarom?

P.s. ik ben er mij van bewust dat bovenstaande link niet peer-reviewed is en er redelijk wat haken en ogen aan zitten. Je kan het best op enkele vlakken afkraken. (Eigelijk bijna elk artikel wel in bepaalde mate). Toch vond ik het wel interessant deze te delen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 12-06-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:34

Je laatste opmerking is 2 keer beantwoord....

Het onderzoek staat vooral vol met dingen die verder onderzocht moeten worden. En hij is (nog) niet peer reviewed.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:36

Waar is die dan beantwoord?
Ik zie nergens waarom antistoffen door infectie anders op mutaties zouden reageren dan antistoffen door vaccin.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:00

Poekkie schreef:
Waar is die dan beantwoord?
Ik zie nergens waarom antistoffen door infectie anders op mutaties zouden reageren dan antistoffen door vaccin.

Dat was je vraag ook niet. Je vraag was of iedereen wel dezelfde hoeveelheid antistoffen zou maken bij vaccinatie. Het was in elk geval de enige zin met een vraagteken er achter. En die vraag is 2 keer beantwoord.

Om te reageren op je suggestie hier. Ik denk niet dat antistoffen door infectie anders reageren dan antistoffen door vaccinatie. Je weet bij infectie alleen niet of je er genoeg hebt en óf je ze nog hebt. Dat is bij vaccinatie wat zekerder omdat het onderzocht is. Maar iemand met voldoende antistoffen zou idd niet hoeven te vaccineren dat is logisch. En daar kun je een titerbepaling voor doen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:13

Janneke, Zuid Afrika is gestopt met Janssen en AZ , niet met de mRNA vaccins.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:38

Poekkie schreef:
@janneke: ik zag dat ook jij reageerde hierop. Weet jij wat het verschil zou zijn? Je zegt dat mijn stelling onwaar is dat antistoffen door corona infectie even effectief zijn tegen mutaties als antistoffen door vaccin. Waarom?


Hmmm, nu wordt het interessant.

Waar is op reageerde met 'onwaar' in hoofdletters, was de suggestie dat 'doormaken van covid-19 klassieke variant geen invloed zou hebben op de bevattelijkheid voor bijvoorbeeld covid-19 Delta'.
Gelukkig is er dermate veel overlap dat er wel degelijk bescherming is. (Maar 100% bestaat zo ongeveer niet en tov Delta zou het wellicht een procent of 75 kunnen zijn.)

Ik had het niet over de verschillen tussen de infectie zelf en een vaccin.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:25

Mindim schreef:
Tiggs schreef:
Wat hebben die nationaliteiten ermee te maken?


Kan hoor, mijn man werkt op een schip. Ook daar zijn verschillende nationaliteiten, ze komen uit de Filippijjnen, de ander uit Nederland, die weer uit Belgie en dan komen er nog Engelsen aan boord, het hoeft echt niet gelijk een discriminatiekaart te zijn he ;)


Nee zo bedoelde ik 'm ook niet, maar het werd zo stellig gezegd dat ik het niet zo goed begreep.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:38

Janneke2 schreef:
Poekkie schreef:
@janneke: ik zag dat ook jij reageerde hierop. Weet jij wat het verschil zou zijn? Je zegt dat mijn stelling onwaar is dat antistoffen door corona infectie even effectief zijn tegen mutaties als antistoffen door vaccin. Waarom?


Hmmm, nu wordt het interessant.

Waar is op reageerde met 'onwaar' in hoofdletters, was de suggestie dat 'doormaken van covid-19 klassieke variant geen invloed zou hebben op de bevattelijkheid voor bijvoorbeeld covid-19 Delta'.
Gelukkig is er dermate veel overlap dat er wel degelijk bescherming is. (Maar 100% bestaat zo ongeveer niet en tov Delta zou het wellicht een procent of 75 kunnen zijn.)

Ik had het niet over de verschillen tussen de infectie zelf en een vaccin.


Oh ok dan heb ik mijn stelling misschien dubbelzinnig geformuleerd. Nu ik het teruglees zie ik dat het idd op 2 manieren kan geinterpreteerd worden. Ik doelde verder te gaan op de vraag van mysa.

Dit ben ik alleszins met je akkoord.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:13

mysa schreef:
Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?


Late to the party, en eigenlijk ook niet meer on topic, maar: bij vaccineren krijg je een (mrna coderend voor) eiwit dat het virus gebruikt om aan onze cellen te binden, dat kan dus in theorie niet extreem muteren want dan verliest het zijn functie en "werkt het virus niet meer".
Bij een besmetting kan het zomaar zijn dat jouw lijf m.n. antistoffen maakt tegen een ánder eiwit op het virus, dat minder belangrijk is voor de functie en dus meer kan muteren en dus verschillen per variant.
In zo'n geval zouden jouw antistoffen zomaar minder goed kunnen werken tegen een andere variant.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:31

janderegelaa schreef:
mysa schreef:
Nou, dat weet ik niet. Zijn haar antistoffen dan niet bestand tegen een andere variant maar de antistoffen die zijn opgewekt door vaccinatie wel? Wat is het verschil?

Omdat je met een vaccin precies weet hoeveel je naar binnen spuit en ze daardoor ook ongeveer weten hoeveel antistoffen je hebt. Dat weet je niet als je besmet bent geweest met Covid en al helemaal niet als je nauwelijks ziek geweest bent. Er zijn massa’s mensen die een paar weken na de besmetting al negatief testen op de antistoffentest. Die hebben dus nul bescherming. Als je niet wilt vaccineren omdat je al Corona gehad hebt is de enige veilige manier om dat te kunnen weten een titerbepaling.


Ik ben flink ziek geweest afgelopen oktober.
Heb in april een bloedonderzoek gehad en ook antistoffen laten mee prikken, ik heb nog antistoffen.
Moet denk ik nogmaals bloed prikken ( voor ze zwangerschap) en dan wil ik weer mee laten prikken om te zien of ik nog antistoffen heb.
Ik heb de brief ook maar ben dus zwanger en met antistoffen… ik weet ook niet wat her vaccin doet in combi met de 22 weken prik die ik deze maand moet halen, dus wacht nog wel even..