Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 09:28

In overleg met de moderators mag ik een nieuw topic openen over de (groeps-)druk van anderen die ik ervaar als ik meld dat ik mij niet wil laten vaccineren.

Ik voel best druk, mede door bokkers die erg pro-vaccinatie zijn en niet schromen dat te uiten. Ik heb, net als veel van mijn mede ‘niet-vaccers’ erg veel druk ondervonden. Vaak blijkt een reden om niet te vaccineren niet geaccepteerd te kunnen worden, als deze niet medisch is, waardoor de druk nog even een tandje verhoogd wordt.

Ik hoop op een fijn gesprek waar we ‘on-topic’ kunnen blijven en waar mensen kunnen praten over niet-vaccineren en de druk die wij voelen om dit juist wel te (moeten) doen.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-06-21 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking verwijderd i.v.m. aanpassen beleid

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:35

Ik kreeg gisteren een oproep binnen en laat me (in ieder geval nu) niet vaccineren.
In mijn omgeving reageert daar gelukkig niemand raar op en de mensen op bokt ken ik niet en zullen me een zorg zijn. Ik zou me om die groep al helemaal niet druk maken als ik jou was.
Wat ik wel als druk ervaar is dat je straks wellicht enkel op bepaalde plekken welkom bent met vaccinatie of negatieve test. Alsof je bijvoorbaat al ziek bent verklaard en ter plekke moet laten zien dat je op dat moment een dagje goed genoeg bent om binnen te mogen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:38

Ik zie juist veel berichten op bv facebook van mensen die mensen die wel willen vaccineren compleet belachelijk gemaakt worden. Ze zijn stom, hersenloze wezens die dom achter de kudde aanlopen.

Ik vind zelf dat iedereen het lekker voor zichzelf moet weten, wel of niet vaccineren. Wie ben ik om over iemands mening te oordelen?
Leven en laten leven.

Niemand kan voorspellen of je er in de toekomst nu wel of geen goed aan gedaan hebt, je wel of niet te laten vaccineren.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:49

Ik vind dat iedereen helemaal zelf moet weten wat hij al of niet in zijn lichaam wil laten spuiten.Wel moet je dan de verantwoordelijkheid t.o.v. anderen nemen om als je corona-achtige klachten hebt thuis te blijven!

xxxmh

Berichten: 3485
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:50

anjali schreef:
Ik vind dat iedereen helemaal zelf moet weten wat hij al of niet in zijn lichaam wil laten spuiten.Wel moet je dan de verantwoordelijkheid t.o.v. anderen nemen om als je corona-achtige klachten hebt thuis te blijven!


Dat moet iedereen, ook al ben je gevaccineerd of niet.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:50

Ik was in het vorige topic gestopt met reageren hierdoor...

Ik laat me niet enten, misschien over een paar jaar als de lange termijn bijwerkingen bekend zijn.
Hier voel ik geen druk, het maakt me sws weinig uit wat anderen vinden :Y)
Mijn schoonzus die voelt de druk wel op haar werk, daar laat iedereen zich enten behalve zij en nog een jonge jongen.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:51

Bij ons gaat het tot nu toe eigenlijk heel gemoedelijk.
Mijn familie is ondertussen bijna iedereen gevaccineerd maar een enkeling niet. Mijn man en ik ook niet. Zolang het nog geen gevolgen heeft laten we het ook zo. Maar als blijkt dat je dalijk bijvoorbeeld ‘niet meer de straat op mag’ zonder vaccin dan hebben we weinig keus. Tot nu toe houden we het lekker zo. En daar wordt bij ons echt niet heftig of raar op gereageerd gelukkig! Misschien is dat in steden erger? Weet niet waar je woont?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:54

Of ik me wel of niet laat vaccineren is aan mijzelf. Als anderen er wat van vinden dan is dat hun probleem en niet het mijne.
En druk op me uitoefenen? Veel succes daarmee, ben ik niet zo vatbaar voor gelukkig. Dan maar niet naar binnen bij een evenement of winkel of wat dan ook, jammer joh, klant kwijt!

En niet meer de straat op als je niet gevaccineerd bent gaat nooit gebeuren, dan is er toch wel héél wat mis in deze samenleving. Dan wil ik niet eens meer de straat op en trek ik de stekker eruit.

Zo sta ik er persoonlijk in, kan me voorstellen dat je er wel druk van kan ervaren hoor, is niet prettig.
Maar doe nooit iets tegen je zin! Daar krijg je spijt van.
Laatst bijgewerkt door cissy op 05-06-21 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:55

Tja, er zijn twee duidelijk te onderscheiden kampen in dit verhaal en er zit maar weinig tussen. Dat maakt het - ongeacht voor welk 'kamp' je bent - erg lastig als je besluit je niet te vaccineren, terwijl je leeft temidden van allemaal mensen die dat wél doen en vice versa.
Voor beide kampen is naar mijn mening wat te zeggen, maar dit blijven meningen. Dus dat men niet schroomt om te laten horen tegen jouw beslissing te zijn, zegt meer over die mensen dan over jou. Aan jou de kunst om er lak aan te hebben en vooral te doen waar jij je goed bij voelt.

Edit: ik sluit me aan bij wat cissy zegt. Doe het vooral niet omdat je druk ervaart!! Jij bent degene, en de enige, die besluit wat er in je lichaam komt of niet.

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:00

Maar die druk, linksom of rechtsom, creëert je toch zelf.

Je geeft de ander de mogelijkheid om door te drammen door te blijven reageren. Kap de boel af op een nette manier. Geef aan dat je niet over dit onderwerp wilt spreken en als ze doorgaan (ondanks verzoek tot stoppen) aangeven dat je het gesprek gaat beëindigen als er niet overgegaan wordt op een voor beide partijen acceptabel onderwerp.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:01

Spuit halen kan altijd nog, eruit halen niet meer.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 10:12

Rocamor schreef:
Maar die druk, linksom of rechtsom, creëert je toch zelf.

Je geeft de ander de mogelijkheid om door te drammen door te blijven reageren. Kap de boel af op een nette manier. Geef aan dat je niet over dit onderwerp wilt spreken en als ze doorgaan (ondanks verzoek tot stoppen) aangeven dat je het gesprek gaat beëindigen als er niet overgegaan wordt op een voor beide partijen acceptabel onderwerp.

Was het maar zo. Ik ken helaas mensen die extreem pro-vaccineren zijn, die de 'niet vaccers' werkelijk proberen te dwingen om te vaccineren. "Je doet het niet voor jezelf, maar voor het volk"... Dat soort dingen. Of je wordt meteen 'wappie' genoemd.

Aan de andere kant ook mensen die tegen vaccineren zijn, die vinden dat de mensen die zich wel laten vaccineren dom bezig zijn. Ook daar sta ik niet achter.
Ik ben niet pro-vaccinatie maar ook niet anti. Ik laat mijzelf niet vaccineren.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:13

Dus bungel je er mooi tussenin. Dan word je wappie genoemd. En dan? Laat het langs je afglijden.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:16

Hier nog iemand die zich niet laat vaccineren. Ik begrijp dat het druk kan geven, merk ook steeds de 'twee kampen'. Ik ga er niet meer over in discussie en als iemand door dramt (en dat kan het andere kamp, zeg, poe), dan zeg ik gewoon dat ik zijn of haar keuze respecteer en of diegene dat dan ook wil doen met mijn keuze. Punt.

Het is mijn lichaam. Ik bepaal. En niet mijn buurvrouw, mijn tante, de media of de massa. En al helemaal de gemiddelde bokker niet. Laat het loos en leef....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:17

Ik ben gevaccineerd en daar blij om, en ook dat de mensen in omgeving het vaccin aannemen. Ik werk met kwetsbare mensen en heb ook zelf wat risicopersonen in mijn directe omgeving namelijk.

Als iemand zich niet laat prikken is dat zijn/haar goed recht. Er zijn mensen die willen afwachten, er zijn er die risico hebben op allergische reactie, niet mogen om medische reden etc. Daar heb ik absoluut geen problemen mee, integendeel, dat is ook wel interessante materie.

Waar ik wél vreselijk kribbig van kan worden zijn mensen die het vaccin weigeren omwille van chips inplanten, magnetische armen, 5G, goedgelovig schaap etc. Of mensen die zo vasthouden aan de goedheiligheid van het vaccin dat ze denken onsterfelijk te zijn en alles qua maatregelen gelijk overboord gooien voor zichzelf, maar een ander verketteren als het niet in het perfecte straatje past.

Ik ervaar persoonlijk meer druk/tegenkanting van die laatste groep dan van die eerste. Beide groepen zijn vaak ook gewoon niet voor rede vatbaar en zitten aardig vast in een tunnelvisie, zodat er geen marge meer is voor dialoog en nuances. En dan heb ik wel beide vaccins gehad, zelfs als 1 van de eerste begin 2021.

Corona legt hoe dan ook druk op alles en iedereen.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:18

Gewoon geen discussie aan gaan, niet van een ander zijn of haar probleem, jouw probleem gaan maken.
Als je geen voor of tegen argumenten opvoert, dan hebben ze geen munitie om je onder druk te zetten.

Gewoon zeggen, mijn lichaam, mijn beslissing. Punt

Ik laat me ook niet vaccineren en alle discussies hierover slaan meteen dood.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:20

In ben absoluut pro-vaccinatie ook corona, máár het is jouw lijf en jouw keuze! En hier op bokt gaan altijd de discussies er nogal verhit asn toe, of überhaupt online. Ik heb zelf meer moeite met diegene (ook iemand in mijn directe omgeving) die heel erg anti alles zijn (anti vaccinatie, anti maatregelen, zich heel erg uitspreken op social media hierover). Maar ik vind ook echt, jouw lijf, jouw keuze.

Ik zou gewoon niet teveel de discussie aan gaan.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:21

Wij laten ons momenteel ook nog niet inenten.
Als het straks voldoende veilig voelt kunnen we altijd nog.
Buitenlandse reizen deden we al nooit dus dat geeft voor ons geen probleem.
Ook in onze omgeving vinden sommige mensen ons "vervelend" dat we niet gewoon mee werken en luisteren.
Maar daar staan we wel vaker om bekend :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:26

Ik merk die druk ook heel erg. Niet alleen van mensen die je willen overtuigen om wel te vaccineren, maar ook van de mensen om niet te vaccineren. Het is zelfs zo erg dat ik nu een stuk minder tot geen contact meer heb met een aantal vrienden, omdat ik het niet meer over vaccineren wil hebben. Er wordt heel neerbuigend gedaan en je bent dom als je een andere keuze maakt dan zij.
Laat lekker ieder voor zich bepalen wat je doet, maakt niet uit wat de redenen erachter zijn.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:28

Goof schreef:
Ik kreeg gisteren een oproep binnen en laat me (in ieder geval nu) niet vaccineren.
In mijn omgeving reageert daar gelukkig niemand raar op en de mensen op bokt ken ik niet en zullen me een zorg zijn. Ik zou me om die groep al helemaal niet druk maken als ik jou was.
Wat ik wel als druk ervaar is dat je straks wellicht enkel op bepaalde plekken welkom bent met vaccinatie of negatieve test. Alsof je bijvoorbaat al ziek bent verklaard en ter plekke moet laten zien dat je op dat moment een dagje goed genoeg bent om binnen te mogen.


Ik kan dit alleen maar beamen.
Als ik nou anderen ermee zou helpen zou het wat anders zijn, maar je bent nog steeds besmettelijk en ik vind dat er nog te weinig onderzoek is geweest naar de gevolgen op de langere termijn.

Maar ja waarschijnlijk ga ik het toch uiteindelijk doen omdat je anders nergens heen mag.
Dus inderdaad bezwijken onder de druk.

De keuze moet vooral van jezelf of je nu wel of niet vaccineert

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:33

Fijn dat er een nieuw topic is!

Ik ga vandaag weer eten bij mijn schoonouders, kan dus straks de discussie voor het eerst proberen afkappen. Ik laat weten hoe dat ging! Ik ben benieuwd.. Ze pushen elke keer we hun zien, dus ik weet niet of het afkappen vlot gaat lukken..

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:37

LWDaisy schreef:
Fijn dat er een nieuw topic is!

Ik ga vandaag weer eten bij mijn schoonouders, kan dus straks de discussie voor het eerst proberen afkappen. Ik laat weten hoe dat ging! Ik ben benieuwd.. Ze pushen elke keer we hun zien, dus ik weet niet of het afkappen vlot gaat lukken..



Weet niet of je wel of niet gaat vaccineren. Maar wat ik vindt helpen is zeggen jij denkt er zo over en ik zo en dat is prima maar laten we het nu over wat anders hebben.

Ik heb mij wel laten vaccineren maar mijn moeder wil absoluut niet. Ik heb laatst een opmerking gewoon genegeerd. Dacht opeens waarom pas ik niet hetzelfde toe als bij mijn cliënten op stage. Werkte perfect trouwens was per direct klaar ik dacht ik hou mijn mond eens.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:37

Logisch dat je druk ervaart. Corona raakt iedereen en we hebben er allemaal een mening over. Daarbij hangt er nogal wat vast aan de vaccinatiegraad en dat raakt ons allemaal.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 10:40

Succes, LWDaisy! Ik hoop dat het lukt, hoor...

Het is vooral inderdaad de directe omgeving en via sociale media waar ik zelf de meeste druk ondervind. Overigens blijf ik bij mijn standpunt en ik moet zeggen dat ik in de ogen van de meesten wel een 'geldige' reden heb om mij niet te laten vaccineren (medisch), maar eerlijk gezegd is het voor mij gewoon de keuze dat ik niet zo maar iets in mijn arm laat zetten. Wat Cissy zegt, er in kan altijd nog, er uit nooit meer.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:44

Ik laat me ook niet vaccineren, ik verdraag hoge koorts slecht en laat dat nu een veel voorkomende bijwerking zijn. Uiteraard kan ik ook hoge koorts krijgen door Corona, maar ik neem dat risico, net zo goed krijg ik het nooit of maar heel licht. Buiten dat wil ik het ook eerst afwachten, voor mijn gevoel is het belangrijk dat risicogroepen zich laten inenten en is dat voor de jongere gezonde bevolking minder nodig. Er zijn ook veel deskundigen die dit onderschrijven. Mijn man laat zich overigens wel vaccineren, hij is lichtelijk risicogroep 50 en iets overgewicht. We laten elkaar in onze waarde, hij begrijpt ook heel goed dat ik het niet doe vanwege mijn specifieke situatie.

Ook hoorde ik laatst dat één van de OMT leden zei dat vaccineren mutaties in de hand kan werken, dat vond ik heel apart. Dit filmpje staat nog wel op nu.nl, hij zegt het aan het eind.
Ik vind hoe het in Amerika gaat echt belachelijk, loterijen en bonussen als je je maar laat vaccineren, bizar.