Misinformatie rondom COVID-19

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:36

Bedankt dat je de informatie alsnog weer plaatst. Sorry als mijn vraag achterlijk overkomt.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 18:42

Movement schreef:
Bedankt dat je de informatie alsnog weer plaatst. Sorry als mijn vraag achterlijk overkomt.


Ik denk dat mensen je vraag een beetje verkeerd begrepen! Jij bedoelde zoals ik het lees heel mechanisch "Je lichaam maakt zelf de [niet-werkende] 'vijand' waartegen de antistoffen worden gemaakt, is daar al meer over bekend'. Daar geeft ibbel inderdaad een heel goed antwoord op :j.

Anderen vatten jouw bericht denk ik op als (even gechargeerd) 'MRNA dat is slecht en maakt je lichaam slecht en daar ga je dood aan', als ik het zo lees :j

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 18:45

Movement schreef:
Bedankt dat je de informatie alsnog weer plaatst. Sorry als mijn vraag achterlijk overkomt.

Gewoon goed dat je je informeert en vragen stelt. Je doet de pabo dus vaccineren is sowieso verstandig met het oog op stages enz, succes.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:33

Movement schreef:
Bedankt dat je de informatie alsnog weer plaatst. Sorry als mijn vraag achterlijk overkomt.


Heel terechte vraag hoor, en domme vragen bestaan niet, toch?

Ik snap ook ergens wel dat je geen tig pagina's en meerdere topics gaat doorspitten.
Aan de andere kant, het is met een beetje zoeken wel te vinden - niet alleen op bokt, maar ook op de officiele websites van RIVM ect ;) En dat is denk ik waar de meeste reacties op doelden.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:49

Ik had de OP doorgenomen en alles wat voor mij op dat moment relevant was, had ik gelezen. Waarschijnlijk heb ik er toen net overheen gelezen. Ik bedoelde mijn vraag zeker niet verkeerd, het was puur uit interesse. Op google had ik het ook gezocht maar niet zo zeer een precies antwoord kunnen krijgen op mijn vraag, ik denk dat ik de verkeerde termen heb gebruikt of niet lang genoeg heb doorgezocht.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:06

Ibbel schreef:
Vervolgens maak je mRNA van dat gewijzigde spike-eiwit DNA.

Dat mRNA wordt ingespoten, en in je eigen lichaam wordt dat herkend als: "hé, dit is een printopdracht, ik moet hier een eiwit van maken."
Vervolgens komen die eiwitten uit de printer rollen, en denkt je lichaam: "hé, ho, dit is een eiwit dat ik niet ken, dit eiwit moet aangevallen worden, ik ga er antilichamen tegen maken."


En wat nu als je afweersysteem niet zo goed werkt?
Dan zou dit betekenen dat het aanmaken lichaamsvreemde eiwitten net zo lang door blijft gaan tot je er aan overlijdt?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:08

Wanneer je afweersysteem niet werkt doet een vaccin niks.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:19

bigone schreef:
Wanneer je afweersysteem niet werkt doet een vaccin niks.


Dat is niet wat in de quote staat!
Daar wordt gesteld, dat het vaccin je lichaam aanzet tot het aanmaken van lichaamsvreemde eiwitten, die door je afweersysteem weer opgeruimd moeten worden.
Maar wat nou als dat opruimen niet gebeurd, omdat je afweersysteem niet goed functioneert?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:09

Wanneer je afweersysteem niet goed genoeg functioneert zal er maar een beperkte hoeveelheid afweerstoffen geproduceerd worden en zal het langer duren voor de antilichamen gevormd zijn , tenminste, zo denk ik met boerenverstand.
Eiwitten worden afgebroken opgemaakt door het lichaam dus de lichaamsvreemde eiwitten ook.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:25

Ibbel schreef:
Movement schreef:
Na de mrna vaccinatie, maakt je lichaam zelf de vijand, toch? Is er al bericht over hoe dit precies werkt en is dit compleet veilig voor het lichaam?


Ergens in dit topic staat mijn antwoord hoe het werkt, maar ik typ het nog wel een keer, hoor.

mRNA is een stofje dat iedereen dagelijks aanmaakt om een 'printopdracht' te geven aan je lichaam. Het bestandje waar die printopdracht vanaf komt is je DNA, dat vertaald wordt naar een printopdracht, die er een eiwit van maakt.
Dus DNA -> mRNA -> eiwit (in biologentaal transcriptie genoemd, google daar maar eens op)

Een mRNA vaccin is dus 'gewoon' die tussenstap maken en in een vaccin stoppen :+

Dat is natuurlijk niet zó gewoon.

Wat voor de Covid vaccins gedaan is, is het DNA voor het Spike-eiwit van het virus eerst helemaal in kaart brengen. Daarna is een kleine wijziging aangebracht in de DNA volgorde, om een Spike-eiwit te maken wat wél herkend wordt, maar niet werkt. Pfizer en Moderna hebben ieder hun eigen wijziging gemaakt, daarom verschillen ze een klein beetje van elkaar (en anders zouden ze geen patent hebben kunnen krijgen)

Vervolgens maak je mRNA van dat gewijzigde spike-eiwit DNA.

Dat mRNA wordt ingespoten, en in je eigen lichaam wordt dat herkend als: "hé, dit is een printopdracht, ik moet hier een eiwit van maken."
Vervolgens komen die eiwitten uit de printer rollen, en denkt je lichaam: "hé, ho, dit is een eiwit dat ik niet ken, dit eiwit moet aangevallen worden, ik ga er antilichamen tegen maken."

Het mRNA dat je ingespoten krijgt, wordt na het aflezen afgebroken (printopdrachten verdwijnen nadat de printer 'm uitgevoerd heeft) en verdwijnt dus uit je lichaam.
De antilichamen die je afweer maakt nadat het die foute eiwitten tegengekomen is, maken die foute eiwitten onschadelijk (daar zijn ze tenslotte voor bedoeld) maar er worden zóveel antilichamen aangemaakt door je lichaam (bij iedere virusaanval) dat het overschot netjes opgeborgen wordt (lees: die blijven gewoon in je bloed circuleren) voor een volgende aanval.
Hoe lang die antilichamen precies blijven circuleren is in het geval van Covid nog niet helemaal duidelijk, en daar wordt dus nog onderzoek naar gedaan.


Ibbel legt het eigenlijk al heel mooi uit, het eiwit dat je lichaam aan maakt is vergelijkbaar met een deel van het virus , maar werkt niet. Het is daarmee niet schadelijk als het gemaakt wordt, maar ook niet lichaamseigen dus je lichaam herkent het wel als vreemd en zal een afweerreactie geven.

Daarnaast is de printcode, het mRNA iets wat standaard snel wordt afgebroken. Er zal dus maar relatief kort een opdracht gegeven worden het eiwit te maken. En ook eiwitten worden uiteindelijk opgeruimd door je lichaam, maar als dat niet via een afweerreactie is zal dit veel langer duren. Bij een veilig/niet functioneel eiwit is dat niet erg, bij een virus wel natuurlijk, want dan heeft die tijd om meer virus te maken en/of je cellen aan te vallen.

Heb je een afweersysteem dat niet werkt, door ziekte, medicatie of bijvoorbeeld HIV, is de kans aanwezig dat je lichaam geen afweerreactie, of heel zwak, zal geven. De memory-cellen, waar het bij vaccineren eigenlijk om draait, zullen niet of maar over een korte periode werkend zijn. Voor een volgende blootstelling loop je dus nog steeds een groot risico. Het mRNA en de eiwitten die je aan maakt na vaccinatie zal echter niet oneindig opbouwen in je lichaaam.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:29

RianneH schreef:
....
Het mRNA en de eiwitten die je aan maakt na vaccinatie zal echter niet oneindig opbouwen in je lichaaam.

Is dit een gegeven, of is dit een aanname?
Is daar wel uitgebreid en onafhankelijk onderzoek naar gedaan?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:45

Naar mRNA? Daar wordt al decennia lang onderzoek naar gedaan. Heel je lichaam draait om mRNA en het gegeven dat je cellen een signaal geven aan je DNA om afhankelijk van de situatie de specifieke mRNA te maken die weer codeert voor de eiwitten die je cel op dat moment nodig heeft. Ik moest het even opzoeken maar het lijkt te coderen voor 10-100 eiwitten voor het afgebroken wordt. Dit is ook slim van je lichaam, je wilt van lang niet alle eiwitten die je kan maken een constante stroom hebben. Wil je dat wel, dan komt er wel een seintje naar je DNA om weer meer mRNA te maken voor de volgende ronde.

Het lastige is dat mRNA niet heel stabiel is, het breek snel af door van alles in de omgeving, zeker buiten de cel. Vandaar ook de voorkeur om het bij -80 te bewaren.
Dat maakt het lastig in een vaccin te stoppen en gezien de ‘ouderwetse’ vaccins relatief goed werkten, waar je verzwakt, dood of een stukje van het eiwit van de ziektekiem gebruikt om een respons mee op te wekken, was er niet de nood (lees interesse en vooral geld) om te investeren in mRNA vaccins.

Echter loopt ook dat onderzoek al jaren en als de hele wereld tegen een virus aanloopt is er plots een hoop geld en motivatie van farmaceuten om een vaccin te ontwikkelen. En zie hier de huidige situatie.

Ibbel kan het ongetwijfeld mooier uitleggen, dus hoop dat ik geen verwarring heb geschept :=

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 11:47

JMJ schreef:
RianneH schreef:
....
Het mRNA en de eiwitten die je aan maakt na vaccinatie zal echter niet oneindig opbouwen in je lichaaam.

Is dit een gegeven, of is dit een aanname?
Is daar wel uitgebreid en onafhankelijk onderzoek naar gedaan?


Zo te zien heb je iets op Facebook voorbij zien komen, schijnt een meme te zijn die nu rondgaat dat je lichaam blijft produceren ;)

Het is een gegeven ja. Het mRNA vaccin is helemaal niet zo stabiel dat het lang kan “overleven” (bij gebrek aan een beter woord) en wordt het dus relatief snel na je vaccinatie afgebroken. Die printopdracht wordt dus afgebroken, dus je lichaam blijft niet altijd die eiwitten doorproduceren en daar zijn sowieso 0,0 tekenen voor.
Edit: ah Rianne is me voor met een uitgebreidere uitleg!

https://www.reuters.com/article/uk-fact ... SKBN29I30V

https://www.reuters.com/article/factche ... SL1N2L9187

Je kan altijd wel “maar wat als” roepen, maar zo lang er geen enkel greintje informatie is wat die “wat als” ook maar enigszins aankaart blijft het een fantasie en geen realiteit. Men hoeft zich dus geen zorgen te maken dat met een mRNA vaccin je lichaam oneindig blijft produceren.