Misinformatie rondom COVID-19

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 10:57

Staat ook bij dat het voorlopige conclusies zijn. Zou ook nog kunnen dat het voor ouderen wel werkt en voor jongeren minder.

Zelf doe ik mee aan de VASCO studie https://www.rivm.nl/vasco

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:08

Bij AZ is het bewezen dat een tussentijd van 12 weken de beste immuniteit oproept en na eerste AZ en twaalf weken later een Pfizer nog meer immuniteit. Helaas is dat hier in Nederland niet toegestaan. Maar diverse Europese landen doen het wel.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:23

Spanje biedt die mogelijkheid voor de beroepsgroepen onder de 60 die al vroeg met AZ gevaccineerd zijn. Gewoon in een grote hal, waar mensen kunnen kiezen in de rij voor welk vaccin ze gaan. En vreemd genoeg … 90 procent koos voor AZ.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:42

Ik ben ook niet tegen AZ , echter wanneer je wil dat er de hoogst mogelijke immuniteit bereikt kan worden mogen ze hier wel eens over nadenken. En mensen een keuze geven. Want de bewijzen liggen er.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:43

Ik begrijp niet dat zovelen, juist jongeren alsnog voor AZ kozen, terwijl ze dus ook Pfizer konden nemen.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:56

Liselot schreef:
Mijn broer (chief viral vaccines bij Janssen) geeft aan dat hoe langer hoe beter is in principe.


Ik heb Janssen gehad en dus maar 1 prik. In hoeverre beschermt die tegen de delta variant ?

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:38

Respect voor de tijd en moeite die je hierin hebt gestoken TS _/-\o_
Ik ga het later eens op mijn gemak doorlezen, ik vind het namelijk wel erg interessant!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:06


Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:43


AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:16

Ja het is dus niet zo zwart-wit als bij Joop omschreven stond, als mijn Engels goed genoeg is lijken er ontzettend veel mitsen en maren te hangen aan de bron van de besmettingen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:44

frensje schreef:
Erg informatief. Bedankt.


Nou inderdaad. Ik dacht al: wanneer gaat iemand dit zeggen (i.p.v. ruziezoeken).
Respect IMANDRA voor je werk. Heel informatief. En ieder kan ermee doen wat ie wil.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 10:38

Met het oog op de opmerkingen "we weten niet hoe lang het vaccin werkt":

Citaat:
'Pfizer- en Moderna-vaccins beschermen mogelijk jaren tegen coronavirus'

De vaccins van Pfizer en Moderna kunnen mogelijk jaren bescherming bieden tegen het coronavirus, schrijft The New York Times. Onderzoeksresultaten tonen aan dat de vaccins leiden tot "een aanhoudende immuunreactie in het lichaam", meldden de onderzoekers gisteren.

De meeste mensen die ingeënt zijn met deze mRNA-vaccins hebben daardoor misschien geen 'boostervaccinaties' nodig, een soort herhalingsprik. Daarbij is het wel van belang dat het virus en de virusvarianten zich niet te veel ontwikkelen.

De bevindingen van het onderzoek laten ook zien dat ex-coronapatiënten geen boosters nodig hebben, ook al muteert het virus. Hoofdonderzoeker en immunoloog Ali Ellebedy noemt het "een goed teken dat onze immuniteit zo reageert op dit type vaccin".

Bron: Nu.nl, New York Times

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 10:43

Zeer hoopvol!

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:40

Misschien dat iemand mij dat kan vertellen.. er is nu heisa over dat trombose een bijwerking kan zijn. Alleen heeft iemand er ooit aan gedacht dat de anticonceptie ook als bijwerking trombose heeft? Vervolgens hoor je daar niemand over.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:51

Momo94 schreef:
Misschien dat iemand mij dat kan vertellen.. er is nu heisa over dat trombose een bijwerking kan zijn. Alleen heeft iemand er ooit aan gedacht dat de anticonceptie ook als bijwerking trombose heeft? Vervolgens hoor je daar niemand over.

Juist, zeker de Diane 35 is een hele bekende.
En voor degenen die graag een pilletje slikken maar niet willen vaccineren omdat het vaccin niet voldoende getest is en de lange termijn gevolgen niet bekend zijn. }:)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:05

Momo94 schreef:
Misschien dat iemand mij dat kan vertellen.. er is nu heisa over dat trombose een bijwerking kan zijn. Alleen heeft iemand er ooit aan gedacht dat de anticonceptie ook als bijwerking trombose heeft? Vervolgens hoor je daar niemand over.


Maar dat treft geen mannen hè 8)7

Ik vind dat zo dubbel heel eerlijk. Maar dat zal ook komen vanwege de hoeveelheden en dus per saldo meer aangegeven bijwerkingen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:05

Trombose door pilgebruik en lange vliegreizen is wel degelijk vaak genoemd in de discussie rond AstraZeneza. Maar die speelde al een paar maanden geleden.

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:32

Is er al iets bekend over de invloed van het vaccin op Long covid.
Met vaccin is de kans om bij een besmetting in het ziekenhuis te komen wel heel erg klein geworden , maar Long covid treed , voor zover bekend. vooral op bij de mildere gevallen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 13:56

Eleeke schreef:
Is er al iets bekend over de invloed van het vaccin op Long covid.
Met vaccin is de kans om bij een besmetting in het ziekenhuis te komen wel heel erg klein geworden , maar Long covid treed , voor zover bekend. vooral op bij de mildere gevallen.


Ik ben iets tegengekomen van onderzoeken die aantonen dat een vaccin long covid kan verminderen/verhelpen :j. Ik kan daar nog eens dieper induiken als je wil, maar deze week wat weinig tijd haha :))

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:44

Momo94 schreef:
Misschien dat iemand mij dat kan vertellen.. er is nu heisa over dat trombose een bijwerking kan zijn. Alleen heeft iemand er ooit aan gedacht dat de anticonceptie ook als bijwerking trombose heeft? Vervolgens hoor je daar niemand over.

En wat denk je dat mensen hebben die op de IC liggen…Trombose in hun longen…

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 22:40

Ik quote even deze reactie van Mizora, die heel duidelijk de marktfase van COVID vaccins uitlegt in vergelijking met normale medicijnen.

Wel relevant voor hier :j

Mizora schreef:
Van sommige medicijnen die al 10 jaar op de markt zijn, komen dit soort dingen ook nog naar boven, simpelweg omdat het niet vaak genoeg gebruikt wordt om dit soort gegevens al van te hebben. De vaccins zijn ondertussen honderden miljoenen keren ingezet. Ook zijn een hoop van de ernstige bijwerkingen bekende klachten bij de ziekte covid19, alleen komen ze dan gruwelijk veel vaker voor en met minder kans op een goede afloop. Om bijvoorbeeld minimaal 0.5% van alle covid-besmettingen geeft trombose bijvoorbeeld (20% van de ziekenhuisopnames + de gevallen zonder ziekenhuisopname), en de long-covidklachten bij jongeren kan je bijna 1 op 1 kopiëren naar het rijtje ontstoken hartspier (alleen geeft long covid nog meer klachten dan "alleen maar" de klachten die passen bij ontstoen hartspier), dat treft 13% van de jongeren die een besmetting hebben gehad.

Maar inderdaad, de marktfase zit er niet voor niets en er zijn nog enkele zeer zeldzame dingen naar boven gekomen die ik ook liever niet had gezien. Allerlei medicatie raakt dus echter officieus nooit uit deze fase, want het wordt niet vaak genoeg ingezet om dit soort problemen eruit te filteren. Als het 2x per miljoen voor komt en men is er niet op gefocust (zoals een zeldzame trombose-soort, waar men extra op gefocust was na AZ), dan wordt het heel lastig om het te vinden als het medicijn in 10 jaar tijd maar 1.5 miljoen keer ingezet wordt (dus 3x deze trombose-soort gevonden wordt gemiddeld).

De vaccinaties zijn juist extreem goed getest t.o.v. de meeste medicatie en supplementen die je voorgeschreven kan krijgen. En van vaccinaties is wel vanuit het verleden bekend dat bijwerkingen tot nu toe altijd op de korte termijn optreden. Dus na een half jaar of een jaar komt eigenlijk niet voor, dit in tegenstelling tot sommige medicatie en uiteraard allerlei ziektes (hiv is een griepje en "genees" je gewoon weer van, tot gemiddeld 8 jaar na besmetting, rabies blijft vaak ook latent, Q-koorts waarvan 1.5-3% nog altijd met ernstige restklachten rondloopt, ondertussen 10 jaar later).

Covid19 voelt sowieso experimenteel, of je je nu laat vaccineren of een besmetting laat doormaken. Tussen de start van de epidemie en de start van de vaccinatietesten zit maar 6 maanden, beide zijn nog niet door de "marktfase" heen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:08

Helder.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:01

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ben benieuwd of iemand hier iets heeft dat het bloedgroepenverhaal bevestigt of juist niet?

Ik heb namelijk al vaker gehoord dat mensen met bloedgroep O/0 minder (vaak) ziek worden van het virus. Zou mooi zijn als dat zo is :D

Als het zo is, waar zou dat dan door verklaard kunnen worden?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Misinformatie rondom COVID-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:16

Wat ik begrepen heb, is dat mensen met bloedgroep O gladdere bloedcellen hebben waardoor virussen zich minder goed kunnen hechten..

Ik heb zelf O en ben ook echt zelden verkouden en de griep al sinds m'n 14de niet meer gehad.. Ben nu eind 30..
De meeste mensen met bloedgroep O die ik ken, zijn idd nooit ziek.
Dus wie weet klopt t wel! Corona zou dan geen uitzondering zijn..

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:19

Hier ook O (met nog heel wat extra gekke dingen) en inderdaad vrijwel nooit ziek. De laatste griep kan ik me niet eens herinneren. Verkouden ben ik wel vaak, maar ik ben allergisch voor bijna alles, ik weet niet dat onder verkoudheid valt :+ Of het echt zo is met virussen.. Ja geen idee, zou mooi zijn :))