Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:23

Ik heb een aantal wappie collega's. Om gek van te worden.
Prima dat je dat denkt, maar val mij er niet mee lastig.

Ik hoef echt niet te horen dat er nanodeeltjes op de test wattenstaafjes zitten, dat Bill Gates er achter zit en hiermee de wereld populatie terug wil/gaat dringen, dat het allemaal verzonnen is door de VN en dat de overheden van alle landen hieraan mee weken, dat je door Meditatie kan zorgen dat je het niet krijgt en dan nog het 5 G gelul, China die de wereld wil overnemen en weet ik veel wat nog meer.

" Ik heb mij laten vaccineren en heb maar meteen een telefoon met 5G gekocht" roep ik dan maar.

Prima dat je dat denkt. Maar zie je mening als een geslachtsdeel.
Prima dat je hem hebt, maar houd het lekker voor jezelf en sla mij er niet mee om mn oren ;)

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:21

MarcoBorsato schreef:
JustMe8484 schreef:
Ik vind het feit dat er überhaupt dit soort vragen gesteld worden wat er mis is met deze maatschappij... waarom moeten we altijd wat vinden van de ander?
Ik gok dat mensen die echt straal anders denken als jij niet zo snel je vrienden zullen zijn. Maar ook met vrienden kun je af en toe eens een verschil van mening hebben waar je het niet over eens wordt. Als je dat van elkaar respecteert dan is dat toch prima?!
Zelf als mijn partner qua vaccineren een andere keuze maakt qua vaccineren sta ik achter zijn keuze. Iedereen heeft het recht op zijn eigen keuze hierin en die dien je te respecteren....


Een meningsverschil kun je hebben over politiek of de zin en onzin van vaccineren. Maar vorig jaar raakte een vriend van ons ineens onder invloed van Willem Engel en zijn ideeën werden steeds extremer. Daar heb ik dus geen zin in.


Uiteindelijk zijn er natuurlijk uitzonderingen die wel een extreme kant op gaan. Maar er zijn, als we het bij het vaccineren houden genoeg mensen die zonder in extremen te vallen aan één van beide zijdes staan. Maar daar lijkt de verdeling ook enorm te zijn en er weinig respect te zijn voor de keuze van de andere kant. Dat vind ik bizar en schokkend. Dat beide kanten de ander willen overtuigen en beide kanten niet lijken te kunnen accepteren dat een ander een andere keuze maakt...

Het feit dat je niet met iemand om zou willen gaan die de andere keuze maakt als jij en het feit dat die vraag überhaupt gesteld wordt, dat vind ik bizar...

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:38

pinto_1 schreef:
Heel eerlijk, het zal me een worst wezen, als hij mijn paard maar goed bekapt.
Ik vermijd mensen trouwens niet zo snel, of ze nou racistisch zijn, of een hekel aan homo's hebben of als ze wat voor ideeen dan ook hebben. Leven en laten leven denk ik dan. Ik hoef het niet met ze eens te zijn, maar waarom zou ik ze proberen te overtuigen of ze mijden omdat ze andere gedachten hebben dan ik?
Dan vermijd ik de onderwerpen wel, of ik laat wat ze zeggen langs mij heen glijden (als het de smid zou betreffen).

Stel mijn zoon is homo en mijn hoefsmid heeft daarover een zeer sterke mening (bv homo's moeten dood, horen niet in de maatschappij) dan hoeft hij zijn werk niet meer af te maken en mag hij gelijk vertrekken.

Ik heb wel bepaalde mensen geblockt die een sterke mening had over mijn gezin/opvoeding.
Die negativiteit hoef ik niet in mijn leven.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:42

pinto_1 schreef:
Petra_O schreef:
Mij maakt het in principe niets uit wat iemand denkt of dat diegene gevaccineerd is of niet. Zolang ze maar een beetje afstand houden vind ik het helemaal prima, maar dat geld voor iedereen.
Er komt bij ons op stal echter wel een hoefsmid (niet mijn smid) die echt tot over zijn oren in de conspiracy theorieën zit en het hier ook de hele tijd over wil hebben. Hij staat terwijl hij met een paard bezig is doodleuk te vertellen dat iedereen die zich met het corona beleid bezig houd de doodstraf gaat krijgen, dat Trump nog steeds president van Amerika is en dat het vaccin bedoeld is om het volk onder controle te houden. Heel eerlijk, dit zou voor mij een reden zijn om een andere smid te zoeken.


Heel eerlijk, het zal me een worst wezen, als hij mijn paard maar goed bekapt.
Ik vermijd mensen trouwens niet zo snel, of ze nou racistisch zijn, of een hekel aan homo's hebben of als ze wat voor ideeen dan ook hebben. Leven en laten leven denk ik dan. Ik hoef het niet met ze eens te zijn, maar waarom zou ik ze proberen te overtuigen of ze mijden omdat ze andere gedachten hebben dan ik?
Dan vermijd ik de onderwerpen wel, of ik laat wat ze zeggen langs mij heen glijden (als het de smid zou betreffen).


Normaal heb ik dat ook wel, het kan me verder weinig interesseren als iemand zijn of haar werk maar goed doet. Desnoods vraag ik of we het ergens anders over kunnen hebben. Maar in dit geval is deze smid continu zijn ideeën aan het spuien op een vervelende manier. Hij kan het bijna nergens anders over hebben. Ik wordt er al ongemakkelijk van en hij praat niet eens tegen mij.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:08

Wauw.... Goede vrienden ontvrienden, omdat je anders denkt over wel/niet vaccineren? Dat mensen daartoe in staat zijn....Vreselijk, die twee kampen tegenwoordig.

Ik ontvriend of hou mensen op afstand, omdat ze achterbaks zijn of achter mijn rug om roddelen of iets geflikt hebben, maar niet per se om een andere mening. Merk wel dat sommige mensen mijn nuchtere kijk op dit virus niet begrijpen en ook míjn keuze om niét te vaccineren, niet willen begrijpen. Wat je dan voor discussies krijgt... Ik weiger dat dus. Mijn lijf, mijn keuze. Punt.

Maar goed, ben inmiddels wel wat gewend door mijn jarenlange vegetarische/veganistische leefstijl. 33 jaar geleden schreeuwde ook iedereen daarover, heb er nooit iets van aangetrokken.
En rascisten, homofobe, conservatieve types, die trek ik gelukkig al niet aan.

Mijn echte vrienden denken allen verschillend over de huidige situatie. Dat mag. Gelukkig houden we van elkaar en respecteren wij elkaar. Kennissen, buren, vage types, bepaalde familie, daar discussieer ik gewoon niet (meer) mee. Lekker simpel. Je hoeft je niet te verantwoorden, toch?

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:09

Bij mijn moeder in het dorp is de huisarts een Wappie. Die was echt bezig om haar patiënten te overtuigen cq bekeren. Ze weigerde ook om te vaccineren. Ik vindt dat toch wel heel kwalijk.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:48

Mijn broer stemt FvD, kan ik mij totaaaaaaal niet in vinden. Mijn ogen, sorry als iemand zich nu aangevallen voelt, een partij waar op gestemt wordt door mensen die "het" er niet mee eens zijn, maar wat "het" is niet kunnen uitleggen, die zicher niet echt in verdiepen en enkel boos zijnop de regering, Rutte, de corona regels. Maar mijn broer valt mijn inziens eigenlijk totaal niet in die groep, heeft hbo gedaan, verdiept zich in de politiek. En komt daar dan toch op uit. Ik snap het niet, maar we hebben het er niet over.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:33

Gaat dit over uberhaupt anders denken of over vaccineren?
Want het zal me worst wezen of ik geknipt wordt door iemand die wel of niet gevaccineerd is.

Maar als iemand bijvoorbeeld in geld problemen zit en simpelweg domme beslissingen maakt en geld over de balk smijt wat er niet is.
Daar heb ik weinig respect voor.

Of bijvoorbeeld iemand die gelooft in chemtrails en zweverige dingen, daar heb ik niks mee en kan ik moeilijk serieus nemen.

Ik denk dat als vooral een mening of levenswijze wordt opgedrongen bij me dat ik dan vaak afstand neen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:47

pillow schreef:
Bij mijn moeder in het dorp is de huisarts een Wappie. Die was echt bezig om haar patiënten te overtuigen cq bekeren. Ze weigerde ook om te vaccineren. Ik vindt dat toch wel heel kwalijk.


Hangt af van zijn/haar beweegredenen. Mijn huisarts weigert ook te vaccineren maar is zeker geen wappie.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:48

Alles wat de "wappies' zeiden komt uit. Dus wat is dan nog "wap"eraan?

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:48

hns schreef:
Alles wat de "wappies' zeiden komt uit. Dus wat is dan nog "wap"eraan?


Verkeerde topic?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 01:04

hns schreef:
Alles wat de "wappies' zeiden komt uit. Dus wat is dan nog "wap"eraan?



Hahahaaa.... daar heb je absoluut een punt. Maar de goegemeente is zo gebrainwashed over sommige zaken.... Ik ben geen wappie overigens, maar de vaccinatie sla ik bewust 'even' over. Ik geloof meer in medicijnen bij dit soort virussen.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:50

'alles wat wappies zeggen komt uit'
'ik geloof in medicijnen bij virussen'
:')


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:59

Ik snap die hele polarisatie niet, ieder mens denkt anders en dat is maar goed ook. Open staan voor elkaar, respect hebben voor elkaars mening en luisteren is tegenwoordig een hoog goed.

Iedereen baseert haar of zijn mening op eigen ervaringen/ kennis/ normen/ waarden en dat is prima. Als je elkaar niet veroordeelt kun je van elkaar leren of niet. Dan houdt je lekker je eigen mening en even goede vrienden.

Persoonlijk zou ik geen mensen om me heen willen hebben die mij met mijn mening niet in mijn waarde kunnen laten en me er om zouden veroordelen of zelfs de vriendschap verbreken. Dat is wat mij betreft het toppunt van kortzichtigheid.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:43

Elisa2 schreef:
Ik snap die hele polarisatie niet, ieder mens denkt anders en dat is maar goed ook. Open staan voor elkaar, respect hebben voor elkaars mening en luisteren is tegenwoordig een hoog goed.

Iedereen baseert haar of zijn mening op eigen ervaringen/ kennis/ normen/ waarden en dat is prima. Als je elkaar niet veroordeelt kun je van elkaar leren of niet. Dan houdt je lekker je eigen mening en even goede vrienden.

Persoonlijk zou ik geen mensen om me heen willen hebben die mij met mijn mening niet in mijn waarde kunnen laten en me er om zouden veroordelen of zelfs de vriendschap verbreken. Dat is wat mij betreft het toppunt van kortzichtigheid.


dan is het nog de vraag: in hoeverre is een facebookvriend een vriend.
Vele zijn voor mij " vage kennissen". Als deze mensen hele complottheorieën op hun facebook zetten, maar ooka ls ze filmpjes delen van dierenleed, continu " onzin dingen" (duidelijk HOAX verhalen) posten, dan ga je voor mij exit.

Een echte vriendschap is een ander verhaal. Maar al die vage kennissen of oude bekenden uit een ver (ver) verleden? :evaw:

Anoniem

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:34

Ik mag het inderdaad gewoon echt hopen dat mensen in real life geen banden gaan verbreken over zoiets stoms als wel of niet vaccineren.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:38

Mri schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap die hele polarisatie niet, ieder mens denkt anders en dat is maar goed ook. Open staan voor elkaar, respect hebben voor elkaars mening en luisteren is tegenwoordig een hoog goed.

Iedereen baseert haar of zijn mening op eigen ervaringen/ kennis/ normen/ waarden en dat is prima. Als je elkaar niet veroordeelt kun je van elkaar leren of niet. Dan houdt je lekker je eigen mening en even goede vrienden.

Persoonlijk zou ik geen mensen om me heen willen hebben die mij met mijn mening niet in mijn waarde kunnen laten en me er om zouden veroordelen of zelfs de vriendschap verbreken. Dat is wat mij betreft het toppunt van kortzichtigheid.


dan is het nog de vraag: in hoeverre is een facebookvriend een vriend.
Vele zijn voor mij " vage kennissen". Als deze mensen hele complottheorieën op hun facebook zetten, maar ooka ls ze filmpjes delen van dierenleed, continu " onzin dingen" (duidelijk HOAX verhalen) posten, dan ga je voor mij exit.

Een echte vriendschap is een ander verhaal. Maar al die vage kennissen of oude bekenden uit een ver (ver) verleden? :evaw:


Ik scroll gewoon altijd door wat ik niet wil lezen of klik op ontvolg, werkt prima. Als ik iedereen moet verwijderen die zaken post waar ik het niet altijd mee eens ben dan houdt ik niemand meer over. :+ Leven en laten leven...

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:51

Elisa2 schreef:
Ik snap die hele polarisatie niet, ieder mens denkt anders en dat is maar goed ook. Open staan voor elkaar, respect hebben voor elkaars mening en luisteren is tegenwoordig een hoog goed.

Iedereen baseert haar of zijn mening op eigen ervaringen/ kennis/ normen/ waarden en dat is prima. Als je elkaar niet veroordeelt kun je van elkaar leren of niet. Dan houdt je lekker je eigen mening en even goede vrienden.

Persoonlijk zou ik geen mensen om me heen willen hebben die mij met mijn mening niet in mijn waarde kunnen laten en me er om zouden veroordelen of zelfs de vriendschap verbreken. Dat is wat mij betreft het toppunt van kortzichtigheid.


Maar omgekeerd, betekent dit dat je altijd maar alles moet roepen en zeggen en dat iedereen daar maar automatisch respect voor moet hebben? Ik zou het juist fijn vinden als anderen kritisch zijn en blijven op mijn mening - precies wat je zegt, je kan van elkaar leren. Je hoeft zéker niet alles te respecteren wat ik maar roep, als ik stomme dingen zeg en doe mag je me hier absoluut op aanspreken. Dat is toch ook vriendschap?

Goede (en nog steeds) vrienden van ons blijken toch behoorlijk in de complottheorieen te zitten. Vooral de man wil het er ook altijd over hebben. En het is verdrietig, het houdt hem enorm bezig, maakt zich er druk over, hij is een soort bang. Voelt niet lekker, vertrouw het niet, dit kan toch niet goed zijn. Maar als hij met mij de discussie aangaat dan ga ik er (inhoudelijk) wel op in (al begin ik er steeds meer naar te neigen om dat maar niet te doen). Ik vind het echt oprecht verdrietig dat het toch best wat met hem doet.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:11

Zeker mag je mensen aanspreken, daar is niks mis mee. Het gaat om de manier waarop..vaak zie je dat men persoonlijk wordt en elkaar gaat "haten" als de meningen verschillen. Terwijl kritische vragen stellen bijvoorbeeld veel beter werkt want dan gaat iemand zelf nadenken en dat kan gewoon respectvol.

In bovenstaande geval denk ik emphatisch, kennelijk wordt zijn gevoel van veiligheid enorm aangetast door het hele gebeuren. Dat kan ik me voorstellen, iedereen reageert anders op dit soort zaken. De ene gaat er 100% in mee, de ander gaat in de ontkenning, weer een ander bekijkt alles wat genuanceerder. Dat mag allemaal, het is hun proces en manier van met zaken om gaan. Wel zou ik gewoon respectvol aangeven dat je het er niet de hele tijd over wilt hebben. Om gewoon jezelf te beschermen tegen deze toch wel vaak negatieve energie.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:56

Ik vind het wel heel knap als je zo open kunt staan voor iemand.

Zelf heb ik dat dus niet, mijn vriendinnen zijn allemaal anders dan ik en niet iedereen laat zich vaccineren en dat is prima. Maar ik kan geen vrienden zijn met mensen die zo extreem zijn in hun denken, want dat is voor mij geen basis voor een vriendschap. En ik heb liever 10 echte vrienden waar ik op kan bouwen dan 30 kennissen die ik wel aardig vind maar waar ik niet mee de diepte in ga.

Niet dat ik zeg dat jij in die situatie zit, het heeft betrekking op mezelf.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:44

Dankjewel, en dat begrijp ik helemaal uiteraard.

Als mensen natuurlijk echt extreem anders denken dan komt daar ook vaak geen vriendschap uit voort denk ik. Verschillende meningen hebben kan maar ik denk dat je in de basis wel een beetje hetzelfde moet denken omdat een vriendschap anders niet slaagt.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:02

Ik ben bevriend met een stel, dat is een oud collega en zijn partner. Af en toe ga ik met hen samen op pad of kom ik bij hun thuis. Zijn partner is rijk. En een deel van hun vriendenkring is ook rijk. En zij hebben allerlei theorieën, over banken, wereldmacht, goud. Ik heb al meerdere lunches deze theorieën mogen aanhoren en ik vind het rete-interessant en dom. Ik geloof er niets van maar daar ook gelijk bij gezegd hebben ik zal nooit de bedragen hebben die zij hebben en daarom heb ik er weinig affectie mee hoe de wereldmacht bij de banken ligt en hoe geld straks helemaal weggaat. (dat is de gist van het verhaal) Mijn standaard reactie is, dat dit voor mij niet in mijn top 100 van zorgen staat. Gelukkig kunnen ze nog over veel meer dingen praten dan dit soort dingen waardoor het absoluut geen probleem is voor onze vriendschap. Het komt alleen wel eens ter sprake als er andere mensen bij zijn dan alleen ik met hen. Ik denk dan ook wel eens, wat moet ik hier nu mee. Maar dat denken ze ook vast als ik iets over mijn paard vertel terwijl ze daar niets mee hebben.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Relatie of dienst met/van iemand die anders denkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:14

Ik heb heel veel “ wappies/ anders denkenden” op mijn Facebook en ja. Sommigen heb ik verwijderd, sommigen scroll ik voorbij en bij sommigen heb ik besloten door hun constante negatieve mening te verkondigen geen dienst ( meer) af te nemen ( bv als masseur, cursus aanbieder, lesgever, noem t maar).
Maar dat is dan wel echt alleen bij types die echt bullshit posten.