“Bang” voor vaccinatie…

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

“Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:44

Ik ben nu 16, dit betekend dat ik nu ook gevaccineerd mag worden…
ik ben niet per definitie voor of tegen vaccinaties.
Maar toch twijfel ik of ik de COVID prikken zal gaan nemen. (Ik ben overigens echt geen complot denker/Wappie)
Waarom ik erover twijfel? omdat iedereen een andere mening heeft. In mijn directe omgeving is iedereen gevaccineerd en word ik ook sterk aangemoedigd om de prikken te nemen.
Maar ik merk dat bijvoorbeeld sommige docenten een heel andere kijk op vaccinaties hebben.

Wat mij tegenhoudt om te prikken:
-weinig inclusiviteit in onderzoeken. ik ben een vrouw, volgens een bepaalde bronnen zou er maar +- 10% van de testgroep vrouw moeten zijn om goedgekeurd te kunnen worden. (Ik weet niet of dit helemaal correct is maar zoiets stond in mijn biologie boek )

- ik heb meerdere allergieën en intoleranties.
Toen de vaccins net werden geïntroduceerd heb ik al contact met de ha gehad over mijn dilemma (naar aanleiding van berichten dat mensen met allergieën op het vaccin zouden reageren) zij heeft mij toen verteld dat het inderdaad een risico is en dat zij het toen der tijd afraadde (er was toen natuurlijk minder van de vaccins bekent)

- en last but not least, ik vind het ook wel een beetje spannend dat deze vaccins super mega razend snel is goed gekeurd. Ik weet dat het is gebaseerd op bestaande vaccins en dat het de zelfde manier van enten is. Dus dat er een minuscule kans is dat het op lange termijn schadelijk zou zijn.

- ik ben van mening dat een vaccin toch altijd wel een kleine aanslag op je immuunsysteem is.

Waarom ik het wel wil halen:

- bijdragen aan groeps-immuunteit
- ik ben dagelijks in aanraking met chronisch zieke kinderen.
- mijn ouders etc zijn 50+ en dus risico categorie
(Zijn overigens wel geënt)
-mijn opa is kanker patiënt en ik wil hem niet besmetten.
-voltijds naar school kunnen gaan
-en natuurlijk dat alles weer mag!


Zijn er meer mensen die met deze struggle zitten? en zijn er mensen die in een vergelijkbare situatie zitten? Of deskundige die mijn twijfels kunnen ontkrachten?



*thuis is dit een discussie punt, mijn ouders vinden dit mijn keus en vinden dat ik oud genoeg ben om zelf deze keus te maken. Ook al zou ik er voor kiezen me niet te laten prikken zijn mijn ouders hier okay mee!

Anoniem

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:58

Een vaccin maakt ook aanslag op je immuunsysteem! Ze bestrijden het juist namelijk.
Als ik jou was, wacht even, als je twijfel doe het niet maar wees voorzichtiger want zoals je al aangaf je opa heeft kanker (sterkte en beterschap! Y;( ) en je bent dagelijks met chronische zieke kinderen. Ga juist meer vragen rondom het vaccin aangezien je ook allergisch bent! En weetje, ook al vaccineer je niet, gewoon de regels aanhouden en het is voldoende.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 00:30

Tsja, ik ben dan niet allergisch, maar worstelde met dezelfde afwegingen als jij.

Ik heb besloten niet te vaccineren om de voornaamste redenen:
- kans op bijwerkingen (vooral ook echt ziek zijn, redelijk wat vrienden van mij waren 2 dagen doodziek)
- kans op lange termijn effecten. Mij nog te onbekend.
- imo weinig nut voor jonge mensen, statistisch gezien weinig kans op complicaties.

Mijn mama laat zich ook niet vaccineren. Mijn broer wou eerst wel, maar heeft na zich meer in te lezen en te overleggen toch besloten zijn afspraak te annuleren.
Mijn oma en vader zijn wel gevaccineerd. In hun geval (risicopatient) had ik daar ook voor gekozen.

Verder heb ik als doctoraatsstudent jaren meegedraaid in labo’s en onderzoekscentra met verschillende internationale collaboraties in vooral chemische en enkele bio(medische) studies. Ik heb dan ook met eigen ogen een beeld kunnen vormen van de (on)betrouwbaarheid van de wetenschap wanneer de druk hoog is. Ik vond het soms schokkend. Mij trekt het alleszins niet meer, ben gevlucht uit dat wereldje van zodra ik was afgestudeerd. Ben er zeker van dat gelijkaardige dingen ook gebeuren tijdens onderzoek naar die vaccins.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 00:39

Ik heb ook getwijfeld, maar ik heb hem toch gehaald. Ik wilde hem eerst niet nemen omdat we nog niet goed weten wat de gevolgen op de lange termijn zullen zijn en hoe het virus zich verder laat verlopen, wie weet is er straks een variant waar dit vaccin niet tegen kan beschermen. Ik zelf heb hem (waarschijnlijk) eigenlijk niet nodig. Ik ben, zover ik weet, gezond.

Ik heb hem uiteindelijk wel genomen om mijn oma en andere "zwakkere" in mijn omgeving te beschermen, dus niet voor mijn eigen gezondheid. Ik heb hem ook om een egoïstische? reden genomen, namelijk om niet meer te hoeven testen. Ik ben 21 jaar en ik sta in de bloei van mijn leven en ik heb geen zin om voor bijna alles waar ik graag heen wil gaan iedere keer te moeten laten testen...

Overigens vragen ze wel op het formulier (die je inlevert met prikken) of je allergisch bent en voor wat. Ik zou in jou geval zeker meer informatie hierover inwinnen. Het is in ieder geval fijn dat je ouders, ondanks wat je gaat kiezen, achter je keuze zullen staan, ik hoor namelijk veel andere verhalen en er zijn veel mensen die graag andere van hun keuze willen overtuigen. Je kiest uiteindelijk voor jezelf en in mijn ogen is er hier in geen goede of foute keuze.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 00:42

Ik snap jouw twijfel! Niemand hier in huis neemt de prik, vinden het beide geen fijn gevoel, ik daarintegen wil het heel graag maar de echte stap om een afspraak te maken blijft toch nog even op zich wachten heb ik het gevoel.. Vooral omdat het dus hier niet word gedaan, daar baal ik enorm van, maar het maakt mij ook aan het twijfelen. Ik zou liever ziek worden een paar dagen van een relatief veilig vaccin dan van het virus zelf, aan de andere kant vind ik de risico's die we op lang termijn niet weten nog tegenstrijdig. Ofwel; ik snap je maar kan je geen tips geven, :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 01:01

Natuurlijk is een vaccin een aanslag op je immuunsysteem — andere zou het geen zin hebben —, maar wat een nog veel grotere aanslag is op je immuunsysteem, is het krijgen van corona.

Waarom de vaccins zo snel zijn goedgekeurd, is omdat er tijdens deze onderzoeken een aantal dingen tegelijkertijd gedaan zijn die normaliter na elkaar gebeuren. Tel daarbij op dat bij een “normaal” vaccin er niet over de hele wereld op zo’n korte termijn miljarden ingepompt worden en iedereen ermee aan de slag gaat, dat is veel meer een “ieder voor zich” verhaal.

Wat betreft de langetermijneffecten: waarom zou je banger zijn voor de mógelijke langetermijneffecten van het vaccin (hier vind je een toelichting waarom die kans heel klein is: https://www.muhealth.org/our-stories/ho ... de-effects ), terwijl we nog veel minder weten over de effecten van long-COVID en de kans aanzienlijk groter is dat je daar last van krijgt dan van het vaccin. := Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die te kampen hebben met long-COVID en die hebben me zonder uitzondering met klem aangeraden me te laten vaccineren, want zij weten niet of ze ooit nog de oude gaan worden.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 01:48

Mkango schreef:
Natuurlijk is een vaccin een aanslag op je immuunsysteem — andere zou het geen zin hebben —, maar wat een nog veel grotere aanslag is op je immuunsysteem, is het krijgen van corona.

Waarom de vaccins zo snel zijn goedgekeurd, is omdat er tijdens deze onderzoeken een aantal dingen tegelijkertijd gedaan zijn die normaliter na elkaar gebeuren. Tel daarbij op dat bij een “normaal” vaccin er niet over de hele wereld op zo’n korte termijn miljarden ingepompt worden en iedereen ermee aan de slag gaat, dat is veel meer een “ieder voor zich” verhaal.

Wat betreft de langetermijneffecten: waarom zou je banger zijn voor de mógelijke langetermijneffecten van het vaccin (hier vind je een toelichting waarom die kans heel klein is: https://www.muhealth.org/our-stories/ho ... de-effects ), terwijl we nog veel minder weten over de effecten van long-COVID en de kans aanzienlijk groter is dat je daar last van krijgt dan van het vaccin. := Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die te kampen hebben met long-COVID en die hebben me zonder uitzondering met klem aangeraden me te laten vaccineren, want zij weten niet of ze ooit nog de oude gaan worden.


En vergeet daarbij niet dat doormiddel van internet informatie sneller gedeeld kan worden tussen bedrijven en wetenschappers die vaccins maken :D. Het hoeft nu gelukkig allemaal niet meer met de postduif :')

Tevens wordt een deel van de ingrediënten van dit vaccin ook gebruikt voor andere vaccinaties. Ik dacht dat het ook een deel had van een bestaand vaccin.

Ik was 23 toen ik de eerste vaccinatie kreeg in januari dit jaar. Ik zat ook bij de eerste groep en heb zeker we ook lang over nagedacht. Maar ik werk met een hele zwakke doelgroep die long-covid zeker niet gaan doorstaan. Nu 5 maanden later nog geen seconde spijt gehad. Ik vond het eng en spannend, maar door mijn angst voor ziektes zal ik datzelfde gevoel ook hebben voor een simpele verkoudheid.

Ik ken helemaal geen gekke verhalen van mensen die schade hebben door een vaccinatie. Al mijn collega's en ook de cliënten die zijn gevaccineerd zijn er allemaal nog. Ook familieleden heb ik nog niks van gehoord.

Lange termijn vindt ik een term die ik onderhand al wel 1 miljoen keer gehoord heb. Alles is een risico, zolang je elke dag wakker wordt is er een kans dat je wat oploopt wat op lange termijn schadelijk is. Inprencipe verdwijnt het weer uit je lichaam.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 03:38

Bij twijfel niet doen zeggen ze altijd zo mooi.. Als je spijt krijgt dat je het niet gedaan hebt, kun je hem altijd alsnog halen. Maar als je er spijt van krijgt dat je het wel gedaan hebt, kun je de troep niet weer uit je lichaam halen..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:16

Volgens mij is het geen aanslag op je immuunsysteem maar activeert het juist je immunsysteem, je wordt immers méér immuun.

Ts ik zou opnieuw contact opnemen met je huisarts en je vragen en twijfels daar voor leggen en eventueel contact.opnemen met de ggd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:26

Texas02 schreef:
Bij twijfel niet doen zeggen ze altijd zo mooi.. Als je spijt krijgt dat je het niet gedaan hebt, kun je hem altijd alsnog halen. Maar als je er spijt van krijgt dat je het wel gedaan hebt, kun je de troep niet weer uit je lichaam halen..

Van wat ik begreep is die hele vaccinatie en alles wat erin zit na een paar weken uit je lichaam verdwenen en blijft enkel de herinnering aan t virus in je immuunsysteem achter. Dus die 'troep' kun je wel degelijk uit je lichaam halen.

Yavanna

Berichten: 2635
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:28

Volg je gevoel. Wij hadden een afspraak staan, maar hebben door ervaringen van vrienden uit onze omgeving, de afspraak afgezegd.
Van de 5 hebben er 4!! bewezen covid gekregen ná de 1e enting. ( ja ze zijn echt positief getest op covid een week na de enting ) En daar zijn we best van geschrokken.
Ook ik ga met mensen om die ouder zijn, meeste 70+, maar ik draag nog steeds mijn mondkapje en hou de regels in acht.
Ik heb ook gelezen dat Smith Kline bezig is om een enting op eiwitbasis te ontwikkelen, waar uiteraard langer over gedaan wordt om dit te testen en niet op DNA gebaseerd ( correct me if I'm wrong )
Mijn gevoel zei me dat ik me dus niet moest gaan laten enten, de griepprik haal ik ook de laatste 4 jaar niet meer. En sindsdien heb ik ook geen griep meer gehad, terwijl ik die wel altijd kreeg nádat ik mijn griepprik had gehaald en 2 weken met hoge koorts en flink ziek uit de running was.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:43

Ik twijfel ook en wil eigenlijk echt niet. Wacht op de eiwitvaccins van Sanofi-GSK die einde van het jaar zouden moeten komen, dat staat me een stuk beter aan dan wat er nu is. Het komt op mij allemaal over als paniekvoetbal en aangezien Pfizer nu al maar voor 70% werkt tegen de Deltavariant, denk ik dat iedereen straks nog een derde of zelfs vierde prik moet. Dus ik kijk het nog wel even aan, heb geen haast al merk ik wel de ‘groepsdruk’.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:03

Zolang je twijfelt niet doen! Prikken kan je altijd nog doen en moet je pas doen als je er zeker van bent.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:27

Yavanna schreef:
Ik heb ook gelezen dat Smith Kline bezig is om een enting op eiwitbasis te ontwikkelen, waar uiteraard langer over gedaan wordt om dit te testen en niet op DNA gebaseerd ( correct me if I'm wrong )
.


Mrna, dat is een heel ander goedje dan DNA. Lijkt er niet op, zelfs.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:41

@Yavanna, een week na de vaccinatie ben je ook nog niet volledig beschermd. Na de 2e vaccinatie ben je pas na 2 weken optimaal beschermd en bij Janssen dacht ik ergens gelezen hebben dat het een paar weken langer duurt, na de eerste vaccinatie dan. Maar vaccineren betekend niet dat je geen Covid kunt krijgen. Je maakt minder kans en minder kans om er flink ziek van te worden. Met die reden in mijn achterhoofd heb ik mij laten vaccineren, vanwege een autoimmuunziekte val ik in de risicogroep en was best bang om van Covid behoorlijk ziek te worden. Ik neem na volledige vaccinatie nog steeds alle maatregelen (met name 1,5 m) in acht, niets is 100%, maar heb er wel vertrouwen in, dat mocht ik het toch nog krijgen, het mogelijke ziekteverloop minder heftig zal zijn en dat is voor mij een fijn gevoel.

Voor ts, ik begrijp dat je het lastig vind, is het toch ook gewoon. Ik zou gewoon nog een keer je arts bellen om advies te vragen vanwege al je allergieën, wellicht wordt het dan makkelijker een beslissing te nemen.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:43

Ik zou het nogmaals vragen aan je (huis)arts wbt die allergieën en op basis daarvan je keuze maken. Als je huisarts dubbel nee zegt, zou ik het sowieso laten.
Heb je eerder al allergische reacties gehad op vaccins? Dan zouden ze wellicht zelfs kunnen natrekken of de vaccins deze die bestanddelen bevatten. Maar weet je dat niet, dan blijft het waarschijnlijk gokken.

Razendsnelle goedkeuring lag er geloof ik aan dat de basis een vaccin is wat al langer in ontwikkeling is en dat hebben ze dus aangepast dat het helpt tegen Corona.

Ik heb hem wel gehaald, ik was ook eerst bang voor evt bijwerkingen. Mijn arts heeft me ook weten te overtuigen & achteraf best verstandig, want ik ga volgend schooljaar starten met Social Work en loop dan al na 1 maand stage bij mogelijke kwetsbare doelgroepen. Better safe than sorry.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:44

Als je bang bent voor allergische reacties dan kun je dat op het formulier aangeven en dan blijf je gewoon iets langer. En een allergische reactie ergens op is minder erg dan long-covid krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:51

Yavanna schreef:
Van de 5 hebben er 4!! bewezen covid gekregen ná de 1e enting. ( ja ze zijn echt positief getest op covid een week na de enting ) En daar zijn we best van geschrokken.

En dat vind je schokkend? Het is niet prik erin en hop beschermd. Je krijgt niet voor niks 2 prikken. Ook na die 2e duurt het nog twee weken voor de werking volledig is. Ik zie nu veel mensen direct na 1 prik losgaan.. dan is het logisch dat ze nog even covid meepikken. Vind het vooral schokkend dat mensen daar verrast door zijn -O-

TS: bel je huisarts of de ggd en ga in gesprek over je twijfels. Ga niet uit van internet en bokt. Dan maak je een afweging op basis van een deel onzin, dat zou zonde wezen.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:04

Ik heb precies hetzelfde als jij! Geen allergieën overigens, maar één deel van de familie is helemaal enthousiast over de entingen en de andere kant moet er echt niets van weten.

Ik zou eigenlijk zaterdag ingeënt worden, maar heb het toch afgezegd (kwam ook heel slecht uit qua tijd). Ik wil wel heel graag dat alles weer normaal wordt en wil zeker geen andere mensen ziek maken, maar ik wil zelf ook niet ziek worden van een inenting (en ook niet van covid).

Op dit moment zit ik te twijfelen om Janssen te vragen (aangezien dat een inenting is op een andere basis dan Pfizer), of nog even te wachten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:07

idinn schreef:
TS: bel je huisarts of de ggd en ga in gesprek over je twijfels. Ga niet uit van internet en bokt. Dan maak je een afweging op basis van een deel onzin, dat zou zonde wezen.


Ik zie hier inderdaad alweer zoveel verkeerde informatie langskomen...

TS: als je toch (deels) ook bokt als bron wilt gebruiken, lees dan dit topic: [CV] Misinformatie rondom COVID-19

Daarin staan alle regelmatig langskomende foute aannames maar ook bewust verspreide desinformatie besproken en weerlegd.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:19

Het topic dat hierboven wordt genoemd is zeker een aanrader om even door te lezen!
Al heb je je volgens mij al best goed ingelezen, TS :j

Verder denk ik dat er maar weinig vaccins zijn die aan zó veel en vooral ook zo veel verschillende soorten mensen zijn toegediend, dus qua allergieën en dergelijke is er waarschijnlijk inmiddels veel meer bekend dan het gros van de vaccins en medicijnen voor andere ziektes die misschien al járen in omloop zijn.
Ik snap dat je twijfelt vanwege je allergieën, en zou gewoon eens bij je huisarts langs gaan, en/of even bellen naar de coronavragen-lijn: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vragen

Ik heb zelf ook wat allergieën. Van corona ben ik goed ziek geweest, maar van de eerste vaccinatie totaal niet op een wat pijnlijke arm na.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:26

Oh, en wat betreft allergieën: als je ergens allergisch voor bent, betekent dat dat je afweer iets te fanatiek reageert op 'vreemde stoffen' en/of gewone stoffen (eten) ook als 'vreemd' bestempelt. Zeker dat laatste is niet echt handig :D

Het aardige van je afweer is, dat je die vreemde stoffen dus wel eerst al een keer ontmoet moet hebben voordat je afweer ze een volgende keer herkent. Je kunt niet allergisch reageren op je eerste wespensteek. Je lichaam heeft dat gif nog nooit ontmoet en kán dus geen overdreven afweerreactie geven. Dat gebeurt pas bij een volgende keer dat je gestoken wordt (en het wordt bij iedere steek ook erger)

Je zou dus eventueel allergisch kunnen reageren op de hulpstoffen in het vaccin, maar als je nooit eerder hebt gereageerd op andere vaccinaties is dat niet heel erg waarschijnlijk. Maar je kunt niet allergisch reageren op het werkzame deel van het vaccin, want dat kent je lichaam (nog) niet.

Het hebben van zo'n te fanatiek afweersysteem waardoor je allergieën hebt, werkt ook wel weer mee, want je krijgt bij vaccineren waarschijnlijk ook een hele goede response (en mogelijk ook wat meer last van bijwerkingen, want bijwerkingen zijn een teken dat je afweer goed bezig is)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:28

Meid, ik (vrouw) heb nu 2 prikken gehad en behalve een dagje spierpijn in m’n arm nergens geen last van gehad.
En dan heb ik dus zelf geen beste gezondheid omdat ik een long aandoening heb plus een stof allergie. Voel me net zo als voor de prikken. Nu een maand geleden gezet.
Je immuun systeem gaat echt niet naar beneden van de prik, enkel aan het werk.
Er is echt niks om bang van te zijn. Je word bang gemaakt. Laat je niet gek maken!!

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:59

Goed dat je er zo bewust mee bezig bent, en verstandig dat je al bij de huisarts bent geweest. Mocht je nog twijfelen, ga daar gewoon nogmaals heen. Als hij het afraadt ivm allergieën etc dan zou ik dat advies volgen.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:09

Ik zie hier alweer een heel aantal bangmakerij voorbij komen die gebaseerd is op aannames. Lees het artikel wat Imandra deelt. Het vaccin verdwijnt inderdaad al binnen een paar weken uit je lichaam, alle hulpstoffen worden gewoon afgebroken en je immuunsysteem heeft geleerd wat het moet doen als Covid je aan gaat vallen. Zo simpel is het eigenlijk.