“Bang” voor vaccinatie…

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Douce

Berichten: 3506
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:58

Mizora schreef:
Ook daar worden vaak vraagtekens bijgezet. Iemand had ernstige klachten, dus zal hij wel onderliggend lijden hebben gehad, hoor je ontzettend vaak. Zeker als het jongere personen betreft. Dat ook behoorlijk wat eerder gezonde jonge mensen een ernstig ziektebeeld van covid19 kunnen krijgen en dat ze zelfs zonder ernstig initieel ziektebeeld wel ernstige restklachten kunnen krijgen zonder eerder onderliggend lijden gaat er bij veel coronagriep-mensen niet in.

Dit hoor ik om me heen minder, maar ik zit ook niet in de "corona bestaat niet" kringen.

Ik stip alleen aan wat me opvalt over die verschillen en vind het grappig om te merken dat gelijk gehakt wordt op wat ik zeg. Je merkt echt dat mensen in een pro en anti kamp geduwd worden, dat is echt niet altijd terecht.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:14

Ik ben pro vaccinatie maar ben inzichtelijk genoeg om te snappen waarom sommigen mensen de afweging maken om het niet te doen. Ik ben alleen wel allergisch voor alle stierenpoep die soms wordt rond gestrooid als feitelijke waarheid.

Als iedereen nou gewoon een beetje respect zou hebben voor elkaar en respect voor de wetenschap dan zou het zo'n mooie wereld zijn. Maar dat is helaas altijd teveel gevraagd.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:24

Het is een beetje van een 'bang voor vaccinatie'-topic naar het hele verhaal nogmaals over Covid en alles erbij geworden, volgens mij zijn al deze kringetjes al een paar keer gedaan :)

Citaat:
Ook daar worden vaak vraagtekens bijgezet. Iemand had ernstige klachten, dus zal hij wel onderliggend lijden hebben gehad, hoor je ontzettend vaak.

Dit vind ik dan weer lastig, want, vanuit het begin was het namelijk ook zo dat de meeste mensen onderliggende klachten hadden... :j
Dus net doen alsof dat niet zo is, is ook niet juist

Citaat:
Zeker als het jongere personen betreft. Dat ook behoorlijk wat eerder gezonde jonge mensen een ernstig ziektebeeld van covid19 kunnen krijgen en dat ze zelfs zonder ernstig initieel ziektebeeld wel ernstige restklachten kunnen krijgen zonder eerder onderliggend lijden gaat er bij veel coronagriep-mensen niet in.

Nou ja dat komt omdat ik 'behoorlijk wat' ook maar een vaag aantal vind en dat die restklachten nog helemaal niet goed in kaart gebracht zijn. Zo'n bericht als dit valt bij mij (als iemand met vaccinaties) in de categorie 'erger maken dan het misschien is'... die groep is er ook :j

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:40

Als je de topics op bokt leest, heeft iedereen heel veel en ook ernstige bijwerkingen.
Lareb gaf vandaag in NRC een percentage van 0,6%. 113.000 meldingen op 20.400.000 prikken.

Waarbij de top 10 is: hoofdpijn, 'je niet lekker voelen', vermoeidheid, spierpijn, rillingen, pijn op de prikplaats, koorts, misselijkheid, gewrichtspijn, zwelling op de prikplek.

Dat valt dus echt wel mee. Waarbij ik persoonlijk pijn en zwelling op de prikplek wel een beetje een 'duhuh' bijwerking vind. Als je je aan een braam openhaalt heb je óók pijn op de prikplek van de doorns...

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:43

Ik begrijp uberhaupt niet waarom dat als bijwerking gemeld wordt..zou niet eens in me opkomen...

Bij een aantal bijwerkingen denk ik 'je zit er gewoon op te wachten en als je denkt dat je wat voelt doe je dat x10 en mag je ook in het rijtje... ' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:48

Cer schreef:
Ik begrijp uberhaupt niet waarom dat als bijwerking gemeld wordt..zou niet eens in me opkomen...

Bij een aantal bijwerkingen denk ik 'je zit er gewoon op te wachten en als je denkt dat je wat voelt doe je dat x10 en mag je ook in het rijtje... ' :+

Denk dat komt door de bangmakerij.

Maar nu vind ik bokt toch nooit representatief voor de rest van Nederland. De meeste bokkers praten met de meute mee en heb je iets andere denkwijze, dan moet je je bergen :+

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:50

Maranta schreef:
Maar nu vind ik bokt toch nooit representatief voor de rest van Nederland. De meeste bokkers praten met de meute mee en heb je iets andere denkwijze, dan moet je je bergen :+

Nou ja, als je gaat turven valt "de meeste" en "meute" ook wel mee en 'bergen' ook wel :j
(ik doe dat wel eens, turven.. :') ) zet alles best wel in perspectief

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:54

Cer schreef:
Ik begrijp uberhaupt niet waarom dat als bijwerking gemeld wordt..zou niet eens in me opkomen...

Bij een aantal bijwerkingen denk ik 'je zit er gewoon op te wachten en als je denkt dat je wat voelt doe je dat x10 en mag je ook in het rijtje... ' :+


Ik heb daarom helemaal niks gemeld := die arm hoort erbij, maar alle andere dingen waar ik last van heb heb ik ook na de griepprik (waardoor ik die niet meer krijg haha) of wanneer ik te veel gedaan heb, ziek ben en noem maar op. Dus is het nu door de vaccinatie of reageert mijn lijf overdreven omdat het aan het werk moet.

Net als die zwelling. Ja, ik heb een flinke bult zitten, maar dat krijg ik ook na dry needling of een tandartsverdoving :') of het bijna flauwvallen, niks met vaccinatie te maken, alles met mijn angst :+

Dus voor mij zijn het allemaal bekende dingen die nu toevallig ook na vaccinatie komen. Maar misschien niet erdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:56

Cer schreef:
Maranta schreef:
Maar nu vind ik bokt toch nooit representatief voor de rest van Nederland. De meeste bokkers praten met de meute mee en heb je iets andere denkwijze, dan moet je je bergen :+

Nou ja, als je gaat turven valt "de meeste" en "meute" ook wel mee en 'bergen' ook wel :j
(ik doe dat wel eens, turven.. :') ) zet alles best wel in perspectief

Haha gelukkig maar. Dan heb ik er andere ervaringen mee. Post weinig, maar lees veel. En dan kom je het regelmatig tegen :D Ik vind de meeste op bokt altijd het braafste jongetje van de klas.


Maar nu gaan we offtopic :')

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:57

Gelukkig weten ze bij het Lareb correlatie te onderscheiden van causaliteit. Een kunst die niet iedereen verstaat :D

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 08:58

Cer schreef:
Ik begrijp uberhaupt niet waarom dat als bijwerking gemeld wordt..zou niet eens in me opkomen...

Bij een aantal bijwerkingen denk ik 'je zit er gewoon op te wachten en als je denkt dat je wat voelt doe je dat x10 en mag je ook in het rijtje... ' :+


Ik vraag me wel af, ik denk dat meer mensen die mindset hebben namelijk: zou dat percentage bijwerkingen dan niet een stuk hoger liggen? Ik zou het namelijk ook niet melden als ik me gewoon wat misselijk voel.

Daarmee bedoel ik natuurlijk alleen dat het percentage hele milde bijwerkingen hoger ligt dan het percentage wat ibbel noemt, niet dat er meer kans is op ernstige bijwerkingen :)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Bang” voor vaccinatie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:34

Nja ik weet het niet... ik denk dat best wat mensen best snel wat mankeren.. zonder echte zaken te willen bagataliseren heeft iedereen misschien wel die collega, kennis, familielid wat bij elk pijntje of dingetje echt ENORM last heeft ergens van.
En om niet de preek te krijgen dat je niet voor een ander mag bepalen hoe erg het is, want dat weet ik ondertussen wel, heb ik zo in mezelf bij een aantal mensen / zaken wel zoiets van " >;) oh ja, tuurlijk mankeer jij weer wat ergs.. " bijv een 3dubbele migraine wat bij ieder ander een beetje hoofdpijn zou zijn (om maar eens wat te noemen. Dus dan ook 'ik kan mn arm niet bewegen' waarbij een ander denkt 'oh, voelt een beetje beurs.. maar swah'...

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:41

Ibbel schreef:
Gelukkig weten ze bij het Lareb correlatie te onderscheiden van causaliteit. Een kunst die niet iedereen verstaat :D

... ik ben mijn college statistiek doorgekomen op de grapjes.

Als ik het mij goed herinner gold hier de schone uitspraak dat mensen die honderd maal hun verjaardag vieren lang leven.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:10

Cer schreef:
Nja ik weet het niet... ik denk dat best wat mensen best snel wat mankeren.. zonder echte zaken te willen bagataliseren heeft iedereen misschien wel die collega, kennis, familielid wat bij elk pijntje of dingetje echt ENORM last heeft ergens van.
En om niet de preek te krijgen dat je niet voor een ander mag bepalen hoe erg het is, want dat weet ik ondertussen wel, heb ik zo in mezelf bij een aantal mensen / zaken wel zoiets van " >;) oh ja, tuurlijk mankeer jij weer wat ergs.. " bijv een 3dubbele migraine wat bij ieder ander een beetje hoofdpijn zou zijn (om maar eens wat te noemen. Dus dan ook 'ik kan mn arm niet bewegen' waarbij een ander denkt 'oh, voelt een beetje beurs.. maar swah'...


Dat klopt en dat is logisch, want pijn of ongemak is niet alleen puur een fysiek/somatisch/lichamelijk ‘ding’ maar er spelen een hele hoop andere factoren mee.
Het lichaam bestaat natuurlijk niet alleen uit het fysieke proces maar ook uit een heel groot mentaal proces en van daaruit worden de fysieke signalen geïnterpreteerd en kan je dus enorm veel last ervaren van iets wat een ander maar een pietluttig dingetje vindt.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:28

Cer schreef:
Nja ik weet het niet... ik denk dat best wat mensen best snel wat mankeren.. zonder echte zaken te willen bagataliseren heeft iedereen misschien wel die collega, kennis, familielid wat bij elk pijntje of dingetje echt ENORM last heeft ergens van.
En om niet de preek te krijgen dat je niet voor een ander mag bepalen hoe erg het is, want dat weet ik ondertussen wel, heb ik zo in mezelf bij een aantal mensen / zaken wel zoiets van " >;) oh ja, tuurlijk mankeer jij weer wat ergs.. " bijv een 3dubbele migraine wat bij ieder ander een beetje hoofdpijn zou zijn (om maar eens wat te noemen. Dus dan ook 'ik kan mn arm niet bewegen' waarbij een ander denkt 'oh, voelt een beetje beurs.. maar swah'...



Yes, zeker, maar er zit denk ik wel een verschil tussen tegen anderen zeggen dat je er zoveel last van had vs. daadwerkelijk bij Lareb melden, toch?

Misschien heb ik het volkomen mis hoor, totale baseless aanname dit haha :))