Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:14

bigone schreef:
robert45 schreef:
Kan iemand mij dit uitleggen, afgelopen voorjaar lagen de ziekenhuizen aardig vol op het hoogtepunt van de coronacrisis. Zonder enige enting. Nu zijn de risicogroepen allemaal al volledig gevaccineerd, net zoals een groot gedeelte van de bevolking. 63 procent volledig geprikt en natuurlijk van de rest een flink gedeelte een keer geprikt en de teller loopt rap door voor volledige entingen.

Hoezo begint Dhr Gommers dan nu al te roepen dat hij niet wil dat de ziekenhuizen in januari volledig vol liggen. Het gros is ingeënt en van het gedeelte die over zijn zal heus niet iedereen het krijgen en al helemaal niet allemaal tegelijk. Dat is immers al 1.5 jaar niet gebeurd.

Wel eens gehoord dat er een nieuwe variant opdook? Die zes keer zo besmettelijk is? En jammer genoeg voldoet dan de vaccinatie graad van 75 niet meer want hoe besmettelijker hoe hoger de aantal gevaccineerden moet zijn. En anderhalf jaar ? Volgens mij zijn er momenten genoeg geweest dat het kiele kiele was. Alleen door allerlei maatregelen is het gelukt. Zo meteen hebben we invfeire alleen de CoronaCheck en vaccinaties en twee miljoen niet gevaccineerden( zonder de kwetsbaren en immuun door infectie)



Wel eens gehoord dat de nieuwe variant ook gewoon door gevaccineerden wordt verspreidt.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:17

Maar die zijn voor 95% beschermd tegen ziekenhuis opnamen dus overbelasten de zorg niet.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:22

bigone schreef:
robert45 schreef:
Kan iemand mij dit uitleggen, afgelopen voorjaar lagen de ziekenhuizen aardig vol op het hoogtepunt van de coronacrisis. Zonder enige enting. Nu zijn de risicogroepen allemaal al volledig gevaccineerd, net zoals een groot gedeelte van de bevolking. 63 procent volledig geprikt en natuurlijk van de rest een flink gedeelte een keer geprikt en de teller loopt rap door voor volledige entingen.

Hoezo begint Dhr Gommers dan nu al te roepen dat hij niet wil dat de ziekenhuizen in januari volledig vol liggen. Het gros is ingeënt en van het gedeelte die over zijn zal heus niet iedereen het krijgen en al helemaal niet allemaal tegelijk. Dat is immers al 1.5 jaar niet gebeurd.

Wel eens gehoord dat er een nieuwe variant opdook? Die zes keer zo besmettelijk is? En jammer genoeg voldoet dan de vaccinatie graad van 75 niet meer want hoe besmettelijker hoe hoger de aantal gevaccineerden moet zijn. En anderhalf jaar ? Volgens mij zijn er momenten genoeg geweest dat het kiele kiele was. Alleen door allerlei maatregelen is het gelukt. Zo meteen hebben we invfeire alleen de CoronaCheck en vaccinaties en twee miljoen niet gevaccineerden( zonder de kwetsbaren en immuun door infectie)


Dus dan zouden we voor altijd in deze ellende blijven zitten? Immers de kans op varianten blijft altijd zolang er op de wereld veel mensen nooit een prik zullen kunnen krijgen en de immuniteit van de besmette of geënte personen loopt altijd terug na verloop van tijd.

Er zijn inderdaad kritieke momenten geweest. Wel moeten we daarbij de kanttekening plaatsen dat we ook niet wisten wat de beste behandelingen en technieken waren. Dat weten ze gelukkig steeds beter dus je overlevingskansen zijn behoorlijk beter geworden.

Toen de Britse variant er net was spraken ze over 175000 besmettingen per dag. Dat hebben we gelukkig nooit gehaald maar we zijn niet eens in de buurt gekomen. Dan waren we met 2 miljoen niet gevaccineerden na 12 dagen allemaal aan de beurt geweest.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:31

Spenk schreef:
Maar die zijn voor 95% beschermd tegen ziekenhuis opnamen dus overbelasten de zorg niet.



Maar hoe vaak moet je dan wel niet gaan prikken?
Hoor nu al van velen dat ze geen volgende prikken gaan halen want heel veel hebben alweer carona gekregen.
Vraagt iemand ook nog aan mij,hoe kan dat nou? ben 2 keer geprikt en nog worden we ziek }>
Heb maar geantwoord dat ze op moeten houden met prikjes zetten.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:38

loriene schreef:
Spenk schreef:
Maar die zijn voor 95% beschermd tegen ziekenhuis opnamen dus overbelasten de zorg niet.



Maar hoe vaak moet je dan wel niet gaan prikken?
Hoor nu al van velen dat ze geen volgende prikken gaan halen want heel veel hebben alweer carona gekregen.
Vraagt iemand ook nog aan mij,hoe kan dat nou? ben 2 keer geprikt en nog worden we ziek }>
Heb maar geantwoord dat ze op moeten houden met prikjes zetten.


*corona

Volgende prik komen de meesten nu niet voor in aanmerking net onderzocht is alleen voor een hele kleine specifieke groep mensen.

Omdat een vaccinatie geen 100% kan voorkomen dat je besmet raakt maar wel tegen ernstig ziek worden, een ziekenhuisopname of overlijden.

Maar volgens mij is dat allemaal een beetje lastig te begrijpen :o

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:41


loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:44

loriene schreef:
Spenk schreef:
Maar die zijn voor 95% beschermd tegen ziekenhuis opnamen dus overbelasten de zorg niet.



Maar hoe vaak moet je dan wel niet gaan prikken?
Hoor nu al van velen dat ze geen volgende prikken gaan halen want heel veel hebben alweer carona gekregen.
Vraagt iemand ook nog aan mij,hoe kan dat nou? ben 2 keer geprikt en nog worden we ziek }>
Heb maar geantwoord dat ze op moeten houden met prikjes zetten.


*corona

Volgende prik komen de meesten nu niet voor in aanmerking net onderzocht is alleen voor een hele kleine specifieke groep mensen.

Omdat een vaccinatie geen 100% kan voorkomen dat je besmet raakt maar wel tegen ernstig ziek worden, een ziekenhuisopname of overlijden.

Maar volgens mij is dat allemaal een beetje lastig te begrijpen :o[/quote]


Dan worden de gevaccineerden dus straks weer gewoon zoals ongevaccineerden want dat prikje blijft niet een eeuwigheid werken natuurlijk.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 00:51

loriene schreef:
loriene schreef:





*corona

Volgende prik komen de meesten nu niet voor in aanmerking net onderzocht is alleen voor een hele kleine specifieke groep mensen.

Omdat een vaccinatie geen 100% kan voorkomen dat je besmet raakt maar wel tegen ernstig ziek worden, een ziekenhuisopname of overlijden.

Maar volgens mij is dat allemaal een beetje lastig te begrijpen :o



Dan worden de gevaccineerden dus straks weer gewoon zoals ongevaccineerden want dat prikje blijft niet een eeuwigheid werken natuurlijk.



Toen ik ging 7 maanden geleden alweer gingen ze ongeveer uit van een jaar. Maar je lichaam kan dan dacht ik nog wel in staat zijn om de ziekte te herkennen. Alleen is er meer kans op een besmetting. Dat neemt na een tijd af. Voor de delta variant ben ik om besmet te raken niet zo heel goed beschermd meer nee. Maar nog steeds voor ernstig ziek worden en daar gaat het mij om. Ooit zal ik het wel krijgen daar is geen ontkomen aan. Maar met hele lichte klachten hoor je mij niet klagen. Ik heb er nog niks weer van gehoord of het nu een jaar is dat hoor ik vanzelf wel daar ga ik mij nu nog niet druk om maken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:47

Ik snap niet wat het probleem is als het vaccin nog een keer gezet moet worden?
“Als t nog een keer moet, dan doe ik het niet meer!” … waarom? :')

Eergisteren en gisteren naar voorstellingen geweest met Corona check app, ging prima! Artiest blij, publiek blij, en binnenkort voor volle zalen ipv 2/3… **\O/**

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:49

Relaxed schreef:
[ [url=m/9wd9Qr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op zijn kop :')

Maar als HC dit zou plaatsen dan moet ie oprotten naar z’n berg, want je mag zelf wel commentaar hebben op je eigen land ..

Volgens mij waren er in meer landen protesten en rellen, en zijn er heel wat Nederlanders die zich wel gedragen …

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:59

Cer schreef:
Ik snap niet wat het probleem is als het vaccin nog een keer gezet moet worden?
“Als t nog een keer moet, dan doe ik het niet meer!” … waarom? :')

Eergisteren en gisteren naar voorstellingen geweest met Corona check app, ging prima! Artiest blij, publiek blij, en binnenkort voor volle zalen ipv 2/3… **\O/**

Omdat ik het vaccin heb genomen om zo snel mogelijk van alle maatregelen af te zijn. Ik doe alleen niet mee aan de qr code etc. Wil niet meedoen aan de verdeeldheid.

Zelf amper ziek geweest door corona. Dus daarvoor had ik het vaccin niet hoeven te nemen. Maar nee ik blijf het vaccin niet telkens halen. Griepspuit haal ik ook al nooit, ook al kom ik er voor in de aanmerking.

DuoPenotti

Berichten: 29470
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:01

Als er nu een herhaling komt haal ik die. Ben al in mei gevaccineerd.
Volgend jaar weer waarschijnlijk niet.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:56

Ik heb ook die prikken gehaald om snel van die maatregelen af te zijn. Niet omdat ik bang ben om ernstig ziek te worden. Ik verwacht echt dat dit pas het begin is. Op een gegeven moment kom je nergens meer in zonder die QR code. En ik heb geen zin in dat gezeur, dan haal ik die prik wel. En ik voel me prima hoor, heb nergens last van. Lange termijn zie ik wel, maak me daar niet zo druk om.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:09

Ik vindt het een beetje raar dat ik niet mag zeggen nee een derde prik doe ik nu niet. Toen ik in januari al ging vaccineren ook op Bokt heb ik heel vaak gelezen ik wacht wel even wat het bij andere mensen doet.

In dit geval doe ik dat even bij een derde prik ik wacht wel even wat het bij andere mensen doet.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:14

Maar wat maakt t verschil dan?
Wat er in de eerste 2 zat, zit dan ook in de 3e… dus als t niet goed zou zijn ben je toch al de Sjaak :')

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:27

Cer schreef:
Maar wat maakt t verschil dan?
Wat er in de eerste 2 zat, zit dan ook in de 3e… dus als t niet goed zou zijn ben je toch al de Sjaak :')

Omdat ik niet telkens een prik wil halen misschien. Omdat ik zelf niet ernstig ziek word van corona?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:33

Zebrastreep schreef:
Ik vindt het een beetje raar dat ik niet mag zeggen nee een derde prik doe ik nu niet. Toen ik in januari al ging vaccineren ook op Bokt heb ik heel vaak gelezen ik wacht wel even wat het bij andere mensen doet.

In dit geval doe ik dat even bij een derde prik ik wacht wel even wat het bij andere mensen doet.


Wat doet je denken dat het iets anders gaat doen dan de eerste twee? Ik snap het voor je prikangst hoor! Maar voor de effecten niet zo goed :)

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:42

Prikangst is inderdaad zeker iets wat meespeelt. Maar ik hoef niet elke 6 maanden gepikt te worden... Omdat ik ook niet weet wat de effecten zijn van om de 6 maanden dat in laten spuiten. Dat is nu nog niet te zeggen. Plus het is nu niet nodig ook niet voor de meesten hier.

En ik ben ook van mening eerst de mensen in armen landen. Ik vindt het bizar dat ze daar nog niks hebben en hier er bijna een derde prik gezet ging worden. Daar laten we onnodig mensen sterven omdat we hier geen maatregelen meer willen. Ik vindt dat een ernstige zaak om eerlijk te zijn... Maar dat vindt ik ook nog steeds met hepatitis in landen als Afrika gaan er mensen dood aan en hier kun je er een prikje voor halen zodat je het niet eens meer krijgt.

En daarnaast vindt ik ook dat mensen met een hoger risico en of zwakke gezondheid ook prima voor. mij aan mogen. De vorige keer was het andersom en dat vindt ik ook nog steeds ergens wat vervelend. Ik ben immers geen hoog risico patient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:46

Cer schreef:
Relaxed schreef:
[ [url=m/9wd9Qr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op zijn kop :')

Maar als HC dit zou plaatsen dan moet ie oprotten naar z’n berg, want je mag zelf wel commentaar hebben op je eigen land ..

Volgens mij waren er in meer landen protesten en rellen, en zijn er heel wat Nederlanders die zich wel gedragen …


Volgens mij begrijp je het plaatje niet? Dit is vanuit de horeca gezien, geen idee of die hebben geprotesteerd of lopen rellen in andere landen?
Als hc dit had geplaatst zou ik het er net zo mee eens zijn.. Het plaatje klopt toch als een bus..

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:50

ruitje schreef:
Dan weet je waar je heen kan als je niet wil vaccineren.


Doe niet zo simplistisch.
Ik ben wel gevaccineerd en wil toch pas/controles niet. Zo zijn er HEEL veel.

Voor jouw info; er is meer tussen gelover en wappie :)*

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:53

Cer schreef:
Relaxed schreef:
[ [url=m/9wd9Qr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op zijn kop :')

Maar als HC dit zou plaatsen dan moet ie oprotten naar z’n berg, want je mag zelf wel commentaar hebben op je eigen land ..

Volgens mij waren er in meer landen protesten en rellen, en zijn er heel wat Nederlanders die zich wel gedragen …


HC mag wel commentaar hebben, maar hij slaat de plank soms volledig mis of zijn berichten zijn slecht leesbaar.
Waarschijnlijk omdat hij helemaal geen recente kennis heeft over de zorg in Nederland.
Pien en Moniek discussiëren ook mee. Juist fijn om te horen hoe het in andere landen gaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:55

loriene schreef:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... W2_EIPS9Nw

Dit vind ik wel een goed stuk.
Hou daar mee op!
Goed stuk ... enerzijds: eens, in deze column worden een paar terechte vragen gesteld die vragen om een genuanceerd debat:
Citaat:
Als covid-19 onder ons blijft, wat betekent dat voor de zorg? Als we met 7 miljard mensen op deze planeet wonen en ook steeds langer willen blijven leven, hoeveel van onze vrijheid zijn we dan bereid in te leveren in naam van volksgezondheid? Als we weer willen leven zoals voor corona, zijn we dan bereid meer infecties en misschien overlijdens te accepteren?
Het is mij echter niet geheel duidelijk of de schrijfster deze vragen net zo retorisch bedoelt als de fanatieke antivaccinatie/anticoronamaatregelen lobby, of dat ze oprecht uitnodigt tot een afgewogen maatschappelijk debat.

Anderzijds is de column geen pleidooi tegen vaccineren, meer een pleidooi om ongevaccineerden niet te verketteren en uit te sluiten. De schrijfster, een arts in opleiding, zegt zelf voorstander van vaccineren te zijn.

De vraag hoe je als maatschappij enerzijds het recht op bewegingsvrijheid en anderzijds het recht op bescherming tegen elkaar afweegt, is een lastige en ik ben het met de columniste eens dat alle partijen hierbij gehoord moeten worden.
Voor mij persoonlijk is het echt geen enkele discussie: ik ben geënt en vind die keuze volkomem logisch en vanzelfsprekend. Ik ervaar het niet als een onaanvaardbaar risico of inbreuk op mijn lichamelijke integriteit. Voor een bepaalde groep ligt dat blijkbaar anders.

Ik vraag me vaak wel af wat de echt drijfveren van die groep zijn, los van de weerstand tegen die prik. Hoe komt het dat die groep in Nederland zoveel luidruchtiger, extremer en soms zelfs agressiever opstelt dan in veel buitenlanden? Hoe komt het dat bjv. in Denemarken de vaccinatiegraad zoveel hoger ligt dan hier? Dat in Italië de overgrote meerderheid totaal geen punt maakt van een vaccinatieplicht voor werkenden?
Zit er bij specifiek de Nederlandse antivaxxers meer achter dan alleen weerstand tegen vaccineren?

Misschien is dit in de ogen van sommigen het vragen naar de bekende weg, maar ik denk dat het begrijpen en erkennen van die motieven belangrijk is, zonder dat dit betekent dat de echte onzinverhalen over allerlei complotten en over een kwaadwillende overheid serieus genomen hoeven te worden.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:00

Electra63 schreef:
HC mag wel commentaar hebben,


Jee, dank je.

Citaat:
maar hij slaat de plank soms volledig mis of zijn berichten zijn slecht leesbaar.


Vínd jij ;)

Hier in Andalucía inmiddels groen licht voor religieuze processies. Málaga BOMvol dit weekeinde. Vooral veel oude mensen. Vooral heel oude vrouwtjes. OEIOEIOEI; megaverspreider met kwetsbaren :=
Ik vind het +:)+ voor hen.
Geen controles uiteraard want gewoon binnenstad. Wellicht vinden de gelovers dat die dan afgesloten moet worden met controles bij toegangspoortjes. Kan er gelijk entréé geheven worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:02

Moderatoropmerking:
De afgelopen tijd is er een hoop gebeurd rondom COVID-19 en dat heeft zichtbaar invloed op de sfeer van dit topic.
Het komt dan ook steeds vaker voor dat gebruikers elkaar hier persoonlijk aanvallen of flauwe steken onder water geven. Ik kan me voorstellen dat je na zo lang samen in een topic gediscussieerd te hebben, je persoonlijke details van elkaar weet en een gesprek al snel persoonlijk kan worden.

Ik wil jullie toch dringend verzoeken om de discussie vanaf hier weer op de bal te spelen. We hoeven er niet allemaal hetzelfde over te denken, maar het is noodzakelijk om respectvol naar elkaar te blijven.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:03

Robert45, je hebt het over meer overlevers want betere behandeling voor Corona.
Die is er niet of nauwelijks, vergeleken met het allereerste begin wel wat maar dat nu meer mensen de ic verlaten heeft meer te maken met het feit dat patiënten jonger zijn en een betere overlevingskans hebben. Vorig jaar ging 30 % op de ic dood , nu 20% . Dus nog steeds 1 op 5 en dat is hoog.