Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:18

Feit is wel dat er in Nederland veel harder over geschreeuwd wordt dan elders. In Italië wordt het beleid door het overgrote deel van de bevolking gewoon geaccepteerd.

Een duidelijke exitstrategie is inderdaad wenselijk, maar zal toch, zoals het hele beleid tot nu toe, een kwestie zijn van voortschrijdend inzicht en van het zorgvuldig afwegen van belangen.
Wat ook niet helpt natuurlijk, is dat we nog steeds geen nieuw kabinet hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29428
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:22

Word er in Nederland harder geschreeuwd of geeft mijn gewoon veel meer aandacht aan die kleine groep dan in andere landen?
Ik heb zelf het idee dat er vooral erg veel media aandacht komt voor kleine groepjes. Niet alleen met corona maar ook met andere dingen.
Maar dat het door die aandacht lijkt alsof het veel mensen betreft. En ze daardoor nog vaak veel voor elkaar krijgen ook, terwijl de meerderheid van de mensen dan denkt 8)7

BigOne
Berichten: 38217
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:22

Afbeelding


Soms wel een beetje dit gevoel over sommige groepen. Je hoort van veel mensen die in andere landen wonen dat de CoronaCheck geen enkel probleem geeft en het leven gewoon weer opgepakt kan worden met normale zaken . Uit eten, uitgaan enz. Waarom moet er hier dan zo gezeurd worden. Het is niet goed of het deugt niet.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:36

Met het grote verschil dat in het buitenland de ondernemers gewoon meedoen en het controleren!

Hier staat alles op de achterste benen te janken dat ze dat niet doengaan.

In de meeste landen was er ook geen steunpakket hoor in de lockdowns. En daar werkt de horeca nu ook gewoon mee aan het controleren ipv alleen maar te zeuren.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:38

Er wordt in NL niet perse harder geschreeuwd.
Deze week was er nog een verboden feest in Madrid met 25.000 mensen, welliswaar was het geen covid verbod maar een verbod op openbaar drinken wat dus net zo goed totaal genegeerd wordt.
In Zwitserland is de vaccinatiegraad heel erg laag en zijn er ontzettend veel protesten aan de gang.
Je krijgt gewoon vooral mee wat in je eigen land aan de gang is, dat is ook logisch natuurlijk.
In Italie is zoveel zware armoede en werkeloosheid, die hebben wellicht allang geen puf meer om nog in opstand te komen.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:40

Online lijkt het of iedereen in Nederland schreeuwt en tegen is, terwijl in mijn dagelijkse leven de meeste mensen het wel prima vinden.. Zij zijn toch gevaccineerd en hebben geen moeite met de qr code.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:41

Sizzle schreef:
Er wordt in NL niet perse harder geschreeuwd.
Deze week was er nog een verboden feest in Madrid met 25.000 mensen, welliswaar was het geen covid verbod maar een verbod op openbaar drinken wat dus net zo goed totaal genegeerd wordt.
In Zwitserland is de vaccinatiegraad heel erg laag en zijn er ontzettend veel protesten aan de gang.
Je krijgt gewoon vooral mee wat in je eigen land aan de gang is, dat is ook logisch natuurlijk.
In Italie is zoveel zware armoede en werkeloosheid, die hebben wellicht allang geen puf meer om nog in opstand te komen.

Maar doet daar de horeca dan ook masaal niet mee met controleren?

Hoewel ik dat hier ook nog maar moet bezien waarschijnlijk doet het grote gros volgende week braaf mee.

DuoPenotti

Berichten: 29428
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:45

Relaxed schreef:
Online lijkt het of iedereen in Nederland schreeuwt en tegen is, terwijl in mijn dagelijkse leven de meeste mensen het wel prima vinden.. Zij zijn toch gevaccineerd en hebben geen moeite met de qr code.

precies dat.
En ik denk dat veel horeca ook mee doet zonder morren.
Maar die zijn niet leuk in het nieuws te brengen natuurlijk.
Kijk ja naar demonstraties dan staat daar een paar honderd man moeilijk te doen, maar wat is dan op miljoenen mensen?
Waarvan denk ik ook nog eens een boel mensen daar staan te rellen om het rellen, niet eens om waar de demonstratie voor gestart is. En willen ze uiteten braaf een qr code laten zien als hun vrouw erbij is :+

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:49

Hoe bedoel je dat Spenk?
Ik weet dat er ook een aantal restaurants zijn die nu dicht gaan omdat ze niet willen controlleren, of alleen hun terras open houden.
Maar mensen die echt tegen vaccineren zijn maken gewoon hun eigen feestje. Immers mag je gewoon 30 mensen uitnodigen zonder controle. Het verplaatst zich dus enkel.

Ook niet iedereen die zijn bedenkingen heeft staat op de dam te schreeuwen.
Ik doe braaf mee omdat ik genoeg andere zaken heb om mijn energie aan te verspillen maar ik maak me over sommigd dingen zeker wel zorgen.
Er zijn immers al heel lang plannen om (algemene) vaccinaties dwingender te maken, hoe makkelijk is nu die stap op europees gebied? De software is er nu inmers al. Leuk voor mazelen en polio wellicht, maar dan ook al die andere vaccinaties die maar blijven stapelen?

We gaan het vanzelf meemaken maar er is absoluut meer angst en controle drang ontstaan in de maatschappij en die gaan we niet meer in 1 klap kwijt zijn.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:53

Of er bij jullie dan restaurants zijn die gewoon open zijn binnen maar niks controleren en dat heel hard van de daken schreeuwen. Want dat is wat een deel van de horeca nu doet geloven wat ze gaan doen :+

En dat lijkt in andere landen wel mee te vallen. Die doen het gewoon braaf

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:55

Maar moet er in Italië pas sinds heel recent gecontroleerd worden?
Want ik ken mensen die er vorige maand waren en werden werkelijk nergens gecontroleerd. En mensen die er nu zijn en wel gecontroleerd worden. Of zal dat ook liggen aan het gebied waar je zit? (Weet nl niet of ze zelfde gebied zitten)

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:56

Ik zie Frankrijk volop in het nieuws qua protesten, volgens mij word in Belgie die viroloog ook aardig bedreigt. Bij de Duitse RIVM worden brandbommen naar binnen gegooid.

Ik denk dat je het 'zeuren' ( wat een naar woord) oftewel het niet eens zijn met de coronamaatregelen misschien ook in het grotere geheel van 'vertrouwen in de overheid' moet zien?

Van CBR, tot toeslagenaffaire, tot Groningen, tot NvWA, tot niet nakomen van politieafspraken betreft privacy: de afgelopen 5 jaar is er heel veel naar boven gekomen waarin de overheid echt zwaar een potje ervan heeft gemaakt.

Ik denk dus dat dit niet alleen met Corona te maken heeft, maar ook een soort 'het zat zijn' is. En misschien geld dat ook voor horeca ondernemers? Als jij aan allerlei regels moet voldoen/niet open mag terwijl ze in Zandvoort wel bij elkaar op schoot zitten: dan word je daar minder volgzaam van denk ik :+

Buiten dat Nederlanders gewoon altijd harder vechten voor vrijheid volgens mij, we lopen op kop betreft homohuwelijk/abortus/euthanasie. Het vechten voor je rechten zit er hier gewoon meer in misschien?

Maar zijn allemaal aannames hoor van mij, dat het dus mogelijk meer cultuur gerelateerd of meer een gevolg is van het functioneren van de politiek, dan dat het misschien met Corona te maken heeft?
Laatst bijgewerkt door ruitje op 19-09-21 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:57

In Italië is het nu heel streng geworden ja net als Frankrijk. Frankrijk werd je dus ook overal gecontroleerd.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:57

Niet controlleren in CH geeft een boete van 10.000 frank en bij herhaling gedwongen sluiting. Sommige provoceren juist om het daarna voor de rechter te kunnen gooien, het meerendeel doet uiteraard mee om hun inkomsteb niet te verliezen, een deel heeft zelf dichtgemaakt. Die laatste zijn vooral dorpsgelegenheden waarbij de eigenaar niet 88 jarige Gerda die al 40 jaar dagelijks koffie komt drinken uit wil sluiten.

In Italie wordt geheid op veel plekken niets gecontrolleerd, daar is helemaal niet genoeg controle beschikbaar. Net als vrienden van ons in Italie zo een negatieve test konden kopen zonder te testen :+

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:59

ruitje schreef:
Ik zie Frankrijk volop in het nieuws qua protesten, volgens mij word in Belgie die viroloog ook aardig bedreigt. Bij de Duitse RIVM worden brandbommen naar binnen gegooid.

Ik denk dat je het 'zeuren' ( wat een naar woord) oftewel het niet eens zijn met de coronamaatregelen misschien ook in het grotere geheel van 'vertrouwen in de overheid' moet zien?

Van CBR, tot toeslagenaffaire, tot Groningen, tot NvWA, tot niet nakomen van politieafspraken betreft privacy: de afgelopen 5 jaar is er heel veel naar boven gekomen waarin de overheid echt zwaar een potje ervan heeft gemaakt.

Ik denk dus dat dit niet alleen met Corona te maken heeft, maar ook een soort 'het zat zijn' is. En misschien geld dat ook voor horeca ondernemers? Als jij aan allerlei regels moet voldoen/niet open mag terwijl ze in Zandvoort wel bij elkaar op schoot zitten: dan word je daar minder volgzaam van denk ik :+

Buiten dat Nederlanders gewoon altijd harder vechten voor vrijheid volgens mij, we lopen op kop betreft homohuwelijk/abortus/euthanasie. Het vechten voor je rechten zit er hier gewoon meer in misschien?

Maar zijn allemaal aannames hoor van mij, dat het dus mogelijk meer cultuur gerelateerd of meer een gevolg is ban het functioneren van de politiek, dan dat het misschien met Corona te maken heeft?

:? Dan moet je eerst eens uitzoeken wat daar de regels waren. Iedereen moest daar een QR hebben waar streng op gecontroleerd werd.

In de horeca is dat niets anders gewoon helemaal open maar met QR.

Die las ik namelijk al eerder dat een horecabedrijf zei waarom moet QR controleren en in Zandvoort mocht het allemaal zo. Nou dat is dus niet waar daar moest iedereen een QR.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:03

Ik vind jou zeer selectief reageren, jammer als je een uitgebreide post maakt en je er alleen maar uithaalt wat volgens jou niet klopt. Zou je ook nog je mening over de rest willen geven?

De horeca/evenementen brance ligt al een jaar zwaar aan de regels en Zandvoort mocht wel, met of zonder QR regels: hoeveel horeca/festival organisaties zullen met een naar gevoel naar de beelden van Zandvoort hebben zitten kijken? Het doet iets met mensen....

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:03

En weet iemand hoe streng daar op gecontroleerd is?
Ik was er nl niet.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:06

ruitje schreef:
Ik vind jou zeer selectief reageren, jammer als je een uitgebreide post maakt en je er alleen maar uithaalt wat volgens jou niet klopt. Zou je ook nog je mening over de rest willen geven?

De horeca/evenementen brance ligt al een jaar zwaar aan de regels en Zandvoort mocht wel, met of zonder QR regels: hoeveel horeca/festival organisaties zullen met een naar gevoel naar de beelden van Zandvoort hebben zitten kijken? Het doet iets met mensen....

De rest van je post zijn enkel aannames daar kan ik niet zoveel van vinden.

Ik vind nog steeds dat mensen moeten proberen onderdeel van de oplossing te zijn en niet van het probleem.

Of zien mensen liever dat de zorg maar weer overspoelt als zij maar zonder QR uit eten kunnen....
Laatst bijgewerkt door Spenk op 19-09-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:06

Needje schreef:
En weet iemand hoe streng daar op gecontroleerd is?
Ik was er nl niet.

Ja dat werd er anders kwam je er niet in.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:16

Zonder QR code uiteten ovetspoeld de zorg niet.
Die dwarsliggers gaan nu gewoon elkaar in de woonkamer met zijn 25en aansteken.
Als je wilt dat het verplicht wordt, verplicht het dan gewoon. Dit is een behoorlijke laffe verplaatsing van verantwoordelijkheden naar de horeca.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:23

Ja van mij mogen ze het verplichten maar op dit moment kiest heel europa ervoor om het zo te doen en indirect mensen te dwingen tot vaccineren door ze hun uitjes te ontnemen die ze toch wel graag willen.

In NL is er overigens ook gewoon een overzicht die nu gebasseerd is op besmettingen en komen we onder een bepaald punt wat in het ziekenhuis ligt dan vervallen de QR codes en stijgt het juist dan komt er op nog veel meer plekken QR mogelijk zelfs in het onderwijs.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:29

Spenk schreef:
Ja van mij mogen ze het verplichten maar op dit moment kiest heel europa ervoor om het zo te doen en indirect mensen te dwingen tot vaccineren door ze hun uitjes te ontnemen die ze toch wel graag willen.

In NL is er overigens ook gewoon een overzicht die nu gebasseerd is op besmettingen en komen we onder een bepaald punt wat in het ziekenhuis ligt dan vervallen de QR codes en stijgt het juist dan komt er op nog veel meer plekken QR mogelijk zelfs in het onderwijs.


Dat heb ik nog niet kunnen vinden. Kan je een link plaatsen met dat overzicht?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:31


Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:40

Needje schreef:
En weet iemand hoe streng daar op gecontroleerd is?
Ik was er nl niet.



Niet streng. Dat weet ik van collega beveiligers en heb genoeg filmpjes gezien dat mensen zo naar binnen konden lopen.

En toch is er geen grote uitbraak.
Ik zou zeggen losgooien die hap en geniet weer van het leven zoals het hoort

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:52

Daks schreef:
Needje schreef:
En weet iemand hoe streng daar op gecontroleerd is?
Ik was er nl niet.



Niet streng. Dat weet ik van collega beveiligers en heb genoeg filmpjes gezien dat mensen zo naar binnen konden lopen.

En toch is er geen grote uitbraak.
Ik zou zeggen losgooien die hap en geniet weer van het leven zoals het hoort

Maar zou je niet denken dat als mensen een duur kaartje hebben gekocht niemand die gok nemen gaat? En bij restaurants gaan mensen gewoon weer naar huis.

Ik ken meerdere mensen die er geweest zijn en allemaal controle gehad.