Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Contact met een Coronapatiënt..

 
Profiel   

Ik doe nu elke dag een zelftest.. Morgen een PCR.. Maar het ergste vind ik dat ik de kids moet wegbrengen. Hier kan ik niks tegen doen en mag dan blijkbaar ook gewoon...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 14:06 



 
Profiel   

Maar de kinderen zijn toch ook niet in contact geweest met een positief getest iemand :? Logisch toch dat die niet in quarantaine moeten, dat is ook nooit de regel geweest. Die moeten alleen in quarantaine als iemand in het gezin positief is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 14:22 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Maar de kinderen zijn toch ook niet in contact geweest met een positief getest iemand :? Logisch toch dat die niet in quarantaine moeten, dat is ook nooit de regel geweest. Die moeten alleen in quarantaine als iemand in het gezin positief is.



Ja maar als ik positief ben straks dan zijn mijn kids toch ook in de buurt van mij geweest.. We zien het wel, ik zie vast beren op de weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 15:09 



 
Profiel   

Ik werk in de vaccinatiestraat van de GGD. Wij hebben best een piek gehad qua besmettingen maar bij ons waren de regels;

Als je volledig bent gevaccineerd, en je hebt geen klachten, mag je gewoon komen werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 15:52 



 
Profiel   

lovee schreef
verootjoo schreef
Maar de kinderen zijn toch ook niet in contact geweest met een positief getest iemand :? Logisch toch dat die niet in quarantaine moeten, dat is ook nooit de regel geweest. Die moeten alleen in quarantaine als iemand in het gezin positief is.



Ja maar als ik positief ben straks dan zijn mijn kids toch ook in de buurt van mij geweest.. We zien het wel, ik zie vast beren op de weg


Hoe oud zijn je kinderen?

Ik heb vorig jaar maart corona gehad, mijn kinderen waren toen 1 en 3. Afstand houden was geen optie (en had ik sowieso ook niet gedaan) en zelf heb ik ook weinig klachten gehad.
Probeer je niet al teveel zorgen te maken.

Zelf heb ik al een keer of 5 in jouw situatie gezeten, geen 1x positief getest na contact met een patiënt.
Het is nu eenmaal een risico in ons werkveld, net als met vele andere ziektes/bacteriën/virussen etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:10 



 
Profiel   

De maatregelen zijn generiek. Dat betekent dat die mss voor 80% goed werken en 20% niet. Of mss 90/10%.
Janssen vaccin beschermt iets minder goed heb ik begrepen.
Ik heb net iemand met corona thuis gehad. Die had 1 prik pfizer gehad. Wel ziek geweest maar niet heel erg. Ik (volledig gevaccineerd) heb geen klachten gehad.
Je kunt als gevaccineerde het virus overdragen, maar als je geen klachten hebt en je draagt een mondkap en ontsmet je handen goed, dan is de kans dat je het virus overdraagt echt heel klein. Maar niet nul.
Meer kun je gewoon niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:35 



 
Profiel   

keona schreef
Maar vaccinatie werken niet


Dit lijkt me duidelijk genoeg: https://nos.nl/artikel/2391137-veruit-d ... vaccineerd


TS, je hoeft inderdaad niet in quarantaine. https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... n-isolatie

Het lijkt me sterk dat zoals Verootje zegt dat de werkgever je ondanks bovenstaande kan verplichten in quarantaine te gaan privé/buiten werktijd, maar dat je wel mag/moet werken.

Ik werk ook in de zorg en bij ons is het zo dat we bij verlening van zorg binnen 1.5m altijd een mondneusmasker dragen, maar buiten de 1.5m hoef ik dat niet meer. Op het moment dat ik een nauw contact of huisgenoot ben van een positief getest persoon mag ik toch werken, maar dan met chirurgisch mondneusmasker en wegwerphandschoenen. Ook kan het bij ons zijn dat je in afwachting van je test, met klachten zonder koorts, gewoon ingezet kan worden met PBM. Dit laatste is echt alleen als er echt geen vervanging is.

Er is bij ons niets gezegd over het moeten testen op dag 5 als je volledig gevaccineerd bent en geen klachten hebt.

Ik vind het wel goed dat je jezelf test en je op dag 5 laat testen. Ik zou in een dergelijke situatie ook 5 dagen lang zo min mogelijk mensen zien en dan gewoon mezelf een paar keer testen met een zelftest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 18:36 



 
Profiel   

Gelukkig negatief! Mijn collega's ook. Met de toenemende cijfers in de zorg, zullen we dit wel vaker gaan krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:55 



 
Profiel   

Ik ben dinsdag in contact geweest met iemand die donderdag positief teste. Zelf ben ik volledig gevaccineerd. Zowel op internet (Rivm) als telefonisch geven de GGD aan dat ik enkel wat op moet passen. Testen bij klachten. Ik voel mij daar best raar bij. Maar ik wil ook niet overdreven maatregelen nemen en onbedoeld een pijnlijke stok in m'n neus. En daarbij, na een test moet je in quarantaine tot de uitslag bekend is, dit is niet echt wenselijk ivm werk. En daarbij volgens GGD hoeft het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 14:27 



 
Profiel   

Ik heb in andere topic al gereageerd. Gistermiddag zijn de testprotocollen gewijzigd. Het is nu voor gevaccineerden de dag van te weten komen en dag 5 van na het contact testen bij geen klachten. Eerder bij klachten. En dringend advies nog na de 5 dagen te testen bij klachten en geen klachten. Omdat juist gevaccineerden heel lichte klachten kunnen hebben die gemakkelijk gemist kunnen worden.

https://www.nu.nl/coronavirus/6166263/g ... rsoon.html

Citaat
Als je gevaccineerd bent en je bent in contact geweest met iemand die besmet is met het coronavirus, dan is het strenge advies om je direct te laten testen. Op de vijfde dag doe je een tweede test. Zo luidt het verscherpte testadvies van het demissionaire kabinet.

Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) meldt het nieuwe advies voor gevaccineerden vrijdag op Twitter.

Eerder was het beleid dat gevaccineerden zich niet hoefden te laten testen als ze in (nauw) contact waren geweest met een besmette persoon. Alleen als je huisgenoot besmet is, werd een directe test aangeraden. Als gevaccineerde hoefde je niet in quarantaine en ook geen test te laten doen.

"Houd je gezondheid in de gaten, wees scherp, als je iets van klachten begint te krijgen, laat je dan testen. Dat was het eerdere advies", zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid tegen NU.nl

"Nu luidt het advies: direct testen zodra je hoort dat je in de buurt was van iemand met corona." Op de vijfde dag dien je nogmaals een test te doen. Ongevaccineerden moesten altijd al direct een test doen als ze met een besmette persoon in aanraking zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 14:57 



 
Profiel   

Ik was donderdagavond naar mijn moeder gegaan om te studeren, omdat mijn cv-ketel het niet doet. Ik was toen al wat verkouden, maar was ook 'gewoon' ziek geweest (negatief getest) dus ging er vanuit dat het een nasleep was. Gister werd ik een stuk belabberder wakker, duf hoofd en kortademig. Mijn moeder was wakker geworden met keelpijn. Toen zijn we samen een test gaan doen. Laat op de avond uitslag, ik positief, zij negatief. We zijn beide gevaccineerd. Officieel hoeft mijn moeder niet in quarantaine, maar dat gaat ze wel doen tot in ieder geval de test over 5 dagen. Ook gevaccineerd kan je het doorgeven en het voelt gewoon niet prettig voor haar om nu naar de winkel of werk te gaan.

De directe test waarover gesproken wordt heeft ze dus gedaan, alleen dan op het moment dat we er nog niet bewust van waren dat ik corona heb en we al een avond en ochtend in eenzelfde ruimte gespendeerd hadden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 15:05 



 
Profiel   

Lithya schreef
En wat is intensief. Wij hebben contact gehad met een patiënte die later ook positief testte. Omdat wij aan alle voorzorgsmaatregelen hadden voldaan en patiënte niet langer dan een kwartier binnen is geweest, werd het gevaar als verwaarloosbaar gezien. Echt, schiet mij maar lek.

Met als wat jullie hier zeggen, je bent gevaccineerd en mag opeens zo ongeveer alles.


Het gaat om de grote getallen en de kans op besmettelijkheid. Helemaal sluitend is het niet. Als gevaccineerde kun je nog corona krijgen, maar word je minder ziek en kun je het doorgeven, maar in mindere mate.
Als ongevaccineerde heb loop je meer kans om zieker te worden en ben je besmettelijker omdat je virusdeeltjes uit scheidt. De kans dat je dus meer mensen besmet is groter.
Vaccineren helpt dus om het reproductiegetal naar beneden te krijgen. Kijk maar naar landen zoals Roemenie.
Daarbij is het nog steeds de bedoeling om je te houden aan de regels.
De maatregelen zijn generiek. Dat kan ook niet anders, want de economie moet ook draaien. Maar het virus gedraagt zich niet generiek. En mensen zijn ook verschillend (denk aan mensen met onderliggend lijden waardoor hun immuunrespons niet groot is) Dat zijn de gevaccineerden die in het ziekenhuis en op de IC terechtkomen.

Het is dus vooral en nog steeds een kwestie van je eigen gezonde verstand en rekening houden met een ander.
Je houden aan de maatregelen, 1,5 m afstand, hygiene, mondkapje, testen bij klachten of wanneer je in aanraking bent geweest met Corona en contact vermijden tot je de uitslag hebt. Helaas missen veel mensen dat gezonde verstand

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 11:05 



 
Profiel   

Ik weet niet of dit nuttig is voor iemand, maar sinds kort hoeven kinderen tot en met 3 jaar niet meer in quarantaine van het RIVM als vader of moeder positief getest zijn. Want er wordt vanuit gegaan dat kleine kinderen virus vrijwel niet overdragen. Je kan dit vinden in Handreiking bij neusverkouden kinderen op RIVM website.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 12:13 



 
Profiel   

Babootje schreef
Lithya schreef

Als gevaccineerde kun je nog corona krijgen, maar word je minder ziek en kun je het doorgeven, maar in mindere mate.
Als ongevaccineerde heb loop je meer kans om zieker te worden en ben je besmettelijker omdat je virusdeeltjes uit scheidt. De kans dat je dus meer mensen besmet is groter.


Volgens mij is er al in meerdere onderzoeken aangetoond dat zowel gevaccineerd als ongevaccineerd je in beide gevallen even besmettelijk bent en er geen verschil zit in de hoeveelheid uitgescheiden virusdeeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 12:28 



 
Profiel   

Lithya schreef
Volgens mij is er al in meerdere onderzoeken aangetoond dat zowel gevaccineerd als ongevaccineerd je in beide gevallen even besmettelijk bent en er geen verschil zit in de hoeveelheid uitgescheiden virusdeeltjes.


Dat is onjuiste informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 13:50 



 
Profiel   

Kun je je nader verklaren? Dat je minder ziek wordt, staat toch niet gelijk aan minder besmettelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 15:09 



 
Profiel   

Juist wel.

Ten tijde van het onderzoek naar de alpha variant was dit het beeld:
https://www.rivm.nl/nieuws/vaccinatie-v ... t-covid-19

De Delta variant (wel besmettelijker) met een grotere kans op besmettelijkheid maar wel veel minder dan bij ongevaccineerden (blijkt uit bron en contact data RIVM).
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ge ... ~b99e6974/

Uit het Amerikaans onderzoek blijkt dat sommige gevaccineerden evenveel virusdeeltjes bij zich kunnen dragen als gevaccineerden.
Gevaccineerden kúnnen dus net zoveel concentratie in het virus hebben, maar is die kans net zo groot als bij niet-gevaccineerden? Met andere woorden: verspreiden gevaccineerden het virus net zo hard als niet-gevaccineerden?
Nee, als je kijkt naar het gemiddelde is er wel degelijk een verschil tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
Een team van het Imperial College London test om de paar weken meer dan 100.000 vrijwilligers. Onder de mensen die positief testten, blijken gevaccineerden gemiddeld minder virus bij zich te dragen.
Bij de Amerikaanse studies werden mensen getest die al verdacht werden corona te hebben, bijvoorbeeld vanwege symptomen. Bij de Britse studie werd in een willekeurige populatie iederéén getest: mensen met én zonder symptomen.

En er is nog een niet heel moeilijk te bedenken aspect. Mensen die gevaccineerd zijn hebben gemiddeld een minder ernstig verloop van de ziekte. Zij worden minder ziek en hebben minder tot geen symptomen dan niet gevaccineerden. Doordat mensen minder ziek, dan wel minder symptomen hebben, verspreiden ze door niezen, hoesten minder virusdeeltjes door de lucht (ook al hebben ze een vergelijkbare hoeveelheid virusdeeltjes in hun neus) En besmetting vindt voornamelijk plaats via de lucht.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ten-vaccin

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 16:36 



 
Profiel   

Gevaccineerden blijken het virus vaker onderkend bij zich te dragen. Op dat punt zijn ze wel besmettelijk, maar ondervinden geen klachten. De artikelen zullen vast prima zijn, maar de data zijn middenin de periode dat er weinig Corona besmettingen waren. Ik ben benieuwt of het nu allemaal nog zo sterk door de rivm wordt gezegd. Daarnaast wordt er gezegd dat het aantal studies beperkt zijn en
de resultaten van de studies indirect zijn verkregen.

De dubbele adviezen van de GGD zijn ook discutabel. Personen die positief getest zijn voor vakantie, maar de opmerking krijgen: je hebt toch een we code, wat maakt het dan allemaal uit? Een ander moet gewoon thuis blijven. Dat de overheid het ook niet voor elkaar krijgt om een we code tijdelijk te deactiveren. Een groep wil geen verantwoording nemen en blijft zijn ding doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 16:58 



 
Profiel   

Ik heb woensdag vergadering gehad en daar naast iemand gezeten die op donderdag klachten kreeg en vrijdag bericht dat hij positief is getest. Vrijdagmorgen contact gehad, aanraden om zelftest te gebruiken en bij klachten direct te gaan testen. Ben vanmiddag voor de zekerheid toch maar gaan testen op dag 5. Ben gevaccineerd en meisje in de teststraat zei zolang ik geen klachten had ik niet in quarantaine moet. Ben afgelopen dagen bewust niet veel weg geweest, alleen noodzakelijke boodschappen.

Moet zeggen dat je er onzeker van wordt. Ene kant wil je voorzichtig zijn andere kant in mij denkt, we gaan het hoe dan ook allemaal krijgen. Moeten ze vanuit den haag de zorg niet verder uitkleden maar juist ondersteunen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 17:13 



 
Profiel   

Lithya schreef
Gevaccineerden blijken het virus vaker onderkend bij zich te dragen. Op dat punt zijn ze wel besmettelijk, maar ondervinden geen klachten. De artikelen zullen vast prima zijn, maar de data zijn middenin de periode dat er weinig Corona besmettingen waren. Ik ben benieuwt of het nu allemaal nog zo sterk door de rivm wordt gezegd. Daarnaast wordt er gezegd dat het aantal studies beperkt zijn en
de resultaten van de studies indirect zijn verkregen.

De dubbele adviezen van de GGD zijn ook discutabel. Personen die positief getest zijn voor vakantie, maar de opmerking krijgen: je hebt toch een we code, wat maakt het dan allemaal uit? Een ander moet gewoon thuis blijven. Dat de overheid het ook niet voor elkaar krijgt om een we code tijdelijk te deactiveren. Een groep wil geen verantwoording nemen en blijft zijn ding doen.


Dan lees je niet goed wat er staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 17:49 



 
Profiel   

Daantjuh88 schreef
Ik heb woensdag vergadering gehad en daar naast iemand gezeten die op donderdag klachten kreeg en vrijdag bericht dat hij positief is getest. Vrijdagmorgen contact gehad, aanraden om zelftest te gebruiken en bij klachten direct te gaan testen. Ben vanmiddag voor de zekerheid toch maar gaan testen op dag 5. Ben gevaccineerd en meisje in de teststraat zei zolang ik geen klachten had ik niet in quarantaine moet. Ben afgelopen dagen bewust niet veel weg geweest, alleen noodzakelijke boodschappen.

Moet zeggen dat je er onzeker van wordt. Ene kant wil je voorzichtig zijn andere kant in mij denkt, we gaan het hoe dan ook allemaal krijgen. Moeten ze vanuit den haag de zorg niet verder uitkleden maar juist ondersteunen....


Het is toch volkomen logisch dat als je geen klachten heb je minder besmettelijk bent voor een ander. Het virus verspreidt zich voornamelijk door de lucht (aerosolen). Vandaar het advies - ook voor gevaccineerden - houd 1,5 afstand en de hygiëne regels in acht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 17:51 



 
Profiel   

Babootje schreef
Dan lees je niet goed wat er staat.


Rechtstreeks van de site van de RIVM.

Besmettelijkheid na vaccinatie
Als je gevaccineerd bent kun je nog steeds besmet raken met het coronavirus. De vaccinatie beschermt tegen ziek worden door het coronavirus. Er zijn inmiddels enkele studies verschenen die laten zien dat vaccinatie ook de overdracht van het virus van de ene persoon op de andere vermindert. Het aantal studies is beperkt en bewijs veelal indirect, maar de uitkomsten wijzen steeds in dezelfde richting: De Gezondheidsraad heeft hier op 20 mei 2021 een document over gepubliceerd: Transmissie na vaccinatie.

Wat lees ik hier niet goed? Het aantal studies is beperkt en bewijs veelal indirect.

Klopt het dat jij op dit moment klachtenvrij ondanks een positieve test haast gelijk zet aan overdracht is bijna nihil Babootje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 18:33 



 
Profiel   

Lithya schreef
Klopt het dat jij op dit moment klachtenvrij ondanks een positieve test haast gelijk zet aan overdracht is bijna nihil Babootje?


Nee, gevaccineerden besmetten soms iemand anders – maar toch echt veel minder dan ongevaccineerden. Een heleboel gevaccineerden besmetten een heleboel minder dan ongevaccineerden. Zo moeilijk is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 20:54 



 
Profiel   

Lithya schreef
Babootje schreef
Dan lees je niet goed wat er staat.


Rechtstreeks van de site van de RIVM.

Besmettelijkheid na vaccinatie
Als je gevaccineerd bent kun je nog steeds besmet raken met het coronavirus. De vaccinatie beschermt tegen ziek worden door het coronavirus. Er zijn inmiddels enkele studies verschenen die laten zien dat vaccinatie ook de overdracht van het virus van de ene persoon op de andere vermindert. Het aantal studies is beperkt en bewijs veelal indirect, maar de uitkomsten wijzen steeds in dezelfde richting: De Gezondheidsraad heeft hier op 20 mei 2021 een document over gepubliceerd: Transmissie na vaccinatie.

Wat lees ik hier niet goed? Het aantal studies is beperkt en bewijs veelal indirect.


Je vergeet het laatste deel van die zin; maar de uitkomsten wijzen steeds in dezelfde richting.

En die richting is dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn. Net zoals bij vrijwel elke andere ziekte waartegen gevaccineerd wordt.
Het moet wel heel raar lopen wil dat hier nu anders zijn, aangezien al het bewijs dat er ligt in die richting wijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 21:06 



 
Profiel   

https://wnl.tv/2021/10/29/volledig-geva ... cineerden/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-21 21:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen