Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 18:43

Testen voor toegang.
Het roept verzet in mij op. En als ik woorden wil geven aan dit gevoel, vind ik dat best nog lastig. Maar ik ga het toch proberen.

Afgelopen donderdag sprak ik met Barry. Hij rolt drie keer per week met zijn elektrische rolstoel naar het buurtcafé voor een kop koffie en een praatje. De lockdown is heel zwaar geweest voor hem. Die kopjes koffie zijn de levenslijn van Barry met de buurt, met de maatschappij. Ze halen hem uit zijn isolement en zorgen dat hij niet eenzaam wegrot in zijn flat. Barry wil de vaccinatie wel halen maar kan dit niet wegens een aandoening. De rolstoel zorgt ervoor dat Barry niet even snel een test kan doen. De dichtstbijzijnde testlocatie is overigens 40 km verderop.

Ik was erbij toen de dame van het buurtcafé Barry kwam vertellen dat hij niet meer binnen mag komen zonder geldige QR-code. Op de vraag wanneer hij dan wel weer welkom was had ze geen antwoord. De ontgoocheling in zijn ogen blijft me nog wel even bij.

Anna heeft 15 jaar geleden een harttransplantatie ondergaan. Een vitale vrouw van middelbare leeftijd. Anna zou best de vaccinatie willen halen maar kan dit niet wegens de transplantatie. Als Anna naar de bioscoop wil, uit eten of naar de uitreiking van de eerste prijs van haar kleindochter in de kantine van de manege moet ze de QR-code laten zien. De dichtstbijzijnde testlocatie is bijna 50 km rijden. Die bioscoopfilm kan Anna wel missen maar die prijsuitreiking was toch wel belangrijk voor haar én voor haar kleindochter.
En dus stond Anna buiten in de regen door het raam te kijken naar haar kleindochter. De paraplu hield het water tegen maar deed niets tegen het gevoel van buitengesloten zijn.

Is dit een geval van het doel dat de middelen heiligt? Barry en Anna zijn een greep uit de voorbeelden van mensen die tussen wal en schip vallen met ‘testen voor toegang’.
Het willen maximaliseren van de dekkingsgraad van de vaccinaties gaat over de rug van een kwetsbare groep mensen in onze maatschappij. Een groep waar wij met zijn allen verantwoordelijk voor zijn en waar we voor horen te zorgen. Een groep voor wie deelname aan sociale activiteiten van levensbelang is.

En kom niet aan met dat dit maatregelen zijn om de zwakkeren en niet ingeënten te beschermen. Gevaccineerd of niet, verspreiden kunnen we allemaal.
Of dat het is om de zorg te ontlasten. Dan had de staat beter die 45 miljoen aan de zorg gegeven i.p.v. aan handhaving en BOA's die horeca gaan controleren of zij wel controleren.
Gemeenschapsgeld om controle op controle uit te oefenen.

Testen voor toegang is een pressiemiddel om zoveel mogelijk mensen richting een vaccinatie te bewegen. Niet meer, niet minder.
En dan? Wanneer is het genoeg? Wat als deze vaccinatie niet afdoende is en we ieder jaar terug moeten? Of wanneer een neef van Covid besluit dat hij ook wereldwijd los wil gaan? Is ‘testen voor toegang’ dan een blijvertje? Want het werkt zo lekker, dat systeem van straf en beloning?

Hoe groot is deze groep mensen die nu buiten geknepen wordt? Heeft men de moeite genomen om dit in kaart te brengen? Wat is de impact? Ik heb er weinig over gehoord in de politieke arena of in de media. En dat andere landen dit ook doen vind ik geen reden dat wij het dan ook maar zo moeten doen.

Heb ik de oplossing? Nee.
Maar ik weiger te accepteren dat het normaal is dat we een grote groep kwetsbare mensen hun plek ontzeggen in de sociale structuur van onze maatschappij. Ik weiger te accepteren dat bewust buitensluiten van mensen voor wie dat plekje van levensbelang is, ok is. Dat dit ‘collateral damage’ is.
Het gaat om mensen, om mijn ouders, jouw ouders, onze familie & vrienden.
Om Barry en Anna.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:46

Mijn hart huilt voor deze mensen...

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:48

Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:50

Het zou zo simpel kunnen zijn: QR-code of doktersverklaring waarom die ontbreekt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:52

Tsja in normale omstandigheden worden best veel mensen al buitengesloten. Ivm niet bereikbaar zijn voor rolstoel, of onmogelijk voor doven of blinden.of teveel prikkels voor autisten, of digitale buitensluiting met internet bankieren voor digibeten of analfabeten of mensen met nagenoeg geen geld voor de aparatuur ervoor.

Of toen er nog gerookt mocht worden, de astmatischi onder ons die niet naar bioscoop of restaurant konden. Toen en nu wordt daar laconiek over gedaan.

Voorbeeld de posbank gaat mogelijk gesloten worden voor alle verkeer behalve fietsers en voetgangers, pech voor diegene die niet ver kunnen lopen. Die kunnen dan nooit meer boven komen, tenzij er een oplossing voor gevonden wordt.

Dus ja uitsluiting is er eigenlijk altijd wel.

Voor diegene die een beroerde weerstand hebben en de enting niet veel tot niets heeft gedaan blijft de hele maatschappij nu afstand niet meer hoeft en geen mondkapjes een groot risico en volgt buitensluiten om niet ziek te worden (overigens getransplanteerden mogen meest wel geent worden alleen doet die niet veel).

Dus in geval van testen kan dat mogelijk ook bij de huisarts of ggd aan huis misschien wel. Anders is het helaas inderdaad voor de paar uitzonderingen pech hebben voor zolang het duurt. Sneu ja natuurlijk maar ik vrees dat die paar onvrijwillige uitzonderingen nu pech hebben. Net zo pech als de tehuizen waar niet eens familie binnen mocht komen vorig jaar, of alle andere buitensluitingen die er al jaren zijn.

Door deze testen wordt het voor een deel van de maatschappij een stuk veiliger .
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-09-21 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:53

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.


Zo mee eens. Als iedereen zijn verantwoording had genomen hadden deze mensen geen restricties gehad.

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:53

Ik geloof trouwens dat donorpatiënten wel gewoon gevaccineerd kunnen worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:55

Klopt, een van mijn vrienden heeft een donornier, alleen heeft zijn enting helemaal niets gedaan. En is hij nog steeds onbeschermd

mysa

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:56

Ja maar dat is een ander verhaal. Wel sneu!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:01

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.


Dit!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:03

mysa schreef:
Ja maar dat is een ander verhaal. Wel sneu!


Klopt alleen uit onderzoek is gebleken dat bij eigenlijk geen van hen er iets aan bescherming is, en blijft er dus buitensluiting uit de maatschappij omdat het risico op ziek worden te groot is.

Ik bedoel dus. Buitensluiting is gewoon nooit te voorkomen hoe ellendig naar het ook is. -O-

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:04

Captain schreef:
nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.


Dit!!


X1000.

Maar nee, het ligt allemaal aan de overheid. Zo jammer als mensen hun eigen aandeel hierin niet erkennen.

Zebrastreep

Berichten: 9754
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:16

Toch ergens vindt ik het wel ironisch. Hoeveel mensen werden er voor corona wel niet buitengesloten , of hoeveel mensen konden voor corona maar lastig een plek in de maatschappij vinden? Hoeveel hanen hebben daar naar gekraaid?

En nu vindt er een grote verandering plaats , en is het opeens wel heel belangrijk dat die mensen gezien worden , maar mocht corona ooit weer voorbij gaan , dan kraait er geen haan meer naar.

In het voorbeeld van Barry , zijn er echt wel mogelijkheden om een vaccinatie op te halen. Barry kan gerust zijn huisarts bellen om de prik misschien wel op de praktijk te laten zetten. Sterker nog misschien is het zelfs wel mogelijk dat Barry thuis gevaccineerd wordt door een huisarts. En vervolgens kan er zelfs testen thuis worden afgenomen. Ik werk zelf in een instelling , en daar is iedereen thuis gevaccineerd om bijvoorbeeld de reden dat naar een prik locatie gaan niet haalbaar is. En dan heb ik het over een kleinschalige instelling. Daarnaast kunnen mensen van een testteam op locatie komen. Maar Barry is misschien wel wat hulp nodig bij het bellen hiervoor en daar ligt het probleem juist, waar is de persoon die dit voor Barry kan regelen? En daar is het volgende probleem weer , we kunnen wel miljoenen naar de zorg doen , maar als niemand in de zorg wil werken , hoe moet dit dan worden opgelost? Overigens als ik Barry tegen zou komen zou ik Barry zo helpen om naar een prik locatie te komen. Als je dit echt hebt meegemaakt is meer mijn vraag waarom heb je niet aangeboden om Barry te helpen?

Er kan wel geklaagd worden in zo'n situatie , maar ik zie vooral veel alleen maar beren op de weg zien in plaats van het helpen van.

De tweede situatie is heel triest , maar helaas nu wel de werkelijkheid waar we in zitten. Helaas werk het vaccin voor sommige mensen niet hoe graag mensen dan ook een vaccinatie willen. Juist voor die mensen hou ik nog netjes 1,5 meter afstand op plekken en draag ik ook nog een mondkapje als dat nodig is.

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:21

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.


Volgens mij zit hem daar de crux. Misschien. Niemand weet hoe het beleid zou zijn wanneer alle gezonde mensen zich zouden laten vaccineren. We hebben immers te maken met een veel besmettelijkere variant dan de Alfa-variant, die ook onder gevaccineerden slachtoffers maakt.

Dus nee, volgens mij is het niet de andere kant op redeneren. Het legt de vinger op de zere plek; dit beleid is discutabel.

Overigens zie je dat in landen waar de vaccinatiegraad boven de 90% is, ook nog restricties gelden. Waarom zou in Nederland wel alle maatregelen losgelaten kunnen worden als “Henk en Anita” zich ook zouden laten vaccineren?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:22

Een harttransplantie van 15 jaar terug is geen contra-indicatie voor een vaccinatie dus Anna kan hem gewoon halen.

Wat Barry’s aandoening is weet ik niet, maar heeft hij überhaupt de HA gevraagd of het kan en mag? En waar woon je in vredesnaam als een testlocatie 40km verderop zit.

Als iedereen zich zou laten vaccineren, en iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het omlaag brengen van het R-getal, was dit niet nodig geweest, en valt er niemand buiten de boot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:29

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.

Dit dus.

En misschien kan die misschien er wel gewoon tussenuit.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:37

Ik verplaats dit topic naar [CV] Corona Vragen

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:39

Waar ik nog het meest van schrik is het zwart-wit denken. TS schetst 2 situaties van 2 verschillende personen en meteen weten mensen dat die twee personen heus wel gevaccineerd kunnen worden als ze dat hun huisarts vragen. En ja, er zijn plekken in Nederland waar je 40 km moet rijden voordat je bij een Testen voor toegang locatie bent. GGD teststraten zijn dichterbij, maar daarmee krijg je geen QR code.

Ik zou hier willen pleiten voor meer grijsheid. Ja, het zou beter zijn als alle mensen die zich kunnen vaccineren zich ook laten vaccineren. Maar dat neemt niet het ongemak en het buitengesloten gevoel van Anna en Barry weg. Die twee personen kunnen er niks aan doen. Laten we ondanks dat de media en het internet ons vaak een zwart-wit verhaal voorschotelen onthouden dat de wereld niet zwart-wit is en dat de wereld een stuk fijner wordt als we ons allemaal bewust blijven van nuances en uitzonderingen. Niet omdat de hele situatie dan beter wordt, maar omdat de omgang met elkaar op die manier wel een stuk fijner wordt. Naar elkaar schreeuwen hoe het moet heeft altijd minder resultaat dan gewoon rustig met elkaar een gesprek aangaan.

Anoniem

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:41

Ik ben aan het duimen dat er geen derde vaccinatie moet, want dan pas ik ook in dit rijtje. Vanwege ptss is testen absoluut geen optie. Ik heb beide vaccinaties gehad ondanks een allergische reactie. Bij de tweede werd ik ook benauwd dus een derde mag ik niet. En dan?

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:44

.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-09-21 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:45

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat wat je schetst, maar het is wel ergens de andere kant op redeneren. Want als Henk en Anita wel hun vaccinatie hadden gehaald dan zou het buitensluiten van hen die wegens medische of psychische redenen geen vaccin kunnen halen misschien niet nodig zijn geweest.


Dit heeft helemaal niets te maken met mensen die zich niet hebben laten vaccineren. Die QR code is een sociaal experiment en een dwangmiddel om mensen over te halen om toch die vaccinatie maar te nemen.

Je moet niet wijzen naar ongevaccineerden, maar naar de regering en het OMT die deze waanzin in het leven geroepen hebben. Een QR code zegt nl. helemaal niets over of je wel of niet het virus over kan dragen. Sterker nog, besmette gevaccineerden met klachten mogen overal naar binnen.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:47

JMJ schreef:
Sterker nog, besmette gevaccineerden met klachten mogen overal naar binnen.

Ehh nee hoor, met klachten moet je je nog steeds laten testen.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:50

Vriendin zit wegens ms in een rolstoel, jonge meid, gevaccineerd.
Zij haalde Jandino aan, die wil niet dat mensen buitengesloten worden bij zijn optredens. Ze heeft hem de vraag gesteld om in vervolg dan ook alleen daar op te treden waar mindervaliden ook kunnen komen.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:53

Brainless schreef:
JMJ schreef:
Sterker nog, besmette gevaccineerden met klachten mogen overal naar binnen.

Ehh nee hoor, met klachten moet je je nog steeds laten testen.


Maar daar wordt niet op gecontroleerd, dus kun je gewoon zonder belemmeringen naar binnen

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:59

Ik heb dit verhaal al een paar keer op Bokt geplaatst en er is nog steeds niets aan veranderd. Er is een pandemie aan de gang. Om die pandemie te bestrijden moeten we het reproductiegetal omlaag brengen. Dat doen we door social distancing. Er is nu een andere vorm van bestrijding bijgekomen, vaccineren, daarmee breng je het reproductiegetal ook omlaag. Heel veel andere manieren om de pandemie te bestrijden zijn er niet. Daarom werkt het niet om te zeggen dat je én niet vaccineert én niet aan social distancing doet, in dat geval ben je er namelijk medeverantwoordelijk voor dat het reproductiegetal te hoog blijft.

Nu is het wel zo dat als je social distancing als manier hebt gekozen om mee te helpen de pandemie te bestrijden, dat je dan door testen en daardoor te weten dat je niet besmet bent, toch sociale contacten kan hebben. Maar ook hier geldt, als je je niet wilt laten testen of je niet kan laten testen, dan zal je toch voor social distancing moeten kiezen. En dat heeft dus helemaal niks met sociaal uitsluiten te maken, het gaat er om dat je of op de ene manier of op de andere manier meewerkt om de pandemie te bestrijden. De keuze op welke manier je wilt meedoen is aan het individu, de keuze om wel of niet mee te doen met de bestrijding niet.

En mensen die om medische redenen het vaccin niet kunnen nemen, die zou ik sowieso adviseren om lekker afstand te houden d.m.v. social distancing. Dat zijn namelijk vaak ook de mensen die een groter risico lopen op ernstige bijwerkingen als ze besmet raken. Om ook maar even op de emotionele toer te gaan, zoals TS ook zo lekker doet. Je wilt het de kleindochter van Anna ook niet aandoen dat straks haar oma op IC ligt en dat zij het gevoel heeft verantwoordelijk daarvoor te zijn, want oma heeft het virus op haar diploma-uitreiking opgelopen.