Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:05

Eens Pmarena, maar in hoeverre werd dat 1,5 meter nog goed gedaan door mensen? Volgens mij was een groot deel daar al heel laks in.. of merk je echt een verschil sinds de 'officiële beëindiging' ervan?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:16

Nou je merkt het natuurlijk vooral in dat men in bvb. zo'n supermarkt of zwembad van het management alles los heeft gelaten. Afstands strepen weg voor de kassa, geen gelimiteerd aantal mensen meer in een gebouw, geen looproutes meer om elkaar te ontwijken want "alles mag weer".

In een supermarkt kan je zelf nog een beetje je best doen om afstand te houden maar dat zwembad...daar ben je mooi de pineut, kan je geen kant op -O-

Dat was voorheen heel fijn geregeld, de eerste zwemles van de middag daar kwamen ouders en kinderen dan via zijdeuren naar binnen, direct in de ruimte van het zwembad. Kleding uit die thuis al over de zwemkleding aan was getrokken. En dan zitten op het zwemterras op stoelen op minstens anderhalve meter afstand er tussen.

Dan ging er een soort bel 5 minuten voor het einde van de zwemles, als signaal voor die ouders om hun hele zooitje op te pakken en naar de kleedkamers / hokjes te gaan om daar hun kind op te wachten.

Zwemles afgelopen -> kinderen naar de hokjes, en aangekleed en wel via andere uitgang naar buiten. Zodat de binnenkomende en uitgaande stroom van mensen van elkaar gescheiden was.

Nadat ouders van eerste zwemles dan naar de hokjes waren vertrokken, werden de zijdeuren weer geopend voor de 2e groep, zodat de volgende groep kinderen vast kon uitkleden voor het begin van de les. Dat werkte prima +:)+

Maar nu het weer opstartte na de vakantie, was het een vreselijk zooitje ongeregeld :x

Allemaal weer binnenkomen en weggaan via de hoofd-ingang. Als groep 2 kom je dus binnen in een ruimte die al stampvol zit met de ouders van de eerste groep. Moet je al doorheen laveren om richting de kleedhokjes te komen. Die al helemaal vol zitten met ouders en kinderen van de eerste groep. Dan maar naar de kleedkamers. Die ook al helemaal vol zitten met de eerste groep.

Allemaal op en in elkaar..... echt 3x niks :n
Sowieso al niet fijn als je je kont niet kan keren, maar helemaal niet in een situatie als waar we nu met die Corona in zitten -O-

Reden waarom ze het nu weer zo doen is "alles mag weer, we hoeven geen afstand meer te houden".
Dus tja....

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:29

Ik denk dat dit vooral komt omdat er veel protesten zijn en de regering een beetje wil tegemoetkomen om andere maatregelen te handhaven of in te stellen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:37

1,5 meter is voor mij ook niet fijn dat het weg is. Voorheen kon je mensen nog wijzen en aanspreken op afstand houden. Nu krijg je een snauw met niet zeiken het hoeft niet meer. Daar ga je dan met je voorzichtigheid. Oftewel geen supermarkten meer voor mij voorlopig. :n Het wordt gedaan of ik laat bezorgen. Buitensluiting :P dus doordat er maatregelen weg zijn gevallen

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:48

De 1,5 meter maatregel wegnemen had toch ook vooral een economische achtergrond?

Evenementen/horeca/etc. tegenmoet komen die al op sterven na dood waren?

Had weinig met voorzorgsmaatregelen te maken voor de gezondheidszorg en de QR code is daar een resultaat van om toch nog iets van preventie te kunnen doen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:10

Mellow schreef:
Ibbel schreef:
Ik denk dat de grootste 'pijn' bij de gevaccineerden zit, die (relatief kleine) groep mensen met een grote bek die iedere zaterdag op de Dam of waar dan ook aan het roepen zijn dat "NL een dictatuur is" (welke dictatuur staat toe dat mensen protestmarsen houden?) en dat "onze grondrechten worden afgenomen". Een groep die niet wil vaccineren én niet wil testen én overal gewoon in wil. Een groep die de kop in het zand wil steken en wil doen alsof er niets aan de hand is en moord en brand schreeuwt omdat "doen alsof er niets aan de hand is" even niet mag... En díe groep veroorzaakt de tweedeling.

En als hier dan ook mensen min of meer hetzelfde zeggen ("ik laat me niet vaccineren maar ik wil ook niet testen en boehoehoe, nu mag ik niets") maar daar geen - medische - reden voor hebben, tja, dan schiet dat wel eens in een verkeerd keelgat.


Dat snap ik heel goed.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen en wat dus heel beroerd mijn strot uit komt is dat je soms een individu heel hard kan kwetsen door ze onder 1 groep te plaatsen. Dus ongevaccineerd is slecht en wappie enz. En andersom gevaccineerd is schaap en meeloper.

Mijn reactie was misschien ook niet heel goed geformuleerd. Vind het ook lastig op schrift.

En ja na het nalezen ben ik idd ook aan het veroordelen zoals het er staat wat dus juist niet mijn bedoeling is.

Mijn boodschap was: ondanks dat je het niet met elkaar eens bent toon begrip voor elkaar en wees een beetje lief naar elkaar. Het treft ons allemaal.
Dan denk ik dat wij het eens zijn :j
Fijne post.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:12

Chawi schreef:
De 1,5 meter maatregel wegnemen had toch ook vooral een economische achtergrond?

Evenementen/horeca/etc. tegenmoet komen die al op sterven na dood waren?

Had weinig met voorzorgsmaatregelen te maken voor de gezondheidszorg en de QR code is daar een resultaat van om toch nog iets van preventie te kunnen doen.


Alleen is het wel een beetje jammer dat je nu dus met binnenlocaties zit waar mensen in elkaars nek zitten te hijgen / hoesten, zonder enige aandacht voor iets als een QR-code..... naar mijn mening is het daar nog te vroeg voor en had daar wel iets meer sturing in mogen zijn van hogerhand om die afstand nog even vol te houden op plekken waar dat eigenlijk wel goed te doen was.

Je kan iets als een avondje uit gaan wel ontwijken, maar dingen als boodschappen doen / scholen / zwemles enzo....

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:12

Ik ben het met je eens, boodschappen doe ik nog steeds online maar ik moet wel naar zwemles. Ik kijk staande vanuit een deuropening van een berghok en kies als 1 van de weinige voor zo'n klein omkleedhokje..
Ik had vorige week een bruiloft, zei achteraf al, dit voelde een beetje als onveilige sex :D :=
Maar QRcode werd keurig gehandhaafd. Er waren er toch een aantal die niet wilde komen ivm ongevaccineerd en niet willen laten testen vooraf. Dat is dan toch echt je eigen keuze.. zou niet in mij opkomen op de bruiloft van vrienden eerlijk gezegd. De bruidegom was ook echt teleurgesteld. Bruiloft was al 1,5 jaar steeds opnieuw uitgesteld, eindelijk mocht het weer.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:15

IMJ schreef:
Ik ben het met je eens, boodschappen doe ik nog steeds online maar ik moet wel naar zwemles. Ik kijk staande vanuit een deuropening van een berghok en kies als 1 van de weinige voor zo'n klein omkleedhokje..
Ik had vorige week een bruiloft, zei achteraf al, dit voelde een beetje als onveilige sex :D :=
Maar QRcode werd keurig gehandhaafd. Er waren er toch een aantal die niet wilde komen ivm ongevaccineerd en niet willen laten testen vooraf. Dat is dan toch echt je eigen keuze.. zou niet in mij opkomen op de bruiloft van vrienden eerlijk gezegd. De bruidegom was ook echt teleurgesteld. Bruiloft was al 1,5 jaar steeds opnieuw uitgesteld, eindelijk mocht het weer.


Weet je meteen hoe goed zon vriendschap was.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:34

Ik was gisteren bij de kapper en zij was 8 klanten verloren omdat zij niet gevaccineerd is.
Ze was heel boos.
Maar ze plempt heel social media vol met complot- en wappie-berichten, dus ik begrijp die klanten wel.
Zij is al 15 jaar mijn kapper, maar soms denk ik ook, ik kap er mee.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:42

Kap je met de kapper ja?
sorrykonhetnietlaten :))

Maar dat is inderdaad een consequentie. Mensen willen dat risico niet aangaan, zeker omdat ik me kan voorstellen dat er de gedachte is dat als men zich zo heftig uit op social media, ze ook minder streng zijn met netjes de maatregelen volgen.

@Bigone: inderdaad, dat je dat niet voor vrienden over hebt...

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:48

Als iemand zijn werk maar goed doet vind ik. Het maakt mij echt niet uit of iemand wappie achtige taal uit slaat.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:52

Mij wel.
Zo'n wappie past niet bij mij. Want meestal nemen ze de regels ook minder nauw want het is maar een griepje.
Door dat soort mensen zitten wij allemaal langer in de ellende.
Kappers genoeg, niet zo een.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:02

purny schreef:
Als iemand zijn werk maar goed doet vind ik. Het maakt mij echt niet uit of iemand wappie achtige taal uit slaat.

Die dame staat wel vlak achter of naast je aan je haar te prutsen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:06

Rennie89 schreef:
Ik laat mij alleen testen als ik klachten heb, heb je dit niet ben je ook zelden besmettelijk. Ik heb mij vorige week laten testen omdat ik klachten had (luchtweginfectie) en die verantwoordelijkheid neem ik zeker, maar voor elk etentje of uitje je laten testen, houd je geen neus meer over ;) ik word in elk geval panisch van die testen, heb er ook echt last van als ik mijn slechte dag heb met mijn aangezichtspijn, dus nee, dit is zeker niet logisch.

Discriminatie; een minderheid buitensluiten. Dus ja, discriminatie.

Als je je dronken zuipt, mag je niet autorijden.

Als je geen kleding aanhebt, mag je geen restaurant in.

Als je geen cap opzet, mag je niet rijden.

Als je een paard in pension hebt, moet je stalgeld betalen, anders mag je er niet staan.

Ook discriminatie? Of gewoon een gevolg van eerder gemaakte keuzes?

Anoniem

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:07

Dan wil ik ook autorijden ook al heb ik geen rijbewijs :+

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:07

Zolang ze haar wappie en koekoek theorieën niet aan me opdringt terwijl ik in de stoel zit is het mij een biet wat de kapster vindt. Moeilijk zat om een fijne kapster te vinden, dat ze goed knipt en verft vind ik belangrijker. Wat ze van de vaccinatie en QR vind is haar privé.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:08

Nou ik zou ook wel weggaan bij zo'n kapper. En dan niet eens perse dat ze het er niet mee eens is, maar meer omdat ze dan altijd over dat onderwerp beginnen. Het is meer dat ik niet echt zin meer heb om steeds over corona te praten. Het is ook wel fijn om gewoon weer over andere dingen te praten.

Ik zit bij de kapper on geknipt te worden, en niet om complottheorieën of dat soort vehalen aan te horen.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:09

Mars schreef:
Zolang ze haar wappie en koekoek theorieën niet aan me opdringt terwijl ik in de stoel zit is het mij een biet wat de kapster vindt. Moeilijk zat om een fijne kapster te vinden, dat ze goed knipt en verft vind ik belangrijker. Wat ze van de vaccinatie en QR vind is haar privé.


Maar je wil je wel veilig voelen wat betreft besmettingsgevaar. En ze uit zich in het openbaar wbt vaccinatie en QR, dus moet ze er niet van opkijken dat dit meespeelt.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:09

bigone schreef:
IMJ schreef:
Ik ben het met je eens, boodschappen doe ik nog steeds online maar ik moet wel naar zwemles. Ik kijk staande vanuit een deuropening van een berghok en kies als 1 van de weinige voor zo'n klein omkleedhokje..
Ik had vorige week een bruiloft, zei achteraf al, dit voelde een beetje als onveilige sex :D :=
Maar QRcode werd keurig gehandhaafd. Er waren er toch een aantal die niet wilde komen ivm ongevaccineerd en niet willen laten testen vooraf. Dat is dan toch echt je eigen keuze.. zou niet in mij opkomen op de bruiloft van vrienden eerlijk gezegd. De bruidegom was ook echt teleurgesteld. Bruiloft was al 1,5 jaar steeds opnieuw uitgesteld, eindelijk mocht het weer.


Weet je meteen hoe goed zon vriendschap was.

precies..

purny schreef:
Als iemand zijn werk maar goed doet vind ik. Het maakt mij echt niet uit of iemand wappie achtige taal uit slaat.

Oh mij wel, ik stoor me er zo aan, helemaal als ze de jodenster erbij gaan halen, dan ben ik echt weg. Wordt slaande ruzie anders.
Als ze zich niet laat vaccineren is dat voor mij geen reden om niet meer te komen, maar we gaan het er niet over hebben en zeker niet op een wappie manier.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 07-10-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:12

Edit laat maar
Laatst bijgewerkt door Muze op 07-10-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:12

Sterker nog in heel veel landen mag ik nu op een a1 motor rondrijden legaal. In nederland niet als een van de uitzonderingen. Je moet eerst drie examens halen voor dat mag. Is dat discriminatie of uitsluiting?

Een niet gevaccineerde kapster, mwa ik zou passen denk ik.

Ik heb over 4 weken een bruiloft. -O- Verheug me er niet op :n hele dag en avond binnen met 80 mensen. Ook al is qr code verplicht. Sinds covid losbarstte ben ik niet meer met zoveel mensen geweest ook buiten niet. Maar ja het is mijn zus en haar vorige bruiloft kon ik ook al niet komen ivm ziekte.

Gelukkig gaat rolstoel mee dus te dichtbij kunnen ze niet komen

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:14

Om niet gevaccineerd zijn zou ik niet passen. Maar wel omdat ze blijkbaar nogal duidelijk dat aan iedereen moet laten weten met ideeën die niet bij mij passen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:15

IMANDRA schreef:
Mars schreef:
Zolang ze haar wappie en koekoek theorieën niet aan me opdringt terwijl ik in de stoel zit is het mij een biet wat de kapster vindt. Moeilijk zat om een fijne kapster te vinden, dat ze goed knipt en verft vind ik belangrijker. Wat ze van de vaccinatie en QR vind is haar privé.


Maar je wil je wel veilig voelen wat betreft besmettingsgevaar. En ze uit zich in het openbaar wbt vaccinatie en QR, dus moet ze er niet van opkijken dat dit meespeelt.


Ik ben gevaccineerd dus ik voel me veilig genoeg. Maar begrijp ook echt de mensen wel die dan liever naar iemand anders gaan. Of haar zouden ontvolgen op FB/insta als het steeds maar over complottheorieën of antivaxx zaken gaat, dat doe ik zelf ook.
Voor mezelf is goed werk doen belangrijker dan welke mening iemand heeft over corona. Zolang ze die mening maar niet aan me opdringen als ik daar zit, doe ik andersom ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:15

DuoPenotti schreef:
Om niet gevaccineerd zijn zou ik niet passen. Maar wel omdat ze blijkbaar nogal duidelijk dat aan iedereen moet laten weten met ideeën die niet bij mij passen.

Dat bedoel ik ook. Om te weten of iemand niet gevaccineerd is moeten ze er te koop mee lopen