Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Omgaan met complotdenkers

 
Profiel   

Ik heb in mijn vriendenkring een aantal mensen die diep, diep in de complotten zitten. Wat begon bij geneeskrachtige stenen en horoscopen uitlezen, uit zich nu in de meest absurde complottheorieën. Elke keer als we afspreken om iets leuks te doen gaat het er weer over, en ik voel me continue opgedrongen met nieuwe verlichte ideeën en absurde zogenoemde waarheden. Ik heb het gevoel dat me continue een schuldgevoel wordt aangepraat omdat ik meedoe aan de maatschappij, geen behoefte heb aan protestmarsen, en überhaupt gewoon geen belang heb bij de hordes theorieën over "de waarheid". Ik heb het liever over dingen die beide gesprekspartners interesseren, bijvoorbeeld.

Het punt is, ik ben er van overtuigd dat iedereen mensen om zich heen nodig heeft die naar hem/haar omkijkt. Daarom wil ik niet zo maar de vriendschap verbreken, want voor de coronacrisis hadden we verder gewoon leuk contact. Ik ben bang dat als ik het contact nu verbreek, dat het dan ook nooit meer terugkomt én bovendien, dat ze dan helemaal in een sociaal isolement vervallen en het contact met 'de maatschappij' helemaal verliezen.

Hoe gaan jullie hiermee om, wat is een goede manier om bijvoorbeeld het gesprek af te kappen zonder de persoon daar persoonlijk mee te raken? Ik wil nl. geen discussie, ik wil ze niet overtuigen van iets anders, maar ik wil enkel niet continue worden opgezadeld met al die verhalen. Het brengt me niets anders dan frustratie; frustratie omdat ik vrienden volledig zie vervreemden van de maatschappij, en frustratie omdat ik er zelf helemaal niks aan lijk te kunnen doen.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:54 



 
Profiel   

kan je niet gewoon uitspreken dat je het liever over een ander onderwerp wilt hebben? een vriendschap verbreken is natuurlijk weer het andere uiterste maar je kunt toch gewoon zeggen dat je hier neits mee hebt? ik heb ook niets met voetbal, dus als een gesprekspartner het daarover wil hebben kan dat wel eventjes... maar als ze dan doorgaan en niet oppikken dat ik er niet zo enthousiast over ben vraag ik ze vriendelijk of we het niet ergens anders over kunnen hebben omdat ik er niets mee heb. over het algemeen word dat geaccepteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:01 



 
Profiel   

Heel makkelijk: zeggen dat je het daar niet over wilt hebben. Zodra het gesprek wel die wending aanneemt, direct benoemen en afkappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:01 



 
Profiel   

Aangeven dat je het daar liever niet meer over hebt? Dat jullie hierin van mening verschillen en dat dit prima is? Maar dat je een gezellige tijd met ze wilt hebben en het dan liever niet hierover hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:02 



 
Profiel   

Wel, ik zou ze vriendelijk vertellen geen benoefte te hebben aan gesprekken over dit soort zaken (laat stáán actief deelnemen aan protesten etc.).
En wordt dat niet gerespecteerd (je bericht maakt de indruk dat dit het geval is) dan zou ik toch de betreffende "vriendschap" re-evalueren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:05 



 
Profiel   

Ik zeg gewoon: "Niet wéér over corona hoor."
En dan gaan we over tot de orde van de dag. ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:25 



 
Profiel   

Dit boek lezen
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/filosoof-cees-zweistra-schreef-een-boek-over-complotdenkers-ze-zijn-niet-gek-ze-zijn-niet-dom-ze-zijn-slecht~bc52b911/

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:25 



 
Profiel   

Matheno schreef
Ik zeg gewoon: "Niet wéér over corona hoor."
En dan gaan we over tot de orde van de dag. ;-)

Lijkt me een strak plan

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:26 



 
Profiel   

Ik zeg dan gewoon dat we er anders instaan en het toch niet eens worden en dat het gezelliger is om ergens anders over te praten. Ik ben sowieso coronamoe, dus heb geen zin om het überhaupt lang hierover te hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:29 



 
Profiel   

Ik zeg gewoon "Piet, ik ben hier niet van gediend." En als ze weigeren op te houden, tja, dan verbreek ik persoonlijk toch het contact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:34 



 
Profiel   

Ik heb een vriendin die gelooft in het paranormale en in vorige levens. Of in natuurgeneeskunde waar ik niet in geloof. Tja, ik hoor het meestal aan en dan ga ik verder met een ander onderwerp. Maar mocht diegene er nou niet over kunnen ophouden dan zou ik het aankaarten. Wanneer diegene blijft doorgaan dan laat ik het wel dood bloeden. Ik wil dat vriendschappen mij energie leveren ipv kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:36 



 

Of er een schepje bovenop doen. Elk conspiracygesprek moet zo snel mogelijk richting de cloudpeople. Wel je even snel inlezen om de juiste termen oneindig te kunnen blijven herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:55 



 
Profiel   

De cloudpeople?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 17:59 



 
Profiel   

Gewoon zeggen dat je het er niet over wilt hebben, makkelijk he? :)
Daarnaast, hun sociale contacten zijn niet jouw verantwoording, als jij de vriendschap niet meer ziet zitten om welke reden dan ook, hoef je echt geen vrienden te zijn omdat....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:28 



 
Profiel   

Je kan niet hun redder zijn. Een sociaal isolement veroorzaken zij zelf. Jij kan alleen voor jezelf zorgen. Een vriendschap moet je positieve energie opleveren niet alleen maar energie kosten.

Wat al gezegd is evalueer je vriendschappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:33 



 
Profiel   

Ik ga deze mensen inmiddels uit de weg. Helaas :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:48 



 
Profiel   

Eleeke schreef


Ik kwam als stille meelezen even langs in dit topic, maar damn wat is dit een goeie tip, superinteressant artikel alvast, dat boek gaat hier zeker op het lijstje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 18:59 



 
Profiel   

enzino schreef
Of er een schepje bovenop doen. Elk conspiracygesprek moet zo snel mogelijk richting de cloudpeople. Wel je even snel inlezen om de juiste termen oneindig te kunnen blijven herhalen.

Of de crabpeople.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:04 



 
Profiel   

Ik heb er een oude vriendschap om op gezegd. Het werd een obsessie voor hem en ik was er klaar mee. Nu is een andere kennis helemaal in de ban aan het raken van sjamanisme en gekke rituelen, helemaal op zoek naar z'n innerlijke mens omdat hij denkt dat we zo corona onder de knie krijgen. Dat laat ik gewoon doodbloeden, we groeien uit elkaar en dat is helemaal oké.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 19:17 



 
Profiel   

Ik vind dit ook een moeilijke. Eigenlijk is mijn filosofie altijd geweest dat ik respect heb voor iedereens mening en levenszienswijze. Ik heb vrienden met een mooie schakering van politieke voorkeuren, godsdiensten, levensvisies etc

Mar ik merk dat ik het dialoog nu niet echt kan vinden. Als mensen zonder enige nuance hun mening neerplempen zorgt dat bij mij voor irritatie. En dé nuance die mis ik nu. Ik heb sowieso een paar goede kennissen van fb afgeknikkerd en inderdaad ook een vriend die ik niet meer spreek. Het lukte niet om het hele coronaverhaal uit elk gesprek dat we hadden te halen. Ik werk zelf in de zorg en hij zei zoveel onzin met zoveel stelligheid dat ik ook niet meer kon zeggen 'ieder zijn eigen mening'. En eerlijk gezegd voelt het als verlossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:21 



 

Jammer, maar wel begrijpelijk dat dit soms tot het stuklopen van vriendschappen leidt. Mijn huidige beste vriendin is ook spiritueel ingesteld en gelooft niet in het bestaan van corona zoals ik dat doe. Maar we praten er wel degelijk over. Zij vertelt haar verhaal, ik het mijne, we luisteren naar elkaar en wat corona betreft komen we er samen nooit uit :P Maar er is wel wederzijds respect. Het klinkt alsof dat in jullie vriendschap een beetje begint te wringen, TS. Alsof een meningsverschil an sich het probleem niet is, maar dat drammerige of zo.

In jouw schoenen zou ik proberen uit te spreken hoe je dit ervaart. Verandert er niks en het voelt niet goed voor jou, dan is het niet jouw taak om ze uit een isolement te houden. Er zijn altijd wel gelijkgestemden en die vinden elkaar vast. Ik hoop dat je hier op een fijne manier uit komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 21:03 



 
Profiel   

Voor mij is er een groot verschil tussen mensen die door middel van spirituele zaken zichzelf beter willen leren kennen of hun innerlijke ik te weet ik veel watten, en complotten over de great reset lizzard people etc.
Het eerste is meestal onschuldig naar mijn mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 21:06 



 
Profiel   

Snadrem schreef
enzino schreef
Of er een schepje bovenop doen. Elk conspiracygesprek moet zo snel mogelijk richting de cloudpeople. Wel je even snel inlezen om de juiste termen oneindig te kunnen blijven herhalen.

Of de crabpeople.

Ik dacht al, die ken ik ergens van :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 21:07 



 
Profiel   

Respect hebben voor elkaars mening. Maar als je genoeg hebt gehoord dat duidelijk aangeven. Ik ben ook een ''wappie'' maar heb zelf vaak momenten dat ik tegen mensen zeg 'Nee' nu even niet, nu even over leuke dingen praten. Als je te vaak hoort wat ze allemaal van plan zijn word je depri

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 21:07 



 
Profiel   

Ik heb dit topic verplaatst naar [CV] Corona Vragen, omdat het daar beter past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen