Omgaan met complotdenkers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:29

Sjong schreef:
Als ik vrienden zou hebben die zeggen dat donkere mensen minder intelligent zijn en meer crimineel en met allerlei "wetenschappelijke" artikelen aan zouden komen zou de vriendschap ook over zijn. Mensen die bijvoorbeeld zeggen dat het beleid hetzelfde is als de joden in de oorlog moesten meemaken zijn wat mij betreft dan ook meteen exit. Gewoon omdat ik geen raakvlakken meer zie.

Precies dit. Wappies veroorzaken de tweedeling zelf in mijn ogen.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:02

In mijn ogen ook. En dan zitten hier nog de categorie Light Wappies.
Wanneer je de echte rubbish leest dan vraag je je af waar die mensen eindigen wanneer deze periode over is.
En dan heeft de GGZ al een lange wachtlijst.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:12

Iedereen moet eens proberen elkaar te begrijpen en respecteren, ook als hun keuze niet de jouwe is. We vinden er allemaal wat van en iedereen maakt een beslissing omdat die denkt dat dat de juiste is. Waarschijnlijk weten we pas over jaren wat echt werkt en wat niet. Probeer er met elkaar over te praten en het er niet teveel over te hebben wie welke mening heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:16

Mdrf, die post van El Cid was niet zo neutraal geformuleerd als jij het doet voorkomen. Ze (?) heeft het over 'het verdeel-en-heers principe dat goed is gelukt'.
Dat impliceert m.i. een overheidsstrategie waarbij mensen bewust tegen elkaar uitgespeeld worden om de macht van de overheid te vergroten (hetgeen past in de denktrant van complotdenkers).

Het kan natuurlijk best dat dat totaal niet de bedoelde betekenis is, maar dan dient El Cid naar mijn idee wat beter na te denken over woordkeuze en formulering.

Kortom, het is een beetje overtrokken om te beweren dat dit een neutraal bericht is dat door een 'pro-corona' (ik neem aan dat je daar Enzino mee bedoelt?) in een hoek wordt gedrukt.
Tenzij je er gericht op uit bent om mensen die het coronabeleid in grote lijnen steunen, negatief te framen. Je opmerking over de schuld leggen bij de 'wappies' wijst daar eerlijk gezegd wel op.

Waarom ik hier zo over aan het muggenziften ben, is omdat ik er een beetje een sik van krijg dat sommige coronatwijfelaars (om de termen wappies en complotdenkers even niet te noemen) er een handje van hebben zichzelf en hun medestanders neer te zetten als zogenaamd respectvol en redelijk, terwijl (al dan niet tussen de regels door) blijkt dat ze dat eigenlijk totaal niet zijn.

Meer on topic, ik denk dat juist dat het in gesprek blijven met deze mensen zo moeilijk maakt.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:25

Ik vond het wel een neutrale post, ik ken haar berichten namelijk niet en had dus ook geen idee wat haar standpunt was in het hele corona beleid. Maar dankzij "opmerkingen" van andere werd het wel benadrukt en dat vind ik erg jammer. In mijn ogen was het dus wel een neutraal bericht.

Ik ben een middenmoter qua corona, heb niets met beide extreme kanten en kan dan ook flink pissed worden als ik zien hoe vooral de "wappies" zeer negatief worden weggezet alsof de pro-corona heilig zijn en alleswetend. Wappies hoeven meningen niet door te drukken, maar pro corona hoeft ook niet door te drammen. Het komt van beide kanten waardoor er nu een verdeeldheid is.

Heb gewoon respect voor elkaars mening, ben je het er niet mee eens ook prima maar respect en fatsoen kan je wel gewoon hebben. Maar waarom gelijk zo vol in de aanval op elkaar. Het zijn niet alleen de wappies die een kamp creëren, ook de totaal andere kant doet daar uitgebreid aan mee.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:02

Heb je het nu over Bokt of over de situatie op de socials of in real life discussies?

En waarom ben je als middenmoter eigenlijk extra verontwaardigd over hoe de 'wappies' worden weggezet?
Volg je het nieuws een beetje? Holocaustconnotaties, Jodensterren, smijten met termen als medische apartheid, discriminatie en dictatuur - wat vind jij daar dan van? Of mag dat niet benoemd worden, want: polariserend?

Ik vermoed dat jij qua standpunt en visie toch echt wat meer affiniteit hebt met de antivaxxers en de 'wappies' dan met de pro's. Dat is helemaal je goed recht, maar kom daar dan ook voor uit. Niet om je in een hokje of hoekje te kunnen duwen, maar omdat dat gewoon wat geloofwaardiger en consequenter overkomt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 01-10-21 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:09

marleen_usar schreef:
Ik ben benieuwd of iemand een topic "durft" te openen.


Dat is er al hoor.
[CV] Viruswaanzin

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:09

Verdeel en heers? Dat is een oorlogsstrategie. Inderdaad niet echt neutraal op te vatten...

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:10

Electra63 schreef:
Er zijn bokkers "kritisch", maar er zitten toch echt een paar Bokkers die allerlei theorieën verspreiden en ook fakenieuws.
Dat zijn echt wel wappies, in mijn ogen. :D


Precies. Kritisch en openstaan voor een discussie; helemaal prima.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:13

Ik ben erg ruimdenkend. En respecteer meningen, ideen en levensstijlen van anderen. Met daarin een paar grote maren. Als mensen overgaan naar discriminatie in welke vorm dan ook, oproepen tot geweld of vernieling of het eens zijn met geweld of vernieling. Dan is het voor mij ook klaar.

En helaas de mensen over wie ik het had eerdr schrapen tegen die grens aan. Voorheen fatsoenlijk denkenden, nu delers van filmpjes met joden vervolging vergelijkingen, het juichen over de bestorming van het capitool toen en andere enge rascistische plaatjes.

Het is puur mijn (misschien ijdele) hoop dat er ergens onder deze haat nog de normale lieve fatsoenlijke mensen zitten die ik heb leren kennen.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:16

Waar het bij mij moeilijk wordt in discussies of dingen die ik lees. Is als meningen worden gepresenteerd als een feit. En als er een feit is, is dat Corona niet hetzelfde is als een griep.

Als jouw mening dan is dat Corona wel een griep is, ja, dan houdt het voor mij gewoon op en is enige vorm van discussiëren vanuit mij kansloos.

Dat gevoel heb ik voordat al die Social (lekker social) Media perikelen bestonden, bar weinig gehad. (Ja, zo oud ben ik, ik ken nog een tijd voor ICQ :+ )

Nu al meerdere keren. Trump en Corona wel de 2 beste voorbeelden.

Ik doe dus niet meer aan discussies. Ik doe wat ik kan en gelukkig 85% van de mensen met mij <3

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:19

marleen_usar schreef:
Ik reageerde laatst ergens en toen kreeg ik een pb van iemand en die zei goed wat je zegt ik zou het niet durven want zag je welke reacties je kreeg. Ze vroeg zich ook af of er wel wappies op bokt zaten?

Grappig, ik heb dat juist andersom op Facebook. Niet op mijn tijdlijn, maar bij nieuwsberichten over Corona of over Rutte lijkt er alleen door "wappies" gereageerd te worden en durf ik eigenlijk niet eens meer te reageren, omdat het niveau dusdanig is dat ik niet het idee heb dat iemand op mijn mening zit te wachten.

"Wappies" tussen aanhalingstekens, daarmee bedoel ik mensen die nogal fel tegen het coronabeleid reageren en soms vergezeld van onaardige afbeeldingen van schapen en ander materiaal.

Ik ben juist wel blij met bokt en dat hier er toch over het algemeen anders over gedacht wordt dan op Facebook, al zie ik hier ook "schapen" die net iets te fel uit te hoek komen soms :-)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:25

Puur even een koudegrond- redenering als reactie op de post van Karuna:
Ik denk dat bij de hardcore extreme complotdenkers (en dat is een erg luidruchtige maar wel relatief kleine groep) sprake is van een bepaalde karakterstructuur die maakt dat ze met een basishouding van achterdocht en woede in het leven staan.
Daarnaast is er, denk ik, een veel grotere groep die door externe omstandigheden onzeker en wantrouwend is geworden, die daardoor erg beïnvloedbaar is en van daaruit meegezogen wordt in het complotdenken.

De eerste groep verandert niet, die vinden altijd wel weer iets om hun woede en afkeer op te projecteren.
De tweede groep komt denk ik vroeg of laat wel tot inkeer.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:30

Daar zit een heel juist antwoord hierboven. Op een na in de basis ok mensen met het hart op de juiste plek. Meegezogen in de steeds diepere beerput. Deels ook denk ik door de "dit vind je misschien ook interessant" filmpjes die volgen na het kijken van. En ik hoop dat zij een keer begrijpen dat ze aardig ver afdwalen van wat ze eerst dachten. Voor ze te ver zijn weggezakt. :(:)

Bij een heb ik van de week besloten, dit is je ware aard. :r :evaw:

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:45

Internet is gewoon de pest van deze eeuw (en eind vorige). Iedere jandoedel kan maar wat op het net gooien, en jan en alleman kan dat ook vinden.
Voeg daarbij een overheid die al sinds jaar en dag van een hoop dingen een zootje maakt (toeslagenaffaire, het onderzoek naar de afstandsmoeders, klimaatbeleid) en dan moet je wel goed het kaf van het koren kunnen scheiden om zélf een mening te vormen.

Gelukkig (imo) is er nog steeds een heel groot deel van (in ieder geval) NL en België die toch nog wel enig vertrouwen heeft in de overheid en dus zich schikt naar wat momenteel - naar alle waarschijnlijkheid en berekend door mensen die er een stuk meer vanaf weten dan de gemiddelde jan-met-de-pet - nodig is om te doen. Door de complotdenkers 'de schapen' genoemd. Ik ben blij dat deze 'schapen' er zijn, anders hadden we revolutie in de tent, en dat is geen goed idee.

En er is een wat grotere minderheid die voldoende kennis en kunde heeft om daadwerkelijk een beetje te snappen waarom de regels die er zijn op dit moment nodig zijn.

Daarnaast is er een kleinere minderheid die denkt het beter te weten (de complotdenkers).

Wat je hoort op internet is die kleinere minderheid van complotdenkers, die soms tegengas krijgen van die grotere minderheid die het beleid kunnen begrijpen en kunnen uitleggen. En daar tussenin zit de grijze middenmoot die het allemaal wel best vinden, en beide kanten eigenlijk niet kunnen volgen. De complotdenkers niet, maar de 'snappers' net zo min. En die grijze groep wankelt nog wel eens tussen beide inzichten/kampen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-10-21 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:46

Avalanche81 schreef:
Precies dit. Wappies veroorzaken de tweedeling zelf in mijn ogen.

Zo gaat het altjd bij een tweedeling: met een vingertje naar de andere partij wijzen omdat wat zij doen de oorzaak van de tweedeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:47

Complotdenkers schrap ik uit mijn leven. Mensen die er dusdanig vreemde theorieën op na houden, daar kan ik helemaal niks mee. Die snap ik niet en wil ik ook niet snappen.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:48

Over tweedeling gesproken: kijk eens terug naar de jaren 50 van de vorige eeuw en lees je eens in over "de verzuiling van Nederland". Niets nieuws aan verschillende kampen, is zo oud als de wereld. Zó dramatisch is die tweedeling niet, dat is iets van alle tijden.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:59

Ik heb zelf alle complotdenkers op stil gezet op facebook. Werd er helemaal gek van. Er is nog nooit een voorbij gekomen met een ook maar enigszins geloofwaardige bron. Valt voor mij in dezelfde categorie als mensen die compleet in religies/sektes door zijn geslagen. Vroeger werd heel vaak gezegd, geloof niet alles wat je op internet leest maar ik denk dat veel deze memo niet hebben meegekregen. Bron en data onderzoek is niet gemakkelijk maar ik schik ervan hoe veel mensen het verschil tussen de nos en de speld niet meer kunnen zien en hoe vaak data verkeerd is geïnterpreteerd omdat men alleen de titel leest en niet het hele onderzoek.

Wat ik nog schrikbarender vond is dat het gebruikt word om tweedeling te zaaien met echt kwade bedoelingen. Mijn tante uit de vs was laatst hier en liet mij een facebook bericht zien van een hoogstaande politicus uit haar stad die daadwerkelijk op zijn facebook had staan; Is anyone else feeling like a civil war is going to break out? En in de reacties er onder staan heel veel mensen die zeggen dat ze wapens aan het inslaan zijn en de schapen wakker willen schudden. Als nuchtere Nederlander was mijn eerste reactie om er om te lachen, 'die gekke Amerikanen ook weer' maar mijn tante was oprecht bang en mocht het daadwerkelijk losbreken daar dan komt ze naar Nederland toe met het hele gezin.

Never underestimate the power of stupid people in large groups. Ik negeer de "wappies" in mijn buurt zo veel mogelijk maar blijf ze absoluut in de gaten houden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:15

Sommige zeggen dat ze ruimdenkend zijn enz.maar hoe hier dan geschreven wordt over "complotdenkers en wappies" getuigd daar niet echt van. Ik zelf hang een beetje tussen de extreme in (denk ik) ik laat me niet vaccineren omdat ik niet overtuigd ben, maar wil me niet bezig houden met allerlei rare theorieën. Maar dat respectloze gedoe van mensen onderling ook hier in verschillende toppics is echt tenenkrommend. Waar is jullie respect??

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:15

Plop1997 schreef:
Bron en data onderzoek is niet gemakkelijk maar ik schik ervan hoe veel mensen het verschil tussen de nos en de speld niet meer kunnen zien en hoe vaak data verkeerd is geïnterpreteerd omdat men alleen de titel leest en niet het hele onderzoek.


Ik verbaas mij er dagelijks over hoevaak er vreselijk slechte (lees: insinuerende) titels boven artikelen in de media staan. Die titels dekken écht de lading niet en gaan gemakkelijk een eigen leven leiden.

Ook polls op website van b.v. kranten zijn vaak zo ongenuanceerd dat ze, in mijn ogen, echt aan stemmingmakerij doen.

Media hebben hier toch ook een verantwoordelijk in?

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:17

jesito schreef:
Sommige zeggen dat ze ruimdenkend zijn enz.maar hoe hier dan geschreven wordt over "complotdenkers en wappies" getuigd daar niet echt van. Ik zelf hang een beetje tussen de extreme in (denk ik) ik laat me niet vaccineren omdat ik niet overtuigd ben, maar wil me niet bezig houden met allerlei rare theorieën. Maar dat respectloze gedoe van mensen onderling ook hier in verschillende toppics is echt tenenkrommend. Waar is jullie respect??

Wanneer je echt extremisten zoekt moet je niet op bokt zijn, peanuts vergeleken bij Twitter en telegram.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:33

jesito schreef:
Maar dat respectloze gedoe van mensen onderling ook hier in verschillende toppics is echt tenenkrommend. Waar is jullie respect??


Wat daar een rol speelt is dat ik bv nooit respectloos zou worden bij 1 enkele ondoordachte reactie. En de meeste andere gebruikers eigenlijk ook niet.

De gebruikers die veel tegengas krijgen, krijgen dat omdat ze echt al heel lang bezig zijn met leugens/misinformatie te verspreiden en topics te trollen. Als je af en toe in een topic leest, dan valt dat waarschijnlijk niet zo op: iedere reactie op zich is niet extreem. Maar het patroon op de lange duur is wel duidelijk, en dan is het ook duidelijk dat er echt geen, 0, niks aan respect is voor het leed van andere mensen.

De reactie die je dan leest is dan bv niet de reactie op oprechte twijfel van iemand die nog niet alles weet. Maar de reactie op iemand die naar de bekende weg blijft vragen om een bepaald verhaal te kunnen herhalen. (Want herhaling werkt.)

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:51

jesito schreef:
Sommige zeggen dat ze ruimdenkend zijn enz.maar hoe hier dan geschreven wordt over "complotdenkers en wappies" getuigd daar niet echt van. Ik zelf hang een beetje tussen de extreme in (denk ik) ik laat me niet vaccineren omdat ik niet overtuigd ben, maar wil me niet bezig houden met allerlei rare theorieën. Maar dat respectloze gedoe van mensen onderling ook hier in verschillende toppics is echt tenenkrommend. Waar is jullie respect??


Nou dit idd. Als je niet gevaccineerd bent ben je per definitie een complot denker en wappie.
Ik ben verre van dat. Ben absoluut niet tegen vaccineren. Geloof in de wetenschap en ben geen corona ontkenner. Maar ik zie niet perse de noodzaak om op dit moment die prik te halen. Grootste punt wat mij tegen houdt is mijn gevoel. Het voelt niet goed en zo lang dat zo is haal ik me niet... begint langzaam wel te veranderen, maar niet overheerst nog...
Maar in gesprekken wordt je soms zo veroordeeld. Wordt er gezegd dat je vast geen kwetsbare of overledenen in je omgeving hebt. En wordt er op nare toon gezegd dat het tja, je eigen keuze is. En dat maakt voor mij die tweedeling. Het is zwart of wit, je bent voor of tegen en de mening van de ander kunnen of willen we niet begrijpen. En dat vind ik jammer, beangstigt me soms ook wel...

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Omgaan met complotdenkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:02

Realiteit is dat er maar twee keuzes zijn, wel/niet prikken.
Zit je bij de tweede groep en probeer je te zorgen dat je het niet verspreid door bepaalde risico’s te mijden en te testen dan is dat net zo goed als prikken aangezien 85 % van de mensen boven de twaalf wel prikt, samen met een verantwoordelijke groep niet of niet kunnen prikkers en mensen waarbij vaccins niet werken komen we er ook wel.
Maar niet prikkers omdat je Engel of Baudet gelooft of de andere sekteleiders die er rondlopen, ik hoop dat ze snel Corona krijgen. Zijn ze ook beschermd en daarmee de mensen die echt gevaar lopen ook.