Wel of niet gevaccineerd en ziek geworden (corona)?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ik ben gevaccineerd en wel of niet ziek geworden

Gevaccineerd en ziek geworden
27 (3%)
Gevaccineerd en niet ziek geworden
419 (61%)
Niet gevaccineerd en ziek geworden
26 (3%)
Niet gevaccineerd en niet ziek geworden
211 (30%)

Totaal aantal stemmen: 683


CharleyT
Berichten: 3990
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:59

bren979 schreef:
Kinke schreef:
hoe is jouw berekening dan waardoor je concludeert dat de cijfers niet kloppen bren979?

Wat ik gehoord/gelezen heb en in het ziekenhuis.
Als ik zie hoeveel mensen in dit topichttps://www.bokt.nl/forums/viewtop ... &t=2039571

ook zeggen niet gevaccineerd te zijn dan heb ik mijn twijfels of die 85 procent wel klopt. Dus geen berekening of harde bewijzen.


Oooh, dat verklaart een hoop.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:01

Ik heb corona gehad toen ik nog niet gevaccineerd was, net zoals iedereen die ik ken en corona hebben gehad (voordat ze gevaccineerd konden worden).

Ik mag maar 1 ding aangeven, dus heb gezegd.. corona gehad en niet gevaccineerd (want dat was ik toen nog niet).
Maar nu ben ik gevaccineerd, net zoals iedereen in mijn hele familie (ouders, broers/zussen/neven en nichten).
Al mijn vrienden/innen zijn ook gevaccineerd.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:08

Ik ben gevaccineerd en ziek geworden. Maar dat was vóór de vaccinatie :'). Poll opties zijn misleidend / niet dekkend zo.

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:11

Ik ben volledig gevaccineerd en daarna toch ziek geworden (positieve test ook). Grote verschil was dat mijn vriend echt doodziek was, en ik alleen maar een paar dagen verkouden. Ik was zieker van de vaccinatie zelf :')

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:32

bren979 schreef:
Ibbel schreef:
Grinnik. Daar hebben we landelijke organisaties voor (RIVM, CBS), en jij denkt een representatieve steekproef uit de leden van bokt te halen? Succes dan maar :))

Tja en daar zit ook het probleem. Die cijfers zijn niet transparant. Want die zeggen dat 85 procent gevaccineerd is, nou dat klopt imo niet.


ja ik geloof ook de cijfers niet, dus benieuwd naar je poll

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:36

pmarena schreef:
purny schreef:
Er zijn mensen die gevaccineerd zijn maar wel corona hebben gekregen. Een vaccin geeft ook geen garantie dat je geen corona meer kan krijgen. Een vaccin geeft wel de garantie dat je niet meer in het ziekenhuis terecht komt, op de IC komt of zelfs in het ergste geval in een kist komt te liggen...


Dat is natuurlijk niet waar.

De kans wordt heel groot dat de vaccins je daarvoor behoeden, maar een garantie heb je niet want er is altijd een percentage waarbij het virus er om 1 of andere reden toch dermate heftig tussendoor kan piepen dat het fout afloopt. Het slaat immers niet bij 100% van de mensen 100% goed aan en de geboden bescherming lijkt ook zeker niet bij iedereen eeuwigdurend te zijn....


De na de centimeters komen de millimeters en die millimeter kan ook weer worden verdeeld....

En in dat licht is het statement 'dat is natuurlijk niet waar' misplaatst.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Wel of niet gevaccineerd en ziek geworden (corona)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:44

Ik krijg hier echt kippenvel van.

Wáárom denkt iedereen het beter te weten dan het RIVM? En dan wel een compleet onbetrouwbare poll op een paardenforum aanhalen als 'bewijs'? Brr.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:46

Janneke2 schreef:
De na de centimeters komen de millimeters en die millimeter kan ook weer worden verdeeld....

En in dat licht is het statement 'dat is natuurlijk niet waar' misplaatst.

Nee, dat is geen haarkloverij.
De veronderstelling dat vaccinatie garantie geeft om niet meer besmet/(ernstig )ziek/besmettelijk te worden, die is onjuist.

Er worden altijd kansen en percentages gerapporteerd, in een context (bij personen in leeftijdscategorie a, met aandoening b geeft vaccin c een x% kleinere kans op symptoom d t.o.v. een controlegroep e, gemeten tot f dagen na vaccinatie, etc.
Die context is relevant, zeker als je de neiging hebt om dingen te gaan overversimpelen en misinterpreteren, zoals bij de TS het geval lijkt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:47

bren979 schreef:
Ibbel schreef:
Grinnik. Daar hebben we landelijke organisaties voor (RIVM, CBS), en jij denkt een representatieve steekproef uit de leden van bokt te halen? Succes dan maar :))

Tja en daar zit ook het probleem. Die cijfers zijn niet transparant. Want die zeggen dat 85 procent gevaccineerd is, nou dat klopt imo niet.



Ik zal eerlijk bekennen dat de colleges statistiek lang geleden waren en dat niet alles is blijven hangen.

Maar wat is toch 'een cijfer dat niet transparant is' -?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:48

Janneke2 schreef:
pmarena schreef:
Dat is natuurlijk niet waar.

De kans wordt heel groot dat de vaccins je daarvoor behoeden, maar een garantie heb je niet want er is altijd een percentage waarbij het virus er om 1 of andere reden toch dermate heftig tussendoor kan piepen dat het fout afloopt. Het slaat immers niet bij 100% van de mensen 100% goed aan en de geboden bescherming lijkt ook zeker niet bij iedereen eeuwigdurend te zijn....


De na de centimeters komen de millimeters en die millimeter kan ook weer worden verdeeld....

En in dat licht is het statement 'dat is natuurlijk niet waar' misplaatst.


Niet misplaatst, het verschil tussen 'een heel grote kans' en 'garantie' is net enorm belangrijk.
Als je het hebt over 'garantie' gaat op het moment dat die ene persoon toch op IC komt het vertrouwen compleet instorten. En bij 'garantie' zou iemand die gevaccineerd is totala niet voorzichtig meer hoeven te zijn. Terwijl er nog zoveel onzekere factoren zijn dat het net belangrijk is dat iedereen nog een beetje oplet.
We zeggen toch ook niet dat iemand die in de auto een gordel draagt niet gewond kan raken?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:50

BarbaraNova schreef:
bren979 schreef:
Tja en daar zit ook het probleem. Die cijfers zijn niet transparant. Want die zeggen dat 85 procent gevaccineerd is, nou dat klopt imo niet.


ja ik geloof ook de cijfers niet, dus benieuwd naar je poll


Waarom zou je de cijfers van de poll dan wel geloven ?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:51

PoelieWoelie schreef:
Ik krijg hier echt kippenvel van.

Wáárom denkt iedereen het beter te weten dan het RIVM? En dan wel een compleet onbetrouwbare poll op een paardenforum aanhalen als 'bewijs'? Brr.


Zonder ook maar enkele onderbouwing he… alleen maar ‘geloof ik niet’. Okee kan maar dat maakt t niet minder waar.

Ik ben overigens gevaccineerd en niet ziek geweest.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:51

Tot nu toe kloppen de cijfers van de poll toch vrij aardig :))
Ruim 75% gevaccineerd, terwijl de officiële cijfers zeggen dat er in onze leeftijdscategorie dus zo'n 70% gevaccineerd is.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:54

Zo ver ik weet is nooit van garanties gesproken, er is altijd gezegd dat je nog steeds ziek kan worden en besmettelijk kan zijn maar wanneer je bent gevaccineerd is de kans dat je alsnog op de ic belandt heel veel kleiner en je bent ook minder besmettelijk voor anderen.
En dat blijkt ook uit de ziekenhuis cijfers.pfffffff echt :roll:
Ik kan hier zo slecht tegen ik ga maar weer 8)7

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:54

Citaat:
Niet misplaatst, het verschil tussen 'een heel grote kans' en 'garantie' is net enorm belangrijk.


Daar zeg je emotioneel gesproken een waar woord.

(Waar ik op reageerde was: persoon 1 zegt iets keurigs, maar wellicht net niet ideaal geformuleerd.
Persoon 2 begint dan met 'dat is niet waar'. Qua formulering zou ik het anders hebben gezegd, maar ik was het eens met persoon 1 en vond 'niet waar' te groot.)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:27

PoelieWoelie schreef:
Ik krijg hier echt kippenvel van.

Wáárom denkt iedereen het beter te weten dan het RIVM? En dan wel een compleet onbetrouwbare poll op een paardenforum aanhalen als 'bewijs'? Brr.


Nou echt he, ik hoor het ook om om heen en zie het op Facebook. Gewoon hoogopgeleide mensen die ineens met de meest rare theorieën op de proppen komen waaruit blijkt dat we worden voorgelogen en uitgeroeid door Mark Rutte himself ofzo. Whut -O-

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:34

A. Bokt is geen afspiegeling van de maatschappij
B. Degenen die hier reageren zijn niet representatief voor alle bokt-gebruikers.
C. Als we worden voorgelogen dan is er inderdaad een wereldwijd complot gesmeed door de elite, de MSM, Bill Gates en de illuminati. (deze opsomming pretendeert geen volledigheid).

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:38

mysa schreef:
C. Als we worden voorgelogen dan is er inderdaad een wereldwijd complot gesmeed door de elite, de MSM, Bill Gates en de illuminati. (deze opsomming pretendeert geen volledigheid).


En aangezien je best kunt aannemen (ja, wat mij betreft in dit geval nu eens wel :)) ) dat als iemand/een groepering de wereldmacht wil, de kans dat zo'n persoon/organisatie dan weer met de halve wereld samenspant niet zo héél groot is :+ is de complottheorie dat we worden voorgelogen niet heel erg logisch.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:40

Ibbel schreef:
mysa schreef:
C. Als we worden voorgelogen dan is er inderdaad een wereldwijd complot gesmeed door de elite, de MSM, Bill Gates en de illuminati. (deze opsomming pretendeert geen volledigheid).


En aangezien je best kunt aannemen (ja, wat mij betreft in dit geval nu eens wel :)) ) dat als iemand/een groepering de wereldmacht wil, de kans dat zo'n persoon/organisatie dan weer met de halve wereld samenspant niet zo héél groot is :+ is de complottheorie dat we worden voorgelogen niet heel erg logisch.


Maar wél met onze Mark en Hugo he! En ze zijn nog wel zo lekker normaal gebleven.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wel of niet gevaccineerd en ziek geworden (corona)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:45

Deze poll voldoet niet op zoveel gronden:

- ziek geworden? Bedoel je hiermee corona gekregen of ziek geworden? Dit zijn namelijk twee totaal verschillende zaken. Zo beschermt een vaccin bijvoorbeeld minder goed tegen een besmetting dan dat het tegen ziek worden van corona werkt. Daarnaast zijn er ook genoeg mensen wel besmet geweest maar niet ziek geworden.
- geen onderscheid in enkel (i.v.m. besmetting) of dubbel gevaccineerd
- geen onderscheid tussen voor of na vaccinatie ziek geworden/corona gehad.

Als je denkt op deze wijze een waarheidsgetrouwe uitkomst te krijgen, moet ik je toch helaas teleurstellen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:01

Het klopt dat er meerdere cijfers rond gaan. Dit komt doordat er meerdere afkappunten zijn om iemand mee te tellen. Er zijn 6 cijfers voor de vaccinatiegraad die allemaal correct zijn, afhankelijk van 2 factoren:

Tel je gedeeltelijk gevaccineerd mee, of enkel volledig gevaccineerd (bij JJ is dat 1 prik, net als 1 prik bij AZ/PF na herstelbewijs)?
Reken je met de volledige populatie (vanaf geboorte), de groep die gevaccineerd mag worden (vanaf 12 jaar) of vanaf volwassenheid (vanaf 18 jaar).

OurWorldInData gebruikt de volledige populatie (dus inclusief iedereen die te jong is om gevaccineerd te worden). Dit is het cijfer dat je in het buitenland ook het meest gebruikt ziet worden.

Deze 6 cijfers zijn als volgt:
Populatie - minimaal 1 vaccinatie: 75%
Populatie - volledig gevaccineerd: 68%
12+ - minimaal 1 vaccinatie: 85%
12+ - volledig gevaccineerd: 81%
18+ - minimaal 1 vaccinatie: 87%
18+ - volledig gevaccineerd: 83%

Afhankelijk van welke voorwaarden je gebruikt om het percentage te berekenen, kan het dus tussen de 68 en 87 procent zitten.

Als je de groep tot 12 jaar niet meeneemt omdat je het logisch vindt dat deze niet gevaccineerd zijn, zitten de cijfers tussen de 81-87%. Dit betekent dat ongeveer 1 op de 5 tot 1 op de 8 mensen in Nederland niet gevaccineerd zijn.

Wat opvalt bij enquetes over covid-vaccinaties, is dat mensen die niet gevaccineerd zijn veelal een grote groep mensen in de omgeving hebben die niet gevaccineerd zijn, en andersom ook: mensen die wel gevaccineerd zijn hebben veelal vrijwel geen mensen in de omgeving die niet gevaccineerd zijn.

Oftewel, het is sterk groepsafhankelijk. De bubbel vertekent daardoor het beeld van de Nederland-brede situatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:04

Wat mijn myliitlejoy zegt wilde ik ook opschrijven. Ik heb trouwens corona gehad net 2 maanden voor mijn eerste prik. En ben van de prik ook 1 nacht goed ziek geweest. Maar idd niet iedereen die besmet is / positief test heeft klachten. Of wordt ziek, simpelweg omdat ze lichte klachten hebben. Daarmee mag je jezelf gelukkig prijzen, want echt ziek zijn van corona is geen pretje en dat is zacht uitgedrukt.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Wel of niet gevaccineerd en ziek geworden (corona)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:20

In april gevaccineerd, augustus besmet geraakt en flink ziek geweest, inmiddels diagnose long covid gekregen.

Verder eens met de meesten die voor mij gereageerd hebben: bokt geeft geen realistische weerspiegeling van weke cijfers dan ook, behalve wellicht van mensen die affiniteit met paarden hebben :D

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wel of niet gevaccineerd en ziek geworden (corona)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:23

In februari zware corona infectie gehad :+
In april gevaccineerd en zwaar ziek van de vaccinatie.

Ondertussen alweer 2x getest, maar beide negatief :)

(heb het idee dat mijn weerstand gigantisch is verslechterd nadat ik zo ziek ben geweest in februari, waardeloos dus)

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:24

purny schreef:
Er zijn mensen die gevaccineerd zijn maar wel corona hebben gekregen. Een vaccin geeft ook geen garantie dat je geen corona meer kan krijgen. Een vaccin geeft wel de garantie dat je niet meer in het ziekenhuis terecht komt, op de IC komt of zelfs in het ergste geval in een kist komt te liggen...

:') Dat slaat echt nergens op, zeker de helft van wat hier in Noorwegen op de IC ligt is gevaccineerd.