Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:45

Goedenavond! Hier onder een overzicht van de weg die ik en Juultje samen hebben afgelegd van scharminkeltje tot een heuse allround sportpony!

Ik wilde eigenlijk nog helemaal geen eigen paard, maar toen de kans zich voordeed was de keuze snel gemaakt! Tormenta was in eerste instantie aangekocht als manegepony. Een lieve 10-jarige merrie uit Spanje van 1.55. Ze stond net een paar weken in Nederland: haar voorgeschiedenis onbekend. Ze kende de basis, maar galopperen vond ze nog lastig. Omdat ze redelijk mager en schraal was werd er aan mij gevraagd of ik haar wilde opbouwen. Tormenta werd in die tijd omgedoopt tot Roos.

Afbeelding
Dit was toen ze een paar dagen op stal stond.

Roos bleek een super lieve pony te zijn die mij onwijs veel vertrouwen gaf. Samen met mijn instructeur keken we of ze een sprongetje kon maken. Dat bleek niet het geval te zijn. Ze gaat weliswaar altijd over de sprong heen, maar wist nog niet zo goed wat ze met haar benen moest doen. Het was eerder een gevalletje alle hindernissen slopen :+ . Ook op bosrit bleek ze erg braaf te zijn. Iets wat ik erg belangrijk vond, aangezien ik het nog wel eens spannend kan vinden.


Een keertje balkjes draven meenemen.

Na haar een paar weken gereden te hebben merkte ik dat de gedachten dat ze de manege in zou gaan mij steeds meer tegen ging staan. Ik wilde haar helemaal niet delen haha! Ik heb haar toen eerst een paar weken geleast om per 1 augustus 2019 over te gaan tot koop! *\o/* Roos werd daarbij omgedoopt tot Juultje.
Afbeelding


Mijn zomer kon niet meer stuk! Ze is in die tijd veel mee geweest op bosrit. Langzamerhand veranderde ze wat in het lijf. Ik heb haar bij aankoop niet gekeurd. Eigenlijk met de reden dat ik haar al 2 a 3 maanden reed en ze in die tijd nooit iets had waaraan ik twijfelde. Achteraf was dit misschien niet heel slim, maar goed. Wat gebeurd is, is gebeurd. In september bracht ze een bezoekje aan de tandarts en osteopaat. Allebei waren ze hard nodig!
Het najaar van 2019 was verder niet zo heel spannend. Juultje deed het goed! Wij pakten het springen zo af en toe een keertje mee en ze liet zowaar de balken liggen :D .

Afbeelding



In januari/februari 2020 kwam de zadelmaker een keer langs. Helaas lag het zadel niet goed meer. Na een tijdje zoeken vonden wij een fijn zadel. In de tussentijd gingen wij oefenen met Juul d'r watervrees. Dit was goed te combineren met longeren :Y) .


En tja, toen kwam corona... Hoewel het voor ons niet zo veel veranderde. Wij waren rustig verder aan het trainen. In april gingen we weer een keertje springen. Dit deed ze eigenlijk boven verwachting en ze leek er zowaar plezier in te hebben!
Afbeelding

Omdat wij allebei meer plezier kregen in het springen begon de zoektocht naar een springzadel. Die vonden we redelijk snel gelukkig. We volgde eens in de zoveel tijd een springles, waarbij er vooral gefocust werd op tempocontrole. Juul vond het namelijk zo leuk, dat ze er alleen maar vol gas overheen wilde. Ik had weinig te vertellen zodra ze de hindernis zag. In mei mocht ze voor het eerst mee naar vreemd terrein. Ze was super braaf!


Omdat het met het dressuren ook steeds fijner ging begon het bij mij te kriebelen om wedstrijden te rijden. Bij het aanvragen van de startpas ging ik mij meer verdiepen in haar afkomst, misschien dat ik de ouders wel zou kunnen achterhalen. Na heel wat zoekwerk kwam ik uiteindelijk uit bij de Spaanse database voor paarden. Hier kwam ik er echter achter dat het chipnummer en levensnummer in haar paspoort niet overeenkwamen. Bij het chipnummer van Juultje hoorde een heel ander levensnummer en een hele andere geboortedatum. Ze bleek een halfjaartje ouder te zijn dan verwacht. Na heel wat papierwerk en een dierenarts bezoek later kon ik een vervangend paspoort aanvragen. Kort daarna heb ik de startpas aangevraagd en in juni hebben wij ons ingeschreven voor een online proef. Ons eerste L2 puntje was binnen! *\o/*


Onze zomer was gevuld met bosritjes, dressuren, springen, wedstrijden en crosslessen. We gingen nog een keertje springen op vreemd terrein. Begin juli werden de volgende foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In september reden wij onze eerste oefencross, namelijk SGW Elst. Wat een mijlpaal! Juul moest er aan geloven: de lange manen gingen er af, want het wordt een echte sportpony! In september kwam ook de osteopaat weer een keer kijken, die herkende haar bijna niet meer :D . Helaas heeft Juul vlak daarna een schuiver over de stenen gemaakt waarbij ze wonder boven wonder alleen een klein wondje op d'r koot aan over hield. De osteopaat kwam nog een keer en ze was op tijd weer in vorm voor de cross in Ophemert.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste paar maanden hebben wij ons goed vermaakt! Wij zijn nog een paar keer weggeweest om te springen en crossen. Ook hebben wij ons laatste puntje in het L2 gehaald, en mogen wij M1 starten. Met het springen is ze de laatste tijd steeds fijner te rijden. Ze kon voorheen nog als een ed racket naar de hindernis gaan, maar het wordt nu steeds beheerster. Wij hebben nog een kleine afwijking naar links na de sprong, maar hier wordt aan gewerkt.

Juultje voelt zich volgens mij beter dan ooit. Waar ze in het begin alleen maar doodbraaf was, heeft ze nu wel praatjes gekregen. Als ze het ergens niet mee eens is laat madam dat ook duidelijk weten :') . Mijn instructeur zij vanaf het begin al dat ze er uit zag als een engeltje, maar dat ze eigenlijk een klein duiveltje was }:) . En dat klopt ook wel := . Ik ben in ieder geval helemaal gek op d'r en kan haar voor geen goud meer missen! Uiteindelijk heb ik dan toch de pony van mn dromen!

Afbeelding

Https://boktimg.nl/m/5EsC3E.jpg

Https://boktimg.nl/m/gfaIVw.jpg

Als jullie nog tips hebben voor het verbeteren van de galop, springen of iets anders dan is dat ook zeker welkom! Maar hou het wel lief :o
Laatst bijgewerkt door Ymor op 29-12-20 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Teveem zichtbare afbeeldingen. 2 in link gezet.

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:52

Wat een leukerd! Jullie zijn echt een mooi stel samen. Het plezier spat van het scherm.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:01

Wat is ze opgeknapt zeg, niet te geloven. En wat heb je het al ver met haar geschopt. Stoer is ze <3

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:02

Oh wat een gaaf paard! en wat doe je het leuk met haar.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:13

Ze is prachtig. En ik hou net als jij van pony's. Ze zijn gewoon veel leuker.

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:18

Zo, wat een verandering! Jullie zijn erg leuk samen :D

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:28

Wat leuk om jullie weer te zien hier! Lekkere ontwikkeling doorgemaakt, hopelijk op naar nog meer plezier in het nieuwe jaar!

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 23:27

Dankjewel allemaal!

Ben het helemaal met je eens hoor kitobeer. Zijn maar een paar paarden die ik echt leuk vind. Voor de rest ben ik meer een ponymens. Scheelt alweer dat ik niet zo groot ben :)

Dat gaat zeker goed komen Noukie! Ik zit in de meeleesmodus bij het Z1 topic, maar wie weet kan ik over een tijdje daar weer actief mee praten :D . Heb jij inmiddels een zadel gevonden?

mala26

Berichten: 4997
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:41

Hey wat leuk om je hier tegen te komen Emma.
Fijn dat juul het zo goed doet zeg! Veel plezier volgend jaar met der, ben benieuwd wat het jullie gaat brengen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 07:52

Omdat dit een overzicht is over een langere periode verplaats ik het topic naar EJL-ITP.

Poldermenner
Berichten: 101
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 09:29

Wat een verandering. Ze is een echte sportpony geworden.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:30

Wauww, wat zijn jullie leuk samen!!

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 12:33

mala26 schreef:
Hey wat leuk om je hier tegen te komen Emma.
Fijn dat juul het zo goed doet zeg! Veel plezier volgend jaar met der, ben benieuwd wat het jullie gaat brengen.


Wat leuk! Ik wist niet dat je ook op bokt zat. Dankjewel!

Dankjewel DG! Ik denk dat wij elkaar nog wel eens tegenkomen zodra er weer wat georganiseerd mag worden :D

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 10:28

Wat een leuke pony heb je!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:51

Wat een leuke combinatie zijn jullie , het is overduidelijk dat jullie veel fun hebben!

Toch wel zonde van de lange manen :D

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:28

Wat leuk! jullie zijn super veelzijdig bezig zo te zien. Echt heel tof!

Rubs

Berichten: 508
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:13

Mooi hoor, dit beestje heeft haar gouden stalletje wel gevonden. Ze kijkt tevreden uit haar ogen. Je hebt er al een randje spek op gekregen, en met de bespiering komt het ook wel goed. Je rijdt haar vriendelijk! Veel plezier met haar.

Gemma_99
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:14

Heeee ik meende de foto in uitgelicht al te herkennen :D
Wat een leuk overzicht! Ze is met de tijd echt mooi opgeknapt! *\o/*

Lys_PPA

Berichten: 1335
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:32

Wat is het een mooi paard geworden!

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:41

Jullie zijn een leuke combi.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:59

Zo!! Over een leuke veelzijdige pony gesproken!

Ze lijkt wel steiler op haar voorbenen staan dan ze al deed.

Mooie kleur ook!

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:06

Wat een verandering inderdaad! Super leuk om te zien. Ze heeft ook een erg leuk koppie!

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:41

Wat een leukerd zeg
Zou je me eens willen pb en met de Spaanse database.
Hebben hier ook n gevalletje wellicht afkomstig uit Spanje.

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Re: Juultje omgetoverd tot allround sportpony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:38

Dankjewel allemaal! :D

Ik heb er ook wel lang over na moeten denk the_cat, maar eigenlijk staat dit haar beter vind ik. De lange manen werden een beetje dun en ze schuurde af en toe wat.

Hihi gezellig Gemma!

Ik ben ook helemaal fan van zwarte paarden Knert! Het steile valt mee, beeld vertekent een beetje.

Je hebt een pb zinzi!