Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 188 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Als je paardenvoer kunt halen bij een voerboer (fouragehandel dus), dan zou ik dat altijd doen. Dat scheelt verzendkosten, zeker als een winkel dichtbij is dan zijn je eigen benzinekosten ook laag.

Ik kan geen sojaschroot krijgen bij de voerboer dus ik vind €20 incl. verzenden te overzien, ook omdat het zuinig is in gebruik.

Ik vind het voer voor mijn merrie soms ook duur maar ze verdient het dubbel en dwars :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 08:49 



 
Profiel   

oh ja absoluut,maar ik heb er 2 verdorie haha :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 12:04 



 
Profiel   

Hoelang komen jullie toe met een zak Pavo18+?
Ik ga mijn dit beginnen te voeren maar twijfel nog aan de hoeveelheid ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 13:03 



 
Profiel   

wat is de voorgeschreven hoeveelheid dan,wat staat er op de zak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 13:40 



 
Profiel   

Hoihoi,

Misschien dat iemand mij kan helpen. Ik heb een pony van 22 jaar met gezondheidsproblemen. At altijd veel hooi, krijgt nu geen 8 kilo meer op. Omdat ze er begin deze winter erg inviel, serniores erbij gegeven. Krijgt nu ongeveer 2-2.5 kilo. Ik las op de site dat je 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht moet geven als vervanging van ruwvoer. Mijn pony weegt 400 kilo, dus dit zou neerkomen op 4kg per dag? Klopt dit? Ik blijf haar hooi geven want dit eet ze nog, alleen ben ik bang dat ik haar te veel geef, als die 4 kg per dag klopt.
Ze krijgt nu naast de seniores 8 kilo hooi (wat niet opgaat) en 1.5 kilo biks 20% eiwit op aanraden van de veearts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 11:53 



 
Profiel   

1 kilo sp vervangt ongeveer 1,5 kilo hooi. Dus eet je paard nu nog 4 kilo hooi en normaal 8, dan moet je 4 kilo hooi vervangen door sp.

Die 1 kilo per 100 kg lichaamgewicht geldt als je paard / pony helemaal geen ruwvoer meer kan eten.

De extra eiwitten is een heel goed idee van je dierenarts. Die zitten niet zoveel in sp en veel oudere ponies/ paarden komen eiwitten tekort. Vaak zie je dan dat ze inb bespiering bij de rug en schoft terugvallen. Welke brok geef je met 20% eiwitten erin ?

p.s hier heb je misschien wel wat aan : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:01 



 
Profiel   

Maris schreef
1 kilo sp vervangt ongeveer 1,5 kilo hooi. Dus eet je paard nu nog 4 kilo hooi en normaal 8, dan moet je 4 kilo hooi vervangen door sp.

Die 1 kilo per 100 kg lichaamgewicht geldt als je paard / pony helemaal geen ruwvoer meer kan eten.

De extra eiwitten is een heel goed idee van je dierenarts. Die zitten niet zoveel in sp en veel oudere ponies/ paarden komen eiwitten tekort. Vaak zie je dan dat ze inb bespiering bij de rug en schoft terugvallen. Welke brok geef je met 20% eiwitten erin ?

p.s hier heb je misschien wel wat aan : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html


Dankjewel! Ze krijgt nu van pavo, ik durf niet precies te zeggen welke dat is. Heb de zakken weggegooid. Ik ga de site even nakijken!
Ze eet de priores echt super snel op, binnen 20 minuten. Vandaar dat het mij zo weinig leek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 12:40 



 
Profiel   

Hopelijk kunnen jullie met al jullie ervaringen verder helpen. Mijn 20-jarige merrie is sinds 2 maanden met pensioen en heeft flinke terugval gehad in spieren en vet. De verschillen:

Oude stal:
- 3-4x per week rijden of longeren
- 8 uur buiten, verder op stal (zomer wei, winter paddock)
- buiten met groepje van 3
- 2x halve schep basisbrok
- 2-3x hooi per dag (winter 3x, zomer 2x), at ook veel stro

Nieuwe stal:
- pensioen, wordt niet meer gereden
- kudde van 7 paarden
- 24/7 buiten met schuilstal
- onbeperkt hooi
- onbeperkt weidegang, ook in winter

Ze was altijd in goede conditie en niet moeilijk om zo te houden. In zomer wel wat te dik ivm veel gras eten. Deze zomer voor het eerst niet te dik (oude stal) omdat ze korte gras niet meer kan eten. Haar snijtanden zijn getrokken ivm EORTH. Bespiering is altijd lastig geweest, heeft ook atrofie op de rug en bij schoft. Nu ze dus niet meer gereden wordt en 24/7 buiten staat is ze echt veel spieren kwijt. Ze heeft wel vaker periodes stil gestaan op vorige stal en toen zag ik dat verschil helemaal niet zo erg. Van mij mag er ook meer vet op, ribben zijn (te) duidelijk te voelen. Gras eet ze op huidige plek niet, dat is te kort. Ze staat altijd als ik kom hooi te eten in de schuilstal of buiten uit een van de bakken.

Hoe krijg ik haar in betere conditie? Ze krijgt nu pas 1,5 week 2x per dag driekwart schep Seniores Priores bijgevoerd. Dit eet ze goed. Het lijkt nog niet echt “aan te zetten”. Mijn indruk is dat het hooi dat ze krijgt van wat armere kwaliteit is. Ze moet ook echt wennen aan de omschakeling, maar zoals ze nu is is ze nooit geweest qua conditie. Het is ook geen stressgevoelig paard verder.

Wat zouden jullie doen?
- Nog even de tijd geven
- SP ophogen?
- Iets anders bijvoeren met meer eiwit. Gezien kwaliteit hooi en niet eten van gras, twijfel ik of ze genoeg eiwitten binnen krijgt?
- Sowieso binnenkort weer wormenkuur.

Een heel verhaal, maar hopelijk hebben jullie ideeën of tips... bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 13:22 



 
Profiel   

Terugvallen op bovenlijn is vaak een eiwittekort ( spieren die daar lopen hebben eiwitten nodig om te groeien of om op peil te blijven ). Sp bevat weinig eiwitten, dus extra voeren van eiwitten kan gewenst zijn dan.
Overgang naar dag en nacht buiten kan ook best heftig zijn en veel extra energie kosten. Heeft ze wel een deken op ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 14:03 



 
Profiel   

Oké dan zit ik dus ergens goed met het idee om toch meer eiwitten te voeren. Maar hoe: luzerne, merriebrok? Of supplement?

Ze heeft nu geen deken op. Het leek me zo fijn voor haar eens zonder deken (krijgt snel schuurplekken ivm groot maar smalle schouders is goed passende deken vinden lastig). Maar wellicht dan toch een deken overwegen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 14:07 



 
Profiel   

Bij zoveel afvallen lijkt het alsof ze energie tekort komt , dat kan komen doordat ze veel meer energie moet stoppen in warm blijven. Maar ook de verhuizing zelf kost energie natuurlijk.

Meer eiwitten voeren kan idd door de dingen die je opschrijft. Zie ook het artikel wat ik hierboven gaf, daarin staan ook mogelijke producten genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 14:12 



 
Profiel   

Er is zoveel keuze dat ik het lastig vind. Maar dank voor je tips! Ga de link bekijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 17:31 



 
Profiel   

Merriebrok kan een hoop schelen.

Mijn oude heer van 32 krijgt merrie /. veulenbrok ivm gewone brok. Daar zit idd meer eiwit in en juist om die bovenlijn iets beter gevuld te houden.
Hij mist kiezen en wat er nog is zijn alleen holle cupjes, maar met de merriebrok, pavo 18+ en een schep slobber doet hij het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 13:25 



 
Profiel   

Ik zou de senior ophogen naar het dubbele. En misschien na een week nog wel een keer ophogen als je nog geen verschil ziet. Verhuizen en buiten staan kost extra energie en die zou ik nu even extra bij geven.
Je kan ook nog denken aan bietenpulp en fiber nuggets. Kun je alle 3 door elkaar mengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 16:52 



 
Profiel   

Ik denk dat ik ga starten met merriebrok erbij en dan als het nodig is ook seniores ophogen. Icm een deken zodat ze geen energie kwijt is aan warmteverlies. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 18:54 



 
Profiel   

ik zou dan toch ook kijken naar:
pavo topsport ,20% eiwit
of subli atleet.40 %
bodybuilder van Mijten.
de merriebrok van pavo zit op 18,5% dacht ik

kijk even op de site van voervergelijk.
daar kun je precies intypen wat je zoekt en kun je ook voeders naast elkaar en vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 23:18 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar All oudjes welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 09:59 



 
Profiel   

Mijn oudje krijgt een halve schep Pavo 18+ per dag, zak van 15 kilo dus ongeveer een maand, soms krijgt ie wat meer, soms minder. Hij krijgt het samen met een halve schep havens Slobber waar zijn medicatie doorheen zit.
Verder gewoon 2x daags een schep merriebrok van de stalhouder en onbeperkt hooi.

Hij wordt 10 mei 33 en heeft al 2 jaar een blessure (ESS) waardoor hij niks meer doet.
[ img ]

Is nog aan het vechten met zijn wintervacht....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 10:21 



 
Profiel   

interessant topic! ik volg!
Ik heb ook een 'oudje' van 21. Zijn tanden zijn gelukkig nog goed en hij word jaarlijks gecontroleerd door de dierenarts. Hij staat op dit moment op onbeperkt ruwvoer en krijgt af en toe een wortel en wat kruidenmuesli voor de vitamines. Daar doet hij het heel goed op met zijn leeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:06 



 
Profiel   

Tip : schrijf nu eens voor jezelf op hoeveel je van alles voert waarbij je paard goed op gewicht blijft. Zo handig om te weten b.v. hoeveel ruwvoer je paard nodig heeft per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 20:18 



 
Profiel   

ik heb meegedaan aan een onderzoek en daar moest ik precies alles gaan wegen wat er in ging.
dat leverde ook wel goed inzicht op.
zo gaf ik van een aantal zaken toch minder in grammen dan dat ik had gedacht.
eigenlijk zou je het sowieso moeten doen,maar ik ben wel een beetje van een handje meer van dit een handje minder van dat ,beetje gokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 07:01 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook even!

Heb een oudje van 29 die al jaren op Seniores Priores staat. Hij krijgt nu ‘s ochtends 2,5 schep en ‘s avonds 2 scheppen. En daarbij Vitalbix Daily Complete. Maar… hij blijft toch schraal. Zit goed in zijn bespiering, glimt, maar ik wil gewoon geen ribben meer kunnen zien. En ik wil geen ingevallen flanken. Hij krijgt onbeperkt hooi, maar ik merk dat hij dat niet meer goed weg krijgt. Is Hartog Complete Care Senior wat om erbij te voeren? Iemand ervaring mee?

Hij heeft trouwens PPID.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 19:07 



 
Profiel   

Wat schraal…..pppfff gewoon erg dun hoor.
Hartog senior care is zeker een aanrader.
Maar ik zou er bv ook een grasbrok en of fibrebeet ( pavo) bij geven en ik ben zelf erg tevreden over Metazoa luzernebrok HP 23.
Je moet echt meer ruwvoer geven hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 20:51 



 
Profiel   

de een is wat makkelijker dik te krijgen dan de ander.

kun je eventueel ook 3x daags slobber geven?
iets van grasbrok, luzernebrok( geen losse luzerne maar brok) mee laten weken.
ik geef van versele laga, ik bestel dat bij pets place,dat is niet zo duur.
ik zag van een stalgenoot de fibermix van vitalbix ,dat is ook wel mooi spul.
hier werkt het om fibrenuggets door de seniores te doen en ik geef wat extra eiwit er bij.

oh even ter vergelijking.
ook 29, versleten gebit en staat overdag wel op gras,maar krijgt daar maar minimaal van binnen.

[ img ]

nu 2x per dag. schep seniores, halve schep fibrenuggets, halve schep luzerne en 1x daags 200 gram bodybuilder van mijten er door.
maar hij staat met een ontsteking in de kaak, dinsdag worden er foto’s van gemaakt, en ik denk dat ik ga proberen om hem 3x per dag slobber te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-21 21:16 



 
Profiel   

baudyh schreef
Wat schraal…..pppfff gewoon erg dun hoor.
Hartog senior care is zeker een aanrader.
Maar ik zou er bv ook een grasbrok en of fibrebeet ( pavo) bij geven en ik ben zelf erg tevreden over Metazoa luzernebrok HP 23.
Je moet echt meer ruwvoer geven hoor.


Erg dun valt wel mee, dit was gisteren:
[ img ]


Het probleem is dat hij in april/mei altijd last krijgt van zijn PPID en dan nauwelijks nog slobber eet. En dan valt hij die maanden af. Dan kan ik wel 5 kilo SP per dag voeren, maar als ‘ie het amper eet schiet het nog niet op. Dit was in april:

Naast SP krijgt hij onbeperkt ruwvoer, ik zoek alleen een ruwvoer waar hij continu een beetje op kan knabbelen en wat hem ook genoeg voedingsstoffen geeft. Want dat komt ie gewoon tekort, dat is ook duidelijk te zien. Ik weet dat ze op de Paardenkamp gehakseld gras geven, maar dat is natuurlijk hartstikke lastig aan te komen.

[ img ]

Naast SP krijgt hij onbeperkt ruwvoer, ik zoek alleen een ruwvoer waar hij continu een beetje op kan knabbelen en wat hem ook genoeg voedingsstoffen geeft. Ik weet dat ze op de Paardenkamp gehakseld gras geven, maar dat is natuurlijk hartstikke lastig aan te komen.

Ik heb hem een tijd grasbrok gegeven ja, maar veel verschil maakte dat niet en hij vond het niet heel erg lekker. En ik sta nu al twee keer per dag een uur te wachten tot hij zijn eten op heeft. Drie keer per dag slobber is vanwege werk gewoon niet te doen.

Zal die Metazoa eens bestellen en dat een schep per dag erbij voeren. Wellicht dat hij het nu wel goed eet. Bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 06:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 188 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen