Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard niet kwijt kunnen?

 
Profiel   

hahahatsjoe schreef
Domiinique schreef
Hoi allemaal.
Ik hoop dat de titel pakkend genoeg is om mensen te trekken want ik ben op zoek naar zo veel mogelijk ervaringen en hopelijk uiteindelijk ook een oplossing.

Het probleem is als volgt namelijk:
Ik heb een 17 jarige ruin die geestelijk nog topfit is maar een aantal lichamelijke problemen heeft waardoor hij niet meer bereden kan worden. Hij staat op dit moment bij iemand aan huis waar hij dagelijks met twee andere paarden in een bak staat met daarin een hooibak en automatische drinkbak. Hij staat dus helaas niet op gras en maar beperkt buiten terwijl ik hem eigenlijk gun om zo lang mogelijk buiten te staan en zo veel mogelijk op gras.

Ik doe op dit moment ook geen andere dingen met hem zoals wandelen of vd leren omdat ik niet weet in hoeverre hij last van zijn lichaam heeft en ik hem dus nergens toe wil dwingen. Het is namelijk een people pleaser die pas laat z’n grenzen aangeeft.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een plek waar hij heen kan maar ik heb een beetje het gevoel alsof niemand hem wil. Ik snap dat het lastig is om voor een paard van 1,65 een plekje te vinden maar tot nu toe lijkt het onmogelijk gewoon.
Ik snap dat het ook een optie is om hem bij een paardenrusthuis te plaatsen maar dit wil ik liever niet omdat ik dan geen geld over houd om te sparen.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun hem niks minder dan het beste, maar ik wil wel graag verder in de paardensport en door mijn paard bij een rusthuis te plaatsen gaat daar al het geld heen en heb ik geen geld over om te sparen voor een nieuwe lieverd.

De “vraag” is nu dan ook; heeft iemand van jullie een soortgelijk iets mee gemaakt en hoe hebben jullie dit toen opgelost of heeft iemand heel toevallig een plekje voor mijn lieve schat waar hij van zijn oude dag kan genieten.
Ik wil gerust opdraaien voor eventuele extra kosten die je door hem hebt en de dierenarts/hoefsmid blijven betalen maar ik beschik niet over de financiële middelen om en de kosten van het rusthuis te betalen en daarnaast ook nog iets te sparen voor een nieuw paard.


Wat dacht je van het Drents Rusthuis voor Paarden in Nieuw Schoonebeek ? Dat is nog eens vlakbij Emmen ook. Kost je zo'n 150 Euro per maand, zomers 24/7, 's winters 's nachts op stal, onbeperkt ruwvoer, staat in een groep, weilanden groot genoeg, daar verdwaal je zowat... Mijn merrie heeft daar een prachtig laatste jaar gehad voor ze teveel pijn kreeg van haar artrose. Je mag altijd komen (in coronatijd graag wel even van tevoren aankondigen), geweldige plek.


Echt helemaal mee eens! En in de winter mag je paard ook 24/7 buiten blijven trouwens, en dat kan prima met de enorme binnenplaats voor de paarden. Echt een fantastische plek!
Mijn paard heeft er ook even gestaan maar ik miste hem te erg :') en dus dichterbij huis gehaald.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 15:50 



 
Profiel   

Voor deze keuze heb ik uiteindelijk nooit hoeven staan omdat mijn paard plotseling het leven heeft moeten laten. Maar ook dan was de keuze niet moeilijk geweest. Wat had ik haar graag nog langer bij me gehad, de stalkosten willen betalen en het belachelijk dure hoefbeslag iedere 8-9 weken. |(
19 jaar lang was ze mijn grootste vriendin. Ook als ze met pensioen ging zou ze blijven. Geld voor een 2e paard was er dan niet geweest maar ik had dan gekeken naar de mogelijkheid om een paard van iemand anders bij te rijden. Is dat niet iets ?
Ik snap dat niet ieder persoon hetzelfde is hoor maar ik denk niet dat je onder kosten uitkomt..

Edit: ik zie dat je misschien een plekje hebt gevonden voor je paard. Hopelijk is het een fijne plek :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 16:14 



 
Profiel   

Ik heb zo'n paard gezocht als wat de ts ongeveer aanbied.

Een weide maatje die pijnvrij is, nog een fijne ouwe dag bezorgen.

Ik het geluk dat m'n paard niet alleen komt te staan en iemand anders blijft eigenaar en houdt zeggenschap maar kan tegen een zacht prijsje ergens staan.

Het was zoeken naar een speld in een hooiberg en uiteindelijk zelf iets gekocht.

Ik kreeg een aanbod van iemand die wou haar 26 jarige paard wel komen brengen, mocht wel voor onbepaalde tijd blijven logeren ( ik zocht toen een weide maatje voor 7 maand)
En ik kon ook wel voor 1 maand medicijnen krijgen.

Het hele gesprek kwam zo over als een "dump m'n knol" gesprek... echt bizar.

Maar er zijn ook mensen die wel een 150,- per maand ervoor over hebben dat hun "oudje" ergens anders staat te grazen en dat ze zelf verder zoeken naar een tijdelijke bijrij paard of gaan sparen.

Andere stellen hun doelen bij en doen het op hun manier.

Is er een foute manier?

Als je ervoor zorgt dat je paard pijnvrij ergens ook gelukkig kan worden dan doe je het toch ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 16:23 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Ik heb destijds een 9-jarige overgenomen die toen al vol artrose zat. Want ik hield met heel mijn hart van haar - en dat doe ik nog steeds!

Rijden kan ik natuurlijk niet meer. Want mijn grasmaaier staat nu al 10 jaar vrolijk op pensioen, op de wei. Daar betaal ik elke maand stalkosten voor, met plezier.

Er zijn dus wel mensen die zo'n paard met veel liefde een thuis geven. Maar: ze zijn zeldzaam.

Je zou je paard als weidemaatje kunnen aanbieden. Maar ook dan zal je nog stalkosten moeten betalen lijkt mij.


Ik doe dit ook wel met enige regelmaat, wij hebben veel ruimte/gras en tijd over en ik heb genoeg aan één rijpaard, maar ik hoef het maar in kleine kring bekend te maken en krijg zo 10 paarden aangeboden. Het aanbod is gewoon veel groter als (betrouwbare) vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 17:37 



 
Profiel   

Ik schrik eigenlijk altijd van de reacties. Mensen worden hier op zo'n manier "neergemaaid" dat men zich de vraag zou stellen waarom men uberhaupt nog een topic wil openen. Maar misschien is dat mijn Belgische manier van denken tegenover de directheid van de Nederlander.

Anyhow : de TS wil niet zomaar van z'n paard af. Wil er geen pensiongeld voor betalen, maar zoekt wel iemand die een weidemaatje zoekt. Zo'n weidemaatje moet dan niet aangekocht worden én de TS is ook bereid om DA kosten (dus geen verrassingen op dat vlak) en hoefsmid te betalen. Er wordt dus niet verkocht maar in een soort van bruikleen gegeven.

Eigenlijk heeft de TS al zoiets gevonden, maar vindt TS het blijkbaar wat sneu dat het paard niet op het gras kan, en dat zou TS wel graag aan het paard gunnen. Ik lees ook dat het paard mentaal heel fit is. Hier wordt niet verder op ingegaan, maar houdt dit misschien in dat het paard zich verveelt op de paddock ? Dan moet men zich de vraag stellen of dit ook niet zo is in een wei. Ik lees ook dat het paard een paar mankementen heeft waardoor het niet meer bereden kan worden. Dan is het de vraag in hoeverre zo'n paard als weidemaatje voor bv. jongere paarden kan dienen, want daar wordt toch al wel eens grof gespeeld en rond gerend. Er wordt ook niet weergegeven hoe het paard in rang staat en hoe sociaal hij is. Dat zijn gegevens waar de TS niet op in is gegaan en toch van belang zijn voor geïnteresseerden.

Misschien had de TS het dan ook iets anders moeten verwoorden : ze zoekt een plaats die bereid is haar paard in bruikleen te nemen als weidemaatje, waarbij de TS nog steeds de eindverantwoordelijkheid heeft over inslapen en de DA-kosten en hoefsmid betaalt. Hij/zij die een weidemaatje zoekt doet er dan een goede zaak aan, want er is geen aankoop en een deel van de kosten wordt gedragen door de TS. Als men dan zelf over een weiland beschikt dat bijna het hele jaar rond beschikbaar is, dan heeft men zelf amper kosten.

TS zoekt dus een oplossing die beter is dan haar huidige oplossing. Dat er bij wordt vermeld dat het weinig mag kosten omdat er gespaard wordt voor een ander paard is héél ongelukkig geformuleerd, had beter niet vermeld geworden, maar is wel eerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 18:45 



 
Profiel   

Sigrid72 schreef
Anyhow : de TS wil niet zomaar van z'n paard af. Wil er geen pensiongeld voor betalen, maar zoekt wel iemand die een weidemaatje zoekt. Zo'n weidemaatje moet dan niet aangekocht worden én de TS is ook bereid om DA kosten (dus geen verrassingen op dat vlak) en hoefsmid te betalen. Er wordt dus niet verkocht maar in een soort van bruikleen gegeven.


Zoals het in de beginpost overkomt zocht de TS een eenhoorn. Ik zou voor mijn (hypothetische) paard ook wel een plek willen waar ik geen pensiongeld hoef te betalen zodat ik meer geld overhoud voor andere dingen. Dan wil ik ook best zelf de DA en de hoefsmid kosten dragen.

De harde reacties komen omdat mensen het een beetje zat zijn dat er om de zoveel tijd een topic komt met de vraag wat er het beste gedaan kan worden met een oud paard wat niet meer bereden kan worden. Mag het liefst zo min mogelijk kosten (en meestal wil de TS er dan ook eigenlijk geen moeite meer in stoppen), want ja TS wil wel zelf een ander paard kunnen kopen, maar het dier zou het nog prima doen als weidemaatje. Dan komt er vaak bij dat er even vergeten wordt dat er voor zo'n dier met gebreken vaak extra zorg nodig is (3x per dag stappen/afspuiten/medicatie voeren/dekens wisselen), maar als dank daarvoor eet dat dier dan wel je dure gras/hooi op. Dat is gewoon het afdanken van je dier, omdat ze niet meer kunnen wat jij wil; alsof het een tennisracket is.

Ik zeg niet dat dit 100% het geval is in deze, maar het lijkt er wel sterk op...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 22:08 



 
Profiel   

Polly schreef
Dat er ook duurdere versies zijn zegt toch niks over of ik het wel of niet duur vind? Ik vind het echt duur maar ik ben ook echt totaal niet van een paddock paradise.

Maar ook bij andere stallen sta ik soms met m'n oren te klapperen wat je daar voor geld mag inleveren elke maand en dat je dan ook nog voor elk wissewasje mag bijbetalen


Duur in verhouding met wat?

Als je 1 pp hebt gezien, heb je ze niet allemaal gezien.

Er zijn bij traditionele stallen ook heeeeeeeel erg veel slechte, maar die scheer je toch ook niet allemaal over 1 kam?


Matheno schreef
Ik zou juist zeggen dat een PP duurder is, dat is immers veel meer werk.
Op een regulier pension moeten de stallen gemest worden, maar bij een PP moet je de hele track doorsjouwen. Ook de kosten van goed gedraineerde paden en verrijking ten opzichte van een "gewone" paddock. Bodembedekking in de schuilstallen die over het algemeen sneller vies worden.


Wij hebben zelf een pp aangelegd op veengrond en zijn nog niet klaar en ook niet 100% tevreden. Maar investeringen zouden gelijk zijn als je ook meerdere gedraineerde paddocks met genoeg goed zand hebt, omheining goed is, er genoeg ruwvoer gegeven wordt etc.

Paden hoeven niet altijd overal met drainage.

Uitmesten van de pp vind ik echt veel makkelijker en sneller. Doe het meestal 2x daags. Begon hier met 6 paarden, toen 5 en nu 4. Stallen heb ik altijd uitgemest ook voor werk, maar dat vind ik zoals ik het netjes wil meer werk.


DuoPenotti schreef
Een goede pp zou van mij zeker niet goedkoper horen te zijn.
Droge brede paden, droge schuilstallen, droge voerplekken.
Overal gaan mesten is meer tijdrovend dan stal na stal.
Maar wat je vaak ziet is een PP met te smalle paden en een hoop modder. En ook mest want dat krijgen ze er niet meer uit. Ja dat is niets beter dan 24/7 op stal en mag dan zeker ook niet meer kosten.


Die ken ik niet. Er worden steeds meer pp's aangelegd in Nederland en de een wordt juist mooier dan de ander.
Ik mis alleen bij veel nieuwe pp's wat planten en bomen, maar soms mag dat op bepaalde stukken niet altijd. En het kost ook tijd en veel geld.

Naast dat kan een paard best in een beetje modder staan. Wij hebben alles vrij droog met 1 zwakke plek die 2e week aug wordt aangepakt. Daar hoeven ze niet te komen als het nat is en doen ze ook meestal niet. Maar onze paarden hebben echt nooit mok of rotstraal bijvoorbeeld, wat mensen dan als argument gebruiken vaak.

Brede paden ligt ook aan je gehele track, aantal paarden etc. Ik heb 1 smaller pad, maar daar heeft echt niemand last van.

En mest laten liggen? Mijn pp is schoner dan de meeste stallen. Maar als je na een nacht buiten komt. ligt het vol. Je doet laatste ronde en dan is alles schoon, maar daar hebben die paarden geen boodschap aan.

De prijs hangt van veel meer af.

Als een traditionele pension stal droge paddocks aanbiedt voor de winter, zijn die vaak mega klein, wordt er heel vaak niet in gevoerd en is water al een luxe. Vaak staan ze er kort in en meestal alleen. Maar net als met pp's zijn er ook betere plekken.

In een stal rondjes draaien 24/7 kan nooit beter zijn dan buiten rondlopen. Zelfs niet als je ergens een natte plek hebt.
Nattigheid/modder is altijd en overal vervelend. Maar zeker nu deze zomer zie ik behoorlijk wat plekken die hele blubber stukken hebben in de wei, waar paarden bij het hek tot de buik wegzakken of dat paarden niet buiten mogen of kort, omdat er niks is aangelegd om droog buiten te lopen, te schuilen etc.

Sowieso heb je vaak met hete zomers veel paarden overdag buiten lopen in de volle zon. Als ze keus hebben, zie je duidelijk wat ze zelf kiezen en wanneer. dat zijn andere keuzes dan die de mensen vaak maken voor ze.

Uitmesten is juist heel makkelijk en zo gebeurt. Ik deed vroeger over 2 stallen langer dan op een pp voor 4-6 paarden en ik haal echt alles weg, ook uit een evt plas, nu nog blub stukje.
En van 2 varkens die erbij lopen.

TS krijgt nu wat over zich heen, maar was zij de enige had iedereen vast begrip gehad en ook mee willen denken.
Maar dit gebeurt zo vaak, dat het mensen gaat tegen staan dat mensen op deze manier een oplossing zoeken voor een paard waar ze niet meer mee kunnen rijden.

Ik doe nooit de rekensom, maar had van de paarden die we hebben en hebben gehad, die niet (meer) rijdbaar zijn of waren echt een luxe leven kunnen leiden, een heel duur paard kunnen kopen.

Onze merrie kwam met 19 bij ons terug, verwaarloosd, broodmager. Ik verwachte er niks meer van, maar ze knapte op en ging ook weer mee naar buiten jaar erop. Vol enthousiasme. Ze is nu 28 en voor haar mind doen we nog wat en ze is fit en vlot, maar ja......28. Ik kus nog net niet de grond waar ze loopt.
En zo hebben en hadden we nog meer 20/25+ ers. Terug gekocht op hoge leeftijd, jong gekocht/oud geworden bij ons noem maar op.
Heb in de tussen tijd 2x een jong paard gekocht en 2 gekregen. 2 overleden met 7 en 10. Waar die van 10 ons in een klein half jaar meer heeft gekost dan die merrie van 28 de afgelopen jaren.

Ik zou nooit meer verkopen. Teveel verdriet om gehad. Zeker als je er dan een paar terug kan kopen en ziet wat voor leven ze hebben gehad, had ik echt meer vrede gehad met inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 00:23 



 

Ik kan me best voorstellen dat er wél iemand blij zou zijn met een "geschonken" weidemaatje, waar je geen hoefsmid & DA voor hoeft te betalen.

Volgens mij bestaan er echt nog wel mensen die een weidemaatje zoeken voor hun paard, en die geen zin hebben om meer dan € 1000,00 te betalen voor een grasmaaier, gezien de huidige prijzen.

Niet iedereen heeft tijd om 2 paarden te rijden, en er zijn ook mensen genoeg die niet eens hoeven te rijden of die het leuk vinden om voor een oudje te zorgen.

Stel dat je bijvoorbeeld 65 jaar bent, je hebt 2 paarden aan huis, één van 30 en één van 20.
Die van 20 rijd je nog mee. Die van 30 sterft. Je wil een weidemaatje voor je paard van 20 maar hebt geen zin om nog opnieuw te beginnen rijden met een paard, je haalt meer uit de verzorging. Dan zou dit toch ideaal zijn?

Bovendien hoeft bokt ook niet heiliger dan de paus te zijn.
Hoeveel van jullie hebben daadwerkelijk hun paard van vroeger nog op stal staan?
Volgens mij hebben veel mensen hier ooit al een paard verkocht om een nieuw / beter paard in de plaats te kopen. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde.

Dus de harde reacties naar TS, vind ik niet helemaal eerlijk, en inderdaad, je zou op den duur geen topic meer durven openen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 05:48 



 
Profiel   

AMCM schreef
Bovendien hoeft bokt ook niet heiliger dan de paus te zijn.
Hoeveel van jullie hebben daadwerkelijk hun paard van vroeger nog op stal staan?
Volgens mij hebben veel mensen hier ooit al een paard verkocht om een nieuw / beter paard in de plaats te kopen. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde.

Dat ben ik wel met je eens. Op de bokt-markt staan nu ruim 260 paarden, waar onder veulens, aangeboden. De verkopers daarvan krijgen ook geen berichtjes dat ze hun paarden zelf moeten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:00 



 
Profiel   

Lieser schreef
AMCM schreef
Bovendien hoeft bokt ook niet heiliger dan de paus te zijn.
Hoeveel van jullie hebben daadwerkelijk hun paard van vroeger nog op stal staan?
Volgens mij hebben veel mensen hier ooit al een paard verkocht om een nieuw / beter paard in de plaats te kopen. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde.

Dat ben ik wel met je eens. Op de bokt-markt staan nu ruim 260 paarden, waar onder veulens, aangeboden. De verkopers daarvan krijgen ook geen berichtjes dat ze hun paarden zelf moeten houden.

Dit valt toch niet te vergelijken? Met je paard verkopen is niets mis. Maar een dier moet wel perspectief hebben bij hun nieuwe baas. Er worden teveel kapotte dieren uit goed vertrouwen weggegeven of voor een klein bedrag verkocht die vervolgens de handel ingaan en nodeloos lijden. Als je een dier koopt dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen als het dier niet meer kan werken.

@ts: fijn dat je bij een stal kunt gaan kijken. Zou mooi zijn als dat een goede oplossing is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:15 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Er zijn wat mij betreft twee manier om hier (ethisch verantwoord) mee om te gaan:
1) je blijft zelf alle kosten en daarmee ook de verantwoording dragen (bijvoorbeeld door een rusthuis of een all inclusive pensionstal te zoeken). Dat je hiermee niet meer kunt sparen voor een nieuw paard is jammer, maar toen je voor dit dier koos, nam je de verantwoording voor zijn kwaliteit van leven op je.
2) je laat hem inslapen/brengt hem naar de slacht. Dit klinkt hard, maar hij heeft er geen last van als hij dood is.

Wat mij betreft is verkopen, weggeven etc. allemaal geen eerlijke optie. Je paard is door zijn lichamelijke issues een dure grasmaaier geworden. Je kunt niet verwachten dat een ander opzoek is naar het betalen voor een paard waar ze niets mee kunnen. Hooi is duur, stro is duur, en tijd is ook niet gratis, dus je 'verwacht' echt een investering van iemand anders in jouw paard; dat lijkt me niet realistisch.

Paarden die iets mankeren en die voor een kleine prijs verkocht worden, belanden vaak in de handel, komen terecht bij mensen die van niets weten en lijden onnodig pijn.


dit dacht ik dus ook de slacht is desondanks alles toch de beste vrees ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 06:39 



 
Profiel   

AMCM schreef
Bovendien hoeft bokt ook niet heiliger dan de paus te zijn.
Hoeveel van jullie hebben daadwerkelijk hun paard van vroeger nog op stal staan?
Volgens mij hebben veel mensen hier ooit al een paard verkocht om een nieuw / beter paard in de plaats te kopen. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde.

*steekt vinger op*
Mijn haflinger (= mijn eerste paard) heb ik inmiddels 13 jaar, staat momenteel geblesseerd met een vooruitzicht dat dit niet meer goed komt. De vraag is of er een paardwaardig pensioen in zit, maar de kans dat hij ooit nog onder het zadel kan wordt steeds kleiner.
Als dat pensioen er in zit, dan mag hij blijven waar hij is en oud worden bij mij. Hij is pas 16, dus ik ga er vanuit dat het nog wel even gaat duren voor hij daadwerkelijk dood gaat. Dus ja, dat wordt flink wat jaren betalen voor een grasmaaier. Gelukkig heb ik voor zijn blessure zijn opvolger gekocht. Is nu 1,5, dus de komende jaren ook alleen nog maar grasmaaier.
Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze weg te doen voor een rijpaard.

Nu heb ik een prachtig pensioenplekje tot mijn beschikking: een paddock paradise met brede zandpaden, weidegang, paddock/bak, schuilstal en verhard deel. En maar maximaal 6 paarden, dus kleinschalig en overzichtelijk. Waarvan nog een pensionado die hier tot zijn einde mag blijven. Ik gun een ander ook zo’n pensioenplekje, maar niet voor niets. Ik betaal ook gewoon huur voor deze plek. Hooi en stro zijn niet gratis. Stroom op de omheining is niet gratis. Onderhoud is niet gratis. Beschadigingen moeten gerepareerd worden.
Dus ja, ik vraag pensiongeld. Onder de 200 euro overigens, maar dat is voor velen nog teveel. Prima hoor, dat is je goed recht. Maar dan geen pensioen bij ons :D

Dus ja, ik weet waar ik over praat. En ieder zijn eigen keuze hoor. Alleen ik kies er voor mijn paard tot zijn dood te hebben, tenzij het écht niet anders kan. Hij heeft mij jaren plezier gegeven en ik vind het mijn plicht hem daar zo goed mogelijk voor te verzorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 07:03 



 
Profiel   

Ik heb er 2 verkocht, beide gezond. Verkocht omdat ze hier de aandacht niet kregen die ze wel verdiende.
En dat is dus het verschil, een gezond paard tegen een niet gezond paard.

En ja mijn paard dat ik 23 jaar heb gehad is tot zijn dood gebleven.
Heb nu ook een 14 jarige staan die niet rad loopt maar echo's en rontgen leveren niets op. Hij rent wel door de wei, in stap zie je er ook niet aan. Dus ja die staat nu ook grasmaaier te zijn en dat zal zo blijven.
Een "kapot" paard verkoop je niet.
Want 1 van die paarden die ik verkocht heb heb ik dus verkocht toen hij al niet rad was. Was voor mij voordeliger geweest die dan maar weg te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 07:15 



 
Profiel   

AMCM schreef
Ik kan me best voorstellen dat er wél iemand blij zou zijn met een "geschonken" weidemaatje, waar je geen hoefsmid & DA voor hoeft te betalen.

Volgens mij bestaan er echt nog wel mensen die een weidemaatje zoeken voor hun paard, en die geen zin hebben om meer dan € 1000,00 te betalen voor een grasmaaier, gezien de huidige prijzen.

Niet iedereen heeft tijd om 2 paarden te rijden, en er zijn ook mensen genoeg die niet eens hoeven te rijden of die het leuk vinden om voor een oudje te zorgen.

Stel dat je bijvoorbeeld 65 jaar bent, je hebt 2 paarden aan huis, één van 30 en één van 20.
Die van 20 rijd je nog mee. Die van 30 sterft. Je wil een weidemaatje voor je paard van 20 maar hebt geen zin om nog opnieuw te beginnen rijden met een paard, je haalt meer uit de verzorging. Dan zou dit toch ideaal zijn?

Bovendien hoeft bokt ook niet heiliger dan de paus te zijn.
Hoeveel van jullie hebben daadwerkelijk hun paard van vroeger nog op stal staan?
Volgens mij hebben veel mensen hier ooit al een paard verkocht om een nieuw / beter paard in de plaats te kopen. Dat is in mijn ogen een beetje hetzelfde.

Dus de harde reacties naar TS, vind ik niet helemaal eerlijk, en inderdaad, je zou op den duur geen topic meer durven openen.


Nou, ik zit hier in zo'n soort situatie van willen uit-faseren. Ik hoef niet zo nodig paarden meer, Mareentje zal tegen de 30 lopen. Ik heb er zelf maar een mini bij gekocht toen weidemaatje (van familie) werd ingeslapen. Terwijl ik eigenlijk absoluut geen paardje er meer bij wilde.... want even grof gezegd, als je elke keer een nieuwe 2e koopt als er 1 omvalt, kom je er nooit vanaf :=

Maar een weidemaatje zoeken vind ik ook erg tricky, want het risico is toch best wel groot dat je er gezeik mee krijgt.... zodra zo'n dier hier staat loop je ook nog eens het risico dat de eigenaar de handen er vanaf trekt, en dat je toch ineens zelf alle zorg en kosten kan dragen. Ik zit daar helemaal niet op te wachten, wil niet voor niets niet meer zelf een paard.... en dan krijg je er een ouwetje op je nek dat juist nog extra veel verzorging nodig heeft....

En wat denk je qua DA kosten, als je onenigheid hebt want de eigenaar wil er liever geen geld meer in stoppen maar zelf zit je dag-in-dag-uit ergens tegenaan te kijken waar je geen prettig gevoel bij hebt en wil je liever wèl de DA er bij hebben.... dan zit je daar weer mee.

Ik vind het erg tricky hoor.

De mensen die de ruimte hebben in hun wei, stal, portemonnee en leven (tijd en zin) voor het verzorgen van een extra paard waar ze an sich geen band mee hebben, en eigenlijk ook niks mee kunnen verder....behalve afwachten op verergering van klachten.....die zijn erg dun gezaaid vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 11:14 



 
Profiel   

pmarena schreef
De mensen die de ruimte hebben in hun wei, stal, portemonnee en leven (tijd en zin) voor het verzorgen van een extra paard waar ze an sich geen band mee hebben, en eigenlijk ook niks mee kunnen verder....behalve afwachten op verergering van klachten.....die zijn erg dun gezaaid vrees ik.


In ieder geval véél dunner gezaaid dan de mensen die een ouder paard hebben, met de nodige gezondheidsklachten waardoor ze er niets meer mee kunnen, en waar ze een goede (bijna) gratis plek voor zoeken bij iemand die ruimte heeft in z'n wei, stal, portemonnee en leven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 11:52 



 

Dat er weinig zo'n mensen bestaan ben ik helemaal mee eens :) maar verder blijf ik zeker bij mijn standpunt.

Ook wie een gezond paard verkoopt, verkoopt een paard en je weet nooit hoe en waar het dier uiteindelijk terecht komt.

Ik heb daar geen oordeel over hoor.
Maar het is gewoon niet eerlijk om zo heftig te reageren op TS, want wat zij zoekt/vraagt is niet ongewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 11:57 



 
Profiel   

Ik kom net uit Nieuw-Schoonebeek en mijn paard gaat morgen die kant op.
Heel relaxte mensen waar ik mijn paard in vertrouwen durf te stallen met een enorme bult ruimte waar menig sportpaard jaloers op kan zijn.

Al met al toch heel blij dat ik het topic aangemaakt heb al vond ik inderdaad sommige reacties heel neerhalend. Al ligt dat ook deels aan het feit dat ik mijn begin post wat verkeerd geformuleerd had.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en hopelijk kan ik op deze manier nog heel wat jaren van mijn grote vriend genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 11:58 



 
Profiel   

Wat fijn voor jou en je paard dat het is gelukt +:)+
En idd hopelijk nog veel jaartjes zo samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 11:59 



 
Profiel   

Super dat het zo opgelost is. Jij blij en paardje nog blijer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:02 



 
Profiel   

Top en nog dicht in de buurt voor een normaal bedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:03 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met zijn nieuwe plek, en blij dat je ervoor kiest om toch te betalen voor een pensioenstal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:09 



 
Profiel   

Wat een mooie oplossing :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:15 



 
Profiel   

Fijn dat je wat gevonden hebt!! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:21 



 
Profiel   

Fijn TS. Hopelijk gaat hij het er naar z’n zin hebben.

Over mensen die zoeken....tja wij zijn dus van die mafketels die oudjes opnemen onder het mom ach gaat wel. Zolang ze hier zonder vrachtlading medicatie pijnvrij in de wei kunnen lopen is het hier welkom. En zo kwam het dus dat we inmiddels een kudde van 7 hebben ipv de eerst beoogde 2 := (vooruit eentje is officieel nog van een vriendin maar staat hier gratis met pensioen, zij betaald alleen de extra kosten als smid en tandarts).
Dus ja ze bestaan maar ik besef me ook dat de mensen die dit kunnen doen dun gezaaid zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:28 



 
Profiel   

Citaat
(vooruit eentje is officieel nog van een vriendin maar staat hier gratis met pensioen, zij betaald alleen de extra kosten als smid en tandarts).


En dat was precies wat TS zo'n beetje aan het uitzoeken was.

Wat fijn TS dat je een plek hebt gevonden.

Ik heb op verschillende manieren een aantal keer voor deze keus gestaan.
Een pony heb ik weggebracht naar de slacht, mijn lieve Simba'tje. Die kon volgens de DA nog op een paddockje alleen staan. Niet voor gekozen dier speelde graag, was nog topfit in zijn hoofd maar had een blessure aan de rolkam (knie). Dus in mijn ogen niet paardwaardig. Hij was als de dood voor de DA dus daarom gekozen voor enkele reis Nijkerk. Nooit spijt van gehad, hij kwam vrolijk de trailer uit, wist niet waar hij was, werd geschoten en heeft het totaal niet doorgehad.

Een pony heb ik weggegeven, die was ook lichamelijk nog topfit maar psychisch was een vaak wisselende grotere kudde erg lastig (dat heb je nu eenmaal in de Randstad als je op een pensionstal staat) en ze kon ook helemaal niet tegen op stal staan. Plus had giga verlatingsangst. Staat nu bij haar vroegere verzorgster en daar gaat het heel goed (wel bijna 2 jaar hele gang gemaakt langs van alles en nog wat voordat het zover was en met handen in het haar gezeten maar goed, het is gelukt).

Ander paard had ik verkocht, aangegeven dat ze artrose had, dier liep nog super goed (was M dressuur) en vond ik na een paar maanden op marktplaats voor een veel hogere prijs :roll: dus blijkbaar was dat eeuwige huisje geen eeuwig huisje. Werd ook aangeboden als sportpaard terwijl ik haar voor een makkelijke prijs had verkocht als recreatiepaard (daar was ze nog prima geschikt voor). Is hele toestand geweest maar dier uiteindelijk teruggekocht en weer andere eigenaar gezocht, die haar nu nog steeds heeft (ze staat ondertussen 'uitgeleend' bij een zorgboerderij, ruim 27 jaar oud is ze nu).

Dus er zijn vele wegen die naar Rome leiden. En dat kan ook zonder 'bashen' worden aangegeven :)

Mijn tip voor iedereen die 'weggeeft of goedkoop van de hand doet', gezien verhaal nr 3, hou het wel in de gaten en hou contact met degene waar je je dier aan verkoopt. Je weet maar nooit...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 12:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen