Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:46

Nog gefeliciteerd met Peri! Fijn dat je een oorzaak hebt gevonden en wat fijn dat het ook gelijk een hoop klachten kan verklaren.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:20

Ja hopelijk is dit de oorzaak. Nu 34 dagen behandelen en hopen dat hij dan weer helemaal lekker in zijn vel zit. Vandaag is bloed afgenomen dus ben benieuwd of daar afwijkingen in te zien zijn.

Het is wel happy month voor hem want we komen nu dus ruim een maand elke dag langs voor dat kuurtje die hij ook enorm lekker vindt weet ik uit het verleden := gelukkig vangen mijn ouders ook veel op anders is dat met een afstand van enkeltje 90km nauwelijks te doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:16

Ah wat sneu met Brutus, sterkte!

_

Fijn dat er voor Peri wat duidelijkheid komt!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:22

Tweet doet het lekker.

Vandeweek in de volle zon weer even zijn echte goudglans op de foto kunnen zetten.
Dat heeft hij in de zomer altijd, maar je krijgt het alleen met het zonnetje goed op de foto.

Afbeelding


En deze twee foto's zijn van vandaag.
(Ik moest even foto's voor de smid hebben, dus heb zijn hoeven ook in detail op de foto. Maar hier even standfotos van beide zijden.

Ik ben blij met hoe hij het doet momenteel.
Zit vooral mentaal echt góed in zijn vel, en dat is fijn!



Afbeelding


Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:04

Hij ziet er goed uit zeg <3


Afbeelding
Mona en Veerle uitgelaten <3 .

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 03:15

Oh wat mooi Tweet in de zon <3

Tennessee doet het ook goed. Hij zit heerlijk in zijn vel en weer helemaal genezen van zijn blessure.

Meneer is weer 12 ipv 21 *\o/*
Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:26

Wat een lief hoofdje!

Hier is het weer wormenkuur tijd… Mona doet dan altijd net of ik dr wil vermoorden ofzo, en ze kijkt me daarna niet meer aan.
Merries zijn leuk toch :') ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:56

O jee :')

Nou Branco vindt ons nog steeds leuk ondanks de oogdruppels. Al heeft hij me van de week wel heel subtiel een zetje gegeven toen ik even voorover gebogen in de wei stond :+ viel bijna om :=

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:31

Hahaha, payback time :') .

Mona had gisteren een dikke lip aan de linkerkant. Dus ik half in paniek, maar na 10 minuten was t weer weg en bleef weg. Misschien iets prikkends gegeten?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:50

Es_ther schreef:
Hahaha, payback time :') .

Mona had gisteren een dikke lip aan de linkerkant. Dus ik half in paniek, maar na 10 minuten was t weer weg en bleef weg. Misschien iets prikkends gegeten?


Ik had precies hetzelfde met mijn oudje van de week. Uit het niets een super dikke lip aan één kant -O- Verder had ze haar gewoonlijke praatjes en ook geen koorts. Na een dag was het gelukkig weg. Ik denk inderdaad een prikkende plant of insect gegeten :+

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:50

Zal inderdaad wat hebben gegeten of gestoken op de lip kan ook :j
Dan is Peri ook een merrie want die is ook een halfuur na zijn wormspuit boos :+

Hij zoet er goed uit Hennos!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 11:03

Inderdaad wat prikkends gegeten! Larix heeft dat ook wel eens gehad.

En Larix haat de wormenspuit niet want daarna stop ik m altijd helemaal vol met koekjes :Y)

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:22

Ik geef mijn dame na een wormspuit altijd een handje bix. Spoelt de smaak ook wat weg en ik weet zeker dat ze dan alles binnen krijgen.

Ik had net echt onwijs mazzel met het weer. Het plensde tijdens opzadelen. En na het ritje zet ik haar buiten en berg mijn spullen op en het plenst weer. En wij hadden:
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:41

Goed ver in de mond spuiten :j en idd wat lekkers er achter aan.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:06

Esther, gelukkig was het snel weer weg!

Sander, wat lekker dat je goed weer had! En dat je nog zo lekker kan rijden.

Mijn dame is vandaag ook weer mee naar het bos geweest. Ze had er niet heel veel zin in vandaag, waarschijnlijk ook omdat het nat was en dus gladder. Maar wel heerlijk om nog kilometers te kunnen maken <3 Afbeelding

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 21:40

Ik smelt even <3
Afbeelding
Op wedstrijd heeft hij het wat moeilijk met putten. Thuis? Neh joh :+
Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:31

Wat leuk!

Hier lekker fanatiek bezig dochter begint het rijden steeds beter door te krijgen. Van het weekend vriendje van haar erop die ook rijdt maar weinig balans heeft nog. Dan doet Branco het dus niet. Mensen denken hij is zo braaf en dat is ie ook. Maar je moet wel duidelijk zijn in wat je van hem wil. Dan kun je op de kleinste hulpen rijden met hem.

Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:07

Ooo wat een leuk topic! Ik stel ook graag mijn oudje even voor:

Dit is Soof, KWPN'er en afgelopen mei 22 jaar oud geworden. Zijn nickname op stal is letterlijk opa, maar hij voelt zichzelf soms nog een jonge god. Sinds verleden jaar wel wat artrose aan zijn kogelgewricht. Gelukkig heeft hij (even afkloppen) sinds het inspuiten geen last meer gehad. Al heeft dit waarschijnlijk ook te maken met een zeer kundige hoefsmid.

Wij zijn dan ook nog lekker fanatiek bezig met rijden en gaan in september voor het eerst een officieel B-proefje starten. Gewoon voor de lol. Het is natuurlijk met die oude mannen per dag een beetje kijken hoe het gaat en of ze er wel echt zin in hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:38

Ik vroeg mij af of jullie mij advies kunnen geven. Mijn merrie van 27 staat op pensioen op 8 hectare grond en wordt met alleen gras en als er niet genoeg gras is hooi niet dikker. Ze is op een rusthuis waar ze eerder stond mager geworden en ze krijgt het er niet bij gegeten. Wormonderzoek wil ik nog doen maar dat valt niet mee omdat ze in een kudde staat. Wat zou ik haar kunnen bijvoeren?

Voordat ze naar het rusthuis ging
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Eerder heb ik haar wel is dikker gekregen met speedibeet en luzerne maar speedibeet wordt nu lastig ivm dat andere mensen het voor mij gaan voeren en dat moet weken eerst

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:53

Oh, dat is niet de bedoeling. Wat balen zeg. Ze zag er echt top uit. Tsja, ze zal toch wat meer binnen moeten krijgen, rijker ruwvoer of een ruwvoer vervanger zoals Subli Seniores Priores. Ik weet niet wat de mogelijkheden daar zijn. Maar als het een rusthuis is, dan hebben ze toch wel wat standaard oplossingen?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:37

Sanet schreef:
Oh, dat is niet de bedoeling. Wat balen zeg. Ze zag er echt top uit. Tsja, ze zal toch wat meer binnen moeten krijgen, rijker ruwvoer of een ruwvoer vervanger zoals Subli Seniores Priores. Ik weet niet wat de mogelijkheden daar zijn. Maar als het een rusthuis is, dan hebben ze toch wel wat standaard oplossingen?


Ja ze was echt zo mooi in vorm. Tuurlijk is ze spieren verloren door haar pensioen (rustig afgebouwd) maar het grootste gedeelte is gebrek aan voeding in het rusthuis. Ik heb haar daar uiteraard weg gehaald (sorry misschien wat onduidelijk geschreven). Op de huidge plek waar ze nu staat kan ze wel bijgevoerd worden maar het weken van Seniors priores is praktisch gezien helaas niet haalbaar. Ze is gelukkig niet gevoelig voor HB en haar gebit is nog perfect dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:40

Weken is niet praktisch, maar iets als lucerne of Grasmix bijvoeren kan dus wel? Of een merriebrok ofzo?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:45

Sanet schreef:
Weken is niet praktisch, maar iets als lucerne of Grasmix bijvoeren kan dus wel? Of een merriebrok ofzo?


Ja dat kan allemaal! Iets van slobber kan ook nog wel maar de voorkeur heeft zonder water of weinig water

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 23:00

Merriebrok met een scheut olie wellicht. Geeft zowel wat extra eiwitten als koolhydraten als vetten.
Lijkt me in dit geval wel zinvol. En geen geklooi met water.

En dan daarnaast voldoende maaagvulling, dus gras/hooi etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:27

Hoe is haar gebit?