Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan ik doen met een oude pony?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik verzorg namelijk een new forest pony van 25 jaar oud. Ze is dus al best wel oud en kan niet veel meer. Ik kan nog op haar rijden maar alleen stappen, niet draven of galopperen. Ze heeft vaak last van haar hoeven en doordat ze al oud is kan ze niet goed op harde ondergronden lopen (zoals bijvoorbeeld asfalt.) Ik wil graag een keer iets anders doen dan rijden maar ze kan dus niet veel meer. Iemand nog ideeën wat wel kan?

Groetjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 18:11 



 
Profiel   

Als zij zoveel last heeft van haar hoeven zou ik als ik jou was niet meer met haar rijden, ook geen stap.
Je kunt haar mentaal lekker bezig houden, verdiep je eens in grondwerk of leer haar wat simpele trucjes. Wees voorzichtig met de spagaat, buiging, of laat dat gewoon achterwegen.
Je kunt met haar gaan wandelen? Wat lekkers voor der maken, een goede poetsbeurt geven. Er valt heel veel te doen als je eenmaal een beetje weet wat je aan het doen bent op de grond. Misschien leuk om eens een lesje te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 18:16 



 
Profiel   

Vrijheidsdressuur vinden ze vaak ook erg leuk. Natuurlijk opletten dat het lichamelijk niet te zware kunstjes zijn als knielen of steigeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 18:18 



 
Profiel   

Sowieso stoppen met rijden en lekker aan de hand gaan wandelen. Er zijn genoeg bermen waar je paard op het zachte kan stappen en jij op het verharde ernaast kan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:24 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Alle oudjes welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:39 



 
Profiel   

Ik heb een shet van in de 20+ leeftijd onbekend maar zeker ouder dan25.
we gaan elke week met haar naar het strand om 2x in de week te zwemmen 1x met de kinderen en een keer als hij de oude surfplank van de buren met mij er op door het water trekt en tot zijn knieën in het water loopt met of zonder kinderen...heerlijk relaxed. Soms dan gaan we vliegeren en dan houd zijn tuig soms de vlieger van de kinderen vast.... en dat is al heel vaak basis geweest voor leuke foto's en mooie gesprekken zelfs voor een rouwkaartje van een overleden ziek kindje.

Ook doet hij het goed in het bejaardenhuis in de tuin om zomaar even als gezelschapsdier te dienen, wat hij daar doet eten en geaaid worden! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 13:40 



 
Profiel   

Gevoelig lopen op het harde is geen ouderdomskwaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 14:01 



 
Profiel   

Klopt, ze had al een paar jaar een beetje last van haar hoeven. We hebben dus gewoon heel rustig aan gedaan. Maar hoe ouder ze werd hoe erger het werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 14:05 



 
Profiel   

Ik zou vooral niet te veel willen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 10:17 



 
Profiel   

Ik zou het probleem met de hoeven aanpakken. Mn merrie van 28 heeft al jaren een minder voetje, maar houden we goed bij. Al jaren 20+ers, maar leeftijd zegt voor mij niet alles wat dat betreft.

Goede hoefkwaliteit komt van binnenuit en management buiten. Dus kijken naar voeding, hoeveel ze buiten komen en op wat voor ondergrond. Hoe vaak is er hoef onderhoud.

Ook bij een 25jarige groeien de hoeven en heb je nog kansen dit netjes te doen.

Mijn 22jr heeft ook niet de beste hoeven en veranderen we niet, want stand veranderen heeft teveel impact op zijn lijf. Maar hij mag er niet minder op/door lopen.
Mn 23jr had na hb mindere hoeven. Met corrigeren naar de ideale hoef elke keer problemen, dus hoeven meer in "hun waarde" gelaten en laatste 1,5jr liep hij er super op.

Beweging kan goed zijn, maar moet in verhouding zijn. Is het met regelmaat, hoe is het lijf, welke ondergrond, hoeveel beweegt het paard verder etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 16:50 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de reacties

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 12:35 



 
Profiel   

Ik verzorg een haflinger die ook redelijk op leeftijd is ( 22 jaartjes oud ). Normaal reden we nog lekker buiten, en deden we wat hij nog kon/leuk vond. Nu zijn we vooral stukjes aan het wandelen en genieten we nog iets meer van het poetsen.
Vrijheidsdressuur is voor ons allebei niks, aangezien we allebei weinig geduld hebben haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 13:20 



 
Profiel   

J_lover2 schreef
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik verzorg namelijk een new forest pony van 25 jaar oud. Ze is dus al best wel oud en kan niet veel meer. Ik kan nog op haar rijden maar alleen stappen, niet draven of galopperen. Ze heeft vaak last van haar hoeven en doordat ze al oud is kan ze niet goed op harde ondergronden lopen (zoals bijvoorbeeld asfalt.) Ik wil graag een keer iets anders doen dan rijden maar ze kan dus niet veel meer. Iemand nog ideeën wat wel kan?

Groetjes!


Hoi TS!
Wat leuk dat jij haar mag verzorgen. Kun je wel met haar wandelen?

Wij hebben een pony die een aantal maanden op rust moet staan in een paddock. Mijn dochter en ik gaan vaak lekker bij hem in de paddock zitten en hij geniet alleen al van die aandacht.
Wij mogen wel stappen in de bak en dat doen we vaak samen met iemand anders met haar paard.

Verder poetsen we hem veel, wassen we hem af en toe. Vind hij ook heerlijk.
In de paddock spelen we met een bal met hem (in ons geval nu even niet, want hij heeft een breukje) en doen we idd grondwerk voor zover dat kan; rek en strekwerk :-) Je kunt leuke leid-oefeningen doen waarbij je dat doet uit verschillende posities bijvoorbeeld.
https://e-quine.com/uitdagend-gedrag/af ... grondwerk/

Verder; zijn hoefschoenen iets voor de pony in het geval dat er weinig aan het hoefprobleem te doen is? Is dat bespreekbaar met de eigenaar? Dan kun je nog lekker een wandeling maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:39 



 
Profiel   

lekker knuffelen en poetsen en wandelen!
mijn oudje kun je niet ip rijden,maar die vind knuffelen en poetsen hartstikke leuk.
misschien kun je oefenen met vlechtjes maken op verschillende manieren,de staart kun je vlechten.
ze vinden wat kunstjes doen ook leuk,vraag wel aan de eigenaar of dat mag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:49 



 
Profiel   

ellepel schreef
lekker knuffelen en poetsen en wandelen!
mijn oudje kun je niet ip rijden,maar die vind knuffelen en poetsen hartstikke leuk.
misschien kun je oefenen met vlechtjes maken op verschillende manieren,de staart kun je vlechten.
ze vinden wat kunstjes doen ook leuk,vraag wel aan de eigenaar of dat mag!



Ik merk dat mijn oudje totaal geen interesse toont in kunstjes leren (waardoor ik zelf ook ontmoedig raak). Kende die van jou dit al voordat je stopte met rijden of heb je hem/haar dat pas na die tijd aangeleerd??

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:51 



 
Profiel   

die ik nu heb kent geen enkel kunstje haha.
die vind daar niks aan.
ik heb nog een oudere ruin gehad,die vond het wel leuk.
maar gewoon simpele dingen, nee schudden,flehmen, voetje.
en dat deed ik al voordat ik stopte met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:59 



 
Profiel   

Ik zou vooral niet teveel willen en kijken waar je paard nog van geniet. Een lekkere wandeling en wat grazen aan de hand of bijvoorbeeld grondwerk. Of gewoon lekker knuffelen en poetsen. Onze merrie van 24 doet naast knuffelen helemaal niks meer. En dat vindt ze heerlijk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 16:58 



 
Profiel   

Toen ik besefte dat rijden met mijn paard niet meer okay was, heb ik nog één korte rit gemaakt ten afscheid op een route die we heel vaak hebben gereden. Ik heb hem bedankt voor alle mooie dingen die ik als ruiter met hem heb mogen meemaken en daarna afgezadeld.
Hoewel er geen foto's van zijn gemaakt, staat deze rit in mijn geheugen gegrift.
Daarna is er alleen nog maar gewandeld en gepoetst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 17:53 



 
Profiel   

Mijn pony van 29 gaat om de week nog een uurtje voor de wagen. Mijn 25 jarige heeft spat en kan niet rustig stappen voor de wagen dus die werkt niet meer. Verder is het vooral knuffelen en borstelen ( en een oudje van wintervacht ontdoen is wekenlang plezier) en samen spelen in de bak. Ik werk al sinds ze vier jaar zijn met ze dus alleen maar wat hun nog zin in hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 19:00 



 
Profiel   

Met een bejaard paard dat niet pijnvrij zijn eigen lichaam in balans kan houden in draf en galop zou ik niet rijden of mennen. Maar dat soort paarden kan nog steeds enorm genieten van aandacht: wandelen, pootjebaden, naar leuke graasplekjes gaan, poetsen enzovoorts. Onze pony is 26 en geniet daar nog steeds van, en wij dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 16:51 



 
Profiel   

Met mijn oudje kan ook niet zoveel meer. Hij geeft gelukkig zelf goed aan wat wel kan en ook wat hij leuk vindt.
Wandelen is al een paar keer genoemd en altijd leuk, maar als dat 't enige is vindt hij 't maar saai. Mijn pony is echt van de afwisseling en ook in stap kun je best wat in de bak doen. Pilonnen neerzetten en dan slalommem, over balkjes stappen, of juist er tussen door, een grote bal om te voetballen, zeil om over heen te stappen. Zo kun je elke keer een ander parcourtje maken, hoeft niet ingewikkeld te zijn. Nieuwe figuren bedenken en ipv aan het halstertouw dit aan een lead rope of longeerlijn doen, is ook weer heel anders. Of aan de fiets (of skelter, is fijner met alleen stap). Zou 't wel allemaal even overleggen met de eigenaar, tenzij je al weet wat wel/niet mag/kan.
En als je merkt dat met rijden stappen wel gaat kun je dit soort dingen ook rijdend doen. Ik rij zelf niet meer op m'n pony, maar op sommige dagen is hij echt wel goed genoeg om met m'n zoontje rond te stappen, dit zijn dan echt "saaie" rondjes, maar ik zie ze beiden genieten.
Goed op kleine signalen blijven letten en als je daar goed naar luistert zullen je vast veel plezier hebben samen. Bij twijfel (tussen niet kunnen of niet willen/geen zin) stop ik altijd of ga ik wat anders doen. Ik bied 't aan en hij bepaalt (en ook dat vindt hij erg leuk haha).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 18:17 



 
Profiel   

Mijn oudje vond het heerlijk om samen te gaan wandelen, in jouw geval natuurlijk op zachte grond. Is dat een optie?
Zo blijven ze toch in beweging zonder te rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-22 17:03 



 
Profiel   

Lekker in het bos wandelen, grond oefeningen, borstelen/kroelen, samen met een bal spelen, speelsgewijs in de bal/wei spelen, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 08:08 



 
Profiel   

Je kunt ook dingen doen zoals precies met je mee lopen. Ik had eeen pony die op den duur als ik stopte meteen stopte, stapje naar voren opzij, links en rechts precies meeliep.

Je kunt je pony borstelen vlechten en naar een plek wandelen en fotos maken. Ben nog steeds blij dat ik dat met mn oude shet heb gedaan voor die dood ging.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 20:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen