Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 190 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

zou er wel een vitaminesupplement geven, pavo vital vind ik een heel goede.
en eigenlijk zou ik dan eerst even aan kijken hoe dat gaat?
kan. et zijn dat als de vitamines worden aangevuld de pony wel wat vriendelijker word?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:49 



 
Profiel   

Nee dat is de lastige balans. Want nu kan ze niet meer "werken" om de kilo's eraf te krijgen en het is niet zeker dat meer werk ooit nog mogelijk is.
Anderszijds kan ik geen supplementen voeren zonder voer. Het is nogal een lastige. Poosje magnesium bijgevoerd jaren geleden maar dan liet ze dr voer ook staan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:50 



 
Profiel   

ellepel schreef
zou er wel een vitaminesupplement geven, pavo vital vind ik een heel goede.
en eigenlijk zou ik dan eerst even aan kijken hoe dat gaat?
kan. et zijn dat als de vitamines worden aangevuld de pony wel wat vriendelijker word?


Grappig dat je dit noemt. Vorige week voorbij gelopen toen ik voer ging halen voor mn ruin, dacht eigenlijk dat dat die soort koeken waren maar het is een brokvorm zie ik.
Ga er eens naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 19:53 



 
Profiel   

Je zou msm met glucosamine kunnen voeren tegen de stijfheid. Samen met een vitamine brokje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 10:41 



 
Profiel   

Een supplement is een beetje moeilijk aanbevelen omdat je niet precies weet waarom ze stijf is. Zijn het spieren , pezen of gewrichten.

Bij alleen een hooirantsoen heb je redelijk kans op tekorten, wat Ellepel eigenlijk ook al zegt. Dus een vit en min supplement zou je zeker kunnen proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 11:00 



 
Profiel   

Hoi,
Mijn fjord is nu 21 jaar en is verder goed op gewicht en het gebit is nog helemaal in orde. Alleen denk ik wel na of er niet iets van extra voer nodig is voor het geval de spieren in gaan vallen door ouderdom?
Ik heb afgelopen dagen veel gelezen dat extra eiwit dit zou kunnen voorkomen?
Hierbij kwam ik gewoon de pavo 18+ tegen, waar al meer eiwit in zit of Pavo Inshape, waar nog een stuk meer eiwit in zit
Mijn idee is om dit extra’s alleen te voeren als ik zelf op stal ben, dat is 4/5x in de week. Zou dat genoeg zijn als onderhoud?

Ze hoeft niet veel dikker te worden, maar hoeft ook niet af te vallen
Dit is haar nu: [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 15:10 



 
Profiel   

Heb je het idee dan dat ze nu al wat extra's kan gebruiken ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 15:17 



 
Profiel   

Pieneappel: werkt je Fjord nog ? mijn paard gaf ik niks extra tot zijn 30e zelfs, ik vind je Fjord er eigenlijk prima uitzien. En wanneer je haar gewoon nog rijdt en ze haar ding doet denk ik niet dat het nodig is.
Ik ben extra gaan geven omdat mijn paard stopte met bewegen ( noodgedwongen) en ging invallen op de bovenlijn, bij de schouders etc etc.
Die krijgt nu merriebrok voor het eiwit en Pavo 18+ als extraatje

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:35 



 
Profiel   

Wij rijden nog zeker 3x in de week.
Als ik dit zo van jullie lees, is het dus nog niet nodig om iets extra’s bij te voeren
Dan zal ik haar gewoon in de gaten houden verder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:49 



 
Profiel   

Voor wie het nog meer interessant vindt om eiwitten te geven. Ik geef de lijnzaadcake van Makana. 200gr per dag. Daar zit 30% eiwitten in (tov 18% in de pavo 18+).
Verder geef ik mijn paard Victorious secret, sinds kort 200gr per dag. Daar zit oa verhoogd selenium, zink en koper in. Begreep dat dat voor senioren ook in hogere dosis nodig is. Mijn paard bleek een tekort aan zink/selenium te hebben (hij kreeg 50gr).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 16:38 



 
Profiel   

ik heb 2 oudjes van 25 en 27 jaar. Die van 25 jaar heeft nog 3 kiezen en kan geen hooi meer kauwen. Door de da is Seniores Priores van Subli aanbevolen. Dat geef ik ze nu iets van 2 maanden, maar ik merk dat ze sinsdien allebei ontzettend aan het zoutblok likken...ik ben nu in 2 a 3 maanden al aan mijn 3e zoutblok bezig?

Het moet door het voer komen, maar wat is de boosdoener, hebben jullie een idee?
Ik ga maar eens rondkijken voor een ander alternatief, een volledig voer dus ruwvoer en krachtvoer ineen. Ik hoorde al goede verhalen van Agrobs,...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:39 



 
Profiel   

wat voer je nog meer dan naast de seniores priores?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:44 



 
Profiel   

In dit artikel staan de alternatieven voor seniores priores : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 12:46 



 
Profiel   

ellepel schreef
wat voer je nog meer dan naast de seniores priores?


Pavo vitaminekorrels, verder niets


Laatst bijgewerkt door simone46 op 25-11-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 14:27 



 
Profiel   

Maris schreef
In dit artikel staan de alternatieven voor seniores priores : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html


dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 14:27 



 
Profiel   

simone46 schreef
ellepel schreef
wat voer je nog meer dan naast de seniores priores?


Pavo vitaminekorrels, verder niets



Ik weet niet hoeveel je hier van voert maar ik zou denk ik halveren met de senior en de rest aanvullen met fibrenuggets van Pavo is een mooie grove grasbrok. En bietenpulpbrok. Kun he allemaal door elkaar mengen en samen weken.


Ik geef er zelf ook nog lucernebrok en een flinke hand hartog senior erdoor voorverpakte structuur en een handvol door zijn geweekte emmer kan hij eten zinder proppen.

Dat gezegd te hebben gaat mijn liksteen nu ook als een malle. Ook door de gewone hooi eters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 16:24 



 
Profiel   

scheelt dat ik geen liksteen in de stal heb :P
buiten wel,maar ik zie kelly er nooit bij.
die fibrenuggets er bij is echt een goed, beetje meer eiwit er in,dat helpt vaak wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:24 



 
Profiel   

Ik ook niet. Ligt buiten voor alle 4 beschikbaar en nu half op. Ik zie er 3 heel vaak staan.
Ook de emmer met zeezout en zeewier gaat heel hard op het moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:18 



 
Profiel   

Mijn oudje likt op het moment ook veel aan zijn steen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 07:06 



 
Profiel   

Hallo,

Mijn paard is 22 jaar oud en een grote kwpn. Ik rijd hem nog zo’n 3 a 4 keer in de week.
Hij is verder wel goed op gewicht en zijn tanden zijn ook nog goed. Ik vroeg me een tijdje geleden af of hij wel de vitamines en mineralen krijgt voor zijn leeftijd. Toen heb ik op advies van een voedingsdeskundige de brok rust en herstel aangeschaft en daar krijgt hij een kilo per dag van met lijnzaadolie erover nu de r in de maand is. Ik vind hem sinds deze brok best heftig en volgens de voedingsdeskundige kan dat niet door de brok komen. Verder als ik hem heb gereden krijgt hij een kwart van de pavo 18 plus muesli. Ik heb hem nu 16 jaar en nog nooit zoals nu mee gemaakt.
Heeft er iemand ervaring met de brok rust en herstel? Of iemand tips wat misschien een beter idee is om te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:13 



 
Profiel   

Ja hoor, je hoort wel vaker dat paarden zo reageren op voer. Ik zou eens twee weken de brok achterwege laten en kijken wat er gebeurd.
De muesli en 18+ kreeg hij wel al altijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 18:45 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ja hoor, je hoort wel vaker dat paarden zo reageren op voer. Ik zou eens twee weken de brok achterwege laten en kijken wat er gebeurd.
De muesli en 18+ kreeg hij wel al altijd?


Ja klopt de 18 plus muesli van pavo kreeg hij wel altijd.
Bedankt voor je tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 19:26 



 
Profiel   

Snelste en makkelijkste manier om erachter te komen of het aan het voer ligt. Mocht je bang zijn dat je paard te weinig vitamine krijgt, kan je ook kijken naar een balancer (bijv pavo vital of daily fit).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 20:04 



 
Profiel   

Ik vraag me altijd af waarom mensen zo nodig iets moeten veranderen aan een voedingschema van een dier dat het goed doet, alleen maar omdat ze het ‘gevoel hebben’ dat het dier wat extra nodig heeft. Never change a winning team is mij altijd geleerd. Zou gewoon weer teruggaan naar wat je deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 06:52 



 
Profiel   

Hoi, even een berichtje hier om te kijken of ik iets over het hoofd zie :). Ik heb een ruin van 26 jaar oud die nog 3x pw week bereden wordt, zowel in de bak als buiten of soms longeren.
Ik vind hem de laatste tijd erg invallen, terwijl er aardig wat voer in gaat. Hij heeft onbeperkt voordroog. Zijn voerschema ziet er als volgt uit:
O: 1/4 schep basisbrok, 1 schep seniores priores (droog geschept dus geweekt een aardige bak) met een halve schep pavo 18+ erdoor anders eet hij het niet.
M: 1/2 schep basisbrok
A: 1 schep pavo 18+, 2 scheppen complete seniore care van hartog, een paar peentjes en 3 schepjes paardendrogist souplessemix.
Naar mijn idee krijgt ie dus aardig wat te eten. Hij wordt heel snel heet van voer, hij kan bijvoorbeeld niks met haver eten want dan is hij ohz niet te doen. Van pavo fibrebeet werd hij ook heel heftig.
Verder staat hij onder een Bucas Power Turnout en daar is hij lekker warm onder.
Zie ik iets over het hoofd of hebben jullie nog ideeën?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 07:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 190 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen