Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dekenwissels (& extra tips?)

 
Profiel   

Hoi!
Mijn merrietje wordt in januari alweer 21.
Vorig jaar heeft ze een héle zware winter gehad.

Ten eerste een kudde waar ze zich niet goed in voelde en vaak weggejaagd werd bij het eten. Later problemen met haar tanden, twee tanden die getrokken moesten worden, maar de wonde van één van die tanden begon te ontsteken waardoor ze weken lang amper kon eten. Zware antibiotica, met dan weer koliek tot gevolg. Het was echt een vicieuze cirkel waar we niet uitkwamen.

Uiteindelijk met de verhuis naar een stal met in de zomer 24/7 gras is ze er weer bovenop gekomen. Momenteel gaat het super met haar. Ze is mooi op gewicht en mentaal ook gewoon veel vrolijker. Ze wordt 2x per week gereden en ze heeft de energie van een 3 jaars.

Helaas zijn er tegenwoordig hier in de buurt nergens nog plekjes waar ze ook in de winter veel op het gras kunnen. Zo ook hier. Ze heeft wel 24/7 hooi, een klein weitje waar ik ze op mag zetten (maar daar staat al niet veel meer op), en ze wordt goed bijgevoederd (fibrebeet & jpgef bodybuilder).

Toch merk ik dat ze alweer een heel klein beetje begint af te vallen. Niks ernstig, maar ik wil voorkomen dat het nog erger wordt. Vorig jaar had ze een jachtpatroon geschoren, dat doe ik nu niet meer aangezien ik het risico te groot vind op vermageren.

Het is nog een beetje zoeken met dekens. Momenteel heeft ze een 150gr op met een regenhals. Ze heeft wel echt een dikke vacht. Ze staat 24/7 buiten, met schuilstal, maar daar staat ze echt nooit in.
Nu mijn vraag, wanneer switchen jullie naar een 300gr deken?
& andere tips om te voorkomen dat ze terug afvalt zijn zeker welkom. Al denk ik dat ik al het mogelijke wel al gedaan heb.

In maart werd ze gewogen op 329kg
In september werd ze gewogen op 366kg

Tanden worden gemiddeld 3x per jaar gedaan/gecontroleerd, bloedonderzoek gedaan, in orde met ontworming, en wordt grondig opgevolgd door DA en chiropractor.

Thanks alvast voor het lezen en de antwoorden ;)

Foto’s van toen ze op haar magerst was:

[ img ]

[ img ]

Foto’s van hoe ze er nu uit ziet:

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:33 



 
Profiel   

Hoe groot is ze en hoeveel fibrebeet & jpgef bodybuilder krijgt ze.

En krijgt ze onbeperkt hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:33 



 
Profiel   

Mijn 27 jarige hackney had afgelopen februari het even lastig met de plotselinge kou en sneeuw. Net wat teveel afgevallen naar mijn zin (24/7 op wei met schuilstallen, paardenmaatje en onbeperkt hooi).
We zijn hem toen gaan bijvoeren met Seniore Priores/Fibrebeet 2x 1,5 per dag. Dat heeft goed geholpen. Het hooi was net niet rijk genoeg voor hem, maar wel voor zijn paardenmaatje die wat te stevig is.

Hij krijgt nu 1x per dag 1,5kg SP/Fibrebeet met musclebuiler of paardenmeel van de Dungense molen. En onbeperkt hooi, en nog steeds 24/7 op de wei.
Hij doet het nu heel goed en heeft energie als een 6 jarige. Hij wordt 1x per week bereden.

Nu is het de eerste winter dat ie een deken opheeft, omdat ik niet wil dat ie weer afvalt en zijn energie goed gebruikt. Ik vind het ook lastig om te bepalen welke wanneer de juiste is. Voorheen was het nogal een dekensloper (ooit in 1 week 3 vliegendekens vernield...)

De deken die hij nu opheeft is een 0gr. regendeken met losse hals met een losse 150gr. onderdeken. Hals heb ik er nu nog niet op, maar die kan er ook nog op bij heel beroerd weer (hele dag regen of sneeuw).
1 Dezer dagen komt er nog een 250gr. Amigo Bravo binnen met een losse onderdeken van 100gr. Denk dat we met die combi's het wel gaan redden.

Staat ze te rillen? Is ze nog happy? Dan zou ik nog niet switchen naar 300gr.
Ze ziet er op de foto's van nu goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:57 



 
Profiel   

monsera schreef
Hoe groot is ze en hoeveel fibrebeet & jpgef bodybuilder krijgt ze.

En krijgt ze onbeperkt hooi?


Ze krijgt inderdaad onbeperkt hooi zoals hierboven vermeld :)
Goh, denk dat ze van bodybuilder iets minder dan 1kg krijgt. En dan van fibrebeet ongeveer 750gr en nog 250gr speedibeet (ongeweekt gewogen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 10:57 



 
Profiel   

Mijn paard heeft nu 0 gram op, en als het écht gaat vriezen dan krijgt hij max 150 gram op.
Zorgen dat ze goed en onbeperkt ruwvoer hebben is vaak meer dan voldoende.

In de winter horen ze ook een beetje af te vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:04 



 
Profiel   

Voor dekens temperatuur ik mijn paard elke dag. Als haar temperatuur naar mijn zin te hoog is, gaat deken eraf, temperatuur te laag komt er een dikker deken.

Daarnaast kijk ik ook echt naar mijn paard. Mocht ze afvallen, dan doe ik er een dikker dekentje op. De volgende dag kijk ik dan of het te warm was. Als mijn paard het te warm heeft, wordt ze gasserig. In dat geval gaat er dus weer een dunner dekentje op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:12 



 
Profiel   

Rongyos schreef
Mijn 27 jarige hackney had afgelopen februari het even lastig met de plotselinge kou en sneeuw. Net wat teveel afgevallen naar mijn zin (24/7 op wei met schuilstallen, paardenmaatje en onbeperkt hooi).
We zijn hem toen gaan bijvoeren met Seniore Priores/Fibrebeet 2x 1,5 per dag. Dat heeft goed geholpen. Het hooi was net niet rijk genoeg voor hem, maar wel voor zijn paardenmaatje die wat te stevig is.

Hij krijgt nu 1x per dag 1,5kg SP/Fibrebeet met musclebuiler of paardenmeel van de Dungense molen. En onbeperkt hooi, en nog steeds 24/7 op de wei.
Hij doet het nu heel goed en heeft energie als een 6 jarige. Hij wordt 1x per week bereden.

Nu is het de eerste winter dat ie een deken opheeft, omdat ik niet wil dat ie weer afvalt en zijn energie goed gebruikt. Ik vind het ook lastig om te bepalen welke wanneer de juiste is. Voorheen was het nogal een dekensloper (ooit in 1 week 3 vliegendekens vernield...)

De deken die hij nu opheeft is een 0gr. regendeken met losse hals met een losse 150gr. onderdeken. Hals heb ik er nu nog niet op, maar die kan er ook nog op bij heel beroerd weer (hele dag regen of sneeuw).
1 Dezer dagen komt er nog een 250gr. Amigo Bravo binnen met een losse onderdeken van 100gr. Denk dat we met die combi's het wel gaan redden.

Staat ze te rillen? Is ze nog happy? Dan zou ik nog niet switchen naar 300gr.
Ze ziet er op de foto's van nu goed uit!


Thanks voor je uitgebreide berichtje! Rillen doet ze nu zeker niet, maar als ze staat te rillen ben ik in mijn ogen al te laat met dekens wisselen dus dat wil ik graag vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:20 



 
Profiel   

Matheno schreef
Mijn paard heeft nu 0 gram op, en als het écht gaat vriezen dan krijgt hij max 150 gram op.
Zorgen dat ze goed en onbeperkt ruwvoer hebben is vaak meer dan voldoende.

In de winter horen ze ook een beetje af te vallen.


Hoe oud is jouw paard, en heeft hij gezondheidsproblemen? Want voor haar is alleen goed en onbeperkt ruwvoer helaas niet voldoende.. afvallen mag ze eigenlijk ook niet doen, ik weer dat dat er bij hoort in de winter, maar nu staat ze eigenlijk net op gewicht, magerder hoort ze niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:22 



 
Profiel   

Freyr schreef
Voor dekens temperatuur ik mijn paard elke dag. Als haar temperatuur naar mijn zin te hoog is, gaat deken eraf, temperatuur te laag komt er een dikker deken.

Daarnaast kijk ik ook echt naar mijn paard. Mocht ze afvallen, dan doe ik er een dikker dekentje op. De volgende dag kijk ik dan of het te warm was. Als mijn paard het te warm heeft, wordt ze gasserig. In dat geval gaat er dus weer een dunner dekentje op.


Dit is een hele fijne tip, thanks! Op welke temperatuur richt jij je ongeveer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 11:23 



 
Profiel   

Ik voel onder de deken in de vacht of ze warm genoeg zijn. Dus echt de huid temperatuur. Te koud krijgt ze meer op, te warm haal ik het eraf.
Met zon paard wil je idd niet dat de spekjes eraf gaan. Je hebt al teveel moeite gedaan die spekjes erop te krijgen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:10 



 
Profiel   

annahiltlady schreef
Freyr schreef
Voor dekens temperatuur ik mijn paard elke dag. Als haar temperatuur naar mijn zin te hoog is, gaat deken eraf, temperatuur te laag komt er een dikker deken.

Daarnaast kijk ik ook echt naar mijn paard. Mocht ze afvallen, dan doe ik er een dikker dekentje op. De volgende dag kijk ik dan of het te warm was. Als mijn paard het te warm heeft, wordt ze gasserig. In dat geval gaat er dus weer een dunner dekentje op.


Dit is een hele fijne tip, thanks! Op welke temperatuur richt jij je ongeveer?



Ik temperatuur zeer regelmatig, dus ik weet dat de basistemperatuur van mijn paard tussen de 37,2 en 37,5 is. Laatst haalde ik haar met 38 onder haar deken vandaan, die is er toen heel snel afgegaan. Een andere keer stond ze met 36,8/36,9, wat ik toch wel aan de koude kant vond. In combinatie met een hele strakke rug en iets kouder in de oksels en liezen voelen, heb ik toen weer een deken opgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:53 



 
Profiel   

annahiltlady schreef
monsera schreef
Hoe groot is ze en hoeveel fibrebeet & jpgef bodybuilder krijgt ze.

En krijgt ze onbeperkt hooi?


Ze krijgt inderdaad onbeperkt hooi zoals hierboven vermeld :)
Goh, denk dat ze van bodybuilder iets minder dan 1kg krijgt. En dan van fibrebeet ongeveer 750gr en nog 250gr speedibeet (ongeweekt gewogen).


Ja de vraag was eigenlijk ook eet ze ook onbeperkt :o :D

Op zich vind ik niet dat je heel erg veel bij voert. Als je dit 1 keer per dag geeft zou ik dit nog een keer bij geven. Zelfde hoeveelheid en even aankijken of ze daar van op gewicht blijft.

Mijn oudje van 34 heeft geen deken op en eet alleen maar emmers geweekt eten en is net Hollands welvaren. Dus ik verwacht eigenlijk dat je paard wat meer nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:19 



 
Profiel   

Als ze een dikke vacht heeft, niet geschoren is en genoeg eet zou ik niet zo veel veranderen. Ik zou alleen voor hele gure dagen een extra dikke (3-400g) deken met gevoerde hals opleggen en als ze de rest van de tijd het goed doet zou ik het zo laten. Valt ze terug kan je er 100 g bijgooien en voer wat verhogen. Ik werk graag met liners zodat ik kan spelen met het gewicht van mijn deken. Koude dagen een liner extra, warme dagen eentje minder. Koude dagen extra voer, warme dagen wat minder.
Je zou olie als extra energiebron kunnen overwegen als ze terugvalt. Daar heeft ze geen tanden voor nodig en je hoeft niet veel toe te voegen voor extra effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 19:53 



 
Profiel   

misschien kun je wat meer fibrebeet geven?
en kwa dikte deken zou ik het nu zo houden.
pas als het echt guur word, onder de 0 graden naar dikker gaan.
voel nu ook even onder de deken, denk je van goh lekker warm dan staat ze prima.
het wisselt per dier, mijn 28 jarige loopt nog zonder deken rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:08 



 
Profiel   

Dankjewel voor de tips nog iedereen.

Hooi eet ze nu voor haar doen best veel, maar als je dit vergelijkt met een andere normale pony eet ze best weinig. Fibrebeet ben ik beetje bij beetje terug aan het opvoeren, maar op het moment dat de verhouding fibrebeet tegenover jpgef te hoog wordt wil ze het niet meer eten.
Porties worden dan te groot voor haar om in 1x op te eten en ze vindt het niet lekker genoeg meer.

2x per dag voeren is geen optie. Ik sta er helemaal alleen voor en ik moet er bij blijven tot alles op is. Ik kan geen 2x per dag over en weer, dat is niet realistisch helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 23:09 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Als ze een dikke vacht heeft, niet geschoren is en genoeg eet zou ik niet zo veel veranderen. Ik zou alleen voor hele gure dagen een extra dikke (3-400g) deken met gevoerde hals opleggen en als ze de rest van de tijd het goed doet zou ik het zo laten. Valt ze terug kan je er 100 g bijgooien en voer wat verhogen. Ik werk graag met liners zodat ik kan spelen met het gewicht van mijn deken. Koude dagen een liner extra, warme dagen eentje minder. Koude dagen extra voer, warme dagen wat minder.
Je zou olie als extra energiebron kunnen overwegen als ze terugvalt. Daar heeft ze geen tanden voor nodig en je hoeft niet veel toe te voegen voor extra effect.


Lijnzaadolie heeft ze een lange tijd gehad, maar ben ik mee gestopt. Ik zag er helemaal geen verschil mee, en daarnaast hoor ik steeds meer negatieve dingen over olie dus ik blijf er liever bij weg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 23:12 



 
Profiel   

Heb besloten om ze voorlopig nog onder haar 150gr deken te laten staan, ze lijkt geen koud te hebben en eet prima. Ik neem jullie tips mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 23:13 



 
Profiel   

Wat een knap beestje <3

Je zou haar in de winter Senior Priores kunnen bijvoeren, dat is speciaal voor oudere paarden. Meestal hoef je dan niks aan de dekens te doen aangezien ze dan energie uit de SP halen.

Of Marstall Wiesencobs (grasbrokken). Voer ik swinters standaard ipv op de wei waar dan toch niks voedzaams meer in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 04:21 



 
Profiel   

MissYvette4u schreef
Wat een knap beestje <3

Je zou haar in de winter Senior Priores kunnen bijvoeren, dat is speciaal voor oudere paarden. Meestal hoef je dan niks aan de dekens te doen aangezien ze dan energie uit de SP halen.

Of Marstall Wiesencobs (grasbrokken). Voer ik swinters standaard ipv op de wei waar dan toch niks voedzaams meer in zit.


Dankjewel <3 Grasbrok heb ik een tijdje terug ook geprobeerd, weigert ze te eten helaas!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 21:20 



 
Profiel   

Sommigen lusten het idd niet, het heeft een beetje zure smaak begreep ik. Sommigen eten het als er wortels, banaan ed doorheen zitten.
En het ene merk is smakelijker dan de ander dat is echt uitzoekwerk ;(

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 23:53 



 
Profiel   

Ik denk dat het per paard zo verschillend is dat het belangrijk is dat je gewoon voelt zolang ze het nog warm genoeg heeft. Vooral aan de oren en achter de oren is bij mijn oudje een goede graadmeter, als ze daar lekker voelt is het goed. Mijn oudje (21) staat nu zonder deken, maar heeft veel vacht en staat wegens omstandigheden alleen maar binnen in een overdekte paddock. Buiten had ik haar 150 gram op met dit weer inderdaad, dat was zeker warm genoeg.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 00:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen