Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 274 van de 447 [ 11171 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277 ... 447  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Topic voor onze oudjes!

 
Profiel   

Inderdaad, de Fibrebeet is best een dikmaker. Hoeveel geef je ervan bij?

Ik heb nu een zak Zupa gekocht, omdat ik iets wil geven naast het hooi dat goed is voor de oude zijn darmflora. Als ik alleen hooi geef, dan krijgt hij waterige mest. Geef ik Aveve soep of Zupa bij, dan blijft het goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:44 



 
Profiel   

Ik geef nu wat daily fit koeken bij. Doen ze het super goed op. Veerle de Shet een halve en Mona een hele. Verder hooi uit eigen land.
Begin nu wel te merken dat Mona echt ouder wordt. Laatst was ze heel gek aan het doen in de bak en toen bokte ze op een glad stuk en toen gleed ze een beetje weg.
Maar stond wle gelijk op en nergens last van. Gekke oma soms :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 10:49 



 
Profiel   

Hier is het ook een grote drekzooi. Voorin bij het hek en het ruif is modder. Rondom het ruif gelukkig bestraat en de wei zelf is nattig maar niet modderig gelukkig. Hij houdt het goed onder zijn smartex deken. Ik heb wel door de enorme regenval en ook wel een beetje koud een hals erop zodat het niet inregent.
En ‘gelukkig’ staat hij snachts op stal.


Zolang ze daarna maar weer vrolijk verder gaan Esther! :)
Merk het ouder worden bij Peri vooral in zijn doen en laten en zijn ‘bouw’ dat hij ouder wordt sinds het afgelopen jaar.. het wordt allemaal wat hoekiger in zijn lijf en hij doet wat minder wild in de wei en minder streken (hoewel hij dat laatste wekelijks nog wel heeft hoor, maar dan minder heftig haha :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 11:51 



 
Profiel   

kelly zakt echt enorm in met haar rug.
liet afgelopen week een foto zien aan een kennisje en die zei ook al van haar rug is ingezakt!
:')
wat streken betreft verbaas ik me er soms over wat ze nog kan.
Er staat een nieuwe jonge ruin in haar groep en daar heeft ze meteen flink naar staan bokken om hem duidelijk te maken dat hij er echt niet aan hoeft te denken dat ze wat met hem wil _O-

we hebben het op de voerplek wel bestraat en dus staan de paarden daar de hele dag een beetje.
wel jammer want er is echt een paar honderd meter aan track waar ze dan niet komen.
soms neem ik een kruiwagen hooi mee en dan volgen ze wel,maar kom er nu niet mee door de modder.
dus hoop echt dat het snel wat opdroogt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:21 



 
Profiel   

Lau07 schreef
Dat ze minder hooi eten als ze Fibrebeet eten vind ik niet zo gek hoor Poekkie, het is natuurlijk een vorm van ruwvoer die aardig vult. Het is dacht ik ook de ultieme dikmaker onder het voer, dus als ze nu blijven afvallen zou ik dat ook zorgelijk vinden. Heb je de gebitten weleens laten controleren?


Ja dat klinkt idd logisch, maar ik vraag me dan af of ze netto-gezien dan echt aan meer calories komen op het einde van de dag.
Gebitten zijn in augustus nog gecontroleerd, jaarlijkse controle. De kleinste, het ruintje, heeft nog een nagenoeg perfect gebit voor zijn leeftijd. De merrie moeten ze altijd de kiezen bijvijlen want die groeien wat scheef en slijten dan slecht.
Geen van hen maakt proppen overigens en ze eten ongeveer een 4-6 kg per dag (samen) aan hooi weg. Met het gebit verwacht ik dus niet direct problemen.
Wormen zijn er vandaag overigens ook niet uitgekomen na de spuit.

@The_Cat: ik geef altijd een ruime 2 handen per shet, zo’n 300-400g droog ongeveer. Daarnaast pavo vital en een darmsupplement. Zo’n 4 keer per week gemiddeld, hangt ervan af of ik tijd heb om ze een uur apart te zetten of niet. Nu geef ik sinds 3 dagen dat + een 400 g (droog) zupa bij per shet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 20:45 



 
Profiel   

Haha gelukkig dat ze dat nog doet toch om haar plekje te verdedigen. Hoorde gisteren ook al dat Peri laatst een pony uit de kudde achterna zat (boos) _O-

Ik doe de laatste tijd veel grondwerken/spelen met hem in de bak. Soms heeft hij dan echt zijn vuurhoofd opstaan en mij lopen uitdagen := etterbakje dat het dan is haha ik moet dan soms ook echt nog wel opletten dat hij voorzichtig met mij blijft haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:24 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Lau07 schreef
Dat ze minder hooi eten als ze Fibrebeet eten vind ik niet zo gek hoor Poekkie, het is natuurlijk een vorm van ruwvoer die aardig vult. Het is dacht ik ook de ultieme dikmaker onder het voer, dus als ze nu blijven afvallen zou ik dat ook zorgelijk vinden. Heb je de gebitten weleens laten controleren?


Ja dat klinkt idd logisch, maar ik vraag me dan af of ze netto-gezien dan echt aan meer calories komen op het einde van de dag.
Gebitten zijn in augustus nog gecontroleerd, jaarlijkse controle. De kleinste, het ruintje, heeft nog een nagenoeg perfect gebit voor zijn leeftijd. De merrie moeten ze altijd de kiezen bijvijlen want die groeien wat scheef en slijten dan slecht.
Geen van hen maakt proppen overigens en ze eten ongeveer een 4-6 kg per dag (samen) aan hooi weg. Met het gebit verwacht ik dus niet direct problemen.
Wormen zijn er vandaag overigens ook niet uitgekomen na de spuit.

@The_Cat: ik geef altijd een ruime 2 handen per shet, zo’n 300-400g droog ongeveer. Daarnaast pavo vital en een darmsupplement. Zo’n 4 keer per week gemiddeld, hangt ervan af of ik tijd heb om ze een uur apart te zetten of niet. Nu geef ik sinds 3 dagen dat + een 400 g (droog) zupa bij per shet.


Heb je dat ook gewogen? Ik geef ook fibrebeet maar bij mij is 3/4 voerschep 500 gram(droog). Begin nu te twijfelen of ik het dan wel goed gewogen heb of dat jij grote handen hebt.
Zelf merk ik er niks van dat m'n merrie minder hooi ervan eet. Wel als ik haar eerst nieuw hooi (heeft onbeperkt) geef en dan d'r eten dan hoeft ze niet zoveel (ze krijgt 0.5 kg speedibeet, 0.5 Fibrebeet, 1kg grasbrok, soja, en d'r vitaminebrok) dat is 1.5 emmer geweekt. Dus kan het mij wel voorstellen dat ze dan minder hooi eet alleen die van mij eet evenveel hooi. Ze moet echt dikker worden en dat weet ze vgm ook want in 20 minuten is het verdwenen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:15 



 
Profiel   

Lijkt me wel weinig dat 2 handjes aan 400 gr droog komt. Als ik 1 handje neem is dat 50 gr bij mij. Maar mss heb ik kleine handen idd :p

Welke grasbrok geven jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:32 



 
Profiel   

Ik heb kleine handen, maar ‘schep’ met beide handen op zeg maar. Het gewicht is idd al eens nagewogen met een keukenweegschaaltje, tijdje geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:31 



 
Profiel   

Aaah op die manier :D Ja ik weeg het ook altijd na met de keukenweegschaal. Je wilt toch een beetje weten wat je geeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:32 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Lijkt me wel weinig dat 2 handjes aan 400 gr droog komt. Als ik 1 handje neem is dat 50 gr bij mij. Maar mss heb ik kleine handen idd :p

Welke grasbrok geven jullie?


Ik geef die van hartog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:04 



 
Profiel   

Ik gaf vroeger ook een tijdje de grasbrok van hartog. Mooi spul, maar ben zelf iets meer fan van hun luzerne mix (luzerne digest denk ik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:37 



 
Profiel   

Hun echte luzerne mix ben ik geen fan van. Ik vond die vantijd nogal veel te hard stengelig. Ik heb nu wel de gras mix, maar dat is niet dezelfde als de brok denk ik? Hun digest heb ik nog niet naar gekeken, ik heb schrik dat dat ook weer zo hard gaat zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 11:23 



 
Profiel   

Ik geef Nap elke dag 2 flinke handen Pavo 18 plus en 1 flinke hand Speedibeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 12:48 



 
Profiel   

Mijn dame van 24 had het vandaag wat op de heupen. Ze staat in een aparte paddock van de andere twee paarden die ik heb staan, maar pal ernaast. Ik laat ze vaak eerst even samen om daarna de dame in haar eigen paddock te laten. Dan keutelt ze mooi haar paddock in en stapt ze heel bedachtzaam over het randje tussen de twee paddocks in.
Vandaag echter was het wat fris en waait er een gure wind. Dus ze was al 3x naar me toe gekomen terwijl ik voor haar de opening open hield, om vervolgens om te draaien en weg te springen en bokkend een rondje door de paddock van de jongedames te doen…
De vierde keer kwam ze echter in volle galop op mij af en springt zeker een meter hoog over het 15cm hoge randje tussen de paddocks. Om in haar eigen paddock nog 2 vreugde bokjes te doen voordat ze aan haar hooi begon.

Nou ja, fijn dat ze zich goed voelt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 12:57 



 
Profiel   

Branco had het ook te pakken. Aan de longe omdat hij een paar dagen stil had gestaan. Dan is het net een 3 jarige. Met rijden daarna wel braaf maar de bak was eigenlijk nog te nat. Dan merk je sat hij in gaat houden en een beetje met de handrem erop loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:15 



 
Profiel   

ik heb de fibrenuggets grasbrok van pavo.
is mooi grof spul, denk voor de vertering wel fijn :j
en ik krijg vanmiddag een zak fibremix van vitalbix om te proberen.
dat is eigenlijk ongeperste grasbrok als ik het zo bekijk.



sanet wat heerlijk als ze nog zo blij zijn.
en dat ondanks het gure weer *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:15 



 
Profiel   

Lair vindt die fibremix helemaal geweldig. Helemaal met die neus er in, zo schattig.
Hij blijft helaas wat proppen maken van het hooi, niet ieder hapje hoor, na een dag liggen er meestal 3/4 proppen.
Hij heeft tussen zijn achterste twee kiezen een groot gapend gat. Dit is gewoon niet meer te verhelpen, hij kan geen beugeltje :+
Dus maar zo goed als mogelijk bijhouden en nu met dit gure weer lekker wat extra fibremix. Kauwt zo lekker weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:35 



 
Profiel   

Hoeveel moet je voeren van dat fibremix? Dat is misschien ook wel wat voor Branco.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 13:46 



 
Profiel   

The_Cat schreef
Hun echte luzerne mix ben ik geen fan van. Ik vond die vantijd nogal veel te hard stengelig. Ik heb nu wel de gras mix, maar dat is niet dezelfde als de brok denk ik? Hun digest heb ik nog niet naar gekeken, ik heb schrik dat dat ook weer zo hard gaat zijn


De luzerne mix ken ik niet. De digest zitten wel stukjes in, maar ik vind ze niet echt hard. Neem het gewoon met mijn handen en ook de paarden hebben het gewoon goed gegeten altijd. Gras mix is wel iets zachter nog meen ik mij te herinneren, dat is nu al 3 jaar geleden dat ik daar nog een zak van had.

Mijn voermarchant beval deze voormiddag overigens fiberforce aan om te laten aankomen. Geen idee of dat wat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:30 



 
Profiel   

Ja, mijn oudje & kauwen is niet meteen de beste combo, en hij heeft op korte tijd 2x een slokdarmobstructie gehad, dus nu ben ik ook nogal kieskeurig over het voer. Misschien toch maar eens een zak digest proberen, want volgens de site van hartog helpt het met da ammoniak geur, en dat is wel iets waar mijne oude knol wat last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:38 



 
Profiel   

Voor degene die de paarden aan huis hebben.Hoe laat geven jullie s'morgens de paarden hooi en hoe laat doen jullie het laatste hooi voeren voor de nacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:41 



 
Profiel   

SusanH schreef
Hoeveel moet je voeren van dat fibremix? Dat is misschien ook wel wat voor Branco.


Omdat Larix wel wat aan mag komen raden zij 500 gram per dag aan, naar behoefte mocht hij meer.
Ik heb zo'n specikuip en daar gooi ik best wel wat in, ongeveer 700 gram, hij zit er tijden van te smikkelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:53 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Voor degene die de paarden aan huis hebben.Hoe laat geven jullie s'morgens de paarden hooi en hoe laat doen jullie het laatste hooi voeren voor de nacht?


Ik geef eten als ik opsta. In het weekend ergens tussen 9 en 10. In de week rond half 9 bij thuiswerk en 7 bij kantoordagen. (Eten = weide opzwieren hier)

Ik zet de paarden op stal tussen 22 en 1 ergens. Dan hebben ze hun voer en een zak hooi. Bij de grootste is dat een onbeperkte zak. Bij de haflinger een fijnmazige zak van 2 kg met een haychunck bij. En de rest ook ergens tussen 2 en 5 kg, afhankelijk van het paard. De grootste schrokop heeft dat een 2 uur later al op en staat dan eigelijk wat te lang zonder. Maar ‘t is niet anders. Meneer is dik zat en toont verder geen symptomen van maagklachten.

De shets geef ik 1x per dag, maar daar blijft nog altijd hooi over in hun zak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:03 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
SusanH schreef
Hoeveel moet je voeren van dat fibremix? Dat is misschien ook wel wat voor Branco.


Omdat Larix wel wat aan mag komen raden zij 500 gram per dag aan, naar behoefte mocht hij meer.
Ik heb zo'n specikuip en daar gooi ik best wel wat in, ongeveer 700 gram, hij zit er tijden van te smikkelen :)


Dank je!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 15:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 274 van de 447 [ 11171 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277 ... 447  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen