Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn Senior nog opzadelen?

 
Profiel   

Eierkoek71 schreef
Wat een leuke reacties allemaal! Ik denk dat ik mijn laarzen maar eens af ga stoffen :)

Doen! Goed kijken/luisteren naar je paard, zolang je het beiden leuk vindt is er echt niks mis mee.

Hier is de merrie 26 en die is gewoon nog aan het werk. Vinden we allebei nog veel te leuk :):)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 08:38 



 
Profiel   

Ik doe het met mijn 19-jarige nog amper, maar zij heeft dan ook al ruim 10 jaar artrose.
Ik doe het niet meer, omdat ik het niet fair naar haar toe vind.

Het kriebelt soms wel. En zij vind het ook super leuk.
In de piste moet ik niet meer kruipen met haar - dat zou ik dan enkel voor mezelf doen, want zijn vind de piste echt stom en saai. Op buitenrit herleeft ze echt! Dus zo'n 3x per jaar maken we nog een rondje :j

Ze wilt het wel hoor. Vraagt ook om VD te doen.
Maar.. Ik durf dus niet goed meer, probeer haar vooral op te sparen :j

Mits jouw "oudje" lichamelijk nog in orde is, zou ik idd die laarzen afstoffen en lekker gaan genieten hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 11:41 



 
Profiel   

Als jij en je paard het leuk vinden en het lichamelijk nog gaat, waarom niet!
Mijn overleden paard reed ik nog af en toe tot kort voor haar overlijden op 25 jaar. Al jaren artrose, maar ze vond het nog steeds leuk.
Mn nog levende oudje (29 jaar) rij ik al jaren niet meer, terwijl hij lichamelijk nog steeds fit, maar hij had er geen lol meer in.
Dus kijk naar het paard, dan weet je het snel genoeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 12:06 



 
Profiel   

Hoe ouder, hoe gekker.

Mijn merrie is 28 en heeft het even zwaar, maar werd incidenteel nog wel gereden. Wij probeerden het te beperken tot een stapritje, maar zij zelf zou graag knalhard gaan.

Mijn ruin is 22 en wordt nog gereden en ziet er ook nog goed uit. Maar vanwege zijn verleden vraag ik niet veel meer.

Mn andere ruin van 23 is overleden, maar werd ook nog meegenomen.

Ze lopen wel 24/7 rond op onze pp, dus kan ook zien wat ze zelf doen en kiezen. Zijn ze fit, doen ze nog gek, gaan ze nog hard etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 13:03 



 
Profiel   

Als de senior nog kan en er nog plezier uit haalt, dan zeker doen.
Ik rij de 26-jarige nog zeker 4 keer per week en heb een paar maanden geleden nog een zadel gekocht omdat hij maar gewoon blijft lopen haha =:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 13:44 



 
Profiel   

Mijn oudje heeft tot zijn 24e in de manegelessen gelopen. Wel aangepast, veel beginnerslesjes met kleine kindjes en maximaal 1 uurtje per dag. Daarna kwam hij naar huis met "pensioen" maar ging ik nog geregeld het bos in met hem, we reden dan gerust 2 uurtjes ofzo en hij had altijd flink de pas erin. Vanaf zijn 26e merkte ik dat hij vaker begon te struikelen. Hij vindt het allemaal dikke onzin en wil nog van alles, maar nadat we een keer gevallen zijn samen durf ik niet meer goed. Ik ben veel te bang dat hij zijn been breekt ofzo.
Inmiddels is hij 29 en hij vindt zichzelf nog super fit en zou nog graag meegaan, maar ik durf het niet meer goed aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 13:49 



 
Profiel   

Mijn pony is nu in de 30.
Tot 2 jaar terug liep ze nog wekelijks springwedstrijden waarbij ze de ene na de andere prijs mee naar huis nam. Hoe meer aandacht ze krijgt en hoe meer ze gewerkt wordt, hoe beter ze er eigenlijk uit ziet. Wel heb ik altijd gezegd als ze zelf aangeeft niet meer te kunnen houden we er mee op.
Rust, roest nu eenmaal en dat gezegde is er niet voor niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:01 



 
Profiel   

Voorzichtig aan en met beleid. De verhalen hier gaan eigenlijk over oudjes die altijd nog "in het werk" hebben gestaan. Daar zou ik echt wel goed rekening mee houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:03 



 
Profiel   

Babootje schreef
Voorzichtig aan en met beleid. De verhalen hier gaan eigenlijk over oudjes die altijd nog "in het werk" hebben gestaan. Daar zou ik echt wel goed rekening mee houden.

Nou hier stond ze ook rustig meerdere jaren stil en dan in een keer pakte we haar weerop.
Wel loopt ze altijd al 24/7 buiten en is dus wel volop in beweging. Pony is kneiterhard op de benen en heeft in haar leven nog nooit een blessure gehad. Ik heb haar nu 21 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 14:05 



 
Profiel   

Ik ben gestopt met rijden toen mijn Dikke 28 was. Hij wilde nog wel, maar ik had er geen zin meer in.
Wel lopen we altijd veel en ook al is hij inmiddels 31, hij is altijd nog zeer vlot.
Afgelopen zomer, toen het zo warm was, gingen de meiden hier vaak ‘s avonds naar de rivier om met de paarden in het water te gaan. (de kortste weg is ong 3,5 km van stal, langs de weg en dat gaat bijna alleen in stap).
Nu vind hij in het water spetteren een van de leukste dingen die er zijn, dus besloot ik met hem aan de hand mee te lopen.
Je zag die meiden de eerste keer denken „oh je, dan zijn we uren onderweg als we ons aan Dikke z‘n tempo moeten aanpassen“.
Ze waren dan ook stomverbaasd dat ze allemaal af en toe een stukje moesten draven om hem bij te kunnen houden :') (heeft ‘ie van mij, ik loop ook altijd snel :P ).
Verder vindt ‘ie het ook prima als mijn kleinkinderen (6 & 5) op hem “rijden” (een uur in stap in het bos, met tussendoor een stukje draven).
Af en toe denk ik wel eens “zou ik nog....” maar dan denk ik “nee, 3 jr geleden had je geen zin meer, dan kan je het hem nu niet meer aandoen om weer aan het gewicht te moeten wennen enzo”
Het is goed zoals het is :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 16:30 



 
Profiel   

Dat vind ik ook wel een ding bij oudere paarden. Rijden betekent bij mij wel in beweging houden en blijven rijden. Je kan niet de ene keer veel doen en dan weer een tijd niks.
Kan wel, sommige paarden doen dat ook gewoon nog goed, maar ik doe het niet.

Rijden schiet er hier al even vaak bij in, dus wil ik alleen rustig aan rijden. Maar toen we meer regelmaat hadden, ging het dus nog best hard.

Bij ons is er ook het 1 en ander verrandert qua bestand, maar we nemen ze ook aan de hand mee naast een ander paard. Dus dan wel mee op rondje, maar onbelast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 20:47 



 
Profiel   

https://youtube.com/shorts/1C6SVfB3tAI?feature=share
27-7 dit jaar is m'n zusje voor 't eerst weer opgestapt na bijna 2 jaar niets kunnen doen ivm peesblessure en hoefbevangenheid.

Vandaag 2 maand later weer es opgestapt.
Gewoon klein rondje buitenuit.
Ze staat normaal 24/7 buiten
En tussendoor beetje wandelen en lange lijnen etc.


En, ze is zo trots en blij op zichzelf na zo'n rondje.
Ze is nu 22 en we zijn echt nu heel zuinig op haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 22:35 



 
Profiel   

Je gaat wel een periode in van minder weer, blijf je dan ook rijden? Ik zou het niet doen als je weet dat het dan nu voor even is, zolang het weer het nog toelaat zeg maar. Dan is hij net een beetje opgebouwd om dan weer stil te zetten.
Als je paard aangeeft het nog te kunnen en nog plezier te hebben waarom niet?
Ik loop er ook tegen aan met onze fries, inmiddels ruim 20 maar nog goed wat lijf betreft en fris in het koppie. De laatste 2 jaar niet kunnen mennen vanwege omstandigheden maar nu is het wel weer zover dat we kunnen beginnen. Ik weet echter van mezelf dat ik niet ga zitten bikkelen op de marathonwagen in de regen en kou dus ga hem nu niet oppakken. Wacht dan wel tot het voorjaar en ga dan weer beginnen. Dat kleine poosje maakt dan ook niet meer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 07:07 



 
Profiel   

meggiemeg schreef
Je gaat wel een periode in van minder weer, blijf je dan ook rijden? Ik zou het niet doen als je weet dat het dan nu voor even is, zolang het weer het nog toelaat zeg maar. Dan is hij net een beetje opgebouwd om dan weer stil te zetten.
Als je paard aangeeft het nog te kunnen en nog plezier te hebben waarom niet?
Ik loop er ook tegen aan met onze fries, inmiddels ruim 20 maar nog goed wat lijf betreft en fris in het koppie. De laatste 2 jaar niet kunnen mennen vanwege omstandigheden maar nu is het wel weer zover dat we kunnen beginnen. Ik weet echter van mezelf dat ik niet ga zitten bikkelen op de marathonwagen in de regen en kou dus ga hem nu niet oppakken. Wacht dan wel tot het voorjaar en ga dan weer beginnen. Dat kleine poosje maakt dan ook niet meer uit.



In dat geval zou ik ook tot 't voorjaar wachten
Of nu kleine half uur rondjes maken of wachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 09:31 



 
Profiel   

Mijn ouwetje is nu 25 jaar.
Twee jaar geleden dacht ik dat hij misschien wel klaar was voor zijn pensioen. Had niet zo'n zin meer om te lopen, dan weer net niet helemaal rad, twee weken later weer wel....
Toen is zijn opvolger gekomen en heb ik het ouwetje in het najaar nog 1 x meegenomen op vakantie naar het bos als ultieme test. Want als ie iets leuk vindt is het wel het bos!
En ja hoor, meneer liep als een trein!

Sindsdien loopt ie weer als een zonnetje voor zijn leeftijd en loopt ook weer met gemak een bosrit van 2 uur.
We stappen wat langer in en uit en hij wordt nu gemiddeld zo'n 3 x per week gereden.
Zelfs af en toe een laag sprongetje gaat prima en vindt hij heel leuk.
Ik vraag er weinig van, gewoon stap draf en galop. Als hij een mindere dag heeft doen we lekker rustig aan, heeft hij energie mag ie lekker door de bak scheuren in galop.

Goed naar je paard kijken en luisteren, rustig opbouwen en niet te veel vragen. Lekker rustig in beweging houden kan geen kwaad als je rekening houdt met een respectabele leeftijd van boven de 20!
Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:31 



 
Profiel   

Maar in de winter kun je toch ook prima door rijden en trainen? Tegen slecht weer kun je je kleden. Wij hebben ook alleen een buitenbak, paarden hebben alleen stil gestaan toen er zoveel sneeuw lag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 12:20 



 
Profiel   

Winter kan ook een goede periode zijn om rustig op te bouwen. Winters in Nederland zijn niet koud en hebben voor paarden de ideale temperatuur doorgaans.

Ik zou weer minder snel bij hitte rijden. Maar als je rekening gaat houden met het weer, kan je nooit rijden. We hebben ook weleens periodes regen.....Zo is er altijd wat.

Je hoeft ook niet elke dag te rijden, maar regelmaat pakken door steeds kleine dingen te doen. Een wandeling, een ritje, een keer grondwerk/spel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 14:35 



 
Profiel   

Ik ben nu wel benieuwd of je er weer op bent gestapt en hoe hij het vond :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-21 08:57 



 
Profiel   

Mijn 29 jarige is sinds mei/juni weer wat onder het zadel met mijn dochter. Ze viel enorm terug in bespiering en was ook erg stijf. Nu is ze toch wat bij gekomen in haar bespiering en is ook iets beter gaan lopen sindsdien. Ze is enorm eigenwijs, haalt de nodige streken uit maar heeft er wel plezier in. Het rijden op zich stelt niets voor maar het doet haar wel goed. Zowel lichamelijk als in haar koppie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 17:26 



 
Profiel   

MISTRAL94 schreef
Mijn 29 jarige is sinds mei/juni weer wat onder het zadel met mijn dochter. Ze viel enorm terug in bespiering en was ook erg stijf. Nu is ze toch wat bij gekomen in haar bespiering en is ook iets beter gaan lopen sindsdien. Ze is enorm eigenwijs, haalt de nodige streken uit maar heeft er wel plezier in. Het rijden op zich stelt niets voor maar het doet haar wel goed. Zowel lichamelijk als in haar koppie.


Herken dit zo goed, mijn arabier van bijna 29 staat ook al paar jaar op rust, we wandelen wel en dan is hij super aktief. Maar omdat hij een zeer ernstige blessure heeft gehad aan een achterbeen is hij niet meer onder het zadel gereden. Zijn ene kogel achter hangt iets verder door dan de andere, hij is er niet kreupel op. Nu rijdt mijn dochter van 9 hem soms een rondje buiten, zodra zijn zadel er op gaat, zie je zijn uitdrukking veranderen...t rondje stelt niets voor, maar voor mijn paard zijn ego is het erg goed. Al voelt het dubbel door de kogel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-22 12:32 



 
Profiel   

Met mijn oudje (22 jaar) ging ik voornamelijk lekker op buitenrit. De hoeveelheid per week verschilde enorm. Ik kan precies aan hem merken wanneer hij er zelf zin in heeft en wanneer niet. Zo gingen we lekker de natuur in als hij daar zin in had (en ik ook natuurlijk), maar wanneer hij echt laat merken dat niet te willen, dan poetste ik heb gewoon een stuk langer zodat hij wel zijn aandacht kreeg.

Op dit moment rijden we niet, aangezien we allebei daar lichamelijk niet aan toe zijn. Mocht dit in de toekomst weer wat beter worden, dan gaan we niet direct een uur naar buiten maar beginnen we eerst met 10/15 minuten en bouwen dat dan op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 13:54 



 
Profiel   

Mijn oudje van 23 loopt gemiddeld nog 2x per week (soms met warmte een week niet en soms als het zo uitkomt iets vaker) daarnaast staat hij hele dag buiten.
Ik heb laatst een paardenfysio erbij gehad en die gaf aan dat het rijden juist goed was voor de spieren. Rust roest.

Wel aangepast rijden overigens. Meestal buitenritjes met veel stap, klein drafje en poging tot rustig galopje (waar meneer zelf vaak anders over denkt en graag zijn benen strekt). Geen uren meer. In de bak ook 20 minuten net wat hij aankan. Van de week in de bak ben ik zelf gestopt want hij was zo fanatiek dat ik het wel welletjes vond.

Belangrijkste is dat hij plezier erin heeft. Als ik merk dat hij het niet meer leuk vind dat is het klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 10:11 



 
Profiel   

Het ene oudere paard is het andere niet. Ik vind 23 op zich nog niet heel oud. Als het paard verder gezond is, gewoon lekker aan het werk houden. Natuurlijk vraag je geen topprestaties meer, maar wel bezig houden. Mijn vorige paard is tot z’n 30-35e onder het zadel gebleven. Nooit kreupel en altijd willen gaan. De laatste jaren liet ik het initiatief qua tempo en duur van de rit bij hem. Het was wel een heethoofd en onder het zadel zag je qua gedrag (altijd dribbelen en showen) niet aan hem dat hij al zo ontzettend oud was. Fysiek zag hij er eigenlijk ook heel goed uit. Pony in een paardenlichaam. Ik ken daarentegen ook genoeg paarden die jonger zijn, waar geen haar op m’n hoofd denkt dat het een goed idee is om nog op te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 11:51 



 
Profiel   

Ik ben ook van het principe rust roest, dus lekker in beweging houden.

Mijn 21-jarige loopt de jongere paarden er nog met gemak uit. Doet met plezier nog een rit van 25 km, inclusief rengalop, en staat na een halfuurtje uitpuffen weer helemaal klaar om te gaan. Paar weken terug met enkele 13-jarige paarden op pad geweest, mevrouw was nijdig, ging niet snel genoeg naar haar zin :')

Ze heeft nu 2 weken stilgestaan ivm osteo en wachten op ons nieuw zadel. Is stikchagrijnig momenteel, terwijl ze normaal heel vrolijk is. Ik zou haar geen plezier doen als ik haar met pensioen stuur, daarvoor werkt ze veel te graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 12:32 



 
Profiel   

Narcissa schreef
Ik ben ook van het principe rust roest, dus lekker in beweging houden.

Mijn 21-jarige loopt de jongere paarden er nog met gemak uit. Doet met plezier nog een rit van 25 km, inclusief rengalop, en staat na een halfuurtje uitpuffen weer helemaal klaar om te gaan. Paar weken terug met enkele 13-jarige paarden op pad geweest, mevrouw was nijdig, ging niet snel genoeg naar haar zin :')

Ze heeft nu 2 weken stilgestaan ivm osteo en wachten op ons nieuw zadel. Is stikchagrijnig momenteel, terwijl ze normaal heel vrolijk is. Ik zou haar geen plezier doen als ik haar met pensioen stuur, daarvoor werkt ze veel te graag.


Heel herkenbaar. Mijn 'opa' wordt ook strontvervelend als hij echt weinig doet (zoals laatst met warme weer), dan moet hij echt weer beetje uitgedaagd worden.
Rengalopje is zijn favoriet, ik hoeft op bepaald stuk alleen maar te zeggen 'ga maar' en meneer neemt een sprintje
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 08:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen