Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

heftig hengstige merrie met PPID van bijna 30

 
Profiel   

wie heeft hier ervaring mee?
Ik had het in het begin niet eens zo in de gaten, totdat ze naast de box van een van haar stalgenootjes stond. Wijdbeens, staart omhoog en hoppa...flatsch! Dit merk ik nu de laatste weken af en aan. Ze oogt bijzonder energiek en gedraagt zich bijna puberachtig. Maar voor mijn gevoel blijft ze nu in deze hormonale toestand hangen. Ze oogt niet oncomfortabel, eet de oren van mijn hoofd. Is energiek. Maar flirt enorm.
Ze heeft best wel wat meegemaakt de afgelopen periode. In oktober is haar (2e) vaste maatje overleden waaraan ze enorm klitte. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad om haar mentaal wat stabieler te krijgen. Ze heeft daarna een hele "zure" periode gehad, humeurig en moeilijk benaderbaar. Totdat dit omsloeg naar de huidige situatie.
Ze krijgt Peroquin (Pergolide en Prascend) eerder. Zelfde dosering, 1 pil.
Geen idee wat ik hiermee aan moet! Even laten gaan, dosering verhogen? Toch medisch onderzoek (echo)? Ik sol natuurlijk het liefst niet teveel aan haar gezien haar leeftijd.
Is er iemand die iets dergelijks ook heeft meegemaakt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:46 



 
Profiel   

Hoelang krijgt ze al Peroquin?

Misschien toch even met de DA overleggen of heeft hij/zij al iets gezegd?

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Als ze er verder happy uitziet lijkt het me geen kwaad te doen, al zijn veel hormonale schommelingen natuurlijk niet zo fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:54 



 
Profiel   

Biks2 schreef
Hoelang krijgt ze al Peroquin?

Poeh, Peroquin nu ongeveer anderhalf jaar, twee jaar? Daarvoor Prascend, daarvoor Pergolide. Ik denk alles bij elkaar een jaar of 8 a 9. Gelukkig nooit bevangen, misschien af en toe heel lichte laminitis, maar dat is meer in de weideperiode. Vacht is wel wat dikker, en harige beentjes. maar ook te managen. Ze zweet wel wat sneller bij inspanning. En misschien drinkt en plast ze ook wat meer dan een "normaal" paard. Maar verder eigenlijk gezond genoeg.
Normaal zou ik het een periode aanzien... misschien toch PPID gerelateerd?
Maar ook begreep ik, dat bijv. een granulosaceltumor ook dergelijke klachten kan laten zien.
Eerst eens kijken of er hier ook iemand is met een dergelijke ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:22 



 
Profiel   

Mijn merrie krijgt Merrie support van de paarden drogist.
Waardoor ze de hengstigheid aardig onder controle is

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:28 



 
Profiel   

Lastig.
Ik ken het alleen bij een 15-jarige merrie die continu hengstig stond voor 1 bepaalde ruin. Toen die ruin stierf is ze ook niet meer continu hengstig geweest en kwam meer in een regelmatige cyclus.

Kan zo'n tumor die je benoemd via bloedonderzoek waargenomen worden adhv verhoogde waardes van iets? Anders zou dat nog een optie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:49 



 
Profiel   

Laat haar nakijken op cysten/tumoren op de eierstokken.
Komt wat vaker voor bij oudere PPID merries welke medicatie gebruiken en kan dergelijk gedrag veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 16:04 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Laat haar nakijken op cysten/tumoren op de eierstokken.
Komt wat vaker voor bij oudere PPID merries welke medicatie gebruiken en kan dergelijk gedrag veroorzaken.


ik begrijp dat dit via een echo kan toch? Zou dit ook op stal kunnen gebeuren, zonder dat ik haar hoef te vervoeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 16:19 



 
Profiel   

Ja kan door een groot aantal VA's aan huis.
Ze gaan dan via het rectum naar binnen en kunnen een echo maken. (Vaak ook voelen ze de baarmoeder en eierstokken af op deze manier, bij flinke cystes voelen ze het vaak al).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 17:39 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ja kan door een groot aantal VA's aan huis.
Ze gaan dan via het rectum naar binnen en kunnen een echo maken. (Vaak ook voelen ze de baarmoeder en eierstokken af op deze manier, bij flinke cystes voelen ze het vaak al).



Maar is dat scannen het nog "waard" als je merrie 30 is? of bijna 30 dan.

Mijn PPID-pony was ook héél heftig als ze hengstig was, heel heftig :+
Gillen, brullen, tegen stalmuur schuren, slaan met voor en achterbenen.
Wat "helpt" is zo min mogelijk wisselingen, dus geen nieuwe buurmannen waar ze mee kunnen flirten, ook niet "zomaar" met vreemde paarden in het stalpad gaan snuffen etc.

Dit was overigens dus niet "vaak" vooral als er een nieuwe buurman was etc. maar dan was het wel voor een langere periode achter elkaar.

Ik zou persoonlijk, als het niet écht de spuigaten uitloopt gewoon laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 17:16 



 
Profiel   

Vooral zelf blijven ademen :D
No panic, gewoon zo laten. Komt goed.

Hier is ouwetje van 27 eind november feliefd geworden op de 2 jarige pony van de buren. Holy moly.. :')
Staat al een jaar of 9 op pillen. Nu dus de Pergoquin sinds die op de markt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 17:27 



 
Profiel   

Heb ook nog een oudje gehad die hengstig bleef, echter geen ppid of medicatie of zo. Mijn DA zei dat het niet gezond is als ze hengstig blijven, en ze heeft dan ook een tijd op Regumate gestaan. Toen de fles leeg was, ben ik ermee gestopt, en toen werd ze wel normaal hengstig.

Maar ik zou met de DA overleggen wat hij ervan denkt, of idd iets op natuurlijke basis gebruiken, geen idee wat Regumate doet icm PPID/Peroquin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 17:54 



 
Profiel   

Met Stroppy Mare van Dodson & Horrel hebben wij hier erg goede ervaring bij pis merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 20:39 



 
Profiel   

Voor die slettebak van mij gebruikte ik Moody Mare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 12:07 



 

Ik heb een twintiger met beginnend PPID. Hormonen altijd een drama bij haar. Wat ons ontzettend helpt is monnikspeper bijgeven! Was een tip van de osteopaat en sindsdien doet ze het echt stukken beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 13:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen