Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 284 van de 447 [ 11171 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287 ... 447  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Topic voor onze oudjes!

 
Profiel   

ElCamino schreef
Chico gaat oke, maar die verliest nog niet 1 haartje.....
waar andere oudere dieren al aan verharen zijn hier nog niks, noppes, nada..... pffff

Die van mij ook niet hoor. En dr zit een pak haar op, niet normaal. Heb geschoren in oktober geloof ik en zit te denk en om het straks weer te doen als ze niet gaat verharen snel
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 21:55 



 
Profiel   

mag ik hier binnen komen vallen met een vraag?
niet eerder in dit topic gekeken want vond ons paard niet oud...........
maar nu was het tandarts bezoek wat minder positief en nu weet ik even niet wat te doen.
1 kies en 1 snijtand getrokken bij regulier bezoek, er waren geen aanwijzingen voor klachten, niet met eten en niet met rijden
twijfel over 1 andere kies en 1 andere tand.
vgl tandarts moeten er foto;s gemaakt op kliniek en kies er dan onder narcose uit.
best heftig en ook heel duur, ook omdat hij op eiland staat.
als het nodig is dan is het nodig maar ik twijfel dus nu of we het niet even aan kunnen kijken of het wel nodig is.
kan het probleem zich ook zelf oplossen of is ingrijpen altijd nodig?

heel graag hoor ik ervaringen van mensen die een soortgelijke ervaring gehad hebben en die wel of juist niet voor opereren kozen

paard is trouwens 23 en verder topfit

Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:29 



 
Profiel   

ja hoor ik zou dat echt laten doen.
het is gewoon wel fijn als het gebit in orde is.
foto’s maken kun je ook op stal laten doen met mobiele röntgenfoto en ja dan ben je wel 300 euro armer maar dan weet je wel precies hoe het zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 17:39 



 
Profiel   

Nou het is helemaal goed gegaan. Ze staan er lekker relaxed bij en mensen op onze nieuwe stal vonden Branco ook meteen al helemaal leuk, en zo braaf. Op stal was hij meteen heel relaxed, gelijk lekker hooi eten. En mijn man is net even er heen geweest toen ze naar buiten gingen voor het eerst. Meteen lekker rollen in de paddock en daarna hooi eten. Hij staat naast Hocus, ons andere paard dus dat is helemaal fijn. Hebben ze steun aan elkaar.

[ img ]

En wbt tanden, laten doen als het nodig is. Branco dacht ik ook van, hij is toch fit. Maar je merkt echt verschil als er een kies of tand uit is die problemen geeft. Als je het kan combineren (dagje kliniek voor foto en aansluitend zo nodig ingreep) zou ik dat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:04 



 
Profiel   

Ben een beetje bang dat het eindeloze zaak is.... Dus nu een of twee eruit en dan bijv volgend jaar of halfjaar weer
We.moesten maar uitgaan van zon drie k aan kosten....
Dat vind ik best veel voor een oud paard, en daarbij risico van narcose bij oud paard
En dus je weet niet hoelang redt gebit goed blijft.

Er zijn grenzen aan wat oud paard nog aan kan natuurlijk
Vind het heel.lastig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:12 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik narcose ook wel heftig vind, wij hebben het geluk dat onze DA die voor de tanden komt alles op de eigen stal doet. Dat is wel vrij uitzonderlijk. Maar minder spanning voor het paard. En geen narcose, maar ze zet een zenuwblok, en sedeert daarnaast via infuus zodat ze makkelijk iets bij kan geven. En idd, als ze eenmaal met het gebit beginnen te rommelen is geregeld ingrijpen nodig. Branco is gewoon nog heel actief, dus wij vinden het het zeker waard. Hij is er erg van opgeknapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:19 



 
Profiel   

De 4 kiezen in de onderkaak die als eerste bij de merrie zijn getrokken zijn inderdaad met een zenuwblok getrokken op de kliniek. Nummer 5 en 6 konden gewoon aan huis onder lokale verdoving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:31 



 
Profiel   

Welke kliniek hebben jullie laten doen en maakt dat qua kosten nog uit?
Op stal foto raadde tandarts af, kiezen komen er vaak niet goed op zegt hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:34 



 
Profiel   

Als het maar donker genoeg is (en je paard staat goed stil :+ ) komt alles er mooi op hoor. Maar het is een beetje zonde als je op de foto ziet dat ze eruit moeten en het kan niet gelijk. Moet je ze alsnog opladen en mee naar de kliniek nemen. Ik zit in het midden van het land. Ik kan je dus wel opties aangeven, maar daar heb je niet veel aan. In het noorden zitten Wolvega en Emmeloord. Geen idee of die ook goed zijn qua gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:38 



 
Profiel   

Ik ben bij DAP Krommerijnstreek geweest (Jan Kroes).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:50 



 
Profiel   

Symke schreef
Ben een beetje bang dat het eindeloze zaak is.... Dus nu een of twee eruit en dan bijv volgend jaar of halfjaar weer
We.moesten maar uitgaan van zon drie k aan kosten....
Dat vind ik best veel voor een oud paard, en daarbij risico van narcose bij oud paard
En dus je weet niet hoelang redt gebit goed blijft.

Er zijn grenzen aan wat oud paard nog aan kan natuurlijk
Vind het heel.lastig!


Is op de foto echt nodig? Mijn paard heeft geen tanden meer en mist 1 of 2 kiezen, is nooit op foto geweest en allemaal thuis getrokken.. elk jaar een paar. Tandarts is ook dierenarts dus mag verdoven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 10:06 



 
Profiel   

misschien een idee om een soort second opinion te vragen bij een andere tandarts?
misschien kun je er een paar bellen en vragen wat zij zouden doen
en dan kun je een keuze maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 10:10 



 
Profiel   

ellepel schreef
misschien een idee om een soort second opinion te vragen bij een andere tandarts?
misschien kun je er een paar bellen en vragen wat zij zouden doen
en dan kun je een keuze maken?



Ja dat zei mijn man ook al. Maar zou zo'n tandarts iets kunnen zeggen zonder een foto of een paard te hebben gezien?

Onze tandarts is ook dierenarts en verdoofd dus ook maar hij zei dat dit onder narcose moest.
Denk te ver naar achteren zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 11:09 



 
Profiel   

denk dat daar geen goed antwoord op te geven is.
bij mijn merrie is laatst een kies getrokken die bijna achterin zat.
maar die zat los genoeg om er uit te kunnen trekken met een normale verdoving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 11:27 



 
Profiel   

Is het de bovenkaak Symke?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 11:51 



 
Profiel   

SusanH schreef
Nou het is helemaal goed gegaan. Ze staan er lekker relaxed bij en mensen op onze nieuwe stal vonden Branco ook meteen al helemaal leuk, en zo braaf. Op stal was hij meteen heel relaxed, gelijk lekker hooi eten. En mijn man is net even er heen geweest toen ze naar buiten gingen voor het eerst. Meteen lekker rollen in de paddock en daarna hooi eten. Hij staat naast Hocus, ons andere paard dus dat is helemaal fijn. Hebben ze steun aan elkaar.

[ [url=m/7gf9IW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wbt tanden, laten doen als het nodig is. Branco dacht ik ook van, hij is toch fit. Maar je merkt echt verschil als er een kies of tand uit is die problemen geeft. Als je het kan combineren (dagje kliniek voor foto en aansluitend zo nodig ingreep) zou ik dat doen.


Wat fijn dat het goed is gegaan. En ook meteen rollen is wel een goed teken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 12:30 



 
Profiel   

Dat dacht ik ook :j hoe doet die van jou het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 14:01 



 
Profiel   

Hilli schreef
Is het de bovenkaak Symke?


Ik weet het even niet zeker, was er zelf niet bij
Heb van de week telefonisch overleg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 14:31 



 
Profiel   

Bij mijn merrie (dit jaar 25) is voor de kerst de achterste kies uit de bovenkaak weggehaald in kliniek Emmeloord. Mijn tandarts (is dierenarts die alleen nog maar tanden doet) wilde dat niet doen. Eerder heeft ze wel een losse kies onder (een-na-achterste) verwijderd. Maar deze zat nog vast, dus naar kliniek.
Ik was daarvoor €1000 kwijt, dat is inclusief ruim €200 aan antibiotica… dure oliebol en was nog vies ook, dus heel gedoe om te geven..
Extractie is gedaan onder sedatie, niet onder narcose. Gewoon staand dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 15:02 



 
Profiel   

SusanH schreef
Nou het is helemaal goed gegaan. Ze staan er lekker relaxed bij en mensen op onze nieuwe stal vonden Branco ook meteen al helemaal leuk, en zo braaf. Op stal was hij meteen heel relaxed, gelijk lekker hooi eten. En mijn man is net even er heen geweest toen ze naar buiten gingen voor het eerst. Meteen lekker rollen in de paddock en daarna hooi eten. Hij staat naast Hocus, ons andere paard dus dat is helemaal fijn. Hebben ze steun aan elkaar. .



ja wat fijn dat dat goed gaat!
is toch wel een dingetje om een ouder paard te verhuizen, en dan is het echt heel fijn als het goed gaat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 17:16 



 
Profiel   

SusanH schreef
Dat dacht ik ook :j hoe doet die van jou het nu?


Ja goed :) heb het rijden sinds afgelopen week ook weer opgepakt. En gaat goed hij is braaf. Alleen het stukje naar de bak toe langs de koeien en die bakken van de kalfjes is nog een dingetje. Maar daar gaat ie toch wel een keer aan wennen hoop ik ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 18:36 



 
Profiel   

Fijn dar ze allemaal goed kunnen wennen aan hun nieuwe stallen!


[ img ]
Mau is druk, wakker en vervelend. Maar ik ben toch wel blij met zijn open, heldere en wakkere blik hier

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 20:03 



 
Profiel   

Fijn dat alle verhuizingen goed zijn gegaan!

Knappe Mau <3


[ img ]
Deze taart doet het ook nog!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 07:28 



 
Profiel   

Symke, Ik zou gewoon met 23 het gebit nog doen hoor!! mijne gaat ieder jaar en mist inmiddels ook wat kiezen en alles is op. Hij wordt 34 in Mei, en ik zou hem persoonlijk niet met pijn in zijn mond laten lopen. Ze kunnen zó enorm opknappen van een gebit waar ze geen last meer van hebben...
Het hoort er in mijn ogen gewoon bij, maar wanneer er geen klachten zijn kun je ervoor kiezen om volgend jaar nog eens te kijken...

En het is niet gezegd dat er elke jaar wat moet gebeuren. De 3 kiezen die mijn oude heer mist zijn allemaal minstens 9 jaar geleden getrokken. 1 al 25 jaar geleden in Utrecht, en 1 zo'n 12 jaar geleden gewoon thuis op stal en 1 konden ze er zó uitpakken tijdens een controle. Nu al 9 jaar niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 08:22 



 
Profiel   

Wat fijn dat de verhuizing goed is gegaan!

Lekker het gebit doen inderdaad, ze krijgen er echt last van anders..

Vanmiddag komt hier de tandarts ook voor mijn twee mannetjes. Eens even zien hoeveel kiezen we vandaag lichter worden met Larix :+
Alhoewel, 2 jaar geleden heeft hij een hele uitgebreide behandeling gehad (ik denk de eerste in jaren) en toen was hij gelijk 3 kiezen lichter. De vorige keer was het enkel een beetje bijvijlen. Ik vind het doodeng. Die 2 jaar geleden kwam hij maar niet uit de verdoving. Dierenarts is er nog tig keer bij geweest. Vorig jaar heeft hij een stuk minder verdoving gekregen en dat is toen wel helemaal goed gegaan maar ik blijf er toch erg bang voor. :o

Trouwens, ik heb een tijdje geleden om wat voeradvies gevraagd en ben toen over gegaan op Vitalbix. 800 gram DailyActive en een specikuip vol met de fiber mix. Lair eet het wel, want hij eet alles, shetlander. Maar ik vind hem nu echt wel mager worden. Hij staat onder een 200 grams deken, heeft onbeperkt hooi maar hij valt echt af nu. Ik verwacht geen grote problemen met de tandarts vanmiddag.

Ik denk dat ik toch ga wisselen naar iets van seniores priores/fibrebeet achtig. Omdat ik wel alles in eigen beheer heb betekent dit ook ipv 1x per dag er 2x heen. Maar goed, alles voor de kleine man natuurlijk. Daar plannen we nog wel even een momentje voor in mijn (veel) te drukke schema.

Hebben hier meer mensen dezelfde ervaring met Vitalbix? Dat er eigenlijk niet genoeg in zat juist in vergelijking met SP of Fibrebeet?

Wat ik wel heel fijn aan dit voer vind is dat er niet zoveel suiker in zit. Larix heeft echt een mooiere huid en vacht gekregen. Zijn er nog dingen die ik kan kopen voor hem waar hij wel lekker bol van wordt maar waar niet zoveel suiker in zit?

Hij krijgt nu iedere dag:
- 800 gram Vitalbix
- 2 kg fibremix
- onbeperkt (paarden)hooi. Dit zit wel in een slowfeeder omdat hij samen staat met een andere pony die van lucht al dik wordt.
- schepje glucosamine/MSM
- +/- 50 ml lijnzaadolie.

Er moet dus gewoon wat bij. Denk dat er wel 20 kg bij mag. Ik kan vanmiddag wel even foto's maken van mijn wolletje. Willen jullie mee denken? Wat zou ik erbij kunnen geven?


Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 02-02-22 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-22 09:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 284 van de 447 [ 11171 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287 ... 447  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen