Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:13

Hennos schreef:
Oh wat naar van dat dikke oog. Zielig beterschap :knuffel:

Tennessee zit er momenteel heel goed uit. Je ziet iets aan zijn rug dat hij echt wel een oud paard wordt en vandaag met de hoefsmid had hij ook wat moeite met zijn achter hoeven laten bekappen. Heel stijf daarna maar gelukkig wel goed nog eruit te stappen.

Zijn gewicht is met dit gras ook weer helemaal goed, dit zal straks wel weer minder worden helaas als het gras ook minder wordt.

[ [url=m/pbyq9h.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met mijn veulen erbij. 0 jaar VS 22 jaar

[ [url=m/MdbArm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel :)

Kan je haar niet wat langer op gewicht houden met bijvoeren of doe je dat al? Zou mooi zijn als ze zo kort mogelijk een "dipje" in d'r gewicht heeft in de wintertijden

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:29

Blaze1994 schreef:
Hennos schreef:
Oh wat naar van dat dikke oog. Zielig beterschap :knuffel:

Tennessee zit er momenteel heel goed uit. Je ziet iets aan zijn rug dat hij echt wel een oud paard wordt en vandaag met de hoefsmid had hij ook wat moeite met zijn achter hoeven laten bekappen. Heel stijf daarna maar gelukkig wel goed nog eruit te stappen.

Zijn gewicht is met dit gras ook weer helemaal goed, dit zal straks wel weer minder worden helaas als het gras ook minder wordt.

[ [url=m/pbyq9h.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met mijn veulen erbij. 0 jaar VS 22 jaar

[ [url=m/MdbArm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel :)

Kan je haar niet wat langer op gewicht houden met bijvoeren of doe je dat al? Zou mooi zijn als ze zo kort mogelijk een "dipje" in d'r gewicht heeft in de wintertijden


HEM :D :+

Maar nee ik voer (nu dan even niet). Echt max. bij wat hij op kan. Meer eet hij gewoon weg niet.
`S winters op stal is voor hem geen optie. Hij is een stresskip eerste klas.
Dus gaat alleen op stal in een regen periode of met strenge vorst.

De regendeken heeft hem deze winter nog gered maar ik weet dat er ooit een winter kom waarvan ik zeg dit is de laatste....
Natuurlijk hoop ik pas over jaren maar ik bekijk het maar wel per jaar en geniet van zijn ritten en zie het elke keer maar weer als een mooi cadeau.

Momenteel beleer ik hem nu ook voor de kar, doet hij super goed en pakt het leuk op. En dat is echt een super groot cadeau wat hij mij geeft.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:33

ja wat leuk dat je nog zoveel met hem kunt doen.
en wat leuk een veulen! wat is de afstamming?

ik had vanmiddag met de hitte even een kopje koffie bij stal en dan is het uitzicht zo leuk!

Afbeelding

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:54

ellepel schreef:
ja wat leuk dat je nog zoveel met hem kunt doen.
en wat leuk een veulen! wat is de afstamming?

ik had vanmiddag met de hitte even een kopje koffie bij stal en dan is het uitzicht zo leuk!

[ [url=m/BoGo6V.jpg]Afbeelding[/url] ]



Oh heerlijk uitzicht idd, genieten zo.

veulen is een volle Schwarzwalder fuchs.
Mijn merrie heeft als vader Modem.
De vader van het veulen is Douglas.

Beide ouders PSSM1 vrij

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:08

ja mooi hoor,prachtige dieren zijn het!
zit pssm ook in dat ras?
een dochter van kelly is wel pssm vrij getest dus neem ik aan dat zij het zelf ook wel is.
maar jaren geleden hoorde je daar helemaal niks over.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:18

ellepel schreef:
ja mooi hoor,prachtige dieren zijn het!
zit pssm ook in dat ras?
een dochter van kelly is wel pssm vrij getest dus neem ik aan dat zij het zelf ook wel is.
maar jaren geleden hoorde je daar helemaal niks over.


Ja helaas wel. Gelukkig zijn de meeste hengsten nu PSSM1 vrij maar niet alle merries en dat kan ook nog niet want dan blijft er geen genenpoel over.
Gelukkig is mijn merrie dus wel PSSM1 vrij :D

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:23

dan heb je er dus nu 3 paarden?

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:24

ellepel schreef:
dan heb je er dus nu 3 paarden?


JA :+

Maar het veulen ga ik verkopen hoor. Dus maar een paar maanden 3 paarden.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:31

oh wel moeilijk om dan afstand te doen vind ik, veulen moet natuurlijk wel het beste huis krijgen.
maar dat duurt nog even, nu eerst nog lekker genieten! :j

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:50

ellepel schreef:
oh wel moeilijk om dan afstand te doen vind ik, veulen moet natuurlijk wel het beste huis krijgen.
maar dat duurt nog even, nu eerst nog lekker genieten! :j


Ja ik denk dat ik dan ook wel een traantje weg moet pinken hoor.....
Maar gelukkig kan ik nu nog genoeg genieten van hem.

Er is al een potentiële koper die in Juli komt kijken. Hebben nu ook een ouder paard en zoeken langzaam een opvolger.
Ze gaan een boerderij kopen dat de paarden aan huis komen. De intentie is dat hij dus daar ook blijft de rest van zijn leven.

Klinkt als een veelbelovende koper, nu hopen dat ik ook een goed gevoel heb als ik ze in het echt zie.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:06

ja afwachten,klinkt inderdaad wel mooi!

Unru
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:27

Bagheera_206 schreef:
Unru schreef:
Wat leuk om al jullie oudjes te zien!! En wat zien ze er nog goed uit.

Mijn merrie is nu 24. Doet naast grasmaaien helemaal niks meer. Ze heeft ons een paar prachtige veulens gegeven, dus het is ook goed zo. Ze mag lekker genieten. Ondanks haar leeftijd heeft ze nog genoeg pit en is ze nog steeds de baas van de kudde :)


Welkom in het topic! Wat is de samenstelling van jouw kudde? Mijn merrie staat inmiddels ergens onderaan in de rang dus moet daar wel beetje proberen rekening mee te houden.

Het hangt inderdaad heel erg vanaf wat je nu nog wel/niet kunt doen op welke leeftijd. Ik doe nu vooral om de dag een klein wandelingetje. Verder staat ze lekker op de wei en heel soms kruip ik er nog even kwartiertje op zonder zadel ter afwisseling.



Wij hebben een hele gemengde kudde, veulens en jaarlingen en merries tussen de 6 en de 11 jaar. Maar ik zie het nog niet gebeuren dat een van de andere paarden de leiding overneemt. Daar is ze nog veel te fit voor :)

Heerlijk toch om er zo nu en dan nog even op te kruipen. Ik denk dat dat ook wel goed voor ze is

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 09:53

@unru

Mijne was altijd samen met de andere hoogste merrie in rang de baas over een hele grote kudde.
Ik dacht dat ook dat die van mij het nooit zou accepteren om een stapje lager te gaan. Dus op haar 27e naar een rusthuis gebracht. Ze stond in een hoekje gedrukt (achteraf ook teveel paarden) en ze durfde niet van zich af te bijten. Dus het kan echt sneller gaan dan je denkt. Ik vind het moeilijk in te schatten of ze er oké mee is of dat ze er moeite mee heeft want ze is van zichzelf echt een neuroot.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:08

bij ons gelukkig geen leiders of bazen, gewoon een groep paarden bij elkaar met verschillend karakter
het is net een samengevoegde familie zeg ik altijd :j

kelly moest even actief zijn
Afbeelding
haha. paar keer over een balkje stappen en toen vond ze het wel prima.

was veel te warm voor haar.
Afbeelding

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:11

Knappe Kelly <3


Afbeelding
Wij zijn samen op pad geweest vandaag. Iemand had er zin in!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:25

ja lekker,was ook heerlijk weer!

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:57

Vandaag was het idd beter weer. Droog en niet te warm. Vandaag een van de jonkies mee naar buiten genomen en morgen weer stukje wandelen met mijn oma.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 06:58

Ja eindelijk minder warm! Ben er wel blij mee

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:49

Mau gaat slecht. Krijg m niet dikker op de bovenlijn en hij loopt kreupel. Nu heeft hij een flinke hoefzweer gehad, dus kan daardoor komen, maar her zit me niet lekker.

Ik geef hem tot september/oktober. Als hij dan niet opgeknapt is, stop ik er mee. Dan laat ik hem inslapen

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:52

hoefzweer is ook echt naar voor ze, dat kost wel energie.
wat jammer want je doet toch je best om hem er zo goed mogelijk boven op te krijgen.
:(:)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:53

En deze was echt heel heftig, hij heeft 3 dagen op 3 benen rondgehobbeld. Rechtsachter kon hij niks meer mee.
Nu kan het zijn dat alles gewoon over belast is en tijd nodig heeft, dus die gun ik hem ook.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:56

ja dat zeker, maar wat naar zeg om ze zo te zien.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 23:00

Ah balen dat het niet zo goed gaat @emptywords , ze kunnen echt heel slecht zijn van een hoefzweer.

Mijn senior staat helaas ook op rust, hij is nog maar 20 maar ik zag gisteren opeens dat hij vocht heeft bij zijn pees. Kan wat overbelasting zijn maar ik neem even geen risico's. Dus even rust en apart op een landje met zijn vriend (die zijn gelukkig vrij rustig samen). Als het niet op knapt haal ik er natuurlijk een dierenarts bij.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:38

EW en Liez lastig zeg, beide sterkte

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:38

xLiez schreef:
Ah balen dat het niet zo goed gaat @emptywords , ze kunnen echt heel slecht zijn van een hoefzweer.

Mijn senior staat helaas ook op rust, hij is nog maar 20 maar ik zag gisteren opeens dat hij vocht heeft bij zijn pees. Kan wat overbelasting zijn maar ik neem even geen risico's. Dus even rust en apart op een landje met zijn vriend (die zijn gelukkig vrij rustig samen). Als het niet op knapt haal ik er natuurlijk een dierenarts bij.

Gelijk heb je. Zou ik ook doen.