Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Niet aan willen komen

 
Profiel   

Is ze al gecontroleerd op maagzweren? Ik ken ook wel een paard dat echt niet dik te krijgen was, bij hem lag het aan maagzweren. Blijkbaar at hij toch niet genoeg. Ze kunnen zeker een maagzweer opdoen van de stress van een verhuizing.

Wormen zou ik ook in het achterhoofd houden inderdaad.

Het zou ook kunnen dat er inwendig wat scheelt, bv met haar darmwand, waardoor ze haar eten slecht opneemt, maar om dat uit te zoeken heb je wel echt een dierenarts nodig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 16:36 



 
Profiel   

Oudere paarden hebben meer eiwit nodig dus wellicht daar in zoeken en kijken wat dat doet als je het bij gaat voeren. En idd ontwormd? Bloedworm vind je bijvoorbeeld vaak niet bij mest onderzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 16:43 



 
Profiel   

Het kan ook gewoon de leeftijd zijn. Oudere paarden worden op enig moment gewoon wat dunner. En het kan ook heel goed de stress van het verhuizen zijn. Zeker als ze een binnenvetter is, dan duurt het gewoon lang voordat ze weer in hun goede doen zijn en dan ook weer aan gaan komen. Oudere paarden komen ook lastiger weer terug op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 16:56 



 
Profiel   

Ik denk dat je het aan de kwaliteit (eiwit gehalte) van het hooi ligt met de vorige stal. Dus extra eiwitten voeren. Sojaschroot zou ik verdubbelen of lucerne gaan bijvoeren. Een normaal paard mag 500 gr eiwitten hebben. Sportpaarden of oudere paarden dubbel zoveel. Daar kom je niet aan, reken maar uit. Daarnaast om nu op te peppen nog extra olie (maiskiem olie )toevoegen, mag tot 150 ml per dag langzaam opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 18:07 



 
Profiel   

Als het ruwvoer hoog in suikers is en verder weinig voedingswaarde heeft, dan is het niet zo gek dat je paard mager wordt. Die haalt niet genoeg uit dit voer en zeker als er ook nog beperkt weidegang is, dan heb je al een oorzaak voor het mager worden gevonden. Ander ruwvoer wat hoger in voedingswaarde zit en zeker hoger in eiwit plus wat extra weidegang, zou het probleem voor een groot deel moeten oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 18:13 



 
Profiel   

OYYO schreef
Ik denk dat je het aan de kwaliteit (eiwit gehalte) van het hooi ligt met de vorige stal. Dus extra eiwitten voeren. Sojaschroot zou ik verdubbelen of lucerne gaan bijvoeren. Een normaal paard mag 500 gr eiwitten hebben. Sportpaarden of oudere paarden dubbel zoveel. Daar kom je niet aan, reken maar uit. Daarnaast om nu op te peppen nog extra olie (maiskiem olie )toevoegen, mag tot 150 ml per dag langzaam opbouwen.


Paardenfann4 schreef
Als het ruwvoer hoog in suikers is en verder weinig voedingswaarde heeft, dan is het niet zo gek dat je paard mager wordt. Die haalt niet genoeg uit dit voer en zeker als er ook nog beperkt weidegang is, dan heb je al een oorzaak voor het mager worden gevonden. Ander ruwvoer wat hoger in voedingswaarde zit en zeker hoger in eiwit plus wat extra weidegang, zou het probleem voor een groot deel moeten oplossen.


Bedankt, ik denk inderdaad dat dit in de goede hoek zit. Inmiddels heb ik haar nu 10 dagen geleden verhuisd naar een weide (niet te rijk, on-bemest gras). En ongelofelijk hoe snel ze bijtrekt.. Ik herken haar weer, zowel in gedrag als hoe ze eruit begint te zien. Voor mij voldoende aanleiding om rijker hooi te gaan voeren. Gelukkig is eigen hooi aanleveren mogelijk en ik hoop dan ook dat we weer helemaal goed de winter doorkomen!

Blijft me een vraagteken dat ze er zo slecht op reageert, omdat het vrijwel onbeperkt hooi is. Maar goed, het is duidelijk te zien, dat het dus echt te kort voedingsstoffen heeft. Ik kan ook wel kilo's komkommer eten, word ik ook niet dik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 21:25 



 
Profiel   

Mijn oudje kon je ook voeren wat je wou maar dun bleef/werd ze. Tot ze weer op het gras kon, dan begon ze te groeien. Wat iets hielp was 1x per kwartaal een vitamine spuit extra erin.
Succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 21:38 



 
Profiel   

Een analyse van je ruwvoer schept soms heel veel duidelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 11:59 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Een analyse van je ruwvoer schept soms heel veel duidelijkheid.

Heb ik gedaan.. en bijbehorend krachtvoeradvies opgevolgd. Dan zou het goed moeten zijn… Maar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 19:34 



 
Profiel   

Ze is gewoon oud. De aftakeling heeft ingezet. Zou gewoon lekker slobber van suikerbiet voor haar maken en pamperen op haar oude dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 19:37 



 
Profiel   

Als je echt al het andere uitgesloten hebt, zou ik gewoon eens proberen op de prascend. Niet bij alle paarden met PPID gaat de ACTH waarde meetbaar omhoog in het bloed. Soms knappen ze dan toch mega op als je medicatie start.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 20:59 



 
Profiel   

Ze schrijft dat het paard al veel beter is nu ze weer meer op de wei komt, daar zou ik zeker geen prascend in doen. Dat kan ook heel erg averechts werken. Gewoon goede kwaliteit hooi en eventueel slobber of grasmix of grasbrok bijvoeren in de winter. Komt vast wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 21:02 



 
Profiel   

Hier ook problemen met gebit gehad en nu weer overigens. Maar druk in het gebit hoeft niet altijd te zorgen dat ze proppen maken. Kan zijn dat het gebit beter is en daardoor geen proppen meer maar dat de druk er nog is en er daardoor langzamer of minder gegeten word.
Heb je mogelijkheid om je paard 24 uur apart te zetten en het hooi te wegen? Dan weet je zeker wat er gegeten is en heb je beter beeld.
Overigens heb ik er ook 5 verschillende mensen bij gehad in de loop der tijd. Maar druk op het gebit is slecht zichtbaar voor de mens, enkel voelbaar voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 21:14 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ze is gewoon oud. De aftakeling heeft ingezet. Zou gewoon lekker slobber van suikerbiet voor haar maken en pamperen op haar oude dag.

:') zeker. Zoals vermeld, 10 dagen gras heeft haar alweer zodanig aangesterkt zoals ze was, dat dit wel een heel makkelijke conclusie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 21:26 



 
Profiel   

Paardenfann4 schreef
Ze schrijft dat het paard al veel beter is nu ze weer meer op de wei komt, daar zou ik zeker geen prascend in doen. Dat kan ook heel erg averechts werken. Gewoon goede kwaliteit hooi en eventueel slobber of grasmix of grasbrok bijvoeren in de winter. Komt vast wel goed.

Dank je wel. Ik hoop het! Nu wat rijker hooi zoeken, denk dat dat al veel zal schelen :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 21:28 



 
Profiel   

Sempre schreef
janderegelaa schreef
Ze is gewoon oud. De aftakeling heeft ingezet. Zou gewoon lekker slobber van suikerbiet voor haar maken en pamperen op haar oude dag.

:') zeker. Zoals vermeld, 10 dagen gras heeft haar alweer zodanig aangesterkt zoals ze was, dat dit wel een heel makkelijke conclusie is.

Als ze dat in 10 dagen kan dan was ze ook niet mager...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 22:12 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Als ze dat in 10 dagen kan dan was ze ook niet mager...


Ik denk dat TS bedoelde dat haar paard er weer wat beter uitziet in de vorm van, ze is weer wat vrolijker en kijkt beter uit haar ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 22:23 



 
Profiel   

tabaflab schreef
janderegelaa schreef
Als ze dat in 10 dagen kan dan was ze ook niet mager...


Ik denk dat TS bedoelde dat haar paard er weer wat beter uitziet in de vorm van, ze is weer wat vrolijker en kijkt beter uit haar ogen.

Ik lees het zoals ze het schrijft en dan was ze na 10 dagen weer zoals ze was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 22:48 



 
Profiel   

tabaflab schreef
Ik denk dat TS bedoelde dat haar paard er weer wat beter uitziet in de vorm van, ze is weer wat vrolijker en kijkt beter uit haar ogen.

Klopt helemaal. :-) Gaat echt enorm snel en ze groeit met de dag. Zou eigenlijk voor- en na foto’s willen plaatsen (al voel ik me niet geroepen om me voor de enorme kort-door-de-bocht reacties te verdedigen) maar ben er niet meer zo bekend mee via het forum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-22 12:35 



 
Profiel   

Korte update (mochten mensen via de zoekfunctie in dit topic terechtkomen bijv..):

Inmiddels heb ik haar verhuisd. En daarmee lijkt het probleem helemaal opgelost. Blijkbaar zat er zo weinig voeding in het hooi, dat het niet aan te vullen was met wat voor krachtvoer dan ook. Ook niet na de ruwvoeranalyse en het daaropvolgende krachtvoer-advies. Ik ben in ieder geval blij! Ze is er nog niet helemaal, maar ze heeft binnen een maand al zulke goede vooruitgang laten zien (terwijl ik het krachtvoer vrijwel heb afgebouwd, maar vooral door genoeg hooi). Aan de energie is het ook goed te merken, en ze wilt weer graag werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 10:28 



 
Profiel   

_Anneruth schreef
Het kan ook gewoon de leeftijd zijn. Oudere paarden worden op enig moment gewoon wat dunner. En het kan ook heel goed de stress van het verhuizen zijn. Zeker als ze een binnenvetter is, dan duurt het gewoon lang voordat ze weer in hun goede doen zijn en dan ook weer aan gaan komen. Oudere paarden komen ook lastiger weer terug op gewicht.

Ben ik het niet mee eens, je moet de juiste voercombinatie vinden voor jouw paard en dan kan ieder paard er gewoon goed uitzien ongeacht de leeftijd, het enige wat je op een gegeven moment bijna niet kan voorkomen is spierverlies door de leeftijd.
TS heb je al eens seniorenbrok van Masters geprobeerd? Is een soortgelijk iets als SP maar werd door die van mij beter opgenomen en daardoor had hij minder nodig als van de SP.
Daarnaast kreeg die van mij grasmix (ongeveer 6 kilo per dag), grasbrok (2 voerscheppen per dag), Wiesenfasern (1 voerschep per dag) en 3 voerscheppen seniorenbrok per dag. En 100 gram vitamine korrel van Marstall met nog wat spiersupport en gluco ter ondersteuning. Hij zag er tot het einde (29,5 jaar) echt goed uit.
Eiwitten hebben ze echt nodig op die leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:08 



 
Profiel   

Het is al zeer lang bekend dat je tegen een goede wei niet kunt voeren!
Je hooi kwaliteit moet passen bij de behoeftes van je paard.
Zou nu ze aankomt haar direct niet direct weer volledig van gras afhalen en op hooi alleen zetten.
Fijn in elk geval dat ze vlot aankomt .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:17 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Het is al zeer lang bekend dat je tegen een goede wei niet kunt voeren!
Je hooi kwaliteit moet passen bij de behoeftes van je paard.
Zou nu ze aankomt haar direct niet direct weer volledig van gras afhalen en op hooi alleen zetten.
Fijn in elk geval dat ze vlot aankomt .


Dat het bekend was weet ik, maar dat het zo'n groot verschil kan opleveren niet. Uiteraard is een goede wei het meest ideaal ;-) . Ze hebben toch heel wat soorten hooi gehad de afgelopen 18 jaar, en dit heb ik nog niet eerder zo meegemaakt. Allebei mijn paarden waren erg schraal en energieloos op die plek (de oudste het ergst), ondanks de hoeveelheid hooi met aanvullend voer.

Wij zitten hier op kleigrond dus er is niet het hele jaar door gras beschikbaar. Maar met deze kwaliteit hooi is dat ook geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 11:31 



 
Profiel   

En toch zou ik ook specifiek op ppid laten prikken nog !
Zo snel zoveel afvallen wijst vaak op ppid
Je zou het moeten zien op de lab uitslag wat er onderzocht is
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 12:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen