[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:27

Ja, dat is al niet min voor een zak. Maar als de pony er goed op doet dan is de keuze wel snel gemaakt natuurlijk :)

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:56

Ja dure hobby, beest kost toch al klauwen vol geld, het is niet anders.

Marstall gaf wel aan, als ze echt bijzet eventueel langzaam over op de Vito, die is wel wat prijs vriendelijker haha.

Heb nu maar met de oogjes dicht 2 zakken besteld en door :')

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:14

En ik moet zeggen, na al die dierenarts rekeningen de afgelopen tijd, lijkt zo'n zak bijna goedkoop zelfs :')

Buy a horse, they said..
:')

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:20

Haha, zo herkenbaar. Heb je het ene gefixt, dient het volgende zich aan. Ach ze hoeft maar 800 gram per dag :P

Zolang we er zelf geen boterham minder om eten, dan is het een erg leuke dure hobby :D

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:32

MarliesV schreef:
Haha, zo herkenbaar. Heb je het ene gefixt, dient het volgende zich aan. Ach ze hoeft maar 800 gram per dag :P

Zolang we er zelf geen boterham minder om eten, dan is het een erg leuke dure hobby :D


We zijn drie weken verder, ik weet dat je in drie weken geen wonderen kan verwachten, maar ze krijgt dus naast alles wat ze al kreeg 800 gram per dag van de Marstall Senior Aktiv en is helaas in die drie weken nog weer afgevallen.

Gemeten op het meetlint zit ze nu op max 355 kg, terwijl 380-400 kg haar ideale gewicht is op dat lint.

Ze is super actief en blij, glanst mooi, heeft energie enz. Met de regen heeft ze voor de zekerheid een deken op maar verder staat ze bloot met haar berenvacht.

Ben ik te ongeduldig? Ik zit vooral al vast na te denken over, wat als het over 2 weken nog niet anders is? Wat zijn nog andere opties?

Foto's zijn van 3-Feb, toen was ze 370 kg op het meetlint, schrik niet van de rug!

Afbeelding
Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:26

Ik ben het even kwijt wat je bent gaan voeren. Iets nieuws van Marstall ?
Die rug duidt, volgens mij, gewoon op mega tekort aan eiwitten. Daardoor valt de bespiering weg en heeft de rug/wervels niet meer de goede ondersteuning. Denk ik....

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:46

ja zet eens op een rij wat je nu voert?

kelly heeft ook een wat weke rug,maar ik geef toch weer sojaschroot bij en die is wel wat ronder geworden.
op de billen ook ronder :j

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:54

Ik voer dus sinds 3 weken 800 gram Marstall Senior Aktiv per dag extra om haar bij te laten zetten qua vlees.

Daarnaast voerde ik al:
9 kg hooi per dag (en 2x per week 1.5 uur op de wei in het seizoen)
30 gram Mariadistelzaad
30 gram erwtenproteine (eiwit)
2 schepjes Bea Yea Sacc probiotica
1 hand Optiform van Mijten
2x30 gram Marstall Force (die is vorige week op gegaan en gestopt)

Ze is dus insuline resistent, ex-HB, PPID positief (staat op medicatie), ZE en heeft die rug al vanaf dat ik haar heb (toen was ze 2.5). Alleen doordat ze nu zo is afgevallen valt het veel meer op.
Dat afvallen was nodig na haar HB maar ze is een aantal jaren mooi stabiel gebleven op 8 kg hooi en de rest wat er staat. En nu valt ze sinds ze PPID heeft in. Ze eet als een bouwvakker, dat is het probleem niet.

Dit is een foto van bijna 10 jaar geleden:
Afbeelding

Ik heb een aantal no-go's om diverse redenen:
Soja schroot, of het moet GMO vrij verkrijgbaar zijn
Luzerne, krijgt ze jeuk van en bultjes
Hoog in suikers/zetmeel ivm IR/EMS

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:38

Marlies CushCare Condition van Dodson&Horrell gaan voeren naast hooi.
Dan kan je al de rest achterwege laten en we spreken mekaar binnen een maandje nog een keer :D
Als er 1 product is wat doet wat het belooft, is het dat wel.
Nee, ik heb geen aandelen bij Dodson :') Eigen ervaring.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:05

Kijk dat zijn de fijne tips! Meer zijn welkom natuurlijk, ga ze stuk voor stuk bekijken.

Ik geef het nog even tijd met de Marstall want de laatste week staat het stil. En ik heb direct 2 zakken gehaald om het een kans te geven natuurlijk.

Hoeveel voer jij van dat CushCare? Ik zie 400-1000 gram per 100kg lichaamsgewicht staan, dat is nog al een variatie.
1.6 tot 4 kg per dag voor een pony van 400 kg ideale gewicht? Ik dacht dat de Marstall duur was :\

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:39

Mijn ouwe merrie krijgt ongeveer een schep per dag. Zal zo rond 1 kg zijn. Kwpn van 1.62m.
Anders wordt ze te vet :D

De andere ( 1.65m en 30 jaar ) kreeg 2.5 kg per dag, maar die had maar heel beperkt gras door HB in het verleden.
Met die 2.5kg was ze echt prima op gewicht te houden in de winter.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:29

MarliesV schreef:
Ik voer dus sinds 3 weken 800 gram Marstall Senior Aktiv per dag extra om haar bij te laten zetten qua vlees.

Daarnaast voerde ik al:
9 kg hooi per dag (en 2x per week 1.5 uur op de wei in het seizoen)
30 gram Mariadistelzaad
30 gram erwtenproteine (eiwit)
2 schepjes Bea Yea Sacc probiotica
1 hand Optiform van Mijten
2x30 gram Marstall Force (die is vorige week op gegaan en gestopt)

Ze is dus insuline resistent, ex-HB, PPID positief (staat op medicatie), ZE en heeft die rug al vanaf dat ik haar heb (toen was ze 2.5). Alleen doordat ze nu zo is afgevallen valt het veel meer op.
Dat afvallen was nodig na haar HB maar ze is een aantal jaren mooi stabiel gebleven op 8 kg hooi en de rest wat er staat. En nu valt ze sinds ze PPID heeft in. Ze eet als een bouwvakker, dat is het probleem niet.

Dit is een foto van bijna 10 jaar geleden:
[ [url=m/viGce9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een aantal no-go's om diverse redenen:
Soja schroot, of het moet GMO vrij verkrijgbaar zijn
Luzerne, krijgt ze jeuk van en bultjes
Hoog in suikers/zetmeel ivm IR/EMS


Ik bedoel het zeker niet aanvallend, maar ik ben soms in de war waarom mensen proteïne voor mensen kopen om aan hun paarden te geven, maar dan niet een juiste dosis.

Voor mensen is 30gr proteïne poeder ongeveer de 'dosis' die men zou nemen na een training, als je zegt dat je dat wil gebruiken voor spieren of onderhoud. In zo'n 30gr poeder moet je rekenen op een 19 a 22gr eiwitten, de rest is nog andere zaken. Voor een gemiddelde mens van pakweg 70kg (laat ons dan even geen krachtsporters nemen) komt de gemiddelde eiwitbehoefte op 56gr per dag. Dus dan is de logica dat zo 1 dosis van 30gr je al netjes voorziet in een standaard basis.

De eiwit behoefte van een mens kan je nemen op ongeveer nemen op 0.8gram per kg lichaamsgewicht. Als ik die omrekening zou gebruiken voor een paard waarbij je dus zegt dat ze idealiter 380 moet wegen, moet je rekenen op een eiwitbehoefte van 300gr per dag. In ieder geval of die formule klopt of niet, wil ik eigenlijk gewoon vragen. Wat probeer je te bereiken met die 21gr eiwitten schep? Ik zou eigenlijk niet meer die eiwitpoeder geven, of gewoon echt veel meer. Je paardje kan de eiwitten overduidelijk gebruiken maar ze kan niet tegen lucerne zeg je zelf. Dan zou ik misschien kijken naar echt een paard supplement qua eiwit behoefte

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:43

Misschien om even mee te denken.
Als je bv boldybuilder van Mijten geeft, en je geeft 500gr per dag, geef je je paard ongeveer 75gr eiwitten per voederbeurt. Een zak van Mijten 22.90, aan een basisbehoefte van 500gr per dag zou je met een zak dus ongeveer een maandje toekomen.

Geef je erwteneiwit van bv bulk, moet je dus 90gr per dag geven om aan gelijkaardige aantallen te zitten. Dus zijn we ongeveer 90 a 100gr per dag kwijt van het erwtenspul. voor een zak van 2.5kg zouden we dan ook ongeveer een maand toekomen. Prijs is dan 45 euro per zak.

Natuurlijk zit er in een zak paarden eten wel nog meer dan enkel eiwitten en dat maakt vooral met het gezondheidsbeeld van je paard het een andere oefening. Ik zou in ieder geval wel minstens de scheppen veel hoger plaatsen dan wat je nu voedert voor zijn eiwitbehoefte.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:07

Misschien wel een idee om eerst eens te kijken wat er in erwtenisolaat zit voordat je erover oordeelt :)

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:13

The_Cat het eerste aanvullen van de eiwitten was in overleg met de DA qua hoeveelheden nav de analyse van mijn hooi.
Paard krijgt natuurlijk niet alleen eiwitten binnen via de poeders. Daarbij ga je nu voorbij aan mijn vraag, ze krijgt per dag nu 800 gram Marstall Senior Aktiv, deze voeding bevat ook eiwit in 'hoge' dosering.

Dus advies is fijn, rekensommetjes ook, maar dan moet wel alles meegenomen worden.

Ik ben hier juist met de vraag of er betere oplossingen zijn als het blijkt dat de Marstall niet aanzet. Alleen eiwitten ben je er niet mee, ook vitamines/mineralen en andere zaken moeten natuurlijk op orde zijn in het voer.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:24

Sintara schreef:
Misschien wel een idee om eerst eens te kijken wat er in erwtenisolaat zit voordat je erover oordeelt :)


Ik geef er geen oordeel over, ik geef alleen maar aan dat de eiwitbehoefte voor een paard niets is met dat 1 schepje. Ik weet niet over welk merk het is, dus ik kan toch ook niet zeggen ah daar zit zoveel in. In een schep van 30gr zit gewoon geen 30gr eiwit.

@MarliesV, het is dat dat ik bedoel. Ik weet gewoon niet wat je wil bereiken met dat schepje van 30gr. Dat schepje van 30gr is goed als onderhoud of extra afhankelijk van wat je wil doen als mens. Want dan voorziet dat schepje van 30gr mooi al in 1/3de van je eiwit voorraad. Het enige wat ik zie op je foto's is dat je paard scherp staat qua bespiering, en dat het idee van die eiwitten wel goed zit, maar die 30gr gewoon niet. Ofwel zou ik het verhogen naar dus 3 schepjes, waar je dan ongeveer op hetzelfde idee komt als bij een mens, namelijk 72gr dat dan zou voldoen aan een mooi basis voor je paard, of ik zou meer inzetten op je andere voeding. Maar afhankelijk van welk merk je gebruikt, lijkt die 22 a 24gr eiwit poeder me gewoon een beetje nutteloos en kan je dus ofwel beter wat verhogen.

Ik wou niet voorbij gaan aan je vraag, ik denk dat ze qua "vlees" eigenlijk wel nog oke zit, maar dat ze gewoon simpelweg iets meer qua eiwitten nodig heeft en dat dat schepje wel goed is om aan te vullen, maar niet om op te bouwen.

Het is daar dat ik naartoe wou. Als we even terug een mens als voorbeeld nemen, heb je die 0.8gr per kg nodig als basis, onderhoud. Dan bekijk je het vanuit het standpunt alles is goed. Ga je naar krachtsporters, dan rekent men daar al aan een 1.2gr per kg. Je paardje ziet er nu uit als die eerste scéne van Captain America. Scherp. Dus je wil hem meer buffed krijgen. Dan moet je idd voeding, maar dus ook eiwitten consumptie verhogen.

Dus als je 800gr geeft van die Marstall, zit je aan 140gr uit dat. 24gr uit je eiwitpoeder maakt 164gr. Uit hooi halen ze ongeveer zo'n 5 a 6 procent eiwit. Ze zit nu niet in het weide seizoen neem ik aan? Dus je hebt nog wat marge. Ik zou het gewoon aandurven om de basis van je poeder dan iets te verhogen om het effect daar te krijgen. Als je niet wil gaan naar die 72gr, lijken 2 schepjes mij dan toch richting 48gr te gaan, dus best wel mooi.

Ik ben nogal banketstaaf in lange teksten schrijven, en ik probeer echt mee te denken. Maar misschien komt het wat fout over, mijn excuses dan

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:59

Ik verhoog met liefde de poeders, gekke vind ik alleen dat al die tijd de dierenarts aangehaakt is qua behoefte en die nooit wat heeft gezegd over meer gaan geven. Die heeft al die tijd aangegeven dat we goed zitten met wat we voeren. Dus vandaar mijn verbazing.

Dat poeder kan ik heel makkelijk verhogen, uit deze van Bulk halen ze 24 gram per 30 gram poeder. Heb nog 7 kg of zo thuis, dus verhogen is makkelijk.

Je berekening van de Marstall/hooi combinatie is erg duidelijk, dank daar voor.

Weide seizoen doen we niet aan, IR paard, gaat max 2x per week voor de geestelijke gezondheid even 1.5 uur het gras op, dus verwaarloosbaar qua eiwit opname.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:01

Misschien is het ook nog een idee om te kijken naar de toevoeging van vitamine E, al dan niet in olie? Vitamine E is goed voor weefsel en bij een tekort heb je o.a een effect op spierweefsel. Maar dat moet dan eerder een bloedonderzoek zijn om die tekorten te zien. Maar zou ook nog een padje kunnen zijn dat je kan bekijken.

Zonnebloemolie zou misschien al een optie kunnen zijn, geeft wat extra energie in de vorm van gezonde vetten. Wel wat duurder geworden de laatste tijd

Nog een laatste vraag: doet ze ook nog iets van 'werk'? grondwerk of stappen of rijden?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:21

Bloed trekken is mijn volgende stap inderdaad, goed punt hoor.

Qua werk doet ze op dit moment: 1x per week een kwartiertje aan de longe en ze gaat aan de hand mee wandelen als het een beetje lekker weer is, meestal 1x per week 5-10 km.

Verder staat ze dagelijks buiten van 8 uur in de ochtend tot in de winter half 7 in de avond, in de zomer tot 22.00 uur.

Durf/wil er niet op nu ze zo mager is. Ben ook geen 50kg dus vind het niet fair richting haar om haar nu op te zadelen, dus qua rijden staat ze al minstens een half jaar stil, daarvoor alleen incidenteel stapritjes en op haar eigen aangeven soms een klein drafje.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:24

Daarom dat ik zeg koop een zak Cushcare en gooi al het andere weg. Bij manier van spreken dan :D
Zelf gaan tellen en uitrekenen en het paard ziet er nog niet goed uit... een mens krijgt van minder een punthoofd. :')

Dat voer van Dodson is misschien iets duurder per zak, maar de rest van supplementen kan je skippen en je paardje gaat zienderogen opknappen. Ik durf wedden dat je zelfs met de helft van de aangegeven dosis een groot verschil gaat krijgen.

En nu hou ik op met reclame maken :))

Afanaisa91

Berichten: 1342
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:03

Heel even van onderuit m’n meeleessteen:

Pas op met een hoog gehalte proteïnen bij IR/EMS. Deze kunnen glucagonafgifte stimuleren, wat weer het insulinegehalte nog verder omhoog jaagt.

Gelukkig lijkt de mate van reactie op proteïnen redelijk individueel bepaald, dus hoeft het geen probleem te zijn. Omdat die van jou er op het oog best sarcopeen uitziet zou ik geneigd zijn toch voorzichtig wat eiwitten toe te voegen. Maar dan wel met een voorzichtig tempo.
Idealiter zou ik de extra dosis eiwit per week met enkele grammen opbouwen, goed symptomen van IR/EMS monitoren en het beetje extra in het begin alleen geven direct voor of na inspanning.

Mocht je paard het goed doen op extra eiwitten, dan raad ik ook zeker de CushCare Condition aan. Helaas ging een van m’n IR’ers metabool al behoorlijk over de thee van twee handjes ongeweekt per dag, vandaar dus mede ook mijn terughoudendheid.
Maar voor m’n andere oudjes vind ik het werkelijk prachtig voer :j

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:24

Pandora2 schreef:
Daarom dat ik zeg koop een zak Cushcare en gooi al het andere weg. Bij manier van spreken dan :D
Zelf gaan tellen en uitrekenen en het paard ziet er nog niet goed uit... een mens krijgt van minder een punthoofd. :')

Dat voer van Dodson is misschien iets duurder per zak, maar de rest van supplementen kan je skippen en je paardje gaat zienderogen opknappen. Ik durf wedden dat je zelfs met de helft van de aangegeven dosis een groot verschil gaat krijgen.

En nu hou ik op met reclame maken :))


:') fijne reclame haha. Ik ben alleen benieuwd waar jij die zak haalt? Beste' jij online?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:04

Afanaisa91 schreef:
Heel even van onderuit m’n meeleessteen:

Pas op met een hoog gehalte proteïnen bij IR/EMS. Deze kunnen glucagonafgifte stimuleren, wat weer het insulinegehalte nog verder omhoog jaagt.

Gelukkig lijkt de mate van reactie op proteïnen redelijk individueel bepaald, dus hoeft het geen probleem te zijn. Omdat die van jou er op het oog best sarcopeen uitziet zou ik geneigd zijn toch voorzichtig wat eiwitten toe te voegen. Maar dan wel met een voorzichtig tempo.
Idealiter zou ik de extra dosis eiwit per week met enkele grammen opbouwen, goed symptomen van IR/EMS monitoren en het beetje extra in het begin alleen geven direct voor of na inspanning.

Mocht je paard het goed doen op extra eiwitten, dan raad ik ook zeker de CushCare Condition aan. Helaas ging een van m’n IR’ers metabool al behoorlijk over de thee van twee handjes ongeweekt per dag, vandaar dus mede ook mijn terughoudendheid.
Maar voor m’n andere oudjes vind ik het werkelijk prachtig voer :j


Dat voorzichtig opschalen is niet gelukt. Ik ben van hooi+ eitwit poeders als bron naar 800 gram Marstall Senior Aktiv per dag er bij gegaan. Dus in 1x sinds 3 weken.

Geen reactie overigens in welke zin dan ook, behalve wat meer glans qua vacht en wat stouter :+

Ik heb behalve 60gram Marstall Force er af en dus de 800 gram Senior Aktiv er bij niets veranderd. Dus overige suplememten behouden omdat dit al een flinke stap is.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:06

Ja, bij René Wielens in Nederland :D

Toen mijn oudste merrie nog leefde, ging ik in Hoeilaart bij De Keuster voor meteen 8 zakken. Maar ik bestel nu maar 2 zakken per keer, dus dan is dat gedoe op die brusselse ring het mij niet waard :')

Afanaisa91

Berichten: 1342
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:57

MarliesV schreef:
Afanaisa91 schreef:
Heel even van onderuit m’n meeleessteen:

Pas op met een hoog gehalte proteïnen bij IR/EMS. Deze kunnen glucagonafgifte stimuleren, wat weer het insulinegehalte nog verder omhoog jaagt.

Gelukkig lijkt de mate van reactie op proteïnen redelijk individueel bepaald, dus hoeft het geen probleem te zijn. Omdat die van jou er op het oog best sarcopeen uitziet zou ik geneigd zijn toch voorzichtig wat eiwitten toe te voegen. Maar dan wel met een voorzichtig tempo.
Idealiter zou ik de extra dosis eiwit per week met enkele grammen opbouwen, goed symptomen van IR/EMS monitoren en het beetje extra in het begin alleen geven direct voor of na inspanning.

Mocht je paard het goed doen op extra eiwitten, dan raad ik ook zeker de CushCare Condition aan. Helaas ging een van m’n IR’ers metabool al behoorlijk over de thee van twee handjes ongeweekt per dag, vandaar dus mede ook mijn terughoudendheid.
Maar voor m’n andere oudjes vind ik het werkelijk prachtig voer :j


Dat voorzichtig opschalen is niet gelukt. Ik ben van hooi+ eitwit poeders als bron naar 800 gram Marstall Senior Aktiv per dag er bij gegaan. Dus in 1x sinds 3 weken.

Geen reactie overigens in welke zin dan ook, behalve wat meer glans qua vacht en wat stouter :+

Ik heb behalve 60gram Marstall Force er af en dus de 800 gram Senior Aktiv er bij niets veranderd. Dus overige suplememten behouden omdat dit al een flinke stap is.


Ah sorry, ik was in de veronderstelling dat je ook nog met eiwitpoeder wilde verhogen.
Daar doel ik met die grammen ook op.