Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 199 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Yes, ik snap nu ook hoe je hem bedoelt. Mocht ik ophogen, niet direct een schep met 24gram er bij maar rustig verhogen met een beetje extra in de week tot ik op die hele schep extra zit.

Vind alle 'waarschuwingen' en ervaringen fijn om te lezen hoor!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:30 



 
Profiel   

jij geeft de optiform ook he, een handvol zag ik.
is er een reden voor maar een handvol, is het misschien een idee om als dat op is over te stappen naar wat anders?
ik geef momenteel de hartog senior, die is ook vrij laag in suiker en zou je misschien ook kunnen geven?
zit ook net weer wat meer eiwit in :j
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... wQQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 10:18 



 
Profiel   

Die Optiform geef ik voor de darmen, haar mest kwaliteit is erg verbeterd hiermee en ze lijkt ook makkelijker van de mest af te komen, dan zonder.
Ben er erg tevreden over, dus zou het liever niet vervangen. Andere paard op stal krijgt het ook.
Het is 'lekker', goedkoop, makkelijk te geven/mengen met de rest en geeft goede resultaten.

Dus zoek de bron van eiwit dan liever in wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 10:28 



 
Profiel   

In optiform zit yea sacc toch ? Dat zal de reden zijn dat haar darmen fijner werken. Je kan yea sacc ook los kopen. Maar als 1 handje optiform voldoende is, is dat waarschijnlijk veel gemakkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 10:44 



 
Profiel   

is dat handje dan meerder malen per dag?
ik heb het ook wel gegeven,kan me haast niet voorstellen dat zo’n beetje wat doet voor de darmen.
sorry :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 11:34 



 
Profiel   

Ik kom me ook even melden in dit topic om mee te lezen. Mijn pony wordt deze zomer 23 en valt nu inmiddels toch ook wel onder de oudere paarden. Al is ie nog top fit en doen we alles nog in veelvoud. Qua voer blijft het altijd zoeken, dus hopelijk kom ik hier wat nuttige dingen tegen.

Om ook maar iets bij te dragen, mijn huidige voer:

- Halve voerschep Pavo 18+ muesli
- Pavo Vital naar gewicht
- Kwart schep Pavo Fibrebeet.
- Lijnzaadolie, magnesium, vitamine e, biotine en feneknof als supplementen.

Daarnaast krijgt hij onbeperkt voordroog aangeboden en daar eet hij (vooral 's nachts) nog enorm veel van. Wordt nog zo'n 3x per week gereden, waaronder lange ritten of dressuurtrainingen. Ook afgewisseld met rustdagen, grondwerk en longeersessies.

De tijd dat hij echt te mager stond ging er een driedubbele dosis lijnzaadolie, een flinke berg sojaschroot, een hele schep fibrebeet en minimaal een hele schep muesli in. Gelukkig is dat met het nieuwe ruwvoer niet meer nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 11:53 



 
Profiel   

ellepel schreef
is dat handje dan meerder malen per dag?
ik heb het ook wel gegeven,kan me haast niet voorstellen dat zo’n beetje wat doet voor de darmen.
sorry :o


Nee dat is 1x per dag, we zijn begonnen met opbouwen en hebben later weer afgebouwd.
Ik merk toch echt verslechtering als ik het er af haal. Dus dat doet zeker wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 13:09 



 
Profiel   

Hoi,

Ik schop het topic weer even omhoog.
Mijn merrie is nu 17 jaar en voor sommige is dat al ouder voor een Fries.

Op dit moment krijgt zij:
3/4 schep pavo 18plus
Pavo vital naar gewicht
Lijnzaadolie, Rozenbottels en 1x in de maand een kuur psyllium.

Ze staat nu op een zandpaddock met onbeperkt hooi als het ware. Echter is dit arm hooi. Ik merk dat ze dan ook wat energie mist. Ze staat laagst in de rangorde maar er is altijd wel een slowfeeder om te eten. Eind van de maand gaan ze weer rustig aan het land op. Meestal staan ze na opbouwen van 8 tot 7 op het land.

Qua werk zijn we aan het opbouwen. Door een peesblessure heeft ze stil gestaan en zijn nu vanaf de basis weer bezig. Vooral voor de spieren en conditie. Ze heeft meerdere blessures gehad dus rijden hoeft niet meer dan alleen stapritjes af en toe.

Ik merk dus dat ze wel wat energie mist. Iemand tips hiervoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 12:51 



 
Profiel   

Met arm hooi moet je goed opletten dat je paard voldoende eiwitten binnenkrijgt. Oudere paarden hebben vaak ook een hogere behoefte aan goede eiwitten.
Eiwit levert ook energie aan het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 13:27 



 
Profiel   

ik wilde het hier wel even delen.
ik heb een zak Spillers senior super mash gekocht om te proberen.
het is een brokje welke eigenlijk meteen uit elkaar valt als je er water op doet.
en het ruikt echt heerlijk.
kelly wil nog wel eens wat zeuren met eten als er teveel grasbrok in zit,maar met wat van dit voer er door eet ze alles op.
info:
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... mash-20-kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 13:48 



 
Profiel   

Ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 13:54 



 
Profiel   

Wat fijn Ellepel, dat je weer wat hebt gevonden wat ze lekker vindt !

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 09:25 



 
Profiel   

nou ja ik bestel steeds bij voer voor paarden en zij hebben een heel mooi assortiment.
en de Spillers hebben ze net nieuw,dus kon ik mooi proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 18:38 



 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Hier even een vraagje voor de voeding van mijn shetlander van 33 jaar. Ze staat nu op een mix van merriebrok, griesmeel/zemelen en seniores priores. Hier krijgt ze twee keer per dag een volle schep van (droog) aangelengd met water. Dit eet ze wel, maar laat het laatste beetje vaak staan.

Ze knabbelt nog op (onbeperkt) hooi en overdag heeft ze gras op de wei hier maakt ze allebei proppen van. Ze heeft nog snijtanden, maar haar kiezen daar zit geen profiel meer op en ze mist er een paar.

Ze is getest op cushing (negatief) en is niet gevoelig voor bevangenheid. Ik zou haar graag wat dikker hebben en las in een ander topic de tip van MPB mix (mais, pulp, bierborstel) als smakelijke eiwitrijke ruwvoervervanger.

Ik heb een baaltje apart laten leggen bij de plaatselijke fouragehandelaar, maar ik vroeg mij af of jullie ervaring hebben met het voeren hiervan?

De dame in kwestie
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:26 



 
Profiel   

Met mais bijvoeren altijd super voorzichtig zijn ivm slechte vertering hiervan in de darmen en kans op hb. En zijn ook nog andere producten met eiwitten erin zonder mais. Andere bokkers hier hebben daar goede ervaringen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:22 



 
Profiel   

Ik zou voor sojaschroot gaan. Hoog in eiwitten en mooi aminozurenprofiel. Je hoeft er weinig van te geven en het wordt over het algemeen met veel smaak gegeten.

Mijn pssm’er houd ik met deze eiwitbron het mooiste in zn spieren. Zag het gelijk toen ik tijdelijk moest stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:31 



 
Profiel   

Heb ook tijdje sojaschroot gegeven, maar toen weer mee gestopt omdat ik dacht dat niet echt werkte.
Maar wil eigenlijk toch weer mee beginnen, mijn ouwetje valt erg terug.

Wat voor sojaschroot( merk) geef je en hoeveel?



Slmt9 schreef
Ik zou voor sojaschroot gaan. Hoog in eiwitten en mooi aminozurenprofiel. Je hoeft er weinig van te geven en het wordt over het algemeen met veel smaak gegeten.

Mijn pssm’er houd ik met deze eiwitbron het mooiste in zn spieren. Zag het gelijk toen ik tijdelijk moest stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:55 



 
Profiel   

https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/

Ik geef 200gr per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:52 



 
Profiel   

die mpb mix moet echt heel snel op hoor..dat word heel snel ranzig.
maar je kunt het proberen, wel even rustig aan beginnen met dat spul om te kijken of je pony er wel tegen kan.

maar ik denk dat je misschien beter kunt kijken of je drie of vier keer per dag slobber aan kunt bieden.
dat zet vaak meer aan dan twee keer voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:14 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb me nog verder ingelezen over de MPB mix en ik denk dat ik met zo'n kleintje niet de juiste voersnelheid heb voor zo'n grote verpakking.

Ik zou heel graag vaker willen voeren, maar dat is wat lastig te realiseren aangezien ze niet aan huis staat en ik afhankelijk ben van de plek waar ze staat. Wellicht is er een andere heel smakelijke ruwvoermix die ze makkelijk weg zou kunnen krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 21:16 



 
Profiel   

stitchlover schreef
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb me nog verder ingelezen over de MPB mix en ik denk dat ik met zo'n kleintje niet de juiste voersnelheid heb voor zo'n grote verpakking.

Ik zou heel graag vaker willen voeren, maar dat is wat lastig te realiseren aangezien ze niet aan huis staat en ik afhankelijk ben van de plek waar ze staat. Wellicht is er een andere heel smakelijke ruwvoermix die ze makkelijk weg zou kunnen krijgen?


Ik weet niet of het al genoemd is, maar de fibermix van Vitalbix is echt top. Super zachte korte stukjes en mijn kieskeurige eet het heel graag, al jaren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 05:45 



 
Profiel   

klopt,die fibermix is ook heel goed, je kunt ook kijken naar de seniormix van hartog,die is ook heel smakelijk.
je zegt dat de pony het laatste beetje laat staan.
op zich wel mooi want dan zou je ook meer geweekt voer kunnen maken en het dan gewoon aanbieden?
ik doe bij mijn merrie,die krijgt een emmer met slobber.
en als dat op is,wacht ik een half uurtje en zet ik nog een bak voer neer.
daar doet ze dan langer mee.
misschien kun je zoiets proberen?
of haal fibernuggets van pavo, en zet dat geweekt neer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:03 



 
Profiel   

Hoi! Ik kom even heel brutaal binnenvallen met een hulpvraag als dat mag. Ik heb een pony van 21 jaar die door EOTRH alle snijtanden mist. Hij is ook enkele kiezen kwijt en er is er eentje al langere tijd (al meer dan een jaar) wat instabiel. Hij kon in principe eigenlijk alles prima kauwen, maar vorige week is hij helaas van de ene op de andere dag gestopt met hooi eten. Nog nooit een prop gemaakt en het ging altijd tot de laatste spriet op, heel gek... Nou ja, lang verhaal kort: verschillende soorten hooi en voordroog geprobeerd maar hij wil het echt niet meer. De kliniek/tandarts kan er geen goede verklaring voor bedenken, er is in ieder geval niet acuut iets heel anders geworden in het gebit. Verdere problemen (maag, ergens anders pijn, etc) zijn tevens zoveel mogelijk uitgesloten.

Ik heb hem voor nu overgezet op Seniores Priores en Fibrenuggets als vervanging voor het hooi. Ik bied daarnaast ook nog Senior Mix van Hartog aan. Hij vindt het wel heel lekker, maar het lijkt erop dat dat qua structuur helaas toch iets te grof is. Ik ben op zoek naar een ruwvoervervanger die geschikt is voor een pony die de Senior Mix dus moeilijk kan kauwen, maar liefst wel iets dat niet alleen maar naar binnen geslurpt hoeft te worden. De focus ligt verder met name op hem bezig kunnen houden, zonder hem te rond te voeren zeg maar. Hij is mooi op gewicht en komt ook het gehele jaar op gras.

Hij eet overigens nog wel normaal krachtvoer. Ik geef op het moment Pavo Vital als balancer en nog een beetje 18+ Muesli voor de lekker.

Ik ben heel benieuwd wat jullie zouden aanraden, er zijn zoveel opties dat het me een beetje duizelt :o

Alvast dank voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:51 



 
Profiel   

De fibermix van Vitalbix :j super zachte korte stukjes, elk paard dat ik ken is er enthousiast over. Zit behalve gedroogde grassen niks in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 06:39 



 
Profiel   

Zou de Agrobs Horse Alpin Senior of Agrobs Pre Alpin Senior nog wat zijn?

Ik geef mijn oma nu combinatie van Agrobs Horse Alpin Senior, Agrobs Mash, Agrobs Seniormineral en klein beetje Pavo 18+. Daar dan de supplementen en water door.

Heb haar ook nog wel eens keer een zak Agrobs Myo Protein Flakes gevoerd. Die moet je wel even weken. Gelukkig niet zo lang.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 06:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 199 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen