Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 200 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

ja ik geef daarom de zupa, en je moet het sowieso niet te dun maken,ze moeten er eigenlijk nog wel wat op kauwen,dan maken ze speeksel aan en dat is natuurlijk beter :j
hier nog steeds aan het bijvoeren ondanks dat ze op gras staat,dat is te lang en kan ze niet kwijt.
equifyt zupa met een halve schep masters senioren slobberbrok en dat gaat zo goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:53 



 
Profiel   

Is die instabiele kies er al uit gehaald inmiddels.

Ik zou zijn eten niet slurpbaar maken maar juist flink wat dikker, zodat er nog goed op gekouwd moet worden. Ze dan speeksel aan maken en langer bezig zijn.

Ik deed zelf 2 volle handen van de Hartog senior door de geweekte emmers heen. Met meer wilde hij het niet meer eten. Maar zo kreeg ik toch 4 a 5 keer per dag wat extra vezels binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:59 



 
Profiel   

monsera schreef
Is die instabiele kies er al uit gehaald inmiddels.

Ik zou zijn eten niet slurpbaar maken maar juist flink wat dikker, zodat er nog goed op gekouwd moet worden. Ze dan speeksel aan maken en langer bezig zijn.

Ik deed zelf 2 volle handen van de Hartog senior door de geweekte emmers heen. Met meer wilde hij het niet meer eten. Maar zo kreeg ik toch 4 a 5 keer per dag wat extra vezels binnen.

Nee, die kies zit er nog in. Het gaat om een hele lichte instabiliteit en dat is al langere tijd het geval, al wel anderhalf jaar denk ik. Het heeft bij de arts(en) (voor nu) echt de voorkeur om wat er nog zit zo lang mogelijk te behouden. We blijven het nauw opvolgen :)

Ik zal na het weken zoveel mogelijk water afgieten en de Senior Mix mengen ga ik ook proberen.

Dank voor alle suggesties verder, heel fijn! Ik ga de verschillende opties even doornemen met een voedingsexpert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 16:15 



 
Profiel   

nou,probeer van te voren wat minder water toe te voegen?
dat het wel allemaal uitgezet is, maar meer niet.
ik vraag me af of je namelijk ook voedingsstof wegspoelt als je overtollig water later gaat wegspoelen?
even uitproberen hoeveel water er op moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 18:49 



 
Profiel   

ellepel schreef
nou,probeer van te voren wat minder water toe te voegen?
dat het wel allemaal uitgezet is, maar meer niet.
ik vraag me af of je namelijk ook voedingsstof wegspoelt als je overtollig water later gaat wegspoelen?
even uitproberen hoeveel water er op moet.

Ja, da’s wel de bedoeling haha. Had het niet helemaal handig verwoord :o Ik voeg water toe met een maatbeker en dan volgens de verhouding die op de verpakking staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 19:18 



 
Profiel   

Als je water moet afgieten is het echt veel en veel te nat en heb je er echt veel te veel water bij gedaan.

Probeer er echt minder water bij te doen als je het gaat weken.
Het moet inderdaad uitzetten dan is het goed eetbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:09 



 
Profiel   

Jep, gaan we doen! Ik heb Seniores Priores de eerste twee dagen iets natter gevoerd omdat hij ineens echt compleet weigerde om nog op ruwvoer te kauwen. Gaat inmiddels gelukkig beter, dus nu weer focus op het aanbieden van zoveel mogelijk structuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:40 



 
Profiel   

Net even op de foto voor je gezet.
Zo ziet het er hier uit.
Hopelijk eet hij het zo ook. Altijd vervelend die zorgen he.

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:02 



 
Profiel   

haha, twee zielen, 1 gedachte. _/-\o_

hier bijna hetzelfde.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:56 



 
Profiel   

Haha dankjewel! Ja, zeker lastig… Je wil het zo graag goed doen voor ze maar dat is soms nog een hele puzzel :o

Ik ben vanmiddag bij René Wielens geweest en een boel nieuwe inzichten rijker! Erg interessant. Hij had nog wel verschillende opties die niet geweekt hoeven te worden, en waarmee we derhalve nog iets beter kunnen voorzien in de kauwbehoefte. De pony gaat ook over op een andere balancer en verder is het nu vooral een kwestie van uitproberen wat hij goed kan eten/lekker vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 21:24 



 
Profiel   

wat ga je proberen?
er is ook ontzettend veel keus,dat klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 21:43 



 
Profiel   

We zijn helemaal blanco begonnen met foto’s van de pony en ik heb ook het ruwvoer dat hij tot vorige week at meegenomen. René vond dat hij rond genoeg is, dus voor ruwvoervervanging was het uitgangspunt: zolang hij nog aardig kan kauwen liefst echt proberen zoveel mogelijk (droge) vezels aan te bieden met een niet al te hoge voedingswaarde.

Daarvoor zijn er dan verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld de Fibergy van Dodson & Horrell of de Grünhafer van Agrobs. Ik heb daar proefzakjes van meegenomen omdat ik een beetje twijfel of die structuur niet net iets te grof is. Verder is er nog Leichtgenüss van Agrobs, ik was daar gelijk heel enthousiast over en heb er een zak van gekocht. Daarnaast ook een kleine verpakking Alpengrün Senior Muesli van Agrobs.

Stel dat dat allemaal toch te lastig wordt voor hem, dan kunnen we dingen gaan proberen als de Pre Alpin Senior, Wiesencobs, Protein (Light) Flakes of Alpengün Mash (ook weer allemaal Agrobs). Ik vond dat hele mooie producten, maar het had voor nu niet de voorkeur omdat je dan alweer snel wat te rijk gaat voeren.

Tot slot vervangen we de Pavo Vital voor Ultimate Balancer van Dodson & Horrell. Ik ga mijn andere paard daar ook op overzetten.

Lang verhaal kort: genoeg stof om over na te denken dus haha.

Ik zal het onderwerp van gesprek even snel voorstellen trouwens :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 22:16 



 
Profiel   

Ziet er mooi uit die Leichtgenüss van Agrobs. Lijkt me wel vrij zacht als ik de ingrediënten zo lees.
Ik hoop dat hij dat wil eten.
Mooi diertje hoor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 22:34 



 
Profiel   

Hier wel een fan van Agrobs. Heb o.a. de Pre Alpin Senior, Horse Alpin Senior, Myo Protein Flakes, Mash, Naturmineral en Seniormineral gevoerd.

Op dit moment alleen de Horse Alpin Senior met de Mash en dan de balancer Seniormineral van Agrobs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 23:18 



 
Profiel   

Heeft iemand een tip waar ik goedkope bietenpulp kan aanschaffen? Ik ken uiteraard Senior maar wil eigenlijk eens alleen bietenpulp proberen en dan zelf mengen met wat muesli etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-23 23:00 



 
Profiel   

de welkoop verkoopt bietenpulp
https://www.welkoop.nl/welkoop-pulpbrok-20kg_1176401

je moet even op google pulpbrok intypen,dan krijg je best veel verkoop punten.
lavor verkoopt ook
https://lavor.nl/177/1647-PULPBROK-6-MM.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-23 09:36 



 
Profiel   

Ik weet dat het vaak gevraagd wordt, maar willen jullie nog eens meedenken over wat te voeren aan een magere oude pony? Niet mijn pony, maar de eigenaar heeft door omstandigheden zeer weinig budget. Afgelopen winter 1 schep merriebrok en 1 schep seniores priores bijgevoerd per dag, wat goed beviel. Hij kan nog wat hooi/gras knabbelen maar niet veel. Met de warmte ging het voer stinken bij het lange weken.

Wat hoef je niet zo lang te weken (ong 30 min) en is wel een goede aanzetter in vet en is erg budget proof?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 16:59 



 
Profiel   

Wat valt onder budgetproof? Ik voer nu havens senior crumbs, prijs is gelijk aan seniors priors en mijn paard lijkt het er goed op te doen. Of je kunt zelf een mix maken van zemelen, bietenpulp ect

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 17:38 



 
Profiel   

Freyr schreef
Wat valt onder budgetproof? Of je kunt zelf een mix maken van zemelen, bietenpulp ect


Het liefst nog wat goedkoper dan de seniores priores. Bietenpulp zou ik wel willen, maar moet naar mijn idee langer dan een uur weken en dat lukt me niet (behalve 24 uur, maar dan gaat het weer stinken ben ik bang - eigenaar is ziek en kan dit dus ook niet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 17:47 



 
Profiel   

poeh,ja dan word het wel moeilijk.
weet je op voer moet je eigenlijk niet bezuinigen, lukt het dan niet dan is het diertje ergens anders of in de hemel misschien wel beter af…
en ik ken jouw situatie maar al te goed, heb vaker zulke eigenaren meegemaakt helaas.

maar bietenpulp kun je thuis ook weken en koel wegzetten.
dat kun je mengen met een grasbrok,dat kost ook niet veel.(google even)
maar je moet niet 1x gaan voeren,maar vaker per dag anders helpt het echt niet en staat het dier alsnog met honger,liefst 2-3 per dag.

fibernuggets van pavo kan ook, zijn vrij snel geweekt en zijn kwa prijs prima.

hopelijk word die eigenaar snel beter dat die zelf weer kan voeren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 18:38 



 
Profiel   

Sinds een aantal jaar zijn de prijzen van voer enorm gestegen. De senior is nog de goedkoopste variant ben ik bang.
Budget voeren met die oudjes is er niet meer bij.

En op een gegeven moment zal 1 keer per dag ook echt niet meer genoeg zijn.

Die van mij E pony krijgt nu een emmer met 1,5 kg ongeweekt voer. Wat geweekt dus een aardige emmer is.
Naast 24/7 weidegang.

Straks als ze weer hooi eet en van het jznd ac moeten. Krijgt ze weer 3 emmers per dag. En als het hooi eten niet meer gaat moet ze naar 5 emmers en voerbeurten per dag.

Als dit niet lukt is het dan inderdaad misschien niet beter om het diertje ergens anders onder te brengen of is in het in de hemel misschien wel beter af…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-23 19:33 



 
Profiel   

Yaffie schreef
Freyr schreef
Wat valt onder budgetproof? Of je kunt zelf een mix maken van zemelen, bietenpulp ect


Het liefst nog wat goedkoper dan de seniores priores. Bietenpulp zou ik wel willen, maar moet naar mijn idee langer dan een uur weken en dat lukt me niet (behalve 24 uur, maar dan gaat het weer stinken ben ik bang - eigenaar is ziek en kan dit dus ook niet).


De grasbrok van Hartog is zeer goedkoop en kan je heel snel weken (kan je ook droog voeren). Zelf geen ervaring mee maar een ex-stalgenoot voerde dit.
Luzernebrok is ook heel goedkoop als je die niet van Metazoa ofzo koopt, bijv. die van Roossens is heel betaalbaar. Kan je ook weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-23 07:32 



 
Profiel   

De ene luzernebrok is de andere niet hè
De ene heeft ook een ander eiwit gehalte dan de andere.

Hier voer ik ook senior mineraal van Agrobs. Fijn product en ook makkelijk mee te weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 13:55 



 
Profiel   

baudyh schreef
De ene luzernebrok is de andere niet hè
De ene heeft ook een ander eiwit gehalte dan de andere.

Hier voer ik ook senior mineraal van Agrobs. Fijn product en ook makkelijk mee te weken.

Die balancer geef ik sinds kort ook. Eerst de gewone balancer geprobeerd. Eerste emmertje Seniormineral is bijna op. Straks even een nieuwe halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-23 15:11 



 
Profiel   

Voert hier iemand de pavo seniorfibre? Ik ben benieuwd naar ervaringen hiervan en of paarden het nog goed wegkrijgen als ze geen hooi meer kunnen eten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 11:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 200 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen