Welke ruwvoer/grasmix voor mini-shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Welke ruwvoer/grasmix voor mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 21:49

Goedenavond,

Wat geven jullie voor ruwvoer of grasmix aan jullie mini shet? Ik heb de vitalbix grasmix geprobeerd maar dat eet hij niet. Of hij het niet weg krijgt of gewoon niet lekker vindt weet ik niet. Er lagen voor de tandarts was geweest gedraaide ballen maar nu niet meer. De bak wordt niet leger dus hij eet er niet meer van.

Heeft iemand ervaring met zijn mini-shet met de grasmix en de seniormix van den Hartog? Of misschien een ander merk ruwvoer/ grasmix?

Het gaat om een mini-shet van 25 jaar. Helaas een golvend gebit en volgens de tandarts ook niet meer in staat om echt hooi weg te krijgen. Omdat hij sinds kort op stal komt in de nacht krijgt hij daar 300 gram geweekte grasbrokken. Hij eet het in een keer op dus heeft dan niets meer om te eten. Meer geweekte grasbrokken neer te zetten kan, maar ik heb liever dat hij in de nacht wat kauwt.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:19

Je zou van die hooi-chuncks kunnen proberen. Daar kunnen ze stukjes van af knabbelen met de voortanden, gewone grasbrok (geweekt), of softfibre van Vitastyle. Hartog heeft ook compactgras, dat is gedroogd gras, kortgesneden, wat geperst is tot een baaltje.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:30

de senior mix kun je proberen is wel mooi fijn spul.
het is wel vrij droog en mijn merrie heeft wat moeite er mee in de zin dat het bij haar wat ophoopt tussen de kiezen in. ze mist veel kiezen dus blijft het daar zitten
en dus meng ik een paar handenvol door de geweekte fibernuggets.
dan heb je al wat meer volume.
maar proberen kan altijd, de grasmix is ook wel mooi,is iets groffer.

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 08:47

ellepel schreef:
de senior mix kun je proberen is wel mooi fijn spul.
het is wel vrij droog en mijn merrie heeft wat moeite er mee in de zin dat het bij haar wat ophoopt tussen de kiezen in. ze mist veel kiezen dus blijft het daar zitten
en dus meng ik een paar handenvol door de geweekte fibernuggets.
dan heb je al wat meer volume.
maar proberen kan altijd, de grasmix is ook wel mooi,is iets groffer.


Hij heeft gukkig al zijn tanden nog maar ik denk dat de vitalbix misschien toch nog te grof is voor dat kleine mondje van hem. Dan toch de Hartog Senioren mix gaan proberen. Als ik daar over lees lijkt mij dat het minst grof.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:14

Ik kan je de Agrobs Pre Alpin Senior adviseren. Is minder grof, en heel smakelijk! Je kunt het droog geven of iets nat maken.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke ruwvoer/grasmix voor mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:16

Honeychop heeft ook heel mooie producten, heel fijn zacht spul

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:37

Honeychop is zeker mooi spul. Mijn oudje at het ook graag. Maar door honeychop zelf werd wel aangeraden het vochtig te maken. En moet zeggen dat mijn paarden dat ook lekkerder vonden dan droog. En ze kregen het beter gekauwd. Het ruikt ook heel lekker als het vochtig is. Dan komen de kruiden naar boven.

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 11:32

Ik heb een zak Hartog senior grasmix gekocht maar dat eet hij dus ook niet. Die zal kan bij de rest van de verzameling :(. Agrobs senior kan ik van een vriendin proberen en ik ga eens kijken bij de honeychops. Het liefst wil ik iets wat niet nat gemaakt hoeft te worden. Hij krijgt al een bak agrobs Heucobs in de avond. En zou graag iets droog willen zodat hij de hele nacht nog iets te eten heeft. Buiten laten zodat hij gras kan eten is ook niet gelukt. Hij duikt door de draad en staat eerder in zn stal dan de paarden die we binnen zetten. }>

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke ruwvoer/grasmix voor mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:45

Ik voer de honeychop gewoon droog, maar mijn paard is wel ook nog een jonge blom. Maar het is een heel stuk zachter dan hooi

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:58

Lambiekske schreef:
Ik heb een zak Hartog senior grasmix gekocht maar dat eet hij dus ook niet. Die zal kan bij de rest van de verzameling :(. Agrobs senior kan ik van een vriendin proberen en ik ga eens kijken bij de honeychops. Het liefst wil ik iets wat niet nat gemaakt hoeft te worden. Hij krijgt al een bak agrobs Heucobs in de avond. En zou graag iets droog willen zodat hij de hele nacht nog iets te eten heeft. Buiten laten zodat hij gras kan eten is ook niet gelukt. Hij duikt door de draad en staat eerder in zn stal dan de paarden die we binnen zetten. }>


Je kan honeychop wel droog voeren hoor, kreeg het als tip van honeychop zelf, omdat ze dan minder grote kans hebben op slokdarm verstopping als ze gulzig eten. En vaak vinden ze het dan lekkerder. Mijn paarden moesten namelijk wennen aan de structuur er van. Is enorm zacht en een beetje wollig. En door het vochtig te maken is het minder wollig. En ruikt het zo enorm lekker. Honeychop kan je kopen bij voer voor paarden. Zijn veel soorten van. Dus voor elk paard zit er wel wat bij. Heb als afwisseling nu de soft en fiber van vitalstyle gekocht. Ook enorm fijn ruwvoermix. Als die pakken op zijn ga ik weer over naar honeychop.
Laatst bijgewerkt door uudje op 02-02-24 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:01

amyz schreef:
Ik voer de honeychop gewoon droog, maar mijn paard is wel ook nog een jonge blom. Maar het is een heel stuk zachter dan hooi

Ligt misschien ook aan welke je voert. Die van mij kregen de light and healty. Mijn jongere merrie van 12 en shet van 13 konden het droog ook prima eten. Maar vonden het vochtig gemaakt lekkerder.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:30

En als je hem nou eens gewoon hooi aanbiedt?
Mijn oudjes hebben altijd een berg ter beschikking, gewoon om lekker op te kauwen en de vitamientjes uit te zuigen.
Misschien denkt hij er wel heel anders over dan de tandarts ;)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke ruwvoer/grasmix voor mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:35

Ik heb sinds kort de Hartog Comfortmix, die wordt graag gegeten. Ook de Agrobs Leichtgenuss vindt mijn mini erg lekker.
Is heel fijn hooi (2e snede bijvoorbeeld) of Compact gras nog een optie? Of eet hij dat ook niet?

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 21:34

Shirley schreef:
En als je hem nou eens gewoon hooi aanbiedt?
Mijn oudjes hebben altijd een berg ter beschikking, gewoon om lekker op te kauwen en de vitamientjes uit te zuigen.
Misschien denkt hij er wel heel anders over dan de tandarts ;)

Dat heb ik natuurlijk al geprobeerd anders had ik dit topic niet hoeven te maken ;)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:02

Mijn Shetlander had zelfde probleem met 23 jaar, at geen enkele vorm van gras/ lucerne mix. Ik weekte 6x per dag Bietenpulp voor hem en deed daar balancer brokjes doorheen.

Ik heb volgens mij alle soorten gras/ luzerne mixen geprobeerd inclusief grasbrokken.

Lambiekske

Berichten: 481
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 21:23

SandraWierda schreef:
Mijn Shetlander had zelfde probleem met 23 jaar, at geen enkele vorm van gras/ lucerne mix. Ik weekte 6x per dag Bietenpulp voor hem en deed daar balancer brokjes doorheen.

Ik heb volgens mij alle soorten gras/ luzerne mixen geprobeerd inclusief grasbrokken.


Ik heb nu ook een paar zakken staan aan grasmix die hij niet eet. Heb bij sommige een proefzakje aangevraagd maar helaas doen ze dat nergens. Hij krijgt nu 2x per dag geweekte grasbrokken en de rest sabbelt hij op gras.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke ruwvoer/grasmix voor mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:33

Bij Becidor kun je proefzakjes Agrobs kopen.
En ik wil je gerust een zakje Hartog grasmix opsturen. De comfort aten ze niet meer, dus ik heb nu de gewone grasmix weer.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:36

Ik voer de Hartog Senior mix. Ik doe 2 flinke handen door de geweekte emmers heen. Maar voer wel wat meer als 300 gram. Dus zou er eerst iets minder doorheen weken en dan opvoeren tot hij het blijft eten.

Als je nog zoveel zakken hebt staan zou ik het meest proberen met fie en dan gewoon wat mee weken daar word het ook zachter van.

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:56

Hier is de ervaring met Hartog senior het ook erg goed met bejaarde paarden die slecht kauwen. Het is mooi fijn, zacht spul en het ruikt ook nog eens lekker. Het is alleen wel duur als dat een volledige ruwvoer vervanger moet worden, zeker bij een groot paard.