[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:21

Haha, lezende paarden ! Ik had nog een edit toegevoegd. Pure feed misschien een optie ?

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:35

Pure feed ken ik wel van naam maar heb ik mij nooit echt in verdiept. Misschien is dat wel een idee ja :) Ik ga even kijken. Dank je wel :)

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:00

Heb je de Faser Light van Marstall wel eens geprobeerd? Hij is laag in suiker en zetmeel maar ik vind hem wel wat zoetig ruiken.
Voor m'n oudere merrie ben ik nu allerlei soorten muesli's aan het proberen, allemaal laag in suiker en zetmeel. Maar ze is niet leuk om mee te testen, ze lust alles :=

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:06

Wel heel gemakkelijk ! Waarom ben je op zoek naar ander voer ?

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:07

Die Faser Light, is dat een muesli of een ruwvoermix?

En heb je toevallig deze ook getest Nadia: https://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell- ... e-mix.html

Denk dat ik die wel zie zitten voor mijn dikkie. Het ziet er op het plaatje goed uit in elk geval. Het is lastig hoor... hij lust wel veel maar hoe weet je of het goed is he :o

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:44

Nee, ik heb nog niks van D&H geprobeerd, dat moet ik online bestellen en dat vind ik niet altijd handig.
Daarnaast is alleen opgegeven dat het 13,5% zetmeel bevat, dan is het voor mij al een no-go. Ik voer het liefst suiker+zetmeel < 10%
En als het % suiker niet of lastig te vinden is, dan kijk ik er verder niet naar.

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 00:27

Buhh, wat een gepuzzel...

De afgelopen dagen heb ik zitten zoeken en pluizen en ben tot een aantal conclusies gekomen. Het criterium is inmiddels bijgesteld naar: smakelijke en gezonde muesli met liefst wat extra vitamines en mineralen. Gezond in de zin dat er geen ingrediënten in zitten waar ik het niet mee eens ben, en niet te veel suiker.

De muesli die ik nu voer, die van Dodson & Horrell, heb ik ook nog eens tegen het licht gehouden en er zit meer suiker in dan ik dacht. En vooral in vormen die ik helemaal niet waardeer. Bovendien zit er knoflook in, dat had ik over het hoofd gezien. Voor mij is knoflook een reden om het niet meer te voeren.

Blijven dus over:
Pavo Care4Life
Agrobs Alpengrün muesli
Subli Dieet
Vitalbix Active +
Vitalbix Breed & Grow
muesli van Bio Ron

In de Pavo zit me te veel ijzer. De muesli van Agrobs die ik qua ingrediënten vind kunnen is te veel ruwvoer en ik zoek juist een muesli en niet iets met sprieten. Daarnaast zie ik na de Agrobs-missers in het verleden het niet zitten om hier aan te beginnen. Van de Subli Dieet lees ik dat het soms niet goed gegeten wordt. De Vitalbix Active+ beviel hier in het verleden niet (zurige lucht en soms grote klonten brokmateriaal). En in die van Bio Ron zitten granensoorten waar ik niet zo veel mee heb. Bovendien is Ron H. niet iemand die ik wil sponsoren. Overigens huldig ik wel het principe dat hij in de zomer en winter de samenstelling verandert maar dat doe ik zelf ook al (en dan afhankelijk van de smaak van de eters en niet van de voorkeur van de fabrikant).

Blijft dus, voor mijn 18 plussers, de Breed & Grow over _O- Maar goed, laten we het maar proberen. Het is de muesli die afgezien van de beoogde doelgroep wel het beste aansluit bij wat ik zoek. Bijkomend voordeel is dat als het goed is later dit jaar hier een veulen zal rondhuppelen en dat ik daarvoor dan niet een vijfde voerton hoef neer te zetten.

Ik ben wel van plan om voor de huidige paarden er wat Coolstance bij te doen. In het verleden heb ik dat afgewezen als bron van eiwitten en dat vind ik nog steeds, maar met 1 paard met een kapotte lever en eentje die gauw bevangen wordt is het wel fijn om iets te voeren wat de suikerspiegel wat in toom houdt.

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:33

Maar is veel vet voeren wel fijn voor een niet goed werkende lever ?
Is fiberforce misschien ook nog een optie ( lijkt een beetje op dieetmix van Subli ) ? En dat voer van Pure feed, dat was niets ?

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:30

Je hebt vet en vet. Schijnt dat kokosvet juist heel goed is voor de lever en de nieren. blijkbaar reguleert het de glucose in het bloed, wat zijn lever dus onvoldoende doet (en waardoor hij ook moeite heeft met vitamine C aanmaken bij voorbeeld).
Laat ik het zo zeggen: mijn paard geeft per jaargetijde en binnen de seizoenen eventueel ook nog per weertype aan wat hij wil eten. Dingen die hij in de herfst verslindt kijkt hij nu bij voorbeeld niet naar om. Momenteel ben ik 'm wat gember bij aan het geven, dat gaat heel goed maar kan maar zomaar dat dat over een paar maanden weer omslaat. Waarmee ik bedoel dat hij duidelijk aangeeft wat hij wel en niet nodig heeft. En kokosvet (gewoon kokosolie dus, geen Coolstance) gaat er altijd wel goed in bij 'm. Niet dat hij het heel regelmatig krijgt maar de keren dat ik het 'm eens gegeven heb was hij enthousiast. Met dat soort dingen kan ik er vrij veilig van uitgaan dat hij zelf weet wat hij wel en niet moet hebben. Hij is daar redelijk ontwikkeld in.

Fiberforce klinkt een beetje te veel als fiber en ik wil juist niet veel fiber en wel veel muesli. Dus eigenlijk had ik er niet eens meer naar gekeken. Is van Marstall toch?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:58

Eten jullie paarden de SP nog?

Na 1,5 jaar altijd opeten eet mijn merrie het opeens niet meer. De andere merrie gaf ik ook wat om aan te komen; ook zij eet met lange tanden. Vind het zelf ook anders ruiken. Ik maak het wel goed en op tijd klaar.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 08:36

Ik geef nu de slobber van Hippostar bij, dus haver vrij en de SP. Deze twee krijgt hij wisselend als extraatje ene dag SP. Andere dag slobber. En Als krachtvoer krijgt die van mij 18+ van Pavo met luzerne en vitamine brokje en ik merk nu wel echt al verschil! Hij komt beetje bij beetje aan.. *\o/*

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:18


Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:24

Nadia schreef:
Fiberforce is van Cavalor en daar zitten wel langere stengels in, de Faser Light van Marstal zijn hele korte stukjes. Ik kan er vanavond op stal wel even een foto van maken als je wil.
Het is deze trouwens http://www.marstall.nl/producten/graanv ... duct_id=69

Dank je wel voor de tip. Qua ingrediënten vind ik het weinig toevoegen (bijna alles wat er in zit krijgen ze al) en inderdaad vind ik dit te veel ruwvoerspriet. Het is zo te zien ook niet specifiek met verhoogde vitamines en mineralen en dat is wel wat ik zoek.

Fiberforce heb ik dacht ik wel eens geprobeerd, of in elk geval iets van Cavalor met "fiber" erin :') Ik weet niet meer waarom ik Cavalor ook alweer had afgeschreven, de afgelopen paar dagen heb ik zo veel voeders bekeken.

Edit: ik vergis mij, dat was Strucomix.

De Fiber Force heb ik eens bekeken: GMO soja, tarwe, spelt en mais. Nope. Valt af.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-04-18 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:29

Welke vitamines/mineralen wil je aanvullen of ophogen? Is het anders een optie om ze apart bij te voeren in een muesli?

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:33

Nadia schreef:
Welke vitamines/mineralen wil je aanvullen of ophogen? Is het anders een optie om ze apart bij te voeren in een muesli?

Algeheel, ik vind het wel belangrijk dat koper en zink op peil zijn en in verhouding staan tot het ijzer wat er in zit. Daar heb ik de Vitalbix destijds ook op uitgezocht. Verder heeft mijn ruin moeite met vitamine C aanmaken maar dat is blijkbaar lastig om te vinden qua voer omdat een gezond paard het natuurlijk wel zelf kan. Dus dat vul ik zelf al aan wanneer hij het nodig heeft (in de vorm van bij voorbeeld rozenbottels). Voor mijn merrie vul ik inderdaad calcium/magnesium/zink apart aan, en in de winter ook seleen en vitamine E.

Ik had nog even een edit gepleegd in mijn bericht van daarnet over Cavalorspul :)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:35

Welke vitaminen en mineralen raad je aan bij het voeren van Luzerne? Ik las ergens dat het dan om de calcium fosfor verhouding ging, of heb ik dat mis?

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:41

Dat is pas als je heel veel luzerne voert toch?

Kiwi_
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:48

Amy schreef:
Eten jullie paarden de SP nog?

Na 1,5 jaar altijd opeten eet mijn merrie het opeens niet meer. De andere merrie gaf ik ook wat om aan te komen; ook zij eet met lange tanden. Vind het zelf ook anders ruiken. Ik maak het wel goed en op tijd klaar.


Ik lees altijd stil mee, maar reageer hier toch even op: mijn oudje eet het ook heel slecht op het moment -O-

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:02

Misschien dan eens ipv de sp, masters seniorenbrok proberen ? Mijn paard vond dat altijd net nog wat lekkerder als sp.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:28

Koper, ik voer nu een emmer luzerne per dag. Zou het dan nodig zijn?

Thnx voor de tip, zal even proberen! Ik heb alleen nog 8 zakken liggen dus hoop dat ze het wel weer gaat eten...

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:30

Luzerne moet je pas gaan uitbalanceren als je meer dan een kilo per dag geeft. Ik heb geen idee hoeveel een emmer vol weegt ?
De sp ( of de masters ) zijn gelukkig al wel recht rechtgetrokken in de calcium : fosfor verhouding.

Koper

Berichten: 30453
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:34

Inderdaad, hoe veel kilo voer je?

Ik heb nou maar een proefzakje van de Breed & Grow besteld. Volgens mij had ik het al eens gevoerd maar moest toch bestelling doen bij Feral en ik kwam nog 15 cent tekort voor gratis verzending :))

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:14

Amy schreef:
Eten jullie paarden de SP nog?

Na 1,5 jaar altijd opeten eet mijn merrie het opeens niet meer. De andere merrie gaf ik ook wat om aan te komen; ook zij eet met lange tanden. Vind het zelf ook anders ruiken. Ik maak het wel goed en op tijd klaar.

Mijn merrie is er van gaan schuren. Terug naar de gewone bietenpulp en haar rantsoen iets anders ingedeeld en het is over.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:20

Iemand die hier veel verstand van heeft kan die mijn misschien een pb doen?
Gaat niet over eigen dier

Maris
Berichten: 15927
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:18

white_flame schreef:
Iemand die hier veel verstand van heeft kan die mijn misschien een pb doen?
Gaat niet over eigen dier


Waar veel verstand van heeft precies ?