Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:55

Prascend is zo duur geworden omdat de fabrikant slimmerdjes heeft gegeten ;-) en het middel voor gebruik bij paarden heeft geregistreerd (was eerst alleen humaan). Dat geeft ook ruimte voor een andere prijsbepaling. Wat dierenartsen/klinieken er nog bij op doen weet ik niet goed. Een rondje bellen helpt dan misschien?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:53

Oma's gevoerd en verder niets gedaan. Wat een prutweer. :=

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:35

Nou idd, niks aan vandaag. Branco heeft gelukkig geen PPID, dus dat is goed nieuws. Had het zelf ook niet zo verwacht, zeker niet als je kijkt hoe fit hij is en hoe veel looplust hij heeft. Waarden waren wel ietsje verhoogd, maar nog lang niet hoog genoeg voor medicatie.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:43

gelukkig maar!
hier was het gelukkig droog gister,nu is het echt heel erg mistig.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:14

Hier heeft het gisteren bijna de hele dag geregent. Mijn oude dame heeft haar Bucas weer op, is koud ook. Had m laten wassen en gelukkig is ie nog waterdicht. Ze maakt ook goed gebruik van dr container. Toen ik kwam gister was ze droog terwijl het al uren regende

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:23

Afbeelding
Mijn stalgenootje heeft een hobby gemaakt van het zo sexy mogelijk op de foto zetten van mijn paard.
Afbeelding
Afbeelding

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:38

Leuk! Is weer eens wat anders he _O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:11

O die laatste is wel echt briljant :') hoe denkt ie er zelf over?

Branco kan ook zo gapen. Wil ik ook nog steeds een foto van.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:17

Hij weet het gelukkig niet. Ik ga het hem.ook niet vertellen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:19

Heel verstandig :j anders heeft ie straks een deuk in zijn ego :=

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:15

SusanH schreef:
Britta31 schreef:
Ik had voor Britta omdat ze alleen nog hooi kon knabbelen Senior priores.Daar zit ruwvoer vervanger in.


Hij krijgt al een slobber die vergelijkbaar is met sp. Maar ik zoek nog iets voor erbij.



Dan zou ik denk ik gaan voor de fibrenuggets van Pavo. Maar ik voer zelf ook nog lucernebrok van hartog en bietenpulpbrok bij. Ik gooi alles door elkaar en weken maar.

Ik voer ook deze. Een handvol door de geweekte prut. Heel mooi zacht spul.

https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:19

Hoe lang moet die Hartog weken?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:52

bedoel je de luzernebrok?
die hoef je niet persé te weken.
ik heb die van versele laga,die is net wat goedkoper via petsplace.
en die doe ik er pas bij als ik het geef.


geweldig charmant die foto’s! :') _/-\o_

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:50

Ik geef de lucernebrok wel gewerkt. Van hartog is die brok echt heel erg hard.
Gemiddeld staan de emmers hier 4 uren te weken. Zit de lucernebrok hier gemengd met de rest. Maar als ik het eens vergeet en het met warm/heet water doe is het met 15/30 minuten klaar.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:29

De oma's en hun hapjes.

Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:08

och wat lekker, ook zo lekker warm in die deken zo <3

Willen jullie even met mij mee denken voor larix?
Er is het een en ander veranderd op de plek waar ik nu sta. Ik kom er een keer per dag en moet dan ook voer klaar maken voor de volgende dag om het te kunnen geven. Nu werkt dat met de Seniores Priores gewoon niet. Het moet dan een dag staan en met de komende vorst die koude slobber dan op dat buikje lijkt me geen strak plan. Er is echt niemand die het even kan neerzetten of ik moet het in mijn eigen auto zetten ofzo (ik woon in een studio dus in huis is niet echt een oplossing met de geurtjes :+) maar dat is niet heel erg handig.

Larix krijgt nu: halve schep seniores priores, kwart schep fibrebeet en kwart schep 18+ en dat dus gemengd in een slobber.

Hij kan verder nog wel prima kauwen en zijn gebit is op 3 verdwaalde kiezen na nog wel goed.

Nu heb ik eigenlijk het volgende:
i) Hij vindt door die medicatie voor cushing, prascend, niet alles meer super lekker. Eerder kon je hem alles voeren en at hij zo psyliumzaadjes maar dat is nu niet meer zo. Bijvoorbeeld fibrebeet is mooi spul en dat eet hij ook wel zo maar daar hoef ik geen medicatie doorheen te mengen, zoals bijvoorbeeld een kuurtje zandweg, want dan eet hij het al niet meer. Dit zou wel een aanvulling kunnen zijn :)
ii) Ik wil dus graag iets van een brokje voeren waar lekker veel eiwit in zit, wat suiker (enkel voor de smaak, zodat ik dat brokje kan gebruiken om medicatie door te mengen) en wat dus niet te veel rotzooi bevat zodat hij er geen buikpijn van krijgt. Het zou ook fijn zijn als het makkelijk te krijgen is bij de welkoop bijvoorbeeld of ergens anders dat je zo weet (range: stad Groningen - midden Drenthe).


Nu kan ik hem enkel op pavo 18+ zetten maar ik heb een beetje het idee dat ik dan zijn energielevel te kort ga doen. Maar misschien is dat enkel mijn gevoel hoor. Hij krijgt elke dag een scheut lijnzaadolie over zijn eten :)

Wat zouden jullie aanraden?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:14

Ik heb zelf de muesli (Active+) en biks (Daily Complete) van Vitalbix. Die kan ik gewoon aanlengen met koud water zodat het beter te kauwen is. Daar gooi ik alle poedertjes en druppels door.

Is die Vitalbix Daily Complete niet iets voor jouw paard?

https://vitalbix.com/vitalbix-daily-complete/

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:47

Hij krijgt nu pavo vital erbij als balancer, dat zou inderdaad eventueel naar deze kunnen. Deze ziet er wel een stuk mooier uit dan die pavo vital!

Maar ik zit een beetje mee dat hij voornamelijk in de winter snel afvalt, dus ik zou er eigenlijk een lekkere caloriebom in willen stoppen 's morgens zegmaar :)

Dat ging natuurlijk wel lekker met de SP maar ik wil hem dus eigenlijk zo'n zelfde bommetje geven maar dan in brok/muesli vorm. Zou dat Active+ of Daily complete kunnen zijn? Ik ben niet zo thuis in de wereld van Vitalbix :) Gaat om een shetlander van 96 cm hoog, 160 kg, 25 jaar. Ik vind hem nu al op het randje van gezond gewicht, er moet niks meer af.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:48

Chico had weer dom gedaan.....
Hij lag lekker te rollen en is onder het hek van de paddock doorgerold.... en kon niet meer terug.
Gelukkig stond er een lieverd naast hem die erg voorzichtig was...

Een stalgenootje kwam me halen om het te melden...."je paard ligt een beetje ongelukkig"..ja dat klopt

Tja en dan even nadenken....2 longeerlijnen om de onderste achterpootjes, benen in vouwen en samen met de stalhouder hem met dubbelgevouwen pootjes weer teruggetrokken....
Beetje bibberig stond ie op, maar alles verder oke gelukkig.

Hij heeft maar 10 minuten zo gelegen gelukkig..... en er lopen veel mensen anders vind ik hem pas wanneer ik hem eruit ga halen.... blij met oplettende mensen op stal en van schrik ga ik nu tussendoor wat vaker bij de paddock kijken.... sukkeltje
Afbeelding

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:24

lies_sparkle schreef:
Hij krijgt nu pavo vital erbij als balancer, dat zou inderdaad eventueel naar deze kunnen. Deze ziet er wel een stuk mooier uit dan die pavo vital!

Maar ik zit een beetje mee dat hij voornamelijk in de winter snel afvalt, dus ik zou er eigenlijk een lekkere caloriebom in willen stoppen 's morgens zegmaar :)

Dat ging natuurlijk wel lekker met de SP maar ik wil hem dus eigenlijk zo'n zelfde bommetje geven maar dan in brok/muesli vorm. Zou dat Active+ of Daily complete kunnen zijn? Ik ben niet zo thuis in de wereld van Vitalbix :) Gaat om een shetlander van 96 cm hoog, 160 kg, 25 jaar. Ik vind hem nu al op het randje van gezond gewicht, er moet niks meer af.


Een merriebrokje misschien? Bomvol energie en dan hoef je er niet zoveel van te voeren. Wat ik ook wel heb geleerd is dat als je soms een beetje afwisselt het lekkerder eten blijft. Ik heb hier ook een kieskeurige tante.

Jeetje ElCamino, daar zou ik ook wel even van schrikken. Fijn dat hij er niks aan over heeft gehouden!

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:32

lies_sparkle schreef:
. Er is echt niemand die het even kan neerzetten of ik moet het in mijn eigen auto zetten ofzo (ik woon in een studio dus in huis is niet echt een oplossing met de geurtjes :+) maar dat is niet heel erg handig.

?


Als je de mogelijkheid hebt om het zelf te brengen zou dat mijn voorkeur hebben. Kun je hem gewoon geven wat hij nu ook krijgt.

Je hebt bij de welkoop emmers met een deksel. Die gebruik ik in de winter ook als ik de emmer klaar zet in de keuken voor de volgende dag.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 12:35

Hmm merriebrokje is nog wel een goed idee!
Dat is een goede tip Lau, dat kan ik wel proberen. Hij at ooit alles maar door die prascend is hij wat kieskeuriger geworden. Zodra en suiker in zit is het goed hoor, maar fibrebeet is dan te eiwitterig, wat droger en dat lust hij minder graag.

Monsera, ik breng het zeker zelf. Maar ik slaap zegmaar in een ruimte (25 m2 is de hele studio) en ik ben bang dat ondanks de deksel je het toch gaat ruiken? Of blijft het echt nagenoeg geurvrij? Want anders zou dat zeker een oplossing zijn. Een beetje een geurtje is niet erg hoor maar als mijn hele mini huisje inclusief bed naar paardenvoer ruikt, is ook wel wat heftig :+

Schrikken ElCamino! Dat is dan toch wel het voordeel aan oudere paarden, ze raken niet zo snel in paniek. Fijn dat hij met de schrik vrij is gekomen!

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:27

ik heb voor kelly ook wel zo’n pavo emmer met deksel,daar maak ik haar slobber ook in klaar.
voor die eiwit, de bodybuilder van mijten die ik geef is ook wat zoetig, is een klein brokje.
en de atleet van subli ook,zit ook veel eiwit in..

maar dat het hard gaat vriezen duurt nog wel even toch, dan moet het echt behoorlijk vriezen voordat het echt niet meer gaat met de slobber.
en tipje, maak de slobber niet te dun, je kunt eventueel ter plekke wat warm water er bij doen als je gaat voeren?

whoo die chico, jeej wat kunnen ze je ook laten schrikken zeg!
wat fijn dat je hem nog weer goed omhoog kreeg.
hopen dat hij nou niet weer van die gekke rol acties bedenkt.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:11

Dankje voor de tips qua voeding!

Nou dat dacht ik ook, dus ik had inderdaad met warm water wat opgewarmd afgelopen winter.
Een paar uur later werd hij heel slecht, koliek!
Volgens de dierenarts toch door het koude voer, hij is wat gevoelig op het buikje…
Dus ik ben er nu doodsbang voor zoals je misschien wel snapt :)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:14

Maar hoe kan je na een paar uur nog koliek krijgen (eten is allang opgewarmd en deels verteerd)? En drinkt je paard dan ook warm(er) water?