Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:05

Hoe lief en leuk ze ook zijn, ik krijg soms best wel stress van mijn oudje. Nu bijna 29, geen tanden meer, mist 2 kiezen en kan opeens geen kuil meer eten.. tandarts maar geappt, maar krijg er wel wat de zenuwen van.

Verder is ze nog prima, alleen dat gebit dat is wat.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:09

Lastig hè…
Ik ben vooral bang voor het ene telefoontje van de eigenaresse. Ze doet het echt nog prima, maar toch…

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:32

Welkom anvt!

Ik mag van geluk spreken dat fjordlief nog steeds een prachtig gebit heeft. Kan daarover nog lang niet klagen. De kleine het wel een beginnende tandziekte, maar de tandarts ging er niet vanuit dat dat snel zal gaan en ze zonder tanden komt te zitten voor ze overlijd. Ze is nu 23.

Ik ben wel jaloers als ik van de meesten lees dat ze nog steeds kunnen rijden. Vind wel dat Pamba de laatste tijd erg goed loopt en ik weet dat ik haar een plezier doe met naar buiten gaan, dus ik ga binnenkort denk ik wel weer proberen of 1/2 rustige kleine rondjes in de week toch weer een optie zijn. Ik mis het rijden soms ook wel, maar niet actief is natuurlijk al iets. :)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:03

Es_ther schreef:
Lastig hè…
Ik ben vooral bang voor het ene telefoontje van de eigenaresse. Ze doet het echt nog prima, maar toch…



echt ik krijg elke keer zowat een hartverzakking als stal belt.
stalhoudster zegt ook altijd meteen, kelly is oké hoor!
pfffff.
afvallen in de winter is niet zo’n heel groot probleem en uiteraard ook volkomen natuurlijk.
maar moet niet teveel zijn.
ik sjouw me suf met slobber, en gelukkig gaat dat het zo goed.
heb wel net tandarts nog gebelt omdat kel wel heel veel proppen maakt,dus toch kijken of er wat meer mis is.

queelens wat prachtige foto <3

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:04

Haha 2 jaar terug toen we een verrassing in de wei hadden (veulentje) stuurde ze ook eerst een foto en daarna belde ze pas :') . Ze was anders bang dat ik echt een hartverlamming kreeg :') .

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:14

Queelens schreef:
Heel veel sterkte nog EW!
Afvallen in de winter is wel een dingetje he. Zolang ze in de zomer nog maar voldoende aankomen.

Dit is voor schim de eerste winter waarin hij afvalt. Komt door die diastasen even.. hij woog een paar zomers terug 575 (toen wel echt te dik) en nu 523. Voor hem zou 540-550 mooi zijn. Kijken of we dit volgende winter voor kunnen zijn dat afvallen. Ik heb wel een hele mooie foto van hem <3

[ [url=m/h7GBPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze. Zijn natural habitat haha. Hier zie je wel een heel klein beetje hoe hij af was gevallen. Deze foto’s waren net na zin tandartsbezoekje gemaakt.

[ [url=m/r2peZX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtige foto's! Vooral die eerst wauw!

Welkom anvt


Heidilover ik snap dat heel goed. Die van mij is vanwege haar voeten niet meer te rijden maar jemig wat mis ik het. Ook al kan ik met mijn lijf zelf ook niet echt meer rijden.


Hier volgende week ook de tandarts maar bericht doen ze moest in Feb weer. Eerder dan normaal ondat hij toch in de gaten wil houden. Ze heeft helaas ook beginnende eorth

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:58

Hier is van de tinker het gebit niet heel mooi
Dit was golvend.
Maar afgelopen herfst was de tandarts er nog.
De tinker kruising, layka die hoefde niks aan der tanden te laten doen.
Dat was wel echt fijn. Bijna 24 en nog flink goede tanden

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:54

ja fijn als ze nog een goed gebit hebben.

wat ben ik nu blij dat kelly lekker droog in haar stal staat.
echt, de rest van de paarden daar allemaal buiten met dat vieze natte weer.
ik ben wat dat betreft wel een stalmens hoor.
gelukkig vind kelly het ook niet een heel groot probleem nu. in t begin van de stalperiode wel even,maar denk dat ze nu wel weet dat ze lekker kan eten,en rust heeft.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:28

Die van mij kiest er echt zelf voor om buiten te staan als het regent. Alleen als ze te eten krijgt wil ze binnen staan. Verder staat ze wel graag uit de wind, maar regen deert haar echt niet

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:32

Nou het is echt vreselijk weer he! Ze staan hier dan ook in de uitloop. Ook om de wei een klein beetje te sparen af en toe. :)

Hopelijk gaat het met de tanden allemaal nog lang goed hierboven!

Die telefoontjes snap ik ook wel. Hier staan ze dus bij mijn ouders en altijd als ze bellen wanneer ik het niet verwacht denk ik dat ze Pamba ziek of levenloos hebben gevonden.. gelukkig zijn ze er nog! Ze bellen ook nooit want ja, ik zie ze heel vaak door de paarden dus dan is het altijd spannend wat er is.

Gistermiddag dacht ik prima weer laat ze een middagje staan. Ze waren erg blij en Elza te enthousiast, voor ik haar los kon maken steigerde ze al 10 keer en eenmaal in de wei trok ze zich los en trapte niet gericht op mijn bovenbeen :+ er staat een mooie blauw hoef op nu!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:49

Zo, Tweet is inmiddels officieel 29 (1 januari)

Hoefsmid geweest dinsdag, en het 'experiment' ijzerloos lijkt voor het eerst in zijn leven echt goed uit te pakken.
In overleg met de huidige smid zijn zijn ijzers er nu volledig onderuit.
Achter een jaar of 3 terug al, en voor sinds 3 bekapbeurten ook.
Waar dat eerder in zijn leven problemen opleverde, lijkt het nu eigenlijk super te gaan. Fijn voor mijn portemonnee ook, want hij stond op héél dure ijzers.




Ik ben de laatste tijd wel regelmatig aan het nadenken over hoe ver ik met Tweet wil gaan, qua steeds opvangen van nieuwe kwaaltjes.
Dat is iets waar andere eigenaren van oude paarden waarschijnlijk ook wel eens over denken, en ik ben ook heel benieuwd naar de verschillende ideeën en meningen daarover.
Het wordt wel eens kort aangestipt in dit topic, maar dit toch best belangrijke onderwerp had nog geen centraal topic.
Dus hier en daar wel individuele casussen, maar geen wat meer algemeen topic waar mensen die niet in die acute situatie zitten eens kunnen sparren met elkaar over dat lastige onderwerp.

Ik heb dat topic net aangemaakt. En omdat ik hoop dat er ook echt wat serieuze reacties komen, en wellicht mooie gesprekken, zet ik het linkje even een keer in dit topic;

[AOW] De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:59

Nou ik vond het ook wel een ding ze weer naar buiten te gooien. De paddock is zo nat! Afgelopen nacht een nachtje op stal gehad en daar was ik heel blij mee. Wat een piep weer! Vannacht is het droger dus toch maar naar buiten gegooid. M'n shet heeft een last van d'r luchtwegen en staat aan de medicatie en buiten is dan toch beter.

Queelens wat een prachtige foto's <3

Welkom anvt!

Ellepel haha, als een stalgenoot belt of ik bel een stalgenoot, beginnrn we ook altijd met 'niets aan de hand hoor!'. Schrik er toch altijd van en denk altijd ohoh.....

Hier komt de TA in februari weer. Vorig jaar had ze diastasen en wat ontstekingen en een gekantelde kies lees ik nu terug?? Eind 2020 is er een kies uitgegaan dus alles is in beweging. Ben wel benieuwd hoe het nu is.... Bij m'n shet missen ook 2 kiezen (1 aan elke kant boven) en die had ook daardoor diastasen en ontstekingen maar dat is nu al even goed gekomen en stabiel. Dus fingers crossed ook zo bij m'n grote...

Morgen komt de osteo voor haar. Elke 3/4 maanden om dr een beetje oké te houden.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:12

femke:
ja ze hebben bijvoorbeeld een aantal jaar geleden met de moeder van Diego(arabier van stalhouder die ik help verzorgen) gehad dat die echt slecht omhoog kwam na liggen.
ook al eens gehad dat het niet lukte, benen er goed onder en ja dan toch omhoog.
maar zo voor de winter aan toen toch het besluit genomen toen om te laten inslapen.
want moest je wachten tot het moment dat het echt niet meer lukte, en dan net voor de winter met alle kou en nattigheid?

ik sta daarom bij kelly ook altijd gied te kijken van komt ze nog makkelijk omhoog.
en dat lukt gelukkig wel.
en ze is gewoon ook nog echt wel goed te pas.
ik ga ook even in je topic reageren :j

tancreda, kelly staat overdag sowieso buiten hoor, ongeveer van half 11 tot ik haar zelf weer op stal zet.
meestal rond half 6 savonds.
liever ook buiten,maar is met haar slechte eten echt geen optie helaas.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:20

Ja snap ik! Goede manier om te zorgen dat ze voldoende binnen krijgt.

En het heeft ook wel wat, lekker in een droge stal. Vanmorgen trof ik pony ook helemaal onder 't zaagsel aan, daar word je blij van <3 Ik twijfelde ook echt net of ik ze niet nog een nachtje binnen zou zetten, maar die stomme luchtwegen.

Ik hoop dat de paddock snel een beetje droger is. We hebben er wel drainage onder liggen gelukkig. Maar goed, momenteel is alles verzadigd.

Niet omhoog komen vind ik ook wel een dingetje. Gelukkig gaat dat hier nog helemaal prima.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:51

Goed idee Femke_Tweety dat topic over hoe ver te gaan.
Daar krijgen we allemaal mee te maken, of zitten al in die fase.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:01

pluisbeer schreef:
Goed idee Femke_Tweety dat topic over hoe ver te gaan.
Daar krijgen we allemaal mee te maken, of zitten al in die fase.

Ja inderdaad!
Ik vind het ook lastig hoor. Gelukkig eet ze nog goed, doet ze het goed.
Maar woensdag stond ze echt een beetje raar toen ze stond te slapen :') . Laat ik het zo zeggen, ik kreeg spierpijn door er naar te kijken

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 14:12

Ik ga dat topic ook even volgen! Hier valt het nog mee met dingetjes die erbij komen. Veel aanpassingen hoef ik tot nu toe eigenlijk nog niet te doen behalve het niet rijden om die mooie benen heel te houden, maar ik vind het wel interessant want er gaan ongetwijfeld alleen maar dingen bijkomen. :)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:10

straks maar heen om er een regendeken op te doen!
ze verwachten zoveel regen vandaag. -O-
binnen blijven is geen optie, ze moet absoluut er uit en bewegen.
maar kleddernat regenen hoeft niet,dus lekker dekentje op.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:50

Met dit weer ben ik heel even blij dat ik geen paard meer heb. Is toch niks aan zo.
Ook voor de paarden zelf nier trouwens

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:42

het is wel ontzettend wennen als je zonder paard bent,al die zorgen niet meer.
maar ook het elke dag er heen gaan.
ik had dat vroeger wel, mijn eerste merrie is helaas niet oud geworden.
die had kanker, en ben toen daarna een jaar of twee zonder paard geweest,maar toen begon het toch wel weer te kriebelen…
toen stond haar zoon te koop en dat heb ik toen maar gedaan.


dit was mijn uitzicht vanmorgen :P

Afbeelding
had haar deken op gedaan en ze kon zo rustig slobber eten.
toen ze het op had wilde ze persé naar buiten toe en heb ik de arabier van de stalhouder in haar stal gezet.
die houd echt niet van dit weer, en kon zo mooi even opdrogen en eten.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:56

Hallo ik kom ook eens binnenwaaien hier. Mijn minishetje Poupetje (80cm) is 22 geworden deze januari. Ik heb een filmpje van haar gemaakt. Ik heb haar pas 8 jaar, dus niet haar hele leven.

Ik hoop dat ze net zo oud wordt of ouder als mijn andere drie oudjes. Die zijn allemaal richting de 30 geworden.

Ze staat op dit moment op 0 supplementen. Ze heeft vorig jaar wel last gehad van een geïrriteerde luchtpijp door de stoffige droogte, maar met een siroop is dat weggegaan. Ik heb haar ook een tijd op immuunsupplementen gehad omdat ze een keer een bloedneusje had en mijn andere shet is overleden aan luchtzakmycose dat zich uit in bloedneuzen. (Schimmel die bij verzwakte paarden de aders opeet die door de luchtzakken lopen, waardoor je paard binnen een paar dagen doodbloedt) Maar gelukkig heeft ze geen bloedneus meer gehad.

Ze loopt in principe 24/7 buiten met drie andere paard/pony's op gras. Als het regent doe ik een dekentje om en als het regent én koud is houd ik haar 's nachts binnen.

Over een week komt de tandarts weer. Die komt nu ieder jaar omdat ze een afgebroken kies heeft en we moeten ieder jaar controleren of de resterende helft niet getrokken moet worden door de d.a. Maar afkloppen tot nu toe gaat het goed. Ze heeft wel een paar jaar terug gepropt door die kies, maar na 2x tandarts was dat weg.

Ze wordt naarmate ze ouder wordt steeds liever en toeschietelijker of moet ik zeggen minder bang. Toen ze kwam was ze een getraumatiseerd pony'tje waar je bijna niet aan mocht komen om te poetsen.

Helaas heb ik haar dit jaar moeten scheren voor de winter omdat een andere pony die ik opving uit het asiel luizen bleek te hebben. Ze heeft een tijd gehad dat ze haar hoofdje kapot bleef schuren. Maar door te blijven behandelen is dat in ieder geval overgegaan. Toen geschoren en nu nog steeds blijf ik behandelen met butox en andere ellende en dat gaat goed.

Ik verweid ze regelmatig en waar er mogelijk te weinig gras is staat een hooiklok. Ze kan zelfs nog het harde luzerne eten, wat ze heerlijk vindt, maar daar krijgt ze maar heel weinig van.

Tijd voor wat beelden, meet Poupette!

https://www.youtube.com/watch?v=CQ27r3W4zOg&t=7s

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:27

Dit weer is niks aan...
Bonnie heeft door dit weer 2 geïrriteerde ogen.
Vet appart.
Ik heb ze dus maar weer mooi in de stal gevoerd.
Maar het waait ook echt wel aardig hard hierzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:30

Wat een schatje is Poupette! Welkom.

Branco heeft gisteren binnen gestaan. Donderdag ook hele dag. Krijgen ze extra hooi op stal. Ik vind het wel fijn dit weer is voor niemand leuk. Gelukkig volgende week droger weer.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:43

Monique welkom!!

Ja wat een ellende dit weer. Ze staan hier wel buiten maar ook geen hele dagen. Merrie is gelukkig nog happy en haar deken nog waterdicht!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:26

Tweet heeft met dit weer super mazzel met zijn individuele inloopstal met wei combi.

Hij kan altijd kiezen of hij binnen of buiten wil, en hoeft daarvoor niet te knokken met andere paarden (in de groep redt hij zich absoluut niet, al jaren niet) zijn buren staan allemaal op dezelfde manier, dus ze kunnen wél over de draad fysiek contact met elkaar hebben als ze willen.


Tweet staat in de winter altijd met deken.
T is een beetje een Portugese koukleum, en heeft toch wat artrose en slijtage hier en daar.
Zonder deken denk ik niet dat hij de winter zou volhouden.
En zéker niet comfortabel.

Met deken, 24/7 hooi (moet ivm maag) en zijn prive uitloop stal redt hij zich wel nog lekker.